Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Noord-Holland

Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering private ruimte op bedrijventerreinen Noord-Holland 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Noord-Holland
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling subsidie herstructurering private ruimte op bedrijventerreinen Noord-Holland 2012
CiteertitelUitvoeringsregeling subsidie herstructurering private ruimte op bedrijventerreinen Noord-Holland 2012
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpHerstructurering, ruimte, private ruimte, bedrijventerreinen.

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Noord-Holland 2012, art. 2

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-02-201220-02-2013nieuwe regeling

07-02-2012

Provinciaal blad, 2012, 20

2012-4167

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering private ruimte op bedrijventerreinen Noord-Holland 2012

Gedeputeerde staten van Noord-Holland;

Overwegende dat het wenselijk is dat de private ruimte op bedrijventerreinen versneld worden geherstructureerd ter einde ruimtewinst te creëren op bestaande terreinen en de kwaliteit van bestaande terreinen te verbeteren.

gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011;

Besluiten vast te stellen:

Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering private ruimte op bedrijventerreinen Noord-Holland 2012

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    bedrijventerrein: een bedrijventerrein als bedoeld in artikel 1, onderdeel 8, van de Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie;

  • b.

    duurzaam beheer: een organisatie waarin de gemeente en eindgebruikers de continuïteit van onderhoud, beheer, kwaliteit en herinvestering waarborgen;

  • c.

    duurzaamheidsmaatregelen: het realiseren van voorzieningen op de gebieden energie, water, grondstoffen, afval, nutsvoorzieningen, gebouwen, verkeer en vervoer, ruimtelijke inrichting, ruimtelijke kwaliteit of parkmanagement, die leiden tot een lagere milieubelasting en zorgvuldig ruimtegebruik op een bestaand bedrijventerrein;

  • d.

    ruimtewinst: de extra ruimte die voor bedrijfsmatige activiteiten ter beschikking komt als gevolg van herstructurering ten opzichte van het huidige ruimtebeslag op een bestaand bedrijventerrein;

  • e.

    fysieke verbeteringen: eenmalige, duurzame ingrepen in de private ruimte van een bedrijventerrein bij technische, economische, maatschappelijke en ruimtelijke veroudering, in de vorm van een gecombineerde aanpak of geïntegreerde aanpak met functiewijziging, van de private ruimte. Functiewijzigingen naar een niet-economische functie vallen hier niet onder;

  • f.

    procesmanagement: externe begeleiding van de herstructurering, die is gericht op de voortgang van het proces of op de inrichting en financiering van duurzaam beheer;

  • g.

    onderzoek: de inzet van externe kennis en ervaring voor het uitvoeren en opstellen van haalbaarheidsonderzoeken, herstructurerings- en inrichtingsplannen;

  • h.

    taxatiewaarde: dit is de waarde in het vrije economische verkeer van een onroerend goed, vrij van huur,pacht of enig ander gebruiksrecht, rekening houdend met de vigerende planologische bestemming en het vigerend toegestaan gebruik, bepaald door een vastgoed-gecertificeerd taxateur;

  • i.

    transformatielocatie: Bedrijventerrein waarbij meer dan 33% van het terrein van functie veranderd.

Artikel 2

Subsidie kan worden verstrekt voor de herstructurering van private gronden op bedrijventerreinen.

Artikel 3

Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten of openbare lichamen die zijn ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Artikel 4

Gedeputeerde staten verstrekken geen subsidies van minder dan € 5.000,-.

Artikel 5

Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.

Artikel 6
  • 1. Een aanvraag om subsidie wordt niet behandeld indien met de uitvoering is gestart voordat de aanvraag is ontvangen.

  • 2. Een aanvraag om subsidie bevat tenminste:

    • a.

      een begroting van de kosten van de activiteit;

    • b.

      een financieringsplan van de kosten van de activiteit;

    • c.

      een inhoudelijke beschrijving van de activiteit.

Artikel 7

Gedeputeerde staten stellen afzonderlijke subsidieplafonds voor fysieke verbeteringen, onderzoek en procesmanagement vast.

Artikel 8
  • 1. Een aanvraag om subsidie is tijdig ingediend indien de aanvraag in de periode van 2 april en tot en met 2 mei is ontvangen.

  • 2. Een aanvraag om subsidie die buiten de in het vorige lid genoemde periode wordt ontvangen, wordt niet in behandeling genomen.

