Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Subsidieregeling Buurtbudget 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Buurtbudget 2012
CiteertitelSubsidieregeling Buurtbudget 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Regeling Buurtbudget nieuwe stijl, zoals vastgesteld op 3 februari 2009 en aangepast op 13 december 2009 wordt met ingang van1 januari 2012 ingetrokken. Voor deze regeling geldt tot 1 juli 2012 een overgangsbepaling, zie artikel 15.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-01-201213-12-2013nieuwe regeling

20-12-2011

Stadsberichten 11 januari 2012

3951916

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Buurtbudget 2012

Subsidieregeling

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;

gelezen de nota d.d. 14 december 2011, sector WSO/… (reg. nr. 3951916);

overwegende dat het gewenst is aanvullende regels te geven voor de subsidieverstrekking ten behoeve van de kosten van bewonersinitiatieven;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008;

besluit vast te stellen de volgende subsidieregeling:

SUBSIDIEREGELING BUURTBUDGET 2012

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Activiteiten: activiteiten/werkzaamheden/projecten met als doel een positieve bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in het gebied;

  • b.

    Bewoners: inwoners van het gebied;

  • c.

    Bewonersorganisatie zijnde de subsidieontvanger: rechtspersoon in het gebied die de belangen van de bewoners vertegenwoordigt en als doel heeft het stimuleren van initiatieven van bewoners.

  • d.

    Buurtbudget: het budget dat beschikbaar is voor activiteiten in een gebied;

  • e.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort;

  • f.

    Gebied: buurten of wijken of onderdelen daarvan;

  • g.

    Initiatief: binnen een gebied gedragen activiteiten van individuele bewoners of groepen van bewoners.

  • h.

    Initiatiefnemer: een individuele of groep van bewoners die een activiteit organiseert.

  • i.

    Jaar: het kalenderjaar;

  • j.

    Organisatiekosten: kosten die de bewonersorganisatie of het WBT maakt om haar organisatie in stand te houden en die niet rechtstreeks ten behoeve van activiteiten gemaakt worden;

  • k.

    WBT: Een Wijkbeheerteam of Wijkbewonersteam: een bewonersgroep van, voor en door de wijkbewoners, die opkomt voor de belangen van de wijk en zijn/haar wijkbewoners. Een WBT houdt zich bezig met de woon- en leefomstandigheden in de wijk in de volle breedte. Het Binnenstad Bewonersnetwerk, Belangenvereniging Hooglanderveen en Wijkplatform Liendert/Rustenburg zijn ook WBT’s.

  • l.

    Wijk: in het kader van deze subsidieregeling worden 13 wijken onderscheiden:, Binnenstad, Hoogland, Hooglanderveen, Kattenbroek, Kruiskamp/Koppel, Liendert/Rustenburg, Nieuwland, Randenbroek/Schuilenburg, Schothorst, Soesterkwartier, Vathorst, Vermeer-Berg- en Leusderkwartier, Zielhorst.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1.

    Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie hebben tot doel:

    • ·

      het behoud en de verbetering van de leefbaarheid en sociale cohesie in het gebied, en/of

    • ·

      het mogelijk maken dat (meer) bewoners meedoen in het gebied, en/of

    • ·

      het er voor zorgen dat bewoners zich betrokken voelen bij de buurt en andere buurtbewoners.

  • 2.

    Kosten die voor subsidie in aanmerking komen zijn:

    • a.

      kosten voor activiteiten overeenkomstig het eerste lid, en

    • b.

      organisatiekosten.

  • 3.

    Structurele kosten, die een lange termijn verplichting met zich meebrengen, worden niet gesubsidieerd.

  • 4.

    Een bewonersorganisatie kan subsidie voor activiteiten en/of voor organisatiekosten van de eigen organisatie aanvragen, als de bewonersorganisatie:

    • ·

      een rechtspersoon is met volledige rechtsbevoegdheid en zonder winstoogmerk;

    • ·

      in de statuten heeft vastgelegd over welk gebied de activiteiten zich uitstrekken en dat zij het belang van de bewoners bij de leefbaarheid in dat gebied behartigen;

    • ·

      een het bestuur heeft dat is samengesteld uit minimaal drie leden en minstens twee keer per jaar vergadert;

    • ·

      een regeling heeft waaruit blijkt hoe wordt omgegaan met eventuele geschillen met en tussen de bewoners over de subsidie.

  • 5.

    Een bewonersorganisatie kan subsidie voor organisatiekosten van een in het gebied actieve WBT aanvragen, mits het WBT:

    • a.

      ter uitvoering van het collegebesluit ‘De samenwerking met de WBT’s’ d.d. 6 juli 2010, met de gemeente samenwerkingsafspraken heeft gemaakt, en;

    • b.

      in deze samenwerkingsafspraken de rol of rollen op zich heeft genomen van ‘Netwerken op inhoud’ en/of ‘Netwerken op proces’ en de daarbij behorende inzet levert, zoals opgenomen in genoemd collegebesluit.

