Organisatie | Alphen-Chaam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Clientenparticipatie Verordening Wet Werk en Bijstand 2012 |
Citeertitel | Verordening clientenparticipatie WWB 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | nieuwe regeling | 15-12-2011 Ons Weekblad, 23-12-2011 | Onbekend |
belanghebbenden: personen die een uitkering ingevolge de wet ontvangen, alsmede personen die een nabestaanden- of halfwezenuitkering op grond van de Anw ontvangen, niet-uitkeringsgerechtigden, voor wiens arbeidsinschakeling het college verantwoordelijk is, en personen die gesubsidieerde arbeid verrichten
De cliëntenparticipatie Wwb heeft als doel te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wwb en het gemeentelijk minimabeleid door middel van overleg betrokken worden bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde gemeentelijk beleid. Hiermee wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wwb.
Burgemeester en Wethouders dragen er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan het cliëntenpanel de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren functioneren van het panel. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.
Het college zorgt er voor dat het cliëntenpanel kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.
Deze middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat het cliëntenpanel redelijkerwijze in staat kan worden geacht namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te behartigen.
Eventuele faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een door het panel opgestelde begroting.
- De cliëntenparticipatie komt wettelijk voort uit de Wwb art 47.
- De hier gekozen omschrijving benadrukt dat cliëntenparticipatie wordt vormgegeven d.m.v. overleg met de betrokkenen, het cliëntenpanel. Naast de uitvoering is ook de totstandkoming van beleid onderwerp van overleg.
- Heel bewust is afgezien van de term: ‘cliëntenraad’, omdat dit zou inhouden dat er een overlegorgaan in het leven geroepen zou moeten worden. In de praktijk is dit tot op heden onmogelijk gebleken. Een cliëntenpanel kan steeds anders van samenstelling zijn. Het is mogelijk om steeds de meest geschikte personen bijeen te roepen voor overleg. Deze begripsdefinitie opent tevens de mogelijkheid om het gehele klantenbestand bijeen te roepen voor overleg. De wet verplicht niet tot het instellen van een cliëntenraad. De wet verplicht wel tot het voeren van overleg met de belanghebbenden. Door de verordening op deze wijze inhoud te geven creëert dit de voor onze gemeente meest optimale en meest kansrijke vorm van cliëntenparticipatie.
Er is een vaste groep vertegenwoordigers. Vooralsnog hebben zij ervoor gekozen om geen werkplan en begroting in te dienen. Pas zodra dit wel gebeurt kan er gekomen worden tot vaststelling van enig budget.
5. Kern van begrip "tijdig" is dat het cliëntenpanel de mogelijkheid krijgt wezenlijke invloed uit te oefenen op het beleid en heeft daarom vooral betrekking op het moment in het beleidsproces (van een eerste ambtelijk notitie tot een voorstel in de gemeenteraad). Des te eerder het cliëntenpanel in het proces betrokken is, des te groter kan haar invloed zijn (maar ook haar verantwoordelijkheid).
7. Wethouder Sociale Zaken is vanuit het college van burgemeester en wethouders eerste aanspreekpunt voor het cliëntenpanel. Daarnaast is het van belang dat er ook direct contact met andere wethouders plaatsvindt, als het onderwerp daar om vraagt.
9. Dit kan zorgen voor betere communicatie tussen gemeente en cliëntenpanel. De beleidsmedewerker Sociale Zaken is aangewezen als aanspreekpunt en tevens ambtelijk secretaris.
Gedacht kan worden aan middelen t.b.v. de volgende activiteiten:
- ter beschikking stellen van vergaderruimte,
- overleg met, en activering van de achterban,
- het verzorgen van voorlichting en pr,
Dit gaat echter pas spelen als het cliëntenpanel een werkplan met begroting indient. Tot die tijd is er geen budget en kan er behoudens gedeclareerde onkosten voor bezoek aan overleg en bijeenkomsten, enkel gefaciliteerd worden voorzover daaraan geen kosten zijn verbonden.