Organisatie | Assen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsisideregeling Kunst en cultuur |
Citeertitel | Subsidieregeling Kunst en cultuur |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
NVT
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-02-2012 | 14-01-2014 | Nieuw regeling | 09-02-2012 | BB- 01644 |
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan instellingen.
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
In aanvulling op artikel 7 van de ASV wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen indien de volledige aanvraag niet vier weken voor aanvang van de activiteit is ingediend.
De subsidie bedraagt 30% van de begrote kosten van de activiteit met een maximum van € 3.500.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
indien voor een culturele activiteit reeds twee jaar achtereenvolgend door de instelling subsidie is aangevraagd en verkregen voor een niet-reguliere culturele activiteit wordt de activiteit als reguliere activiteit aangemerkt en komt niet meer in aanmerking voor subsidie op basis van deze regeling;
De subsidies op grond van deze regeling behoeven geen beschikking tot subsidieverlening maar worden in beginsel direct vastgesteld.
Het college kan de bepalingen in deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, naar het oordeel van het college, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Op 23 september heeft de raad ingestemd met de Algemene subsidieverordening Assen (ASV). In de ASV is een basis opgenomen voor subsidieregelingen. De bevoegdheid deze vast te stellen ligt bij het college. Subsidieregelingen vormen de juridische en operationele vertaling van beleidsnota’s. De Subsidieregeling Kunst en cultuur valt onder de ASV. Hiermee vervalt de noodzaak voor de twee bestaande subsidie verordeningen, de Verordening stimuleringsregeling cultuur en cultuurparticipatie en de Verordening subsidieverlening amateurkunst.
In deze regeling gaat het om eenmalige of incidentele subsidies. Dat betekent dat er geen subsidierelatie ontstaat. Een instelling kan eenmaal per jaar een subsidie aanvragen voor een specifieke activiteit. Het is niet de bedoeling van de regeling om steeds terugkerende activiteiten te subsidiëren.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In artikel 1 zijn de begrippen weergegeven die in deze regeling gebruikt worden en die een toelichting behoeven. Zo is het begrip instelling voor deze regeling alleen een rechtspersoon, bijvoorbeeld een vereniging of stichting, die gericht is op kunst en cultuur. Dat betekent dat een sportvereniging geen beroep kan doen op deze regeling. Omdat kunst en cultuur een breed begrip is dat mogelijk voor andere interpretaties vatbaar is geeft het oordeel van het college bij twijfel de doorslag.
Artikel 2a Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
In dit artikel worden alle subsidiabele activiteiten aangegeven. Omdat sommige activiteiten meerdere doelstellingen hebben of aan meerdere voorwaarden voldoen is er geen onderscheidt meer gemaakt tussen cultuur participatie en stimulering. Voor vrijwel alle subsidiabele activiteiten geldt dat de instelling (vereniging, stichting) statutair in Assen gevestigd moeten zijn. Alleen voor instellingen die een activiteit specifiek op educatie of actieve deelname van Assense burgers verzorgen geldt deze voorwaarde niet.
De culturele activiteiten die in aanmerking komen voor een subsidie zijn in dit artikel opgesomd (a t/m d).
Ad. a. In onderdeel a is een aantal subcategorieën opgenomen. De activiteit is een openbaar toegankelijke activiteit en vindt in de gemeente Assen plaats. Daarnaast voldoet de activiteit aan één of meer van de volgende doelstellingen:
Ad. b. In onderdeel b gaat het om een subsidie voor kwaliteitsverbetering van de eigen instelling. Dit is een lastig te meten doel. Het gaat hierbij in hoofdzaak om cursussen, workshops en andere leer- en studie activiteiten waarbij gebruik wordt gemaakt van professionals. Deze activiteit is niet plaatsgebonden, de subsidie wordt gegeven aan de instelling (gevestigd in Assen) die de kwaliteitsverbetering ondergaat. Bijvoorbeeld een Asser koor dat een masterclass krijgt in Utrecht.
Ad. c. In onderdeel c kan het college aan een instelling subsidie verstrekken voor culturele activiteiten, mits de activiteit een niet-reguliere culturele activiteit is. In de begrippen is opgenomen wat niet-reguliere culturele activiteit in deze regeling betekent: een culturele activiteit die zich, naar het oordeel van het college, onderscheidt van het reguliere of normale activiteitenpatroon van een instelling. Het gaat dus om een activiteit die duidelijk anders is dan de andere activiteiten die door de instelling worden uitgevoerd. Het kan een nieuw uit te proberen activiteit zijn, een experiment of een bijzondere samenwerking. Indien voor een culturele activiteit reeds twee jaar achtereenvolgend door de instelling subsidie is aangevraagd en verkregen voor een niet-reguliere activiteit wordt de activiteit als reguliere activiteit aangemerkt en komt niet meer in aanmerking voor subsidie op basis van deze regeling.
