Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften in personeelsaangelegenheden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling inzake de behandeling van bezwaarschriften in personeelsaangelegenheden
CiteertitelRegeling inzake de behandeling van bezwaarschriften in personeelsaangelegenheden
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-2006Onbekend

26-07-2006

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften in personeelsaangelegenheden

 

 

Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften in personeelsaangelegenheden

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b

    bezwaarde: medewerker die bezwaar heeft ingediend;

  • c

    commissie: vaste commissie van advies voor bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden

  • d

    wet: Algemene wet bestuursrecht (Stbl 1992; 315)

  • e

    organisaties: de organisaties als bedoeld in artikel 12:1, lid 1, sub b van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Gorinchem.

Artikel 2 Inleidende bepaling

Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 lid 1 van de wet, op het terrein van personele aangelegenheden.

Artikel 3 De commissie

De commissie wordt als volgt samengesteld:

  • a

    een lid wordt benoemd door het college van burgemeester en wethouders.

  • b

    een lid wordt benoemd door het college van burgemeester en wethouders op voordracht van de organisaties.

  • c

    een lid, tevens voorzitter, wordt benoemd door het college van burgemeester en wethouders op voordracht van de leden genoemd onder a. en b.

De leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken, noch werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het verwerend orgaan.

De leden van de commissie worden geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders. Indien gewenst kunnen plaatsvervangend leden wordt benoemd. De bepalingen van het eerste en het tweede lid zijn op de benoeming van plaatsvervangend leden van toepassing.

De leden van de commissie ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding. De samenstelling en hoogte van deze vergoeding wordt door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld.

Artikel 4 Secretariaat

Secretaris van de commissie is de P&O adviseur, die belast is met arbeidsvoorwaarden en juridische aangelegenheden. Hij kan worden vervangen en bijgestaan door medewerkers van de gemeente Gorinchem.

Artikel 5 Ingediend bezwaarschrift

Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

Het verwerend orgaan beslist of het bezwaarschrift in handen van de commissie moet worden gesteld of dat zij het direct zelf afhandelt omdat het duidelijk is dat bezwaarde in het gelijk moet worden gesteld.

Indien het gestelde in lid 2 niet van toepassing is wordt het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken zo spoedig mogelijk in handen gesteld van de secretaris van de commissie.

Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de wet wordt vermeld dat het horen zal geschieden door de commissie en dat de commissie over het bezwaar zal adviseren.

Artikel 6 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

  • -

    2:1 tweede lid en

  • -

    7:6 vierde lid

van de wet, worden voor de toepassing van deze regeling uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

  • -

    6:6 voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van het niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld;

  • -

    6:17 voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie en

  • -

    7:4 tweede lid

van de wet, worden voor de toepassing van deze regeling uitgeoefend door de secretaris van de commissie.

Artikel 7 Vooronderzoek

De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 8 Hoorzitting

De secretaris van de commissie bepaalt in overleg met de leden van de commissie plaats en tijdstip van de zitting waarop belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

Indien de voorzitter op grond van het in het tweede lid genoemde artikel besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan:

  • a

    de belanghebbenden en

  • b

    het verwerend orgaan.

Artikel 9 Uitnodiging hoorzitting

De secretaris deelt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste drie weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval twee weken voor het tijdstip van de zitting aan belanghebbenden en het verwerend orgaan medegedeeld.

De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.

Artikel 10 Quorum

Voor het houden van de zitting is het vereist dat de commissie volledig is.

Artikel 11 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 12 Openbaarheid zitting

De zitting van de commissie is niet openbaar.

Artikel 13 Schriftelijke verslaglegging

Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

Indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars aanwezigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 14 Nader onderzoek

Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na de verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze regeling, die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 15 Raadkamer en advies

De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • a

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • b

    Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

  • c

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 16 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 13 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10 eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing verzoekt hij het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie, de belanghebbenden en het verwerend orgaan een afschrift.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2006.

Artikel 18 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften in personeelsaangelegenheden.