  • 3. Gedeputeerde staten beslissen binnen 16 weken na 2 mei.

Artikel 9

Subsidie wordt geweigerd indien:

  • a.

    de activiteit niet financieel haalbaar is;

  • b.

    er voor dezelfde activiteit reeds door gedeputeerde staten subsidie is verstrekt;

  • c.

    de aanvraag betrekking heeft op regulier onderhoud;

  • d.

    er naast de private gronden geen openbare ruimte op het bedrijventerrein geherstructureerd wordt of na 2002 geherstructureerd is;

  • e.

    de activiteit betrekking heeft op een kantoor-, horeca-, detailhandels- of transformatielocatie.

§ 2 Fysieke verbeteringen

Artikel 10

Subsidie kan worden verstrekt voor fysieke verbeteringen van private gronden op een bedrijventerrein dat is opgenomen in tabel 7, 8 of 9 van hoofdstuk 4 van het Provinciaal Herstructureringsprogramma 2009-2020 waardoor er opnieuw bedrijventerrein beschikbaar komt.

Artikel 11

Onverminderd artikel 6, tweede lid, bevat een aanvraag om subsidie tenminste:

  • a.

    een taxatierapport van de aankoop van het perceel, en

  • b.

    een taxatierapport van de verwachte waarde van de gronden en opstallen na de herstructurering.

Artikel 12
  • 1. Subsidie wordt verstrekt voor:

    • a.

      kosten voor verwerving van de gronden en opstallen;

    • b.

      kosten voor ontruiming;

    • c.

      kosten van tijdelijk beheer;

    • d.

      kosten van sloopwerken;

    • e.

      kosten voor bouwrijp maken van de gronden;

    • f.

      kosten van apparaatkosten;

    • g.

      rentekosten.

  • 2. Subsidie wordt niet verstrekt voor:

    • a.

      Bodemsaneringskosten;

    • b.

      Kosten voor het woonrijp maken van de gronden;

    • c.

      Omslagkosten;

    • d.

      Kosten die betrekking hebben op de openbare ruimte, infrastructuur of verlichting;

    • e.

      Kosten voor het opstellen van een bestemmingsplan.

Artikel 13
  • 1. De subsidie bedraagt 50 % van de subsidiabele kosten minus 50% van de inkomsten die met de activiteit gerealiseerd worden, tot maximaal €2.000.000,-.

  • 2. De inkomsten die met de activiteit gerealiseerd worden bestaan in ieder geval uit:

    • a.

      De door een onafhankelijke taxateur getaxeerde verkoopwaarde van de gronden en opstallen, of

    • b.

      De opbrengst van de verkoop van de gronden en opstallen.

  • 3. Indien toepassing van het eerste lid zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van het eerste lid zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteit niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de van toepassing zijnde vrijstellingsverordeningen van de Europese Commissie verstrekt mag worden.

Artikel 14
  • 1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, worden de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

    • a.

      de urgentie van de herstructurering;

    • b.

      het aantal hectaren wat geherstructureerd wordt;

    • c.

      de mate waarin regionaal wordt samengewerkt bij selectie en uitvoering van het project;

    • d.

      de mate waarin andere partijen financieel bijdragen aan de herstructurering;

    • e.

      de hoeveelheid ruimtewinst die gerealiseerd wordt;

    • f.

      de kwaliteit van de duurzaamheidsmaatregelen;

    • g.

      de mate waarin de risico’s van het project zijn afgedekt.

  • 3. Per criterium kan 1 tot en met 10 punten worden behaald.

  • 4. Aan de in het vorige lid genoemde criteria worden de volgende wegingsfactoren toegekend:

    • a.

      Onderdeel a heeft een wegingsfactor van 1,6;

    • b.

      Onderdeel b heeft een wegingsfactor van 1,5;

    • c.

      Onderdeel c heeft een wegingsfactor van 1,4;

    • d.

      Onderdeel d heeft een wegingsfactor van 1,3;

    • e.

      Onderdeel e heeft een wegingsfactor van 1,2;

    • f.

      Onderdeel f heeft een wegingsfactor van 1,1;

    • g.

      Onderdeel g heeft een wegingsfactor van 1,0.

  • 5. De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

  • 6. Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste gehonoreerd.

