Organisatie | Nieuwkoop |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reïntegratieverordening Gemeente Nieuwkoop 2012 |
Citeertitel | Reïntegratieverordening Gemeente Nieuwkoop 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Reïntegratieverordening Gemeente Nieuwkoop 2012 |
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2012 | 01-01-2014 | nieuwe verordening | 01-03-2012 | 2012-022e |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In deze verordening wordt verstaan onder:
het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nieuwkoop;
de gemeenteraad van de gemeente Nieuwkoop;
personen met een uitkering ingevolge de WWB, IOAW of IOAZ;
personen met een uitkering volgens de Algemene nabestaandenwet die zich gemeld
f.Niet-uitkeringsgerechtigde (Nugger):
personen die als werkloze werkzoekenden zijn geregistreerd bij het UWV-werkplein
en die geen uitkeringsgerechtigden zijn, als bedoeld in artikel 6 van de WWB;
de onder d. t/m f. van dit artikel genoemde persoon;
voorzieningen, bedoeld in artikel 7 eerste lid onder a van de wet, gericht op duurzame
uitstroom (minimaal 9 maanden) naar reguliere, betaalde arbeid, zoals omschreven in
Bij de keuze van de mogelijkheden van ondersteuning en het aanbieden van re-integratie-instrumenten wordt door het college een afweging gemaakt, waarbij gekeken wordt of de ondersteuning of het re-integratie-instrument, gelet op de mogelijkheden en capaciteiten van een cliënt, het meest doelmatig is met het oog op inschakeling in de arbeid dan wel of het aanbieden van re-integratie-instrumenten bijdraagt aan de verkleining van de afstand tot de arbeidsmarkt.
In de programmabegroting en de kadernota wordt het beleid beschreven alsmede de financiële kaders met betrekking tot het participatiebudget en het inkomensdeel WWB. De Programmabegroting en de kadernota worden vastgesteld door de raad.
Het college stelt de vorm en inhoud van het plan van aanpak vast, alsmede de wijze waarop en de mate waarin de evaluatie van het plan van aanpak bedoeld in artikel 44a, van de wet, plaatsvindt.
Artikel 5 Verplichtingen van de belanghebbende
Indien een uitkeringsgerechtigde, die gebruik maakt van een re-integratie-instrument, niet voldoet aan het gestelde in het tweede lid, kan het college de uitkering verlagen conform hetgeen hierover is bepaald in de “Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand Gemeente Nieuwkoop 2012”, dan wel de maatregelenverordening IOAW en IOAZ Gemeente Nieuwkoop 2012.
Het college kan besluiten om aan een belanghebbende bemiddeling naar algemeen geaccepteerde arbeid aan te bieden.
Onder sociale activering wordt verstaan het aanbieden van activiteiten bedoeld om de uitkeringsgerechtigde vaardigheden aan te leren waardoor deze in staat is om zoveel als mogelijk zelfstandig te functioneren in de samenleving, met als doel het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt of het voorkomen van sociaal isolement.
Het college stelt met betrekking tot een belanghebbende een diagnose teneinde te bepalen welke afstand de betrokkene heeft tot de arbeidsmarkt en welke re-integratie-instrumenten noodzakelijk zijn om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden. Een arbeidskundige en/of medische keuring en/of een competentie- en talentenonderzoek kan hier onderdeel van zijn.
Artikel 14 Arbeidskundige en/of medische keuring
Het college kan besluiten om met betrekking tot een belanghebbende een arbeidskundige en/of medische keuring te laten verrichten teneinde te kunnen vaststellen in hoeverre re-integratie haalbaar is.
Het college kan aan ondernemingen waarbij een persoon algemeen geaccepteerde arbeid heeft aanvaard, voorzieningen bieden gericht op nazorg met een maximale duur van 12 maanden.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
De “Reïntegratieverordening Gemeente Nieuwkoop 2012” treedt in werking op 1 april 2012 of op een latere datum wanneer de opheffing van de gemeenschappelijke regeling ISD de Rijnstreek, niet op 1 april 2012, plaats heeft.
Aldus besloten door het raad van de gemeente Nieuwkoop in zijn openbare vergadering van
Op grond van de WWB, IOAW en IOAZ krijgt het college de opdracht voor de re-integratie van bijstandsgerechtigden, nuggers en Anw-ers. De WWB draagt aan het raad op om een verordening vast te stellen waarin het beleid van de gemeente Nieuwkoop ten aanzien van haar re-integratietaak wordt neergelegd. Tevens wordt hierin de aanspraak van burgers op ondersteuning bij re-integratie geregeld.
