Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landerd

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLanderd
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpWelzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, artikel 47
  2. Algemene wet bestuursrecht
  3. Gemeentewet, artikel 150
  4. Wet investeren in jongeren, artikel 12, eerste lid
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-11-200901-10-200901-01-2012Onbekend

08-10-2009

Koerier 04-11-2009

-1.844.5/GL

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009

 

De raad van de gemeente Landerd;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 augustus 2009;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 150 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 12, eerste lid, onderdeel d WIJ;

overwegende dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand.

Overwegende dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop jongeren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wet

B E S L U I T:

vast te stellen de:

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009

Artikel 1. Begripsbepaling

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet investeren in jongeren WIJ);

  • 2.

    college: college van burgemeester en wethouders van Landerd;

  • 3.

    gemeenteraad: gemeenteraad van Landerd;

  • 4.

    cliënt: bijstandsgerechtigde in Landerd;

  • 5.

    jongere: de jongere als bedoeld in artikel 2 van de WIJ

  • 6.

    cliëntenraad: clientenraad WWB en WIJ Landerd;

  • 7.

    maatschappelijke organisatie: organisatie met een rechtspersoonlijkheid.

    Artikel 2. Doelstelling

    De cliëntenraad heeft tot doel de collectieve belangen te behartigen van cliënten ten aanzien van de Wet werk en bijstand en de jongere ten aanzien van de Wet investeren in jongeren.

    Artikel 3. Taken en bevoegdheden

    • 1.

      De cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven over alle onderwerpen, die de vorming, de controle en de evaluatie van beleid op het gebied van de sociale zekerheid (WWB en WIJ) van de gemeente Landerd betreffen.

    • 2.

      De gemeente Landerd zal over voorstellen aan het college aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip advies vragen dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

    • 3.

      Wanneer de gemeente Landerd in een voorstel afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit in het voorstel vermeld. Daarbij wordt bovendien aangegeven op welk gronden van het advies wordt afgeweken.

    • 4.

      Wanneer het college of de gemeenteraad afwijkt van het advies van de cliëntenraad, worden de redenen daarvan schriftelijk meegedeeld aan de cliëntenraad.

    • 5.

      De gemeente Landerd verstrekt aan de cliëntenraad tijdig, en desgevraagd schriftelijk, met inachtneming van de wettelijke beperkingen, alle inlichtingen en gegevens die zij voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft.

    • 6.

      Burgemeester en wethouders bevorderen het instellen en in stand houden van de cliëntenraad.

    Artikel 4. Samenstelling cliëntenraad

    • 1.

      De cliëntenraad bestaat uit minimaal 5 leden en maximaal 7 leden, waarvan:

      • a.

        drievijfde respectievelijk vierzevende van de leden gebruik maakt van een bijstandsuitkering en/of inkomensvoorzieing WIJ en inwoner is van de gemeente Landerd.

      • b.

        Tweevijfde, respectievelijk driezevende van de leden werkzaam is als vrijwilliger bij een maatschappelijke organisatie,

    • 2.

      De leden hebben zitting in de cliëntenraad op persoonlijke titel. Zo zij lid zijn van een maatschappelijke organisatie zullen zij in de cliëntenraad opereren zonder last of ruggespraak.

    Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad

    • 1.

      De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college

    • 2.

      De cliëntenraad draagt zelf nieuwe kandidaten voor.

    • 3.

      De cliëntenraad kiest uit haar midden een secretaris en penningmeester.

    • 4.

      De cliëntenraad benoemd een onafhankelijk persoon als voorzitter.

    Artikel 6 Zittingsduur

    • 1.

      De zittingsduur van de leden van cliëntenraad is, behoudens tussentijds aftreden, twee jaar.

    • 2.

      De leden van de cliëntenraad treden gelijktijdig af, doch zijn terstond opnieuw benoembaar.

    • 3.

      Eindigt de hoedanigheid, waaraan een lid op grond van artikel 4 onder a zijn benoeming ontleent, dan behoudt hij voor de periode van maximaal 1 jaar het recht om lid van de cliëntenraad te zijn.