Artikel 15

De subsidieontvanger is verplicht om:

  • a.

    te voorzien in duurzaam beheer van de geherstructureerde gronden;

  • b.

    gedurende de looptijd van de activiteit jaarlijks een voortgangsrapportage in te dienen.

§ 3 procesmanagement

Artikel 16

Subsidie kan worden verstrekt voor procesmanagement naar herstructurering van private gronden op een bedrijventerrein dat is opgenomen in tabel 7, 8 of 9 van hoofdstuk 4 van het Provinciaal Herstructureringsprogramma 2009-2020.

Artikel 17

Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van eigen personeel.

Artikel 18

De subsidie bedraagt 75% van de noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten tot maximaal € 40.000, -.

Artikel 19
  • 1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, worden de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

    • a.

      de urgentie van de herstructurering;

    • b.

      de mate waarin het procesmanagement bijdraagt aan een versnelde uitvoering van de herstructurering;

    • c.

      de mate waarin de elementen ruimtewinst en duurzaamheid zijn meegenomen.

  • 2. Per criterium kan 1 tot en met 10 punten worden behaald.

  • 4. Aan de in het vorige lid genoemde criteria worden de volgende wegingsfactoren toegekend:

    • a.

      Onderdeel a heeft een wegingsfactor van 1,2;

    • b.

      Onderdeel b heeft een wegingsfactor van 1,1;

    • c.

      Onderdeel c heeft een wegingsfactor van 1,0.

  • 5. De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

  • 6. Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste gehonoreerd.

§ 4 Onderzoek

Artikel 20

Subsidie kan worden verstrekt voor onderzoek naar herstructurering van private gronden op een bedrijventerrein dat is opgenomen in tabel 7, 8, 9, 10 of 11 van hoofdstuk 4 van het Provinciaal Herstructureringsprogramma 2009-2020.

Artikel 21

In afwijking van artikel 3 wordt subsidie voor onderzoek naar herstructurering van private gronden op een bedrijventerrein ook verstrekt aan rechtspersonen die samenwerken met een gemeente of een openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Artikel 22

Indien de subsidieontvanger een gemeente of een openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen is wordt de subsidie niet verstrekt voor de kosten van eigen personeel.

Artikel 23

De subsidie bedraagt 50% van de noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten tot maximaal € 20.000,-.

Artikel 24
  • 1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, worden de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

    • a.

      de urgentie van de herstructurering;

    • b.

      de mate waarin de onderzoeksresultaten toepasbaar zijn voor een herstructurering;

    • c.

      de mate waarin de elementen ruimtewinst en duurzaamheid zijn meegenomen.

  • 3. Per criterium kan 1 tot en met 10 punten worden behaald.

  • 4. Aan de in het vorige lid genoemde criteria worden de volgende wegingsfactoren toegekend:

    • a.

      Onderdeel a heeft een wegingsfactor van 1,2;

    • b.

      Onderdeel b heeft een wegingsfactor van 1,1;

    • c.

      Onderdeel c heeft een wegingsfactor van 1,0.

  • 5. De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

  • 6. Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste gehonoreerd.

§ 5 Slotbepalingen

Artikel 25

Onverminderd het bepaalde in artikel 16 is de subsidie ontvanger is verplicht om binnen één jaar na ontvangst van de subsidiebeschikking te starten met de uitvoering van de activiteit.

Artikel 26
  • 1. Een aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt ingediend binnen 13 weken na voltooiing van de activiteit.

  • 2. Indien de subsidie is verleend aan een gemeente of een openbaarlichaam dat is ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regeling wordt de aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt uiterlijk 1 augustus van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteit is voltooid, ingediend.

  • 3. Gedeputeerde staten stellen voor de aanvraag als bedoeld in het tweede lid een formulier vast.

  • 4. Indien de subsidie betrekking heeft op fysieke verbeteringen wordt bij de aanvraag tot vaststelling een taxatierapport van de waarde van de gronden en opstallen na de herstructurering of de verkoopakte ingediend.

  • 5. Gedeputeerde staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

Artikel 27
  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij is geplaatst.

  • 2.

    De Uitvoeringsregeling herstructurering private ruimte op bedrijventerreinen Noord-Holland 2011 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling vervalt op 31 december 2013.

  • 4.

    Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering private ruimte op bedrijventerreinen Noord-Holland 2012.

Ondertekening

Haarlem, 7 februari 2012

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

J.W. Remkes, voorzitter.

G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.