Organisatie | Horst aan de Maas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evenementenbeleid gemeente Horst aan de Maas |
Citeertitel | Evenementenbeleid gemeente Horst aan de Maas |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-10-2011 | Onbekend | 13-09-2011 Onbekend | Onbekend |
‘Hulpmiddel bij het organiseren van een evenement en het invullen van een aanvraag evenementenvergunning’
Naar aanleiding van aanbevelingen uit een lokaal adviesrapport over veiligheid bij evenementen, aangepast regionaal evenementenbeleid en de gemeentelijke herindeling die vraagt om harmonisatie van beleid, is er in opdracht van het college van B&W (30 maart 2010) nieuw gemeentelijk evenementenbeleid opgesteld.
Met het evenementenbeleid van de gemeente Horst aan de Maas wordt gestreefd naar een balans tussen de positieve effecten van evenementen (leefbaarheid, sociale cohesie, commerciële spin-off en imago) en het behoud van een leefbare en veilige woon- en leefomgeving. Het evenementenbeleid (inclusief alle bijbehorende documenten) is:
‘Maatwerk’ is de rode draad in het nieuwe beleid. Evenementen komen in diverse soorten en maten. Het is onmogelijk om alle evenementen in te delen binnen de voorgestelde kaders met bijbehorende randvoorwaarden en regels. Daarom zal er, net zoals nu ook het geval is, maatwerk geleverd worden door de vergunningverlener.
1.1 Het evenementenbeleid is aangepast conform aanbevelingen uit een lokaal onderzoek.
In 2009 is er in opdracht van het toenmalige college van B&W van Horst aan de Maas een onderzoek naar openbare orde en veiligheid bij evenementen uitgevoerd. De adviezen en aanbevelingen uit dit onderzoek, welke op 30 maart 2010 door het college van B&W zijn vastgesteld, vragen om een aanpassing van het ‘oude’ evenementenbeleid. Ze zijn in samenwerking met verschillende organisatoren van evenementen van de drie voormalige gemeenten, politie, brandweer en GHOR opgesteld.
Het gaat om de volgende adviezen en aanbevelingen:
(Bron: adviesrapport: Openbare Orde en Veiligheid bij evenementen ‘Evenementenbeleid onder de loep’, juli 2009)
De genoemde adviezen en aanbevelingen zijn verwerkt in het nieuwe evenementenbeleid. Hierna worden de belangrijkste verschillen tussen het ‘oude’ evenementenbeleid van de voormalige gemeente Horst aan de Maas en het nieuwe evenementenbeleid genoemd. Een vergelijking met het beleid van de voormalige gemeenten Sevenum en Meerlo-Wanssum is niet mogelijk vanwege het ontbreken van dit beleid. Voor meer informatie wordt verwezen naar het volledige evenementenbeleid in de bijlage.
1.2 Het evenementenbeleid is afgestemd op het regionale Handboek OO&V.
Regionaal Handboek OO&V (zie bijlage 5 van het bijlagenrapport)
·Het nieuwe beleid is gebaseerd op het‘Handboek openbare orde en veiligheid bij evenementen’ en het bijbehorende ‘Multidisciplinaire evenementenbeleid’ van de Veiligheidsregio Noord-Limburg (reeds vastgesteld in alle gemeenten in de Veiligheidsregio Limburg-Noord).
Hiermee bestaat er eenduidig beleid waaruit afgeleid kan worden of een evenement mono- of multidisciplinaire voorbereiding vereist.
·Het proces van vergunningverlening verloopt hiermee volgens het regionale ‘Handboek openbare orde en veiligheid bij evenementen’ (advies van Veiligheidsregio).
1.3 Het evenementenbeleid bevat scherpere en duidelijkere vrijstellingscriteria (vergunning).
·De vrijstellingscriteria voor evenementen die geen vergunning vereisen zijn aangescherpt.
In het oude beleid worden evenementen met < 1000 bezoekers, niet gericht op risicovolle groepen, met een geluidsproductie < 105dB(a) en waarbij de weg niet over meer dan 500 meter gebruikt werd afgedaan met een melding. Bij een meldingplichtig evenement volstaat een organisator met het indienen van naw gegevens, de datum, duur van het evenement, het adres en de locatie. In het nieuwe beleid is deze categorie van vergunningsvrije evenementen (meldingplichtig) beperkt tot ‘Straat- of Buurtfeesten’: Een eenvoudig feest, alleen voor bewoners van een bepaalde straat of buurt. Het feest is intern gericht. Zeer kleinschalig van opzet: enkele tafels, stoelen, parasols, en partytent(en). Tenten niet groter dan 5x5 meter en niet geschakeld opgesteld’.
