Organisatie | Haarlemmermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractieondersteuning 2008 |
Citeertitel | Verordening fractieondersteuning 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Inwerkingtreding is in regeling opgenomen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-12-2008 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 18-12-2008 Informeer 29-10-2009 | 2009/114295 |
Elke fractie ontvangt een vaste basis gebaseerd op de helft van het totale bedrag dat is gereserveerd voor fractieondersteuning, gedeeld door het aantal fracties zoals deze zijn gevormd op grond van de verkiezingsuitslag. Daarnaast wordt het resterende bedrag naar rato (aantal raadsleden) per fractie verdeeld.
Fracties besteden de tegemoetkoming om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.
Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de tegemoetkoming
a bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling plaatsvindt.
b bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling plaatsvindt.
Elke fractie legt, binnen 1 maand na het einde van het kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag conform het vastgestelde format. Alle uitgaven dienen per kostencategorie via een betalingsbewijs verantwoord te worden.
Artikelsgewijze toelichting op de verordening fractieondersteuning.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld.
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Voorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. In ieder geval vallen activiteiten van verkiezingscampagnes niet onder artikel 2, omdat daarmee rechtsongelijkheid zou ontstaan met partijen die niet in de raad vertegenwoordigd zijn.
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst. Het is logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in de raad.
Het spreekt vanzelf dat de bijdrage aangepast zal moeten worden aan veranderde verhoudingen in de raad. De regeling heeft tot gevolg dat fracties die kleiner worden (of geheel verdwijnen) nog over de gehele maand waarin de nieuwe raad voor het eerst vergadert de bijdrage ontvangen. Voor fracties die groter worden (of nieuwe fracties) gaat de bijdrage per diezelfde maand in. Dat betekent dat de totale bijdrage voor fractieondersteuning in een verkiezingsjaar hoger uitvalt dan in andere jaren. Dit is niet te vermijden.
Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend moeten worden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten plaatsvinden.
Het samengaan van fracties of het overstappen naar een andere fractie wordt gedurende een kalenderjaar niet verrekend. In het daarop volgende kalenderjaar wordt het bij de reguliere verdeling betrokken, maar niet met terugwerkende kracht.
De reserve bestaat uit het overschot van het voorgaande jaar.
De controle van het verslag kan door de accountant meegenomen worden met de controle van de jaarrekening. Uit het verslag en de accountantsverklaring kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt zal de raad het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen.