Organisatie | Beuningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels zon- en feestdagenregeling gemeente Beuningen. |
Citeertitel | Beleidsregels zon- en feestdagenregeling, Winkeltijden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2008 | 22-12-2014 | nieuwe regeling | 08-07-2008 De Koerier, 30 juli 2008 | BW08.00959 | |
22-12-2014 | intrekking | 16-12-2014 Gemeenteblad | BW14.00965 |
Voor de toepassing van deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Deze beleidsregels hebben tot doel duidelijkheid te verschaffen over de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders de Zon- en feestdagenregeling in artikel 5 en artikel 7 van de Verordening winkeltijden gemeente Beuningen toepast.
Hoofdstuk 2 Vrijstelling verplichte sluiting op zon- en feestdagen
Jaarlijks wordt door burgemeester en wethouders in de maand september, een oproep op de gemeentepagina van een huis-aan-huisblad geplaatst, waarin ondernemers, verenigingen en instellingen worden uitgenodigd hun verzoeken, met betrekking tot de toewijzing van de koopzondagen in het volgende kalenderjaar, kenbaar te maken.
Artikel 2.2 Toewijzingscriteria
Bij de beoordeling van verzoeken voor aanwijzing van een koopzondag in het volgende dan wel lopende kalenderjaar, geldt de volgende prioriteitsvolgorde:
Branchegerichte collectieve verzoeken voor een aangewezen gebied worden gehonoreerd, mits niet strijdig met het gestelde onder a. Hierbij geldt als uitgangspunt dat zoveel mogelijk verschillende branches de mogelijkheid moeten hebben om te profiteren van de koopzondagen en de spreiding van vrijstellingsdagen zoveel mogelijk wordt gewaarborgd.
Individuele verzoeken in een aangewezen gebied, worden pas in behandeling genomen als blijkt dat na honorering van de verzoeken als genoemd onder a en b van dit artikel, nog de mogelijkheid bestaat andere zon- en feestdagen als koopzondag aan te wijzen. Als dat het geval is, wordt aan het verzoek voorrang gegeven, dat naar verwachting in het belang is van het grootst aantal consumenten.
Hoofdstuk 3 Ontheffing verplichte sluiting voor afzonderlijke situaties
Toelichting bij de Beleidsregels zon- en feestdagenregeling
In 1996 is de Winkeltijdenwet van kracht geworden, die de ‘Winkelsluitingswet 1976’ opvolgde. De Winkeltijdenwet beoogt een grote mate van flexibiliteit te bieden, waardoor vraag en aanbod optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd. Hierdoor worden economische dynamiek en initiatief gestimuleerd, wat bijdraagt aan meer werkgelegenheid. Daartoe zijn de mogelijkheden tot openstelling van winkels zodanig verruimd, dat deze nu alleen nog op werkdagen tussen 22:00 en 06:00 uur, zondagen en enkele feestdagen gesloten dienen te zijn. Op gemeentelijk niveau kan door middel van het verlenen van vrijstellingen en ontheffingen, neergelegd in een verordening, van dit algemene verbodsregime worden afgeweken. Gemeenten genieten daarbij een ruime beleidsvrijheid, zodat optimaal op de lokale situatie kan worden ingespeeld.
Hoofdstuk 2. Vrijstelling verplichte sluiting op zon- en feestdagen
Toelichting bij artikel 2.1 Procedure
In de beleidsregels wordt de procedure beschreven die vooraf gaat aan de vaststelling van koopzondagen. In de maand september wordt een oproep in de Koerier geplaatst waarin de winkeliers worden uitgenodigd hun verzoeken tot toewijzing van de koopzondagen kenbaar te maken. In de praktijk ontvangen de ondernemersverenigingen en overige niet bij een ondernemersvereniging aangesloten winkeliers, een persoonlijke uitnodigingsbrief. Met de oproep in de Koerier staat echter vast dat alle ondernemers kennis hebben kunnen nemen van het verzoek. Dit voorkomt discussie achteraf indien winkeliers stellen dat zij niet op de hoogte waren van de mogelijkheid de koopzondagen kenbaar te maken. Verzoeken voor koopzondagen welke tijdig zijn ontvangen door de gemeente, worden meegenomen in de afweging omtrent de vaststelling van de koopzondagen.
Toelichting bij artikel 2.2 Toewijzingscriteria
De winkeliers in de gemeente Beuningen kunnen een verzoek indienen voor de aanwijzing voor koopzondagen. Hierbij gaat de voorkeur uit naar gezamenlijke verzoeken. Bij de beoordeling van verzoeken voor aanwijzing van een koopzondag in het volgende dan wel lopende kalenderjaar is een prioriteitsvolgorde gemaakt. Hoe meer ondernemers het verzoek ondersteunen, hoe groter de kans dat de aangevraagde koopzondagen gehonoreerd worden. Hierbij dient te worden aangetekend dat een collectief verzoek waarin de verschillende branches zijn vertegenwoordigd voorrang heeft op een collectief verzoek afkomstig uit slechts één specifieke branche. Globaal genomen zijn het met name de volgende branches die van belang zijn in de Gemeente Beuningen:
Een uitputtende indeling van de verschillende winkels in branches is lastig te geven. In gevallen waarin niet zonder meer duidelijk is onder welke branche een onderneming valt en hierover discussie ontstaat, bepaalt het college.
Het kan natuurlijk voorkomen dat deze prioriteitsvolgorde onbedoeld zeer nadelige gevolgen heeft voor een winkel. In dergelijke uitzonderlijke situaties blijft het mogelijk om een besluit te nemen in afwijking van de toewijzingscriteria.
Hoofdstuk 3 Ontheffing van verplichte sluiting voor afzonderlijke situaties
Toelichting bij artikel 3.1 Bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard
Voor bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard kan het college ontheffing verlenen van de verplichte sluiting op zon- en feestdagen. Deze bevoegdheid bestaat naast de vrijstellingsbevoegdheid van artikel 5 van de Verordening. Op 28 maart 2000 heeft het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen een lijst van bijzondere situaties vastgesteld, waarbij ontheffing verleend kan worden voor bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard. De lijst van bijzondere situaties is ongewijzigd opgenomen in artikel 3.1 van de beleidsregels. De destijds gebruikte argumenten zijn nog steeds van toepassing. Door een lijst van bijzondere gelegenheden vast te stellen, is het voor de ondernemers helder wanneer een gevraagde ontheffing kans van slagen heeft. Ondanks de lijst voor bijzondere gelegenheden blijft op grond van 3.1 sub e de mogelijkheid bestaan om voor andere zeer specifieke gelegenheden, die niet op de lijst worden genoemd, een uitzondering te maken en ontheffing te verlenen.