Ad. d. Onderdeel d geeft het college de mogelijkheid om subsidie te verstrekken voor activiteiten die in de gemeente Assen plaatsvinden waarbij de activiteiten een bijzondere aanvulling vormen op het cultuuraanbod in Assen. Het gaat hierbij om culturele activiteiten die niet vaak of nog nooit in Assen aangeboden worden en die een verrijking zijn van het huidige aanbod. Het college beslist of de activiteit een bijzondere aanvulling vormt op het cultuuraanbod in Assen.
Dit artikel is opgenomen om stichtingen en verenigingen uit Assen de gelegenheid te bieden zichzelf tenminste één keer per jaar te presenteren op een professioneel podium voor bijvoorbeeld een eindopvoering of een kerstoptreden. Het gaat daarbij om activiteiten die niet onder artikel 2a van deze regeling vallen en die dus niet voor subsidie in aanmerking komen. De activiteit wordt niet gesubsidieerd maar wel wordt een tegemoetkoming gegeven in de huurkosten. Dergelijke belangrijke lokale podia, zoals de Nieuwe kolk en de Schalm zijn veelal voor de kleinere stichtingen en verenigingen voor amateurkunst niet haalbaar vanwege de hoge huurkosten. Deze subsidie is dan ook alleen bedoeld voor instellingen die niet voldoende middelen hebben om deze podia te huren.De subsidie wordt maximaal één keer per kalenderjaar verstrekt en is 50% van de huurprijs met een maximum van € 500. Dat betekent dat de instelling zelf (door eigen middelen of sponsorgelden) minimaal 50% moet bijdragen in de huurkosten.
Naast de instellingen die gevestigd zijn in Assen kunnen ook instellingen die niet gevestigd zijn in Assen aanspraak maken op deze subsidie. Voorwaarde is dan wel dat de culturele activiteit plaatsvindt in Assen. Daarnaast moet de culturele activiteit een bijzondere aanvulling vormen op het normale cultuuraanbod in Assen, het college beslist of dit het geval is.
Artikel 4 De aanvraag niet in behandeling nemen
Aanvragen voor subsidie worden, uiterlijk vier weken voor aanvang van de activiteit bij het college ingediend. De aanvraag kan ook op een eerder tijdstip al aan de gemeente worden voorgelegd. De datum van indiening van de aanvraag is de datum waarop alle benodigde stukken door de gemeente ontvangen zijn. Dus als na het aanvraagformulier nog aanvullende stukken zoals een begroting en een activiteitenplan nagestuurd worden geldt als datum van indiening de datum, waarop het laatste stuk is binnengekomen. Indien de volledige aanvraag niet vier weken voor aanvang van de activiteit is ingediend wordt die aanvraag niet meer in behandeling genomen.
Artikel 5 Activiteitenplan en begroting
Het activiteitenplan bevat een overzicht en een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd waaruit tenminste het hoe, wat, waar en wanneer blijkt. Daarnaast is het voor deze activiteiten belangrijk om in te gaan op de volgende elementen:
Artikel 6 Berekening van de subsidie
De subsidie bedraagt 30% van de begrote kosten van de activiteit met een maximum van € 3.500. De begroting van de activiteit is de basis, 30% van de direct aan de activiteit toe te schrijven kosten wordt gesubsidieerd. Het subsidiebedrag is echter nooit meer dan € 3.500.
Op basis van de gronden genoemd in dit artikel, de ASV en de Awb, kan het college de subsidie weigeren.
Artikel 9 Verlenen en vaststellen
Binnen de gemeente Assen is in de nieuwe subsidiesystematiek opgenomen dat alleen de grotere subsidiebedragen eerst een verleningsbeschikking krijgen en pas na afloop van de activiteiten een vaststelling. Alle subsidies die € 5000 of minder bedragen worden alleen vastgesteld. Dit betekent minder administratieve lasten voor burger en overheid. Omdat dit nog niet is verwerkt in de ASV is in deze regeling deze bepaling opgenomen. Op grond van deze regeling zullen de meeste subsidies dus slechts één beschikkingsmoment kennen.
Het college kan de bepalingen in deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken indien, naar het oordeel van het college, het culturele aanbod van Assen daarbij gebaat is. In bijzondere gevallen kan het college bepalen dat een instelling voor een activiteit die niet geheel voldoet aan de vereisten toch subsidie kan ontvangen.
Met de invoering van deze nieuwe subsidieregeling onder de ASV verdwijnen twee verordeningen:
subsidieverlening amateurkunst (15- 07- 2009)
stimuleringsregeling cultuur en cultuurparticipatie (01-04-2009)
Omdat aanvragen al ontvangen of in behandeling kunnen zijn op het moment van inwerkingtreding geldt dat voor die aanvragen de oude (inmiddels vervallen) verordening nog van toepassing is. Dat betekent dat voor alle nog niet ontvangen aanvragen de nieuwe regels gelden.