In deze “Re-integratieverordening Gemeente Nieuwkoop 2012” wordt alleen vastgelegd op welke wijze in de gemeente Nieuwkoop het beleid bepaald wordt, hoe de verhouding tussen het raad en het college moet zijn, alsmede enkele algemene artikelen over de opdracht aan het college, de aanspraak op voorzieningen, de inzet van voorzieningen en de rechten en plichten van de belanghebbende. Al het overige wordt vastgelegd in een beleidsplan, beleidsregels of in uitvoeringsbesluiten van het college.
Deze verordening kent de volgende systematiek:
Allereerst een raamwerk van artikelen dat de basis vormt van de verordening: de artikelen 1 tot en met 6 en 18 tot en met 20. Hierin zijn de opdracht aan het college, de aanspraak en de verplichtingen van de belanghebbenden verwerkt, alsmede artikelen over financiën. Daarnaast gaat het om enkele artikelen die in elke verordening voorkomen (definities, hardheidsclausule, etc.).
De artikelen 8 tot en met 12 gaan over specifieke voorzieningen. In artikel 7 zijn algemene bepalingen over voorzieningen opgenomen, die het raamwerk bieden dat geldt indien er niets ten aanzien van een specifieke voorziening is bepaald. Artikelen 13 tot en met 16 noemen de voorzieningen die kunnen worden ingezet ter ondersteuning van de voorzieningen genoemd in artikel 8 tot en met 12.
In het eerste lid is de opdracht aan het college vormgegeven analoog aan artikel 7 WWB, artikel 35 IOAW/IOAZ . Hiervoor is gekozen uit oogpunt van herkenbaarheid en consistentie. In artikel 10 lid 3 WWB, artikel 36 lid 2 IOAW/IOAZ , is aangegeven dat de aanspraak op voorzieningen alleen geldt voor die personen die ook daadwerkelijk inwoners van de gemeente zijn, door middel van een verwijzing naar resp. artikel 40 lid 1 en artikel 11 IOAZ/IOAW. Door deze verwijzingen ook aan de opdracht aan het college te koppelen, kan de gemeente Nieuwkoop aangeven, voorzieningen alleen voor de eigen doelgroep in te willen zetten.
Het derde lid geeft het college de specifieke opdracht een zodanig aanbod van voorzieningen te realiseren, dat zoveel mogelijk personen ondersteund kunnen worden. Dit is met name van belang omdat de gemeente Nieuwkoop de aanspraak op een voorziening niet kan weigeren als slechts het budget ontoereikend is: er dient altijd een alternatief voorhanden te zijn.
Artikel 4 Aanspraak op ondersteuning
De WWB, IOAW en IOAZ stellen niet zo expliciet dat de aanspraak op voorzieningen in de verordening geregeld moet worden. Immers, het is ook al in de betreffende wetten zelf geregeld. Eveneens uit oogpunt van herkenbaarheid en consistentie is ervoor gekozen een algemene bepaling over de aanspraak op te nemen (eerste lid).
In het tweede lid wordt expliciet de koppeling gelegd tussen de algemene aanspraak van de belanghebbende en de criteria die gehanteerd worden bij het aanbieden van voorzieningen.
Artikel 5 Verplichtingen van de belanghebbende
In de WWB, IOAW en de IOAZ is al uitgebreid aangegeven welke verplichtingen gelden bij het recht op een uitkering. Wederom uit oogpunt van herkenbaarheid en consistentie zijn in het eerste en tweede lid de verplichtingen conform de betreffende wetten geformuleerd.
Het derde lid biedt de verbinding met de “Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand Gemeente Nieuwkoop” en de “ Maatregelen verordening IOAW en IOAZ Gemeente Nieuwkoop 2012”. Deze verordeningen regelen het opleggen van een maatregel indien de uitkeringsgerechtigde niet aan zijn verplichtingen voldoet. Deze maatregel bestaat uit het verlagen van de uitkering met een bepaald percentage. Echter, voor personen zonder uitkering, ANW-ers en personen in gesubsidieerde arbeid kan de gemeente Nieuwkoop de uitkering niet verlagen als maatregel. Daarom is in het vierde lid de mogelijkheid opgenomen dat in die gevallen de gemeente Nieuwkoop (een deel van) de kosten die gemaakt zijn, terug kan vorderen.
