Organisatie | Westerveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels gemeentelijke belastingen 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels gemeentelijke belastingen 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:81
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2012 | 23-12-2015 | artikel 15 tot en met 21 zijn ingetrokken | 28-02-2012 Da's Mooi, 13-03-2012 | 12/03184 | |
14-03-2012 | 14-03-2012 | Nieuwe regeling | 28-02-2012 Da's Mooi, 13-03-2012 | 12/03184 |
Artikel 1 Reikwijdte van de regeling
De in deze regeling opgenomen beleidsregels gelden bij de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen op grond van de onderscheiden belastingverordeningen voor zover deze regels in artikel 2 voor de betreffende gemeentelijke belasting van toepassing zijn verklaard.
De belastingplichtige die niet binnen 6 maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar is uitgenodigd tot het doen van aangifte of aan wie niet binnen zes maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aanslag is opgelegd, is gehouden om binnen een maand na afloop van die zes maanden bij de gemeentelijke heffingsambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om te worden uitgenodigd tot het doen van aangifte of tot het ontvangen van een belastingaanslag.
Na de aanvang van het belastingjaar of kalenderjaar kan aan de belastingplichtige een voorlopige aanslag worden opgelegd of kan van de belastingplichtige een voorlopig bedrag worden gevorderd tot ten hoogste het bedrag waarop de aanslag of het gevorderde bedrag over dat jaar vermoedelijk zal worden vastgesteld.
In sommige gevallen brengen wettelijke regels met zich mee dat meer personen belastingplichtig kunnen zijn voor één belastingobject. In gevallen waarin dat voorkomt stelt de gemeente de aanslag ten name van één belastingplichtige. Omdat hier sprake is van een keuzesituatie gelden hiervoor richtlijnen. Deze richtlijnen zijn per belastingsoort verwoord in de navolgende paragrafen.
Onroerende-zaakbelastingen (gebruikersgedeelte)
1. Aanwijzing belastingplichtige
Als belastingplichtige ten aanzien van niet-woningen wordt aangewezen:
Wat onder gebruik dient te worden verstaan is door de Hoge Raad uitgemaakt in zijn arrest van 5 september 1979: "degene die een onroerende zaak metterdaad bezigt ter bevrediging van zijn
behoefte". Om een uniforme toepassing van artikel 220, lid 1 onder a, te bewerkstelligen is het
wenselijk dat beleidsregels op dit punt worden vastgesteld.
Met inachtneming van bovenstaande wordt bepaald dat:
een recreatiewoning in beginsel onder alle omstandigheden door iemand wordt gebruikt, ook
indien de woning op de peildatum leeg staat.
Wanneer de verhuur van de woning (in opdracht van de eigenaar) geschiedt door een
verhuurorganisatie, is de eigenaar van de woning degene die ter beschikking stelt. Dit is
slechts anders indien de financiële risico's geheel voor rekening van het verhuurorganisatie
komen. In die situatie wordt de verhuurorganisatie aangemerkt als degene die de onroerende
met betrekking tot een object dat op de peildatum leegstaat met de bedoeling om ter beschikking van de genothebbende krachtens zakelijk recht te blijven, er voor de onroerende-zaakbelastingen sprake van gebruik is. De onroerende zaak wordt in een dergelijke situatie door belanghebbende metterdaad gebezigd ter bevrediging van zijn behoeften.
het bewust leeghouden van een onroerende zaak voor eigen doeleinden wordt voor de onroerende-zaakbelastingen wordt aangemerkt als gebruik.
Wanneer de eigenaar aannemelijk maakt dat hij serieuze pogingen onderneemt om de
onroerende zaak te verhuren of te verkopen is er geen sprake van belastbaar gebruik van het
Onroerende-zaakbelastingen(eigenaren-gedeelte)
Als belastingplichtige wordt aangewezen:
Woz-beschikkingen (gebruikers)
Als belastingplichtige wordt aangewezen:
bij gelijktijdige vestiging op een adres wordt de oudste man van degenen die op het betreffende adres in de gemeentelijke basisadministratie staan ingeschreven als belastingplichtige aangewezen, tenzij de oudste vrouw 10 jaren ouder is. Daarbij wordt de volgende prioriteitsvolgorde aangehouden: echtgenoten, alleenstaande ouders, alleenstaanden en geldt een minimum leeftijd van zestien jaar.
ten aanzien van niet-woningen:
Afvalstoffenheffing (particuliere huishoudens)
Als belastingplichtige wordt aangewezen:
de feitelijk gebruiker van een perceel waarvoor de gemeente een ophaalverplichting heeft als
bedoeld in artikel 10.11 en 10.12 van de Wet milieubeheer.
