Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van rechten onder de naam van haven- en kadegeld 2012 |
Citeertitel | Verordening haven- en kadegeld 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening haven- en kadegeld 2011.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2011 | nieuwe regeling | 07-11-2011 Stadsnieuws, 2011, 46 | RB11.0176 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
schip: elk voorwerp gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als middel van verplaatsing te water, met inbegrip van een watervliegtuig, een draagvleugelboot, een luchtkussenvaartuig, een drijvende boorinstallatie, een baggermolen, een drijvende kraan, een elevator, een ponton en elk ander drijvend werktuig, drijvend voorwerp of drijvende inrichting van soortgelijke aard;
zeeschip: een schip dat gebruikt wordt voor de vaart ter zee of blijkens zijn constructie voor de vaart ter zee is bestemd of een schip dat voorzien is van een document - afgegeven door het bevoegd gezag van het land waar het schip is ingeschreven - waaruit blijkt dat het geschikt is voor de vaart ter zee;
binnenschip: een schip, niet zijnde een zeeschip;
zeevissersschip: een zeeschip dat gebruikt wordt voor het vangen van vis of andere levende rijkdommen van de zee, doch niet voor de walvisvaart;
binnenvaartvrachtschip: een schip dat hoofdzakelijk gebezigd wordt voor het vervoer van goederen;
bedrijfsvaartuig: een vaartuig, dat hoofdzakelijk gebezigd wordt voor het bedrijfsmatig vervoer van personen (passagiers);
pleziervaartuig: een vaartuig dat hoofdzakelijk of overwegend voor de recreatie gebruikt wordt, niet zijnde een bedrijfsvaartuig;
ISPS gecertificeerd schip: Een ISPS gecertificeerd schip is een schip dat in het kader van de Havenbeveiligingswet valt onder de ISPS-code (International Ship and Port facility Security-code);
zeilend bedrijfsvaartuig: een vaartuig dat hoodzakelijk met behulp van zeilen wordt voortgestuwd en dat is bestemd of wordt gebruikt voor het bedrijfsmatig vervoer van personen;
haven: het in beheer en onderhoud van de gemeente Den Helder zijnde water van Het Nieuwe Diep, de haven Westoever en deKoopvaardersbinnenhaven;
kade: de in beheer en onderhoud van de gemeente Den Helder zijnde kaden of steigers aan het Nieuwe Diep (Paleiskade, Nieuwe Diepkade, kaden voor de visafslag, inclusief de daaraan gelegen vislossteigers, de kaden aan Het Nieuwe Diep en Het Nieuwe Werk) de loskade aan het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van industrieterrein Oostoever, de haven Westoever, de kaden en/of steigers aan de Koopvaardersbinnenhaven.
ton GT: bruto inhoud van een zeeschip, als vermeld op de meetbrief;
laadvermogen: het in tonnen uitgedrukte verschil tussen de zoetwaterverplaatsing van het vaartuig bij de grootst toegelaten diepgang en die van het ledige schip;
ingenomen wateroppervlakte: de oppervlakte verkregen door vermenigvuldiging van de grootste lengte met de grootste breedte van een schip;
dag: een tijdvak van 24 uur, aanvangende te 0.00 uur;
Onder de naam van haven- en kadegeld wordt een recht geheven ter zake van het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor openbare dienst bestemde gemeentewateren of van andere voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen die in beheer of onderhoud zijn bij de gemeente Den Helder en ter zake van door de gemeente verstrekte diensten in verband met dat gebruik.
De rechten worden geheven van de gezagvoerder, de schipper, de reder, de eigenaar of de gebruiker van het vaartuig of van degene, die van de voor de openbare dienst bestemde gemeentewateren of van de kaden gebruik maakt, ofwel van hem, die als hier te lande gevestigde vaste vertegenwoordiger voor een van dezen optreedt, met dien verstande, dat betaling door één der belastingplichtigen de anderen daarvan bevrijdt.
Bij gebreke van de meetbrief of het document, bij weigering om zulk een stuk te tonen of ingeval het stuk de inhoud, het laadvermogen of de ingenomen wateroppervlakte niet vermeldt, wordt de inhoud, het laadvermogen of de ingenomen wateroppervlakte door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar of degene die hem vervangt vastgesteld en worden de rechten naar de uitkomst daarvan geheven.
Het recht als bedoeld in artikel 4, lid 1 onder I, wordt niet geheven van:
Schepen, waarvan de eigenaar zich heeft aangesloten bij de Stichting Nautische Monumenten te Den Helder, welke inschrijving blijkt uit de te overleggen aansluitovereenkomst en afmeren in de als monumentenhaven aangewezen gedeelte van de Koopvaardersbinnenhaven, gelegen tussen de brug “Weststraat”en de pontonbrug ter hoogte van gebouw 73 op de Oude Rijkswerf Willemsoord.
Bedrijfsvaartuigen, behorende bij de zeilende bedrijfsvaartuigen (de zgn. Bruine Vloot), gedurende de periode van 1 oktober tot 1 april, afgemeerd aan de Flaneerkade in de Koopvaardersbinnenhaven.
In de periode van 1 april tot 1 oktober wordt havengeld geheven aan de hand van de Tarieventabel, onderdeel 1- lid II, onderdeel d.
De belastingplichtigen zijn verplicht, terstond nadat het gebruik van de haven en/of kaden een aanvang heeft genomen, daarvan melding te doen aan de daartoe door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar of degene die hem vervangt.
Het heffingsjaar is gelijk aan het kalenderjaar, met dien verstande dat de heffing van het recht per verblijf mogelijk is.
Het college van Burgemeester en Wethouders kan nadere regels stellen met betrekking tot de heffing en invordering van de haven- en kadegelden.