Artikel 6 Subsidie- en budgetplafonds
De gemeente Nieuwkoop kan, om de financiële risico’s te beheersen, een verdeling maken van de middelen over de verschillende voorzieningen. Dit kan in het beleidsplan gebeuren (zie het artikel over beleidsplan). Het uitgangspunt van begrotingsposten kan echter nooit een reden zijn om aanvragen voor voorzieningen te weigeren. Om dat wel mogelijk te maken kan de gemeente Nieuwkoop bij verordening subsidie- en budgetplafonds instellen.
De WWB stelt dat het ontbreken van financiële middelen alleen geen reden kan zijn voor de afwijzing van een aanvraag. De gemeente Nieuwkoop dient dan na te gaan welke andere, goedkopere alternatieven er beschikbaar zijn. Dit houdt dus in dat er geen algemeen plafond ingesteld kan worden. Wat wel kan is dat per voorziening een plafond wordt ingebouwd; dit laat de mogelijkheid open dat er naar een ander instrument wordt uitgeweken.
Bij dit artikel wordt uitgegaan van de bevoegdheid van de raad om plafonds in te stellen. Een mogelijkheid is, dat bij de vaststelling van de plafonds wordt verwezen naar de bedragen die in het beleidsplan of in de begroting voor de verschillende voorzieningen worden gereserveerd.
Een budgetplafond geldt voor de overige uitgaven die het college doet in het kader van voorzieningen. Een subsidieplafond geldt voor voorzieningen die subsidies inhouden. Een subsidieplafond dient wel bekendgemaakt te worden vóór de periode waarvoor deze geldt (art. 4:27 lid 1 Awb).
Artikel 7 Algemene bepalingen over voorzieningen
In de lijn van het systeem van deze verordening strekt dit artikel ertoe enkele zaken te regelen die te maken hebben met alle voorzieningen, ook die voorzieningen die niet met name in de verordening zijn opgenomen. Het eerste lid geeft daarom aan dat de verordening geen uitputtende opsomming van voorzieningen bevat.
Het tweede lid geeft het college de bevoegdheid om aan een voorziening nadere verplichtingen te verbinden. Dit kunnen verplichtingen van diverse aard zijn. Zo kan bepaald worden dat gedurende het traject op gezette tijden met de belanghebbende de voortgang wordt besproken.
Het derde lid geeft aan dat het college een ingezet re-integratie-instrument kan intrekken/ beëindigen en in welke gevallen zij dat kan doen. Onder beëindigen wordt hierbij ook verstaan het stopzetten van de loonkostensubsidie aan een werkgever.
Een bijzonder aandachtspunt is hier het uitbesteden van voorzieningen aan re-integratiebedrijven. Immers, bij uitbesteden wordt een deel van de regie uit handen gegeven. Het verdient dan ook aanbeveling dat in het contract met het re-integratiebedrijf wordt verklaard dat deze re-integratieverordening van toepassing is.
Het vierde lid geeft het college de algemene bevoegdheid om voor voorzieningen nadere regels te stellen. Dit heeft met name tot doel om bij subsidieverstrekking de uitvoering zoveel mogelijk aan het college over te laten.
Bij de werkstage staat het leren werken centraal. De werkstage heeft als belangrijkste doel het opdoen en/of behouden van vaardigheden in een vakgebied, waardoor uitstroom naar betaald werk en uitstroom mogelijk wordt gemaakt.
Het is belangrijk in de gaten te houden onder welke voorwaarden de leerwerkstage aangeboden wordt. Dit vanwege het gevaar dat de leerwerkstage beschouwd kan worden als een gewone arbeidsovereenkomst. Volgens het arbeidsrecht is er sprake van een arbeidsovereenkomst indien voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
De Hoge Raad heeft bepaald dat er bij werkstages weliswaar sprake is van het persoonlijk verrichten van arbeid, maar dat dit overwegend gericht is op het uitbreiden van de kennis en ervaring van de werknemer. Daarnaast is bij een werkstage in de regel geen sprake van beloning. Er kan een vergoeding voor verwervingskosten worden gegeven, maar daarbij moet dan ook daadwerkelijk sprake zijn van een vergoeding van gemaakte kosten. De gemaakte kosten moeten gemaakt zijn om de leerwerkstage mogelijk te maken of te kunnen behouden. Hierbij kan gedacht worden aan bij voorbeeld reiskosten, kleedgeld of gereedschapsgeld.
