Organisatie | Gorinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling variabele werktijden |
Citeertitel | Regeling variabele werktijden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2009 | Onbekend | 09-04-2009 Onbekend |
Artikel 1 Variabele werktijden
Variabele werktijden bieden de ambtenaar de mogelijkheid om binnen zekere grenzen zelf zowel het tijdstip van aanvang en einde van de dienst als het aantal dagelijkse werkuren te bepalen.
De randtijden geven het tijdsbestek aan waarbinnen de ambtenaar zijn werkzaamheden moet verrichten. Deze periode loopt van 07.15 uur tot 18.00 uur.
Een bloktijd omvat de periode waarin de ambtenaar in elk geval aanwezig moet zijn voor het verrichten van zijn werkzaamheden. De bloktijden lopen van 09.00 uur tot 12.00 uur en van 13.30 uur tot 16.00 uur en gelden van maandag tot en met vrijdagmorgen.Voor medewerkers die in deeltijd werken kunnen individuele afspraken worden gemaakt die afwijkend zijn van de bloktijden.
Na ten hoogste 5½ uur onafgebroken arbeid moet de ambtenaar zijn werkzaamheden onderbreken voor een pauze. De pauze bedraagt tenminste 30 minuten.
Voor medewerkers die er de voorkeur aan geven om op een ander dagdeel in de week vrij te zijn dan de vrijdagmiddag bestaat de mogelijkheid om op vrijdagmiddag, als het soort werk dit mogelijk maakt, werkzaamheden te verrichten. Er is op de vrijdagmiddag geen facilitaire ondersteuning en de publieksbalies zijn gesloten. De eindtijd is 16.30 uur in verband met sluiting van het stadhuis.
Per kalendermaand mag maximaal één dag worden gespaard (acht uur). Voor parttimers wordt dit maximum vermenigvuldigd met het deeltijdpercentage.Ontstaat er aan het einde van enige kalendermaand een negatief urensaldo van meer dan 10 uur, dan worden die meerdere uren aangemerkt als ongeoorloofd verzuim in de zin van de Arbeidsvoorwaar-denregeling en zal het saldo moeten worden aangezuiverd ten laste van het vakantieverlof.
Onder de gebruikelijke voorwaarden (zie Arbeidsvoorwaardenregeling) worden als overuren slechts aangemerkt de uren, die in opdracht en/of met voorafgaande toestemming van of namens het college als zodanig buiten de vastgestelde werktijden zijn gemaakt. Wanneer tot uitbetaling van overuren wordt besloten en de uren staan geregistreerd in het tijdsregistratiesysteem, dan dienen deze uren door middel van een mutatie in mindering te worden gebracht op het urensaldo. Indien wordt besloten tot vergoeding in verlof (gewerkte uren + overwerkpercentage) dan kan door middel van een mutatiebriefje:
Artikel 9 Korte absentie en dienstreizen
Algemeen uitgangspunt is en blijft, dat privé-zaken zoveel mogelijk in eigen tijd moeten worden afgewikkeld. Voor korte absentie als gevolg van bezoek aan huisarts, tandarts, specialist, ziekenhuis en dergelijke geldt, dat de benodigde tijd in zoverre voor rekening van de gemeente komt, dat het saldo voor die dag maximaal wordt aangevuld tot de voor die dag geldende werktijd. Het is dus niet mogelijk om uren te sparen, als er daadwerkelijk minder uren zijn gewerkt dan de voor die dag geldende werktijd als gevolg van doktersbezoek e.d. Ook voor dienstreizen geldt dat het saldo voor die dag wordt aangevuld tot de voor die dag geldende werktijd. Wanneer daar aanleiding voor is (bijvoorbeeld als een vergadering/bespreking uitloopt), dan kan een mutatiebriefje worden ingediend.
Artikel 10 Registratie werktijden
Voor het vastleggen van de gewerkte tijden en voor het bepalen van het urensaldo is het noodzakelijk gebruik te maken van registratieapparatuur. Voor het gebruik van deze registratieapparatuur is een afzonderlijke handleiding samengesteld.
Artikel 11 Overige voorwaarden
De goede gang van zaken moet bij de dienst gewaarborgd blijven. Dit houdt in, dat op maandag tot en met donderdag per afdeling tot 17.00 uur een minimale bezetting dient te zijn gewaarborgd en op vrijdag tot 12.30 uur.
Het hoofd van de afdeling is verantwoordelijk voor de gewerkte tijden van de onder zijn leiding staande ambtenaren. Hij heeft het toezicht op de registratie van de gewerkte tijden.