Alle overige evenementen dienen een evenementenvergunning aan te vragen met behulp van één aanvraagformulier.
In de ‘oude’ situatie beschikt de vergunningverlener bij meer dan de helft van alle meldingplichtige evenementen over te weinig informatie. Hierdoor is het voor de vergunningverlener moeilijk een beeld te vormen van het betreffende evenement om eventuele risico’s in te kunnen schatten. Dit is vanuit het oogpunt van openbare orde, brandveiligheid, en verkeersveiligheid niet wenselijk.
Daarnaast frustreert de oude constructie ook de uitvoering van de vergunningverlening. Omdat de vergunningverlener bij meer dan de helft van alle meldingplichtige evenementen over te weinig informatie beschikt dient er, nadat de melding door een organisator gedaan is, steeds opnieuw informatie gehaald te worden bij de organisator. Daarbij komt dat alle meldingplichtige evenementen waarbij sprake is van de verkoop van alcohol en/of het gebruik van bouwwerken (tenten en tribunes), een ontheffing drank en horecawet en/of een gebruiksvergunning (brandveiligheid) vereisen. Deze zaken zijn geen onderdeel van een melding waardoor de aanvragen voor deze onderdelen telkens achteraf apart ingediend moeten worden.
Een (aanvraag) evenementenvergunning bevat wel alle genoemde onderdelen die, indien van toepassing, middels één formulier door een organisator aanvraagt kunnen worden. Hierdoor beschikt de vergunningverlener over meer informatie en is het niet meer nodig om na het indienen van de aanvraag organisatoren herhaaldelijk met andere zaken te belasten.
·Om die rede wordt voorgesteld om alle evenementen, m.u.v. straat- of buurtfeesten, vergunningplichtig te maken. Aan een evenementenvergunning zijn geen kosten verbonden. De organisator wordt om een wat uitgebreidere toelichting op het betreffende evenement en de organisatie daarvan gevraagd.
1.4 Het evenementenbeleid bevat enkele gewijzigde voorwaarden.
·Klein: ‘straat- of buurtfeest’, |
||
1.5 Het meldingsformulier en aanvraagformulier zijn verbeterd (en worden gedigitaliseerd).
Om organisatoren niet te belasten met overbodige vragen en lange aanvraagprocedures zijn teven het melding- en aanvraagformulier aangepast (op basis van een regionaal model) en gedigitaliseerd.
1.6 Er is een ‘toelichting organiseren evenement’ en een format voor een draaiboek ontwikkeld.
Er is een uitgebreide ‘toelichting organiseren evenement’ voor organisatoren ontwikkeld. Naast aanvullende informatie over de geldende eisen en voorwaarden voor een evenement helpt de toelichting bij het invullen van een aanvraag evenementenvergunning (zie bijlage 4 in het bijlagenrapport evenementenbeleid).
2.1 Het Handboek OO&V is de regionale standaard.
·Het Handboek OO&V is de regionale standaard voor de beoordelingen behandeling van vergunningaanvragen voor evenementen. Op basis van deze methodiek wordt door alle hulpdiensten en de meeste gemeenten in de veiligheidsregio gewerkt. Ook onze gemeente heeft in de praktijk al volgens deze methodiek gewerkt. Dit naar grote tevredenheid van de betrokken medewerkers en organisatoren.
1.1Aanscherping vrijstellingscriteria betekent meer evenementenvergunningen.
De aanscherping van de vrijstellingscriteria betekent dat er meer evenementen dan voorheen een evenementenvergunning (ipv van een melding) moeten aanvragen. De organisator wordt bij een evenementenvergunning om meer informatie (brandveiligheid, verkeersveiligheid, openbare orde, beperking overlast en toezicht) over het betreffende evenement gevraagd. Aan een evenementenvergunning zijn geen kosten verbonden waardoor deze maatregel niet als lastenverzwaring, uitgedrukt in geld, kan worden aangemerkt.