Artikel 3 Subsidieplafond

1.De maximaal te verstrekken subsidie wordt jaarlijks vastgesteld.

Artikel 4 Vorm van subsidieverstrekking

  • 1.

    Het college zal de subsidie ten behoeve van de kosten van bewonersinitiatieven eerst verlenen en vervolgens vaststellen.

  • 2.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten om de subsidie direct vast te stellen.

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEVERLENING

Artikel 5 Indieningtermijn aanvraag

  • 1.

    In afwijking van de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008 wordt de aanvraag voor een subsidie ten behoeve van activiteiten en organisatiekosten voor 1 juli van het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd, ingediend.

  • 2.

    Het college kan in bijzondere gevallen uitstel verlenen van de in het eerste lid genoemde verplichting.

Artikel 6 Eisen aan de aanvraag

  • 1.

    In afwijking van artikel 6 van de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008 wordt bij een aanvraag voor een subsidie ten behoeve van activiteiten en organisatiekosten overgelegd:

    • ·

      de laatste jaarrekening en het laatste verslag, tenzij dit i.v.m. de datum van oprichting niet mogelijk is;

    • ·

      bij een eerste subsidieaanvraag van een subsidieaanvrager wordt overgelegd:

      • i.

        de statuten of het reglement van de subsidieaanvrager;

      • ii.

        een opgaaf van de bestuurssamenstelling;

      • iii.

        verdere bewijsstukken dat wordt voldaan aan artikel 2 lid 4.

  • 2.

    In de aanvraag voor een subsidie moet worden aangegeven:

  • a.

    op welke wijze in het gebied bekendheid wordt gegeven aan het buurtbudget;

  • b.

    op welke wijze de bewonersorganisatie zal zorgen voor toetsing van de initiatieven;

c.op welke wijze de bewonersorganisatie zal zorgen voor transparantie naar de initiatiefnemers;

d.op welke wijze verantwoording wordt afgelegd aan de bewoners.

Artikel 7 Toetsingscriteria van de aanvraag

  • 1.

    De subsidie ten behoeve van de activiteiten die vallen binnen het toepassingsbereik, zoals neergelegd in artikel 2 lid 1 van de regeling, kan worden toegekend als de bewonersorganisatie initiatieven ondersteund:

  • a.

    die plaats hebben binnen het gebied;

  • b.

    die niet strijdig zijn met het gemeentelijk beleid;

  • c.

    die ten gunste zijn van meer bewoners dan alleen de initiatiefnemer(s);

  • d.

    waarvan duidelijk is wat de bijdrage van de bewoner(s) zelf is;

  • e.

    waarvan de kosten de toets van redelijkheid doorstaat;

  • f.

    die in principe voor iedereen uit het gebied toegankelijk zijn.

Artikel 8 Beschikking op de aanvraag

  • 1.

    In de beschikking worden de voorwaarden van de subsidie vermeld evenals het maximum van de subsidie voor activiteiten en organisatiekosten.

  • 2.

    In afwijking van artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008 wordt de beschikking op een aanvraag voor een subsidie van de bewonersorganisatie bekendgemaakt binnen een redelijke termijn nadat de aanvraag is ingediend.

  • 3.

    Het college kan in bijzondere gevallen de beschikking op een aanvraag later bekend maken dan bedoeld in lid 2.

Artikel 9 Weigeringsgronden

  • 1.

    In de volgende gevallen kan een subsidie worden geweigerd:

    • a.

      op grond van de weigeringgronden die zijn genoemd in artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008;

    • b.

      als de bewonersorganisatie niet voldoet aan artikel 2 lid 4;

    • c.

      wanneer de aanvraag niet voldoet aan artikel 6;

    • d.

      wanneer de subsidieaanvraag niet tijdig is ontvangen;

    • e.

      wanneer er sprake is van een winstoogmerk.

  • 2.

    Daarnaast kan een subsidie, geheel of gedeeltelijk, worden geweigerd als:

    • a.

      de activiteit niet voldoet aan artikel 7;

    • b.

      bij de aanvraag sprake is van onvoldoende financiële onderbouwing;

    • c.

      gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat de subsidie niet of in onvoldoende mate besteed zal worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld en/of de subsidie niet doelmatig en doeltreffend besteed zal worden;

    • d.

      het subsidieplafond voor aanvragen in het betreffende gebied voor dat jaar is bereikt.

    • e.

      initiatieven worden gesteund die in strijd zijn met gemeentelijk beleid en /of de benodigde vergunningen ontbreken;

    • f.

      initiatieven worden gesteund die onvoldoende draagvlak in het gebied hebben.

HOOFDSTUK 3 SUBSIDIEVASTSTELLING

Artikel 10 Verantwoording

  • 1.

    De bewonersorganisatie stelt halfjaarlijks een overzicht van uitgaven ter beschikking aan de gemeente.

  • 2.