    • 4.

      Aftredende leden blijven hun functie waarnemen totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden. De benoeming van de nieuwe leden geschiedt binnen drie maanden na het aftreden van de voorgaande leden, tenzij lid 3 van dit artikel van toepassing is.

    Artikel 7 Rechtsbescherming

    • 1.

      Het lidmaatschap van de cliëntenraad is van geen enkele invloed op de behandeling van de cliënt/jongere van de gemeente Landerd.

    • 2.

      Klachten over een behandeling in strijd met het eerste lid worden rechtstreeks aan het bureauhoofd sociale zaken van de gemeente Landerd gedaan.

    Artikel 8 Taken voorzitter, penningmeester en secretaris

    • 1.

      Tot de taak van de voorzitter behoort:

      • a.

        Het vaststellen van de agenda

      • b.

        Het bepalen van het uur en de dag van de vergadering

      • c.

        Het leiden van de vergadering

      • d.

        Het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.

    • 2.

      Tot de taak van de penningmeester behoort:

      • a.

        Het beheer van de voor de cliëntenraad beschikbare middelen

      • b.

        Het opstellen van een financieel jaarverslag over de besteding van de beschikbare middelen.

    • 3.

      Tot de taak van de secretaris behoort:

      • a.

        Het schriftelijk oproepen van de leden en toesturen van de agenda met bijbehorende stukken van de vergadering

      • b.

        Het openbaar bekend maken van de vergadering

      • c.

        Het opstellen van een schriftelijk verslag van de vergadering

      • d.

        Het verzenden van de verslagen ter kennisneming van het college en de gemeenteraad van Landerd.

    Artiikel 9 Vergadering en werkwijze

    • 1.

      De cliëntenraad vergadert ten minste twee keer per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde van de leden dat nodig oordeelt.

    • 2.

      De vergaderingen zijn als regel openbaar.

    • 3.

      Een vergadering vindt geen doorgang indien niet ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

    • 4.

      Indien gewenst zal het bureauhoofd sociale zaken van de gemeente Landerd, of zijn vervanger, de vergadering bijwonen voor het geven van toelichting of advies.

    Artikel 10 Besluiten

    • 1.

      Besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen.

    • 2.

      Stemming over personen vindt schriftelijk en onder geheimhouding plaats. Over alle andere zaken vindt stemming mondeling plaats, tenzij de meerderheid van de aanwezigen in de vergadering om een geheime stemming verzoekt.

    • 3.

      Indien de stemming over personen staken, vindt herstemming plaats. Indien dan ook de stemmen staken beslist het lot.

    • 4.

      Besluiten van de cliëntenraad worden in het verslag van de vergadering vastgelegd. Wanneer een besluit niet met algemene stemmen is aangenomen, worden in het verslag van de vergadering en, indien van toepassing, in het advies dat daarop is gebaseerd ook de afwijkende standpunten aangegeven.

      Artikel 11 Jaarverslag

      De cliëntenraad maakt voor 1 april van het lopende jaar een verslag over haar werkzaamheden in het voorafgaande jaar. Dit verslag wordt ten minst bekend gemaakt aan het college en de gemeenteraad.

      Artikel 12 Financiën

      Voor zover de gemeenteraad daarvoor in de begroting middelen beschikbaar stelt, verstrekt het college, met inachtneming van de daarvoor geldende regels, aan de cliëntenraad een tegemoetkoming in de noodzakelijk te maken onkosten.

      Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule

      In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 14. Evaluatie

Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt jaarlijks geëvalueerd. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft wordt deze verordening aangepast. Het college zendt hiertoe jaarlijks na de inwerkingtreding van de verordening aan de raad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk

Artikel 15. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 oktober 2009.

  • 2.

    De verordening cliëntenparticipatie wet werk en bijstand 2004 (vastgesteld op 29 april 2004) wordt met ingang van 1 oktober 2009 ingetrokken.

Artikel 16. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2009.