De Verordening haven- en kadegeld 2011, vastgesteld bij Raadsbesluit van 1 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2012, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zichvoor die datum hebben voorgedaan.
Aldus besloten in de raadsvergadering van 7 november 2011.
Koen Schuiling, voorzitter
mr. drs. M. Huisman, griffier
Tarieventabel als bedoeld in artikel 5 van de haven- en kadegeldverordening 2012
1. Het tarief voor havengeld bedraagt in euro-centen:
I. Voor het invaren en afmeren van schepen aan de havens en kaden aan Het Nieuwe Diep:
II Voor het invaren en afmeren in alle overige gemeentelijke havens:
III. Voor het doorvaren in alle gemeentelijke havens:
IV. Het tarief voor het doorvaren bedraagt per kalenderkwartaal (abonnement):
V. Het tarief voor ISPS-gecertificeerde schepen wordt voor het invaren en afmeren per ton GT verhoogd met 23 eurocent.
Dit tarief betreft de vergoeding voor het gebruik van de voorzieningen welke door de havenbeheerder zijn getroffen in het kader van de Havenbeveiligingswet (Wet van 6 juli 2004) tot uitvoering van de Verordening (EG) nr. 725/2004 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 31 maart 2004 betreffende de verbetering van de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten (PbEU L 129), of zoals deze nadien zijn of worden gewijzigd, alsook van andere besluiten van volkenrechtelijke organisaties met betrekking tot de beveiliging van havens. De kosten van deze voorzieningen worden uitsluitend geheven van ISPS-gecertificeerde schepen, omdat deze schepen geacht worden uitsluitend aan te meren aan kades waar deze voorzieningen worden getroffen.
VI. Voor zeeschepen met een bestemming elders en die door deze andere bestemming door de douane verplicht worden om zich langs de daartoe aangewezen vaarwaters te begeven naar het eerste douanekantoor en die daarom uitsluitend gebruik maken van de havenfaciliteiten ter vervulling van de vereiste douaneformaliteiten, of voor het wisselen van de bemanning, bunkeren, en/of provianderen, mits daarvan onmiddellijk bij aankomst aan Burgemeester en Wethouders kennis wordt gegeven en welke niet langer in de gemeente blijven dan 6 uren 14,6 eurocenten per ton GT.
VII. Voor zeeschepen genoemd onder categorie a en b van de tarieventabel, die gedurende een aaneengesloten periode van drie maanden gemiddeld tenminste een keer per week van de haven gebruik maken, wordt het berekende havengeld na een schriftelijke aanvraag van de belastingplichtige en na afloop van de genoemde periode van drie maanden met 20% verminderd; deze vermindering bedraagt 40% indien het gebruik als hierboven bedoeld gemiddeld tenminste twee keer per week plaatsvindt. De aanvraag voor toepassing van de korting dient binnen 12 maanden na afloop van de periode waarover de korting wordt aangevraagd te geschieden.
In het geval kan worden aangetoond dat in de komende periode frequent gebruik wordt gemaakt van de havenfaciliteiten kan dit verzoek ook schriftelijk vooraf worden ingediend.
VIII. Met uitzondering van het tarief voor pleziervaartuigen, geeft betaling van het havengeld recht op het daartoe bepaalde gebruik gedurende een ononderbroken verblijf van zeven dagen; bij overschrijding van dit tijdvak worden voor elke periode van zeven dagen of gedeelten daarvan alle berekende havengeldtarieven opnieuw toegepast, tenzij deze overschrijding een gevolg is van stremming van het scheepvaartverkeer door ijszetting.
IX. Het tarief voor service-verlenende schepen, die uitsluitend in de haven rondvaren en diensten leveren aan andere schepen, bedraagt per kwartaal:
14,6 eurocenten per ton laadvermogen of per m2 ingenomen wateroppervlakte x 13 x 2 x 60 %.
X Met betrekking tot schepen voor welker afmering aan een der kaden havengelden zijn verschuldigd, wordt, indien met deze schepen binnen de hierboven genoemde periode van zeven dagen nog aansluitend wordt
afgemeerd aan een der andere kaden, in totaal slechts eenmaal wegens afmeren verschuldigd havengeld in rekening gebracht en wel tot het hoogste daarvoor verschuldigde tarief.
2. Het tarief voor kadegeld bedraagt:
voor het hebben van voorwerpen op de gemeentelijke kaderuimten: 25 (euro-centen) per m2 per dag of gedeelte van een dag (met een minimum van € 3,--), tenzij de goederen binnen 12 uur na aanvang van het inbeslag nemen van de gemeentelijke kade, worden afgevoerd dan worden geen kosten in rekening gebracht.
Bij plaatsing van goederen welke aan stank of bederf onderhevig zijn, dienen deze binnen 24 uur te zijn afgevoerd.
Gedeelten van een m2 worden voor een hele gerekend.
3.1 Het tarief voor het verlenen van diensten in het kader van vletterservice voor het meren en ontmeren van schepen bedraagt, afhankelijk van het tijdstip, per oproep:
3.2 Voor het verhalen van een schip binnen een tijdsperiode van 1 uur:
3.3 Voor het verhalen van een schip binnen een tijdsperiode tussen 1 en 2 uur: een toeslag van 50% op het verhaaltarief dat van toepassing is.
3.4 Voor het verhalen van een schip binnen een tijdsperiode van 2 uur of meer: een toeslag van 100% op het verhaaltarief dat van toepassing is
Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van de in de tarieventabel genoemde eenheden als volle eenheden aangemerkt.
Het aan haven-en kadegeld te betalen bedrag wordt naar boven afgerond op hele centen.