Dit voorstel heeft geen financiële consequenties.
Het concept evenementenbeleid is met alle betrokken partners uit de werkgroep als ook de klankbordgroep besproken voordat het ter vaststelling aan het college van B&W en uw gemeenteraad is aangeboden. Nadat het nieuwe evenementenbeleid vastgesteld is, wordt de definitieve versie zowel intern (betrokken afdelingen) als extern (hulpdiensten en organisatoren van evenementen) onder de betreffende partners verspreid.
De vastgestelde stukken worden op de gemeentelijke website geplaatst.
Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas, De burgemeester, De secretaris,
ir. C.H.C. van Rooij mr. drs. A.P.M. ter Voert
Melding voor het houden van een straat- of buurtfeest volgens de beleidsnotitie ‘Evenementenbeleid Horst aan de Maas’ en artikel 2.25 lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Horst aan de Maas.
Indien u een tent, groter dan 5 bij 5 meter wilt plaatsen of ongebruikelijke voorwerpen (tribune, klimtoren etc.) plaatst, is dit geen straat- of buurtfeest en dient u een vergunning voor een evenement aan te vragen. Neemt u bij twijfel contact op met de gemeente Horst aan de Maas op 077-477 97 77 of stuur uw vraag naar gemeente@horstaandemaas.nl
2.Periode van straat- of buurtfeest:
Wordt er tijdens het straatfeest alcoholhoudende drank verstrekt? |
|||
Nee, ga door naar de volgende vraag, afdeling 5 Afsluiting straten |
|||
alcoholverstrekking wordt verzorgd door een horecaondernemer |
|||
Indien er nog opmerkingen zijn, die niet op dit aanvraagformulier aan de orde zijn geweest, maar die wel van belang (kunnen) zijn bij de beoordeling van uw melding, dan kunt u deze in de ruimte hieronder aangeven.
Aanvraag evenementenvergunning
Vergunningaanvraag voor het houden van een evenement als bedoeld in artikel 2.24 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Horst aan de Maas.
9.Contactpersoon tijdens evenement:
10. Gegevens van het evenement:
Alle blusvoorzieningen, kooktoestellen (vast of tijdelijk), kampvuur aangeven op de plattegrond.
Wordt er gebruik gemaakt van overig medisch personeel en voorzieningen? |
||||||||||||
Is er toezichthoudend / beveiligingspersoneel aanwezig? (voorwaarden beveiligingspersoneel: zie toelichting) |
||||||||||||
EHBO-post(en) aangeven op de plattegrond.
Alle parkeergelegenheden (bestaand en/of tijdelijk) aangeven op de plattegrond.
Is er sprake van een tijdelijke drinkwatervoorziening? (voorwaarden drinkwatervoorziening: zie toelichting) |
|||||||||
Is er sprake van tijdelijke plaatsing van overige sanitaire voorzieningen? (douche etc.) |
|||||||||
Worden er tijdens het evenement zwak-alcoholische dranken verstrekt/ verkocht? |
||||
In welke verpakkingen worden fris en zwak-alcoholische dranken verstrekt / verkocht? |
||||
indien er zwak-alcoholische dranken verkocht worden dient u een aanvraag ontheffing drank- en horecawet in te vullen (zie bijlage)
Uiterlijke eindtijden en maximale geluidsnormen bij evenementen: zie toelichting.
Geluidbron(nen) aangeven op de plattegrond.
12. Gemeentelijke voorzieningen
Zijn er voorzieningen van de gemeente gewenst (verkeersborden, dranghekken) |
|
ja (neem tijdig contact op met het cluster Buitendienst IBOR: tel: 077 477 95 10) |
13. Verdere bijzonderheden of overige zaken
Indien er nog verdere bijzonderheden of overige zaken zijn, die niet op dit aanvraagformulier aan de orde zijn geweest, maar die wel van belang (kunnen) zijn bij de beoordeling van uw aanvraag, dan kunt u deze in de ruimte hieronder aangeven. (bijvoorbeeld plaatsing zandbakken, kinderopvang, tatoeages/ piercings etc.)