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad der gemeente Landerd

van 8 oktober 2009

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

J.A.G. Huijs W.C. Doorn-Van der Houwen

TOELICHTING

Artikelsgewijze toelichting

Invoering wet WIJ

In artikel 12, eerste lid, onderdeel d WIJ is vastgelegd dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop jongeren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wet. In artikel 12, tweede lid WIJ is daaraan toegevoegd dat de regels in ieder geval betrekking hebben op de wijze waarop

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met jongeren of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    de jongeren of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    de jongeren of vertegenwoordigers worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Artikel 12 WIJ is op het punt van de cliëntenparticipatie qua strekking identiek aan artikel 47 WWB. Krachtens dat artikel hebben wij in 2004 een verordening vast gesteld m.b.t. cliëntenparticipatie in het kader van de WWB.

In 2004-2006 hebben wij verschillende pogingen gedaan ( via website, nieuwsbrief en Koerier) om met inwoners in contact te komen die bereid zijn om zitting te nemen in de cliëntenraad. Helaas heeft er niemand gereageerd.

In 2007/2008 hebben wij de verordeningsplicht aangegrepen om cliëntenparticipatie een breder bereik te geven en een lokale cliëntenraad in te stellen die het college naast advisering over de uitvoering van de WWB ook adviseert de WMO. De WMO adviesraad heeft na zorgvuldige afweging besloten om af te zien van het collegeverzoek.

Met de invoering van de WIJ willen wij een nieuwe poging ondernemen om te komen tot een cliëntenraad WWB/WIJ.

Met het instellen van een cliëntenraad en het regelen van en uitvoering geven aan de in de wet gegarandeerde bevoegdheden (recht op periodiek overleg, recht op agendering onderwerpen en verkrijgen informatie), heeft de gemeenteraad aan de opdracht van de wetgever voldaan.

Het ligt voor de hand bij de vormgeving van cliëntenparticipatie in het kader van de WIJ aansluiting te zoeken bij de reeds geregelde en bestaande cliëntenparticipatie in het kader van de WWB. Diverse argumenten pleiten daarvoor:

  • ·

    administratief eenvoudig te regelen en te realiseren (beperkte aanpassing verordening vaak voldoende);

  • ·

    efficiënt (één overleg in plaats van twee);

  • ·

    WWB en WIJ kennen overlap en raakvlakken (juist om die reden en om de eenheid in beleid te waarborgen is één vorm van cliëntenparticipatie voor WWB en WIJ gewenst);

  • ·

    De regering beveelt aansluiting bij cliëntenparticipatie in het kader van de WWB aan (zie Kamerstukken II 2008-2009, 31775, nr. 7, p. 23).

M.b.t. de samenstelling van en vertegenwoordiging door de toekomstige cliëntenraad zijn verschillende opties denkbaar (e.e.a. is uit te werken door de toekomstige leden):

  • o

    De bestaande cliëntenraad wordt geacht de jongeren te vertegenwoordigen. Dat hoeft overigens niet expliciet te worden vastgelegd. Voldoende is dat geregeld is dat de cliëntenraad ook kan adviseren over de WIJ;

  • o

    In de toekomstige cliëntenraad worden één of meer ‘zetels’ gereserveerd voor jongeren. Dat hoeft niet tot een aanpassing van de verordening cliëntenparticipatie WWB te leiden.

  • o

    Eén of meer van de bestaande leden van de toekomstige cliëntenraad worden expliciet belast met de vertegenwoordiging van de jongeren. E.e.a. zal afhankelijk van reacties op ons verzoek.

Artikel 1 Begripsomschrijving

De begrippen die in de verordening worden gebruikt hebben een gelijkluidende betekenis als de omschrijving in de WWB en WIJ

Artikel 2 Doelstelling

Spreekt voor zich.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

Spreekt voor zich.

Artikel 4 tot en met 12

In deze artikelen wordt de verordeningsplicht zoals vastgelegd in artikel 12, eerste lid, onderdeel d WIJ en in artikel 12, tweede lid WIJ, nader beschreven.

Artikel 13 tot en 16

De slotbepalingen spreken voor zich.