Als feitelijk gebruiker wordt aangemerkt, de oudste van degenen die op het betreffende adres in
de gemeentelijke basisadministratie staat ingeschreven, waarbij een minimale leeftijd van
zestien jaar geldt. Daarbij wordt de volgende prioriteitsvolgorde aangehouden: echtgenoten,
Wanneer een perceel als hierboven omschreven volgens de gemeentelijke basisadministratie niet
wordt bewoond, is er in principe geen sprake van feitelijk gebruik en wordt het betreffende
perceel niet betrokken in de afvalstoffenheffing. Indien uit de omstandigheden blijkt dat het
perceel wel feitelijk wordt gebruikt, dan wordt degene die, op welke wijze dan ook, als gebruiker
1. Aanwijzing belastingplichtige
Als belastingplichtige wordt aangewezen:
In de situatie dat een belastingobject, in verband met de verkoop daarvan, in één belastingjaar meerdere malen in de forensenbelasting kan worden betrokken, wordt slechts één belastingplichtige voor dat belastingjaar aangewezen. In een dergelijke situatie wordt degene die de langste periode over het belastingjaar de beschikking heeft gehad over de gemeubileerde woning als belastingplichtige aangewezen.
In de situatie dat een belastingobject, in verband met verkoop daarvan, in één belastingjaar zowel in de forensenbelasting als in de toeristenbelasting kan worden betrokken, wordt het object slechts in één van deze belastingen voor dat belastingjaar betrokken. In een dergelijke situatie wordt voor dat belastingjaar het object in de belastingsoort betrokken, waarin het object voor de langste periode over dat jaar betrokken kan worden.
Artikel 22 Behandeling kwijtscheldingsverzoeken
Met betrekking tot de onroerende-zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing kan kwijtschelding worden aangevraagd. Een verzoek om kwijtschelding kan tot zes weken na dagtekening van het betreffende aanslagbiljet worden gedaan.
Kwijtschelding kan worden aangevraagd door invulling van het aanvraagformulier dat bij de receptie van het gemeentehuis en bij de plaatselijke bibliotheken kan worden opgehaald. Het aanvraagformulier voor kwijtschelding kan ook via de website van de gemeente worden uitgeprint.
Na ontvangst van een verzoek om kwijtschelding wordt de invordering stopgezet. Wanneer na behandeling van het verzoek blijkt dat geen kwijtschelding wordt verleend moet het nog openstaand bedrag binnen de daarvoor gestelde termijnen worden voldaan.
De aanslagen onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, reinigingsheffingen kunnen op één aanslagbiljet worden verenigd. De Verordeningen onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, reinigingsheffingen bieden de mogelijkheid om in afwijking van de hoofdregel (betaling in drie termijnen), het totaalbedrag van de op dit (gecombineerde) aanslagbiljet vermelde aanslagen in 8 gelijke termijnen middels automatische incasso te betalen.
De verordeningen forensenbelasting en toeristenbelasting bieden tevens de mogelijkheid om het aanslagbedrag middels automatische incasso te betalen. De automatische incasso voor deze belastingen gebeurt echter niet in acht, maar in drie termijnen.
Om voor het voorgaande in aanmerking te komen dient echter wel door belastingschuldige een machtiging tot automatische incasso te zijn verleend.
Deze beleidsregels zijn opgesteld met de gedachte om een uniforme uitleg en toepassing op het gebied van automatische incasso te geven.
Artikel 24 Deelname automatische incasso
Deelname aan automatische incasso is mogelijk indien de belastingschuldige uiterlijk binnen twee
weken na dagtekening van het aanslagbiljet de gemeente schriftelijk heeft gemachtigd, door
inlevering of toezending van het formulier “machtiging betaling gemeentelijke belastingen per
automatische incasso”, om via automatische incasso de op één aanslagbiljet verenigde opgelegde
Artikel 25 Beëindiging automatische incasso
1.Indien twee van de acht termijnen niet zijn betaald doordat automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige niet mogelijk blijkt dan wel binnen één maand na afschrijving zijn gestorneerd, vervalt de mogelijkheid van gespreide betaling door middel van automatische incasso.
2.Indien op grond van het eerste lid de machtiging wordt beëindigd, wordt dit zo spoedig mogelijk aan de belastingschuldige schriftelijk medegedeeld.