Bij deze aanvraag dienen de volgende bijlagen te worden gevoegd:
In de “Toelichting aanvraagformulier evenementen” wordt meer informatie gegeven over de eisen die gesteld worden aan deze bijlagen en wanneer welke bijlagen noodzakelijk zijn. Bij het ontbreken van één of meer van deze stukken wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
Indien u vragen of hulp nodig heeft bij het invullen van de aanvraag kunt u contact opnemen met de gemeente Horst aan de Maas, team Vergunningen: (077)477 97 77. gemeente@horstaandemaas.nl
De ‘toelichting organiseren evenement’ vormt een hulpmiddel bij het organiseren van uw evenement in de gemeente Horst aan de Maas. Naast aanvullende informatie over de geldende eisen en voorwaarden voor een evenement, helpt deze toelichting u bij het invullen van een aanvraag evenementenvergunning. Per onderwerp vindt u alle informatie die u nodig heeft. Wat zijn de voorschriften en richtlijnen, waar dient u rekening mee te houden en hoe verloopt de procedure bij de gemeente? U leest het hier terug. Houdt de toelichting bij de hand terwijl tijdens het invullen van uw digitale of schriftelijke aanvraag.
1.1 ‘Straat- of buurtfeest’ of ‘evenement’?
Op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Horst aan de Maas is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. De burgemeester heeft vrijstelling verleend voor straat- of buurtfeesten. Voor een straat- of buurtfeest is geen evenementenvergunning vereist, een melding is voldoende.
Hoe weet u of u een ‘straat- of buurtfeest’ organiseert of een ‘evenement’?
Onder een straat- of buurtfeest wordt verstaan:
Voor alle andere activiteiten heeft u evenementenvergunning nodig.
Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met de gemeente Horst aan de Maas tel. 077-477 97 77 of stuur uw vraag naar gemeente@horstaandemaas.nl
Een straat-of buurtfeest kunt u melden bij de gemeente. Indien u een evenement organiseert dient u een evenementenvergunning aan te vragen. De gemeente hanteert daarom twee formulieren:
1. Melding straat- of buurtfeest
Voor de melding van een straat- of buurtfeest maakt u gebruik van het formulier ‘melding straat- of buurtfeest’. Uiterlijk 3 weken voorafgaand aan het evenement melden.
2. Aanvraag evenementenvergunning
Voor alle evenementen, die niet onder de omschrijving van een straat- of buurtfeest vallen maakt u gebruik van het formulier ‘aanvraag evenementenvergunning’. Uiterlijk 8 (middelgroot) tot 12 weken (groot) voorafgaand aan evenement.
Digitaal een melding of aanvraag doen
Op de website www.horstaandemaas.nl is via de productencatalogus een elektronisch formulier ‘melding straat- of buurtfeest’ en ‘aanvraag evenementenvergunning’ beschikbaar. Deze elektronische formulieren bieden de mogelijkheid om een melding of vergunningaanvraag geheel digitaal in te vullen, te ondertekenen (met behulp van DigiD) en te versturen.
Schriftelijk een melding of aanvraag doen
Om een schriftelijke melding of aanvraag te doen kunt u beide formulieren downloaden op de gemeentelijke website: www.horstaandemaas.nl of aanvragen via gemeente@horstaandemaas.nl. Een bezoek aan ons gemeentehuis en een gesprek met medewerkers van de afdeling vergunningen is ook mogelijk. De ingevulde formulieren kunt u vervolgens sturen naar:
Gemeente Horst aan de Maas, Team Vergunningen, Wilhelminaplein 6 / Postbus 6005 / 5960 AA Horst
1.3 Overzicht: soorten evenement en bijbehorende voorwaarden
In de tabel op de volgende pagina worden de soorten evenementen en de bijbehorende voorwaarden zoals de uiterlijke aanvraagtermijn, het wel of niet indienen van een draaiboek en een voorbespreking of evaluatie met de gemeente, schematisch weergegeven.
Tabel 1. Soorten evenementen en bijbehorende voorwaarden
Toelichting op tabel 1: Soorten evenementen
* Voorbeeld: is er sprake van een middelgroot evenement dan kan (in tegenstelling tot wat de tabel aangeeft) toch een draaiboek vereist worden.
Ook bij een groot evenement kan er (in tegenstelling tot wat de tabel aangeeft) afgezien worden van een voorbespreking en evaluatie.
** Aanvragen die niet binnen de genoemde termijnen gedaan zijn worden niet in behandeling genomen. Hier kan in bijzondere omstandigheden, gelegen in de aard van het evenement van afgeweken worden.
