Organisatie | Zeewolde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening burgerinitiatief |
Citeertitel | Verordening burgerinitiatief |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-03-2012 | nieuwe regeling | 16-02-2012 Zeewolde Actueel, 06-03-2012 | R01S010 |
In deze verordening wordt onder een burgerinitiatief verstaan:
ofwel een uitgewerkt voorstel van een initiatiefgerechtigde ter plaatsing op de agenda van de vergadering van de raad, ofwel een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een concreet omschreven onderwerp op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen.
Initiatiefgerechtigd zijn inwoners van de gemeente van zestien jaar en ouder, die op de dag van de indiening van het burgerinitiatief staan ingeschreven in het GBA.
De voorzitter van de raad of de voorzitter van de raadscommissie nodigt de vertegenwoordiger(s) van het burgerinitiatief schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De vertegenwoordiger(s) van het burgerinitiatief heeft (hebben) tijdens deze vergadering de gelegenheid om het burgerinitiatief mondeling toe te lichten.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 16 februari 2012.
de griffier, de voorzitter,
B.J. Schouten G.J. Gorter
Een inwoner kan op verschillende manieren een burgerinitiatief bij de gemeenteraad indienen. Men kan een uitgewerkt voorstel voorleggen, maar men kan ook volstaan met het agenderen van een onderwerp. Het is dan raadzaam een onderwerp zo concreet mogelijk te omschrijven. Bijvoorbeeld niet het onderwerp: overlast, maar als onderwerp: concreet de soort ondervonden overlast in een aangegeven gebied.
Het initiatiefrecht wordt toegekend aan inwoners van 16 jaar en ouder. Of iemand inwoner is van onze gemeente wordt eenvoudigweg vastgesteld aan de hand van de gegevens van het GBA.
Het is niet efficiënt om de raad te belasten met de beraadslaging over een onderwerp waarover de raad uiteindelijk geen beslissende bevoegdheid heeft.
Voor vragen over gemeentelijk beleid staan de inwoner andere wegen open, zoals het spreekrecht in een commissie of een spreekuur van een wethouder. Een zaak van louter privébelang kan geen onderwerp van een burgerinitiatief zijn. Een burgerinitiatief mag andere procedures zoals de bezwaar- of de klachtenprocedure niet doorkruisen.
Een burgerinitiatief is niet bedoeld om zaken die minder dan 2 jaar geleden in de raad aan de orde zijn geweest, opnieuw onderwerp van bespreking en besluitvorming te maken.
Dit artikel bevat de vereisten waaraan het verzoek moet voldoen. Het burgerinitiatief is laagdrempelig gehouden door het vereiste aantal ondertekenaars te beperken tot 10.
De in dit artikel genoemde zaken zullen bij het ontbreken daarvan niet kunnen leiden tot een niet-ontvankelijkheid.
Hoe beter een voorstel is onderbouwd, ondermeer met de financiële gevolgen, des te groter is de overtuigingskracht.
Om te voorkomen dat tijdens de verdere procedure steeds met grote groepen moet worden gesproken, is ervoor gekozen één en ten hoogste drie personen aan te laten wijzen die als vertegenwoordigers kunnen optreden.
De inwoner moet erop kunnen vertrouwen dat de raad zijn voorstel spoedig toetst aan de vereisten voor ontvankelijkheid en een besluit neemt over de behandeling.