Artikel 26 Nieuwe betaaltermijn
In de op grond van artikel 25, tweede lid van deze beleidsregels aan de belastingschuldige te sturen schriftelijke kennisgeving – waaraan tevens een acceptgiro is bevestigd - wordt teruggevallen op de reguliere betaaltermijnen. Indien deze reguliere termijnen reeds zijn vervallen, dient het nog openstaande bedrag van het op het aanslagbiljet verenigde belastingaanslagen, binnen veertien dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving te zijn voldaan.
Artikel 27 Intrekken machtiging automatische incasso
Indien de op grond van het eerste lid genoemde intrekking ertoe leidt dat nog niet alle 8 verschuldigde termijnen zijn geïnd, dient de belastingschuldige er zelf voor zorg te dragen dat het nog openstaande bedrag binnen veertien dagen – na de datum waarop de laatste termijn via automatische incasso is geïnd - volledig is voldaan.
Op praktische gronden kan ten gunste van de belastingschuldige van hetgeen in de artikelen 24 en 25 van deze beleidsregels is gesteld, worden afgeweken.
Artikel 29 Weigering deelname aan de automatische incasso
De gemeente kan de deelname van belastingplichtigen aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.
Artikel 30 Tijdstip van afschrijving
De gemeente zal het termijnbedrag zoveel mogelijk op of omstreeks de 25e dag van iedere maand afschrijven.
Artikel 31 Vermindering van het totaalbedrag
Indien het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde belastingaanslagen om welke reden dan ook wordt verminderd, vindt deze vermindering - indien het ten onrechte te hoge totaalbedrag nog niet volledig is voldaan – plaats door saldodeling. Het voorgaande houdt in dat bij een machtiging automatische incasso de vermindering leidt tot evenredige verlaging van de nog resterende betalingstermijnen.
TOEPASSING ARTIKEL 65 VAN DE ALGEMENE WET INZAKE RIJKSBELASTINGEN
In artikel 65 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen juncto artikel 231 Gemeentewet is de heffingsambtenaar, belast met de heffing van gemeentelijke belastingen, de bevoegdheid gegeven ambtshalve vermindering van belastingaanslagen te verlenen. Tevens is in deze artikelen bepaald dat een in de belastingwet voorziene vermindering, ontheffing of teruggaaf door de heffingsambtenaar ambtshalve kan worden verleend.
Om een uniforme toepassing van artikel 65 Algemene wet inzake rijksbelastingen te bewerkstelligen is het wenselijk dat beleidsregels op dit punt worden vastgesteld.
Artikel 33 Reikwijdte en definities
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
het bedrag van de vermindering of teruggaaf: de vermindering van het geheven belastingbedrag of de teruggaaf van het betaalde bedrag, vermeerderd met (het daaraan toe te rekenen bedrag van) de verhoging, indien een verhoging is toegepast. Het bedrag van de vermindering of teruggaaf wordt berekend per belastingaanslag.
De termijn waarbinnen de belastingplichtige aanspraak kan maken op het ambtshalve verlenen van vermindering afgestemd op de termijn waarbinnen, op de voet van artikel 11, 3e lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de bevoegdheid van de heffingsambtenaar tot het vaststellen van een belastingaanslag ligt.
De termijn waarbinnen ambtshalve vermindering of teruggaaf wordt verleend wordt voor gevallen, waarin er sprake is van een redelijkerwijs kenbare vergissing, verlengd met drie jaren.
Artikel 35 Afwijking van regeling
In deze beleidsregels is een in beginsel uitputtende regeling gegeven van de gevallen, waarin ambtshalve vermindering of teruggaaf van belasting wordt verleend.
Er kunnen zich echter situaties voordoen waarin de heffingsambtenaar moet afwijken van de in deze beleidsregels opgenomen regeling. Het gaat daarbij om situaties waarin:
Artikel 36 Gevallen waarin ambtshalve vermindering of teruggaaf wordt verleend
1.Indien wegens het te laat indienen van een bezwaarschrift of een in de wet voorzien verzoekschrift dan wel om andere reden van formele aard de reclamant of de verzoeker niet ontvankelijk is in zijn bezwaar of verzoek, verleent de heffingsambtenaar bij de uitspraak waarin de niet-ontvankelijkheid wordt uitgesproken, ambtshalve de vermindering of teruggaaf waarvoor de reclamant of de verzoeker redelijkerwijs in aanmerking komt.
2.In andere gevallen dan die, welke zijn genoemd in lid1, verleent de heffingsambtenaar ambtshalve de vermindering of teruggaaf waarvoor de belanghebbende redelijkerwijs in aanmerking komt indien:
Het bepaalde in artikel 36 vindt geen toepassing indien:
ten tijde van het ontvangen van het bezwaarschrift of het verzoekschrift dan wel op het tijdstip, waarop het in artikel 36, lid 2 onder b., bedoelde feit ter kennis van de heffingsambtenaar komt, de driejaarstermijn is verstreken, dan wel, indien in het laatste jaar van de driejaarstermijn een navorderingsaanslag aan de belanghebbende is opgelegd, een jaar is verstreken sinds de dagtekening van die navorderingsaanslag;
Wanneer de belanghebbende is overleden treden zijn/haar erfgenamen voor de toepassing van deze beleidsregels in zijn/haar plaats. Verminderingen en teruggaven van belasting, waartoe door de erfgenamen een of meer verzoeken zijn gedaan en waarvan het gezamenlijke bedrag meer dan € 450,-- is, worden slechts ambtshalve verleend indien de erfgenamen zich schriftelijk jegens deBelastingdienst/Registratie en successie hebben verbonden het successierecht te voldoen alsof ophet tijdstip van overlijden van de erflater de verminderingen en teruggaven reeds waren verleend.
Artikel 39 Mededeling van afwijzing
Indien geen termen aanwezig zijn om ambtshalve een vermindering of teruggaaf te verlenen wordt daarvan gemotiveerd mededeling gedaan:
a.Indien ten tijde van het ontvangen van het bezwaarschriftof het verzoekschrift dan wel op het tijdstip waarop het in artikel 36, lid 2, onder b., bedoelde feit ter kennis van de heffingsambtenaar komt, de driejaarstermijn is verstreken en de belanghebbende aantoont dat ten gevolge van een door hem gemaakte vergissing, die de heffingsambtenaar
indien de belanghebbende tegen de aanslag tijdig in bezwaar is gekomen, ten tijde van het doenvan uitspraak op het bezwaarschrift, bekend was of redelijkerwijs bekend had moeten zijn, te veel belasting is geheven, wordt voor de toepassing van artikel 37, onder b., de driejaarstermijn verlengd met drie jaren.
b.Indien de belanghebbende aantoont dat te veel belasting is geheven ten gevolge van een aan de heffingsambtenaar toe te rekenen vergissing, die de belanghebbende redelijkerwijs niet heeft kunnen opmerken voor het einde van de in artikel 37, onder b., bedoelde periode, wordt de
driejaarstermijn eveneens met drie jaren verlengd.
Een vergissing in de zin van dit artikel omvat niet een onjuistheid, waarvan de belanghebbende zich bewust was of had kunnen zijn, en evenmin een keuze, die de belanghebbende achteraf wenst te wijzigen. Dit artikel ziet met name op de volgende vergissingen:
1. Indien de heffingsambtenaar kennis neemt van feiten, andere dan die, naar aanleiding waarvan hij voornemens is ambtshalve vermindering of teruggaaf van belasting te verlenen, en die andere feiten grond opleveren voor het vermoeden dat de belasting onjuist is berekend, houdt hij daarmee bij de bepaling van de vermindering of teruggaaf rekening.
2.Voorts verleent de heffingsambtenaar in gevallen waarin ter zake van enig feit ten onrechte belasting is geheven en waarin als gevolg van die heffing een andere belasting ter zake van datzelfde feit niet is geheven en door het verstrijken van een termijn ook niet meer kan worden geheven, slechts ambtshalve vermindering of teruggaaf van de eerstgenoemde belasting voor zover het bedrag daarvan het bedrag van de laatstgenoemde belasting te boven gaat.
Artikel 42 Jurisprudentie en resoluties
Een arrest van de Hoge Raad dan wel een ministeriële regeling, waarin een toepassing van de
belastingwet besloten ligt die voor de belanghebbende gunstiger is dan de bij de heffing van de
belasting gevolgde toepassing, leidt niet tot het ambtshalve verlenen van vermindering of
teruggaaf van belasting indien de belastingaanslag onherroepelijk is komen vast te staan vóór de
dag, waarop het arrest door de Hoge Raad is gewezen, onderscheidenlijk vóór de dagtekening van
de ministeriële regeling, tenzij er op dit punt een afwijkende regeling is getroffen.
Hetgeen in lid 1 is bepaald met betrekking tot een arrest van de Hoge Raad is in daartoe leidende
gevallen van overeenkomstige toepassing op beslissingen van het Hof van Justitie van de
Europese Gemeenschappen alsmede op rechterlijke uitspraken van andere supranationale
INWERKINGTREDING EN CITEERTITEL
Deze beleidsregels kunnen worden aangemerkt als: "Beleidsregels gemeentelijke belastingen 2012".
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 28 februari 2012.