Organisatie | Aa en Hunze |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociaal Statuut van de gemeente Aa en Hunze 2012 |
Citeertitel | Sociaal Statuut van de gemeente Aa en Hunze 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2012 | nieuwe regeling | 21-02-2012 Spiek, 01-03-2012 | 2012/0803 |
Sociaal Statuut van de gemeente Aa en Hunze 2012
Deze regeling is in werking getreden op 1 maart 2012.
Het college van de gemeente Aa en Hunze;
gelezen het voorstel van 15 februari 2012 , nummer 0803;
- de Organisatieverordening van de gemeente Aa en Hunze;
- de Wet op de ondernemingsraden (WOR), met name artikel 25;
- de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO), met name de artikelen 8:3, 8:3:1, 12:1:5, 12:2 en 15:1:10;
- De Gemeentewet. artikel 160 lid 1 onder c en d.
gezien de bereikte overeenstemming in de commissie voor georganiseerd overleg van 19 januari 2012;
onder intrekking van het Socaal Statuut gemeente Aa en Hunze 2001,
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
In dit sociaal statuut wordt verstaan onder:
ambtenaar:de ambtenaar in vaste dienst, zoals bedoeld in artikel 1:1 van de CAR UWO.
werkgever: de gemeente Aa en Hunze;
organisatiewijziging: een belangrijke inkrimping of wijziging van de werkzaamheden van de gemeente (of een onderdeel daarvan) of een belangrijke wijziging van de laatst vastgestelde organisatiestructuur van de gemeente (of een onderdeel daarvan), die niet van tijdelijke aard is en die personele gevolgen met zich meebrengt;
privatisering: organisatiewijziging die het gevolg is van de verzelfstandiging van een deel van de organisatie tot een nieuwe privaatrechtelijke rechtspersoon of de overdracht van een deel van de organisatie aan een derde privaatrechtelijke partij;
publiekrechtelijke taakoverheveling: organisatiewijziging die het gevolg is van de overheveling van een deel van de organisatie naar een ander publiekrechtelijk orgaan;
personele gevolgen: gevolgen voor de functie of de rechtspositie van de betrokken ambtenaren;
salaris: het voor de ambtenaar geldende bedrag van de aan de ambtenaar toegekende schaal als bedoeld in artikel 3:1 van de CAR;
salarisperspectief: de opeenvolgende salarisperiodieken tot en met het hoogste bedrag van de functieschaal van de ambtenaar en eventueel schriftelijk vastgelegde extra individuele salarisafspraken;
bezoldiging: het salaris, vermeerderd met het bedrag van de aan de ambtenaar toegekende emolumenten en toelagen, niet zijnde onkostenvergoedingen;
toelage: de toelage waarmee het salaris wordt vermeerderd ingevolge de bezoldigingsverordening van de gemeente Aa en Hunze;
functie: het geheel van werkzaamheden dat de ambtenaar volgens zijn functiebeschrijving verricht;
ongewijzigde functie: een functie waarvan de niveaubepalende taakonderdelen voor tenminste 75% gelijk zijn aan de functie, die de ambtenaar voor de organisatiewijziging vervulde;
passende functie: een functie van gelijkwaardig werk en denkniveau, die de ambtenaar redelijkerwijs in verband met zijn persoonlijkheid, omstandigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten kan worden opgedragen. Onder persoonlijke omstandigheden en vooruitzichten kunnen onder meer worden verstaan interesse, capaciteiten, ervaring, leeftijd, gezondheid, opleiding, scholing en salarispositie. Een passende functie is doorgaans van hetzelfde functieniveau als de oude functie, maar kan ook van een hoger niveau of maximaal één niveau lager zijn dan de oude functie;
geschikte functie: een functie die niet valt onder het begrip passende functie, maar die de ambtenaar bereid is te vervullen;
CAR: Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten;
georganiseerd overleg: de commissie voor georganiseerd overleg zoals bedoeld in artikel 12:1 van de CAR;
ondernemingsraad: de ondernemingsraad zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet op de ondernemingsraden;
sociaal plan: nadere afspraken, gebaseerd op en aanvullend op dit sociaal statuut, met betrekking tot de personele gevolgen van een organisatiewijziging.
HOOFDSTUK 2: PROCEDURELE BEPALINGEN
Artikel 2:3 Overleg over de personele gevolgen en maatregelen
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de organisatiewijziging zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet in het georganiseerd overleg overeenstemming worden bereikt.
Artikel 2:5 Taakverdeling tussen ondernemingsraad en georganiseerd overleg
Artikel 2:6 Kennisgeving en uitvoering besluit
Als in het besluit wordt afgeweken van het advies van de ondernemingsraad, zal deze afwijking duidelijk worden gemotiveerd. De uitvoering van het besluit tot organisatiewijziging wordt in dit geval uitgesteld tot op zijn vroegst een maand nadat de ondernemingsraad van het besluit in kennis is gesteld, conform artikel 25, zesde lid, van de Wet op de ondernemingsraden.
HOOFDSTUK 3: ALGEMENE UITGANGSPUNTEN VOOR SOCIAAL BELEID BIJ INTERNE ORGANISATIEWIJZIGING
Artikel 3:8 Functiegebonden toelagen
In afwijking van het gestelde in lid 1 tot en met 3 van dit artikel behouden ambtenaren van 55 jaar en ouder en ambtenaren tussen 50 en 55 jaar die reeds 10 jaar het recht hebben op een dergelijke functiegebonden toelage, die herplaatst worden, het recht op hun functiegebonden toelagen tot op de hen van toepassing zijnde spilleeftijd FPU of pensioendatum.
HOOFDSTUK 4: Voorgenomen Besluit
Artikel 4:1 Keuze voor toetsingscommissie of plaatsingscommissie
Als er sprake is van een organisatiewijziging als bedoeld in artikel 3:1 is het college respectievelijk de gemeentesecretaris/algemeen directeur verantwoordelijk voor de selectie en het nemen van een voorlopig besluit tot plaatsing, herplaatsing of verklaring van boventalligheid van MT-leden, respectievelijk ambtenaren. Het college roept een toetsingscommissie in het leven– tenzij in overeenstemming met de commissie georganiseerd overleg hiervan wordt afgezien. De herplaatsingsprocedure bij het instellen van een toetsingscommissie is beschreven in de artikelen 4: 2 tot en met 4:6.
Artikel 4:2 Voorgenomen besluit tot plaatsing, herplaatsing en tot verklaring boventalligheid door college c.q. gemeentesecretaris/algemeen directeur
Artikel 4:4 Taak toetsingscommissie
De toetsingscommissie heeft als taak om de voorgenomen plaatsingen en voorgenomen besluiten tot verklaring boventalligheid te toetsen en het college erover te adviseren en voorts om te adviseren over zienswijzen. De toetsingscommissie heeft, behalve in bijzondere situaties, geen taak in de plaatsing van ambtenaren in een ongewijzigde functie.
Artikel 4:6 Procedure toetsingscommissie
De toetsingscommissie beslist binnen 3 weken na verzending van het voorgenomen besluit of de commissie instemt met het voorgenomen besluit dan wel, dat de commissie het voorgenomen besluit in een vergadering wil bespreken. Indien er een zienswijze is ingediend, wordt deze termijn met twee weken verlengd.
De toetsingscommissie kan de gemeentesecretaris, andere leidinggevenden en overige ambtenaren, respectievelijk een (vertegenwoordiging van) het college uitnodigen voor het geven van een toelichting. Hiervan wordt een verslag gemaakt, dat ter beschikking wordt gesteld aan de ambtenaar en de gemeentesecretaris.
De toetsingscommissie stelt, indien wordt afgeweken van het voorgenomen besluit, een gemotiveerd advies op voor het college respectievelijk het MT. Als het advies niet unaniem is, wordt in het verslag desgewenst ook het minderheidsstandpunt verwoord. De ambtenaar wordt van een afwijkend advies in kennis gesteld.
HOOFDSTUK 5: Besluit tot (her)plaatsing cq tot verklaring van boventalligheid
Artikel 5:1 Besluit tot (her)plaatsing van de ambtenaar
Het college respectievelijk de gemeentesecretaris kan alleen gemotiveerd van het advies van de toetsingscommissie c.q. de herplaatsingscommissie afwijken. Indien het college respectievelijk de gemeentesecretaris het advies niet of niet geheel overneemt, dan wordt dit schriftelijk en gemotiveerd aan de commissie meegedeeld;
Als de gemeentesecretaris het advies van de toetsingscommissie c.q. de herplaatsingscommissie niet overneemt en dit zal leiden tot het niet invullen van een functie door een interne kandidaat, dan wordt dit voorgelegd aan het college. Het college neemt vervolgens een besluit waarover schriftelijk en onderbouwd mededeling wordt gedaan aan de ondernemingsraad.
Artikel 5:3 Verplichting bij verklaring van boventalligheid van de ambtenaar
De boventallige ambtenaar die na afloop van de in het re-integratieplan opgenomen termijn nog niet is herplaatst, wordt ontslag aangezegd op grond van artikel 8:3 CAR UWO (ontslag wegens reorganisatie). Voorafgaand aan het ontslag vindt de re-integratiefase plaats, zoals benoemd in hoofdstuk 10d:9 CAR UWO.
HOOFDSTUK 6: PRIVATISERING EN TAAKOVERHEVELING
Er zal in beginsel geen ongevraagd ontslag worden verleend.
Ongevraagd ontslag is derhalve niet volstrekt uitgesloten maar is, gezien de kennelijke doelstelling van dit sociaal statuut, slechts in uiterste gevallen geoorloofd.
Beëindiging van de arbeidsverhouding ontslaat bevoegd gezag niet van de verplichting om de overige waarborgen van dit sociaal statuut bij reorganisatieontslag (op eigen verzoek) ten volle in acht te nemen.
Artikel 6:3 Geen passende of geschikte functie
Indien de werkgever er niet in slaagt om de ambtenaar onder te brengen bij de nieuwe werkgever dan wel een passende functie aan te bieden binnen de gemeentelijke organisatie, zullen de werkgever en de ambtenaar zich inspannen om gezamenlijk een structurele oplossing te vinden als genoemd in artikel 3:3, lid 2 van dit reglement.
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de privatisering of taakoverheveling zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Dit plan regelt de overplaatsingsprocedure (inclusief de ontslag en aanstellingsprocedure van het over te plaatsen personeel) en bevat rechtspositionele bepalingen. Over dit sociaal plan moet overeenstemming worden bereikt in het georganiseerd overleg.
Artikel 6:5 Rechtspositievergelijking
Indien de betrokken ambtenaren overgaan naar een privaatrechtelijke of een andere publiekrechtelijke werkgever waarvoor een afwijkende rechtspositieregeling of CAO geldt, maakt de werkgever een vergelijking tussen de arbeidsvoorwaardenpakketten die van toepassing zijn op de gemeentelijke werkgever en de nieuwe werkgever.
Indien uit de vergelijking blijkt dat het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden (bestaande uit in ieder geval salaris, uitkeringen en toelagen, (pre)pensioen, vakantie, ziektekostenregeling en werkloosheidsuitkering) bij de nieuwe werkgever minder is dan het totaalpakket bij de gemeentelijke werkgever, worden in het sociaal plan nadere afspraken gemaakt over afbouw, behoud of compensatie van aanspraken.