    De bewonersorganisatie legt binnen drie maanden na afloop van het kalenderjaar waarvoor subsidie is aangevraagd, rekening en verantwoording af aan het college omtrent de verrichte activiteiten en voorzieningen voor toekomstige activiteiten. Hierbij zijn een jaarrekening, verantwoording en inhoudelijk verslag vereist.

  • 3.

    Wanneer het subsidiebedrag groter is dan €100.000 is een accountantsverklaring vereist.

  • 4.

    Het college kan in bijzondere gevallen uitstel verlenen van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen.

Artikel 11 Vaststelling na verantwoording

  • 1.

    In afwijking van artikel 12 van de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008 stelt het college de subsidie vast binnen een redelijke termijn nadat de verantwoording op grond van artikel 10 lid 2 en/ of artikel 10 lid 3 door de bewonersorganisatie is ingediend.

  • 2.

    Indien de vastgestelde subsidie lager is dan het voorschot dat is verstrekt, wordt het overschot binnen 1 maand na vaststelling van de subsidie gerestitueerd aan de gemeente.

Artikel 12 Voorzieningen en vermogensvorming

  • 1.

    De subsidieontvanger mag uit de gemeentelijke subsidie een bedrag voorzien voor een bewonersinitiatief dat pas in een volgend jaar zal worden uitgevoerd.

  • 2.

    Deze voorziening mag de over het jaar toegekende subsidie niet overstijgen. Indien de voorziening groter is, zal het overschot in mindering worden gebracht op de vast te stellen subsidie. Het overschot wordt binnen 1 maand na vaststelling van de subsidie gerestitueerd aan de gemeente.

HOOFDSTUK 4 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan:

  • 1.

    van de bepalingen in deze subsidieregeling afwijken indien toepassing van de bepaling zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • 2.

    in alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is beslissen.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

  • 2.

    De Regeling Buurtbudget nieuwe stijl, zoals vastgesteld op 3 februari 2009 en aangepast op 13 december 2009 wordt met ingang van1 januari 2012 ingetrokken.

Artikel 15 Overgangsbepaling

In afwijking van artikel 2 lid 4 kan het college tot 1 juli 2012 een aanvraag voor subsidie in behandeling nemen van een bewonersorganisatie zonder rechtspersoonlijkheid, mits deze in oprichting is. De weigeringsgrond van artikel 9 lid 1 sub b zal dan niet van toepassing zijn.

Artikel 16 Citeertitel

Deze subsidieregeling heet: Subsidieregeling Buurtbudget 2012.

Vastgesteld in de vergadering van 20 december 2011

De secretaris, De burgemeester,

PUBLICATIEDATUM: 11 januari 2012

TOELICHTING SUBSIDIEREGELING BUURTBUDGET 2012

Artikel 2 lid 2 b

Bij organisatiekosten moet worden gedacht aan kosten van administratie (telefoon, kantoorartikelen, kopiëren, eventuele vrijwilligersvergoeding voor personen die zich (bovenmatig) inspannen voor de bewonersorganisatie of het WBT mits conform de regels van de Belastingdienst), representatie en vergaderkosten.

Voor bewoners organisaties kan aanvullend worden gedacht aan eventuele inhuur van professionele ondersteuning bij de boekhouding, jaarlijkse bijdrage aan de Kamer van Koophandel, aansprakelijkheidsverzekering bestuursleden.

Artikel 2 lid 5

Het kan voorkomen in een wijk dat het WBT niet alleen actief is in de rol van ‘Netwerken op inhoud’ en/of ‘Netwerken op proces’, maar zelf de bewonersorganisatie is zoals bedoeld in de subsidieregeling Buurtbudget 2012. In dat geval kunnen zij zowel subsidie aanvragen voor organisatiekosten van de bewonersorganisatie als voor organisatiekosten van het WBT.

Artikel 9 lid 2 sub c

In de aanvraag moet de bewonersorganisatie aangeven op welke wijze het proces van werving en selectie van initiatieven transparant tegenover alle bewoners in het gebied zal worden georganiseerd (artikel 6 sub 2). Wanneer dit proces niet op een transparante wijze wordt georganiseerd kan artikel 9 lid 2 sub c weigeringsgrond zijn.

Artikel 9 lid 2 sub e

Dit artikel geldt in het algemeen, maar in het bijzonder voor initiatieven die een ingreep in de openbare ruimte inhouden. In dat geval is altijd toetsing door de gemeente nodig en moeten afspraken zijn gemaakt over beheer en onderhoud. De bewonersorganisatie mag geen initiatief steunen als dit niet gebeurd is.

Artikel 9 lid 2 sub f

Dit artikel geldt in het algemeen, maar in het bijzonder voor initiatieven die een ingreep in de openbare ruimte inhouden. In dat geval is aantoonbaar breed draagvlak van bewoners in de nabije omgeving vereist, door initiatiefnemer(s) zelf te organiseren en aan te tonen. De bewonersorganisatie mag een initiatief niet steunen als dit niet gebeurd is.