Het eerste lid van artikel 9 artikel geeft de algemene bepaling voor het aanbieden van een werkstage.
Het tweede lid geeft nog eens specifiek aan wat het doel is van de werkstage, om het verschil met een normale arbeidsverhouding aan te geven. Dit is met name van belang om te voorkomen dat de belanghebbende claimt dat sprake is van een arbeidsovereenkomst en bij de rechter loonbetaling afdwingt.
De leerwerkstage kan twee doelen hebben. Op de eerste plaats kan het gaan om het opdoen van specifieke werkervaring. Dit is vergelijkbaar met de zogenaamde ‘snuffelstage’, waarbij de belanghebbende de gelegenheid krijgt om te bezien of het soort werk als passend kan worden beschouwd. Op de tweede plaats kan het gaan om het leren werken in een arbeidsrelatie. In de werkstage kan de belanghebbende wennen aan aspecten als gezag, op tijd komen, werkritme en samenwerken met collega’s.
Het derde lid geeft de maximale duur van de leerwerkstage aan.
Het vijfde lid geeft aan dat er bij plaatsing geen verdringing plaats vindt, of dat de concurrentieverhoudingen niet nadelig worden beïnvloed. Het college kan dit doen door expliciet na te gaan dat het werk dat verricht gaat worden niet productief is, of dat er geen recent ontslag heeft plaatsgevonden.
In het zesde lid wordt bepaald dat er voor de leerwerkstage een schriftelijke overeenkomst (stageovereenkomst) wordt opgesteld. Hierin kan expliciet het doel van de stage worden opgenomen, alsmede de wijze van begeleiding. Door deze schriftelijke overeenkomst kan nog eens gewaarborgd worden dat het bij een leerwerkstage niet gaat om een reguliere arbeidsverhouding.
Artikel 10 Loonkostensubsidies
Het eerste lid geeft de basis voor de loonkostensubsidie, waarbij expliciet wordt aangeven dat het primair gaat om een re-integratievoorziening. Het eerste lid geeft ook aan voor welke personen de subsidie niet verstrekt kan worden.
Het derde lid geeft het college de bevoegdheid nadere regels te stellen over de hoogte van de subsidie, de termijn, en de praktische uitvoering (aanvraag, informatieverplichtingen, terugvordering, etc.).
Scholing is bij uitstek een maatwerkinstrument, waarbij het moeilijk is vooraf algemene richtlijnen te geven die in de verordening moeten worden opgenomen.
Volgens de WWB dient ook sociale activering uiteindelijk gericht te zijn op arbeidsinschakeling. Voor bepaalde doelgroepen is arbeidsinschakeling echter een te hoog gegrepen doel. Voor deze personen staat dan ook niet re-integratie, maar participatie voorop.
Gezien de beperkte middelen uit het werkdeel in relatie tot de omvang van de doelgroep, kan het een overweging zijn onderscheid te maken tussen sociale activering als onderdeel van een re-integratietraject, als voorbereiding op arbeidsinschakeling, en sociale activering gericht op het laten participeren van de persoon in de maatschappij.
Een arbeidskundige en/of medische keuring en/of een competentie en talenten onderzoek kan o.a. onderdeel zijn van de diagnose.
Artikel 14 Arbeidsdeskundige of medische keuring
Een medische keuring vindt pas plaats wanneer uit arbeidsdeskundig onderzoek is gebleken dat er sprake is van medische belemmeringen.
Het college kan aan ondernemingen waarbij een persoon algemeen geaccepteerde heeft aanvaard, voorzieningen aanbieden gericht op nazorg met een maximale duur van 12 maanden.
Artikel 16 Onkostenvergoedingen
Het is denkbaar dat de gemeente Nieuwkoop, ter stimulering van de arbeidsinschakeling, besluit diverse kosten te vergoeden voor activiteiten die daaraan bijdragen. In dit artikel zijn als voorbeelden genoemd reiskosten, verhuiskosten en kosten voor tussenschoolse opvang en overblijfkosten, maar dat is geen limitatieve opsomming. Verdere uitwerking vindt plaats in het uitvoeringsbesluit bij deze verordening
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.