Het vooraf doorgeven van een datum voor een evenement is mogelijk. Dit betekent niet dat deze datum ook daadwerkelijk vaststaat. Een datum of tijdstip staat pas vast indien de organisator een aanvraag evenementenvergunning of een melding straat- of buurtfeest heeft ingediend én er in onderling overleg tussen vergunningverlener en organisator een akkoord is bereikt.
2. Algemene voorschriften voor een evenement
In dit hoofdstuk worden de algemeen geldende voorschriften voor een evenement beschreven. Hier vindt u alles terug over bijvoorbeeld het aantal in te zetten EHBO’ers, toezichthouders, het opleiden van verkeersregelaars, het indienen van een aanvraag ontheffing drank- en Horecawet en het opstellen van een draaiboek.
Alle informatie wordt aan de hand van de volgorde van het (digitale) formulier ‘aanvraag evenementvergunning’ gegeven. Op die manier krijgt u zowel:
Een nadere toelichting op algemeen geldende voorschriften voor een evenement en de organisatie ervan.
Vermeld hier de gegevens van de aanvrager. Wanneer juridisch gehandhaafd moet worden is het belangrijk dat de vergunning op naam van de juiste persoon staat. Hij/zij is verantwoordelijk voor het ordelijk verloop van het evenement en is zonodig aansprakelijk voor eventuele (onrechtmatige) gevolgen. Ook bij een vergunningsvrij straat-of buurtfeest is de aanvrager verantwoordelijk en aansprakelijk.
Heeft de aanvrager of organisatie een website waarop informatie over het evenement is te vinden, voeg dan het site adres hier toe.
2.2 Contactpersoon tijdens evenement
Geef hier aan wie de contactpersoon is tijdens het evenement. Hij/zij moet te allen tijde (mobiel) bereikbaar zijn voor contact met de betrokken diensten zoals gemeente (evenementencoördinator), handhaving, politie, brandweer of Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR).
2.3 Gegevens van het evenement
Omschrijf hier het evenement en de aard van de te houden activiteiten. Geef aan wat de leeftijdscategorie van de te verwachten bezoekers is (meerdere antwoorden mogelijk). In de tabel vermeldt u de datum of data van het evenement, tijstippen, het totaalaantal bezoekers over de hele dag en het maximum aantal bezoekers wat tegelijkertijd op het evenemententerrein aanwezig zal zijn.
Indien u een evenement organiseert met meer dan 1000 bezoekers dient u een draaiboek op te stellen. De voorwaarden voor een draaiboek worden uitgebreid toegelicht in hoofdstuk 3.3 van deze toelichting.
Let op: het bezoekers aantal van 1000 dient als globale richtlijn. Ook evenementen met <1000 bezoekers kunnen een draaiboek vereisen, dit ligt aan de aard van het evenement. De gemeente neemt in dat geval nadat u de aanvraag voor een evenementenvergunning voldaan hebt persoonlijk contact met u op.
Hier geeft u het adres of omschrijft u de locatie van het terrein of het gebouw waar het evenement plaatsvindt. Voor het gebruik van terreinen die niet in het beheer zijn bij de gemeente heeft u toestemming nodig van de desbetreffende eigenaar / beheerder.
Het in gebruik genomen terrein dient na afloop van het evenement weer in de oorspronkelijke staat te worden gebracht. Het afval ontstaan als gevolg van het evenement dient in een straal van 100 meter rondom het evenemententerrein te worden opgeruimd.
In het belang van een (brand)veilig gebruik van een vast gebouw of tijdelijk bouwwerk (zoals een tent) waarin meer dan 50 personen gelijktijdig aanwezig kunnen zijn, is een door burgemeester en wethouders af te geven vergunning op grond van het gebruiksbesluit dan wel Brandbeveiligingsverordening vereist. Dit wordt ook wel een ‘gebruiksvergunning’ of ‘gebruiksmelding’ genoemd. Dit geldt ook voor braderieën en jaarmarkten. In de gebruiksvergunning of gebruiksmelding worden voorschriften gegeven waaraan uit het punt van brandveiligheid moet worden voldaan.
Vaste gebouwen beschikken meestal al over een gebruiksvergunning. De brandweer zal dit bij de behandeling van uw vergunningaanvraag controleren. Is dit niet het geval dan krijgt u bericht en dient u via www.vrom.nl een formulier te downloaden waarmee u een gebruiksmelding kunt doen.
Voorbeelden van tijdelijke bouwwerken zijn een tent, podium, stellage, tribune, zitplaatsen, (licht)toren, brug, klimwand, of overkapping. Voor een tijdelijk bouwwerk dient u een gebruiksvergunning aan te vragen .
Let op: door het invullen van afdeling 4 Accommodatie / Terrein van het formulier aanvraag evenementenvergunning doet u tegelijkertijd een aanvraag voor een gebruiksvergunning. Er is dus geen aparte aanvraag hiervoor nodig.
Het is van belang dat u van ieder tijdelijk bouwwerk de juiste afmetingen (breedte, lengte en hoogte) vermeld, het aantal nooduitgangen en de totale breedte van deze nooduitgangen. Voor zitplaatsen en een podium dient u de afzonderlijke vragen (zie aanvraagformulier) in te vullen.
Bij de plaatsing van tijdelijke bouwwerken mag er niets met pennen of verankering worden bevestigd in de bestrating; op de bestrating en gebouwen mag geen onuitwisbare markering worden aangebracht.
Indien u in een vast of tijdelijk bouwwerk versiering aanbrengt zoals slingers, spandoeken, ballonnen etc. dient u te allen tijde gebruik te maken van brandveilig materiaal.
Als er vuurwerk wordt afgestoken tijdens het evenement moet u een vergunning aanvragen bij de Provincie Limburg. In sommige gevallen volstaat een melding.
U moet (14 weken voorafgaand aan het evenement) een vergunning aanvragen voor:
U moet (minimaal 14 dagen voorafgaand aan het evenement) een melding maken voor:
Voor mee informatie over vuurwerk kunt u terecht op www.limburg.nl
Plaats van ontsteking vuurwerk dient op de plattegrond aangegeven te worden.
Indien er een kampvuur op het evenemententerrein wordt aangelegd dient u het tijdstip en het materiaal dat gebruikt wordt te vermelden. In perioden van droogte is het niet toegestaan om een kampvuur aan te leggen.
Het kampvuur dient tevens op de plattegrond aangegeven te worden.
Het gebruik van elektrische en/ of gasgekookte kooktoestellen is slechts toegestaan onder bepaalde voorwaarden. Het gebruik van andere gassen dan butaan of propaan is niet toegestaan.
Alle blusvoorzieningen, kook- , bak- en braadtoestellen (vast of tijdelijk) dient u op de plattegrond aan te geven. Dit geldt ook voor het gebruik van gasflessen of andere gevaarlijke stoffen. Vermeld naast de locatie van de toestellen / gasflessen ook de soort en het aantal/hoeveelheid.
Brandkranen en andere waterwinplaatsen moeten te allen tijde bereikbaar zijn voor de brandweer
Bedrijfshulpverlening personeel
Als organisator, en werkgever, dient u conform de Arbowet bedrijfshulpverleners (BHV’ers) in te zetten ten behoeve van uw eigen personeel. BHV’ers zijn gediplomeerde personen die in geval van nood eerste hulp bieden, kleine blusmiddelen kunnen bedienen en een ontruiming kunnen lijden.
(Geneeskundige) hulpverlening bezoekers
Op deze website vindt u gegevens van diverse EHHBO verenigingen in de regio.
Landelijke richtlijnen voor het gebruik van EHBO’ers:
EHBO-post(en) aangeven op de plattegrond.
Afhankelijk van de grote en de aard van het evenement kan de gemeente u verplichten gebruik te maken van stewards. Dit gebeurt altijd in samenspraak met u voorafgaand aan het evenement. De gemeente laat zich hierbij adviseren door de politie.
Voor het gebruik van stewards gelden de volgende voorwaarden:
Gecertificeerd beveiligingspersoneel
Afhankelijk voor de grote en de aard van het evenement kan de gemeente u verplichten gebruik te maken van ingehuurd gecertificeerd beveiligingspersoneel voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Dit gebeurt altijd in samenspraak met u voorafgaand aan het evenement. De gemeente laat zich hierbij adviseren door de politie.
Voor het gebruik van gecertificeerd beveiligingspersoneel gelden de volgende voorwaarden:
Indien verkeersmaatregelen nodig zijn worden deze bepaald door de gemeente. De gemeente laat zich hierbij adviseren door de politie. Bij de beslissing over het al dan niet afsluiten van wegen wordt gekeken naar de belangen van het evenement, van de aanwonenden, de ondernemers en anderen in de betreffende straat en/of het gebied, eventuele werkzaamheden, omleidingen en andere evenementen.
Indien u toestemming heeft voor het afsluiten van de weg:
De aan- en afvoer naar en vanaf de locatie van het evenement, evenals de toe- en doorgankelijkheid op de locatie dienen gewaarborgd te blijven. De afgezette locatie moeten te allen tijde bereikbaar zijn voor hulpdiensten.
Maak gebruik van deugdelijk afzetmateriaal, zoals rood-witte hekken met een C1 bord of barriers. De afzetting moet voor alle verkeersdeelnemers duidelijk zijn en moet ‘s-avonds voorzien zijn van verlichting. U kunt dranghekken en verkeersborden lenen bij de gemeente. (zie hoofdstuk 2.13)
U dient aan te geven van welke bestaande parkeergelegenheden en/ of tijdelijke locaties u gebruik maakt tijdens het evenement.
Alle parkeergelegenheden (bestaand en tijdelijk) aangeven op de plattegrond.
Bij iedere activiteit op de openbare weg, waarbij het verkeer voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers geregeld moet worden dient u verkeersregelaars in te zetten.
Uit uw aanvraag evenementen vergunning moet duidelijk blijken wat de route of locatie van het evenement is. De gemeentebepaald of de route en/of locatie mogelijk is. In overleg met de politie wordt bepaald of er voor de openbare orde en/of verkeersveiligheid verkeersregelaars ingezet dienen te worden. Aan de hand van de route wordt het aantal verkeersregelaars vastgesteld.
In artikel 10 van de Regeling Verkeersregelaars 2009 staat dat verkeersregelaars mondeling of schriftelijk instructie moeten krijgen van de politie. Binnen de gemeente Horst aan de Maas wordt door een politiefunctionaris 4 x per jaar een mondelinge instructie gegeven. De instructie bestaat uit een theoriegedeelte en is gratis. Daaropvolgend kunnen zij jaarlijks een opfriscursus volgen. De verkeersregelaar bij evenementen kan alleen optreden onder direct toezicht van de politie. Ook dit is een verplichting die in de wettelijke regeling staat.
De verkeersregelaar wordt per evenement aangesteld door de burgemeester voor de duur van het evenement. De aanstelling wordt opgenomen in de evenementenvergunning of vastgelegd in een aanstellingsbesluit. Deze moet op de dag van het evenement getoond kunnen worden aan de politie.
De kleding en uitrusting van de verkeersregelaar moet voldoen aan de eisen zoals beschreven in bijlage 2 van de Regeling Verkeersregelaars 2009. Eventueel kan de kleding door de organisatie bij de gemeente (afdeling vergunningen) worden geleend. Hiervoor dient een waarborgsom te worden betaald.
De opdrachtgevers van verkeersregelaars (organisatoren van evenementen) zijn verantwoordelijk voor de schade die door de verkeersregelaar in de uitoefening van zijn werkzaamheden aan derden wordt veroorzaakt of door derden aan hem wordt toegebracht. Om te voorkomen dat verkeersregelaars onbedoeld onverzekerd zijn, moet hun opdrachtgever een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven/organisaties (AVB) met werkgeversaansprakelijkheid afsluiten. Verder verdient het de aanbeveling een verzekering voor personen- en zaakschade en een verzekering voor huishoudelijke hulp af te sluiten.
Wat mag de verkeersregelaar bij evenementen?
De aangestelde verkeersregelaar mag een stopteken en een optrekteken (met de handen) geven. Regelen mag alleen op de dag van het evenement en op de plekken die met de politie zijn afgesproken. Een verkeersregelaar mag niet als zodanig optreden als hij zich in of op een voertuig bevindt. Dus optreden kan alleen stilstaand en goed zichtbaar. Verkeersregelaars mogen gebruik maken van een fluit en bij duisternis van een lamp met kegel. De verkeersregelaar mag nooit gebruik maken van een stopbord. Van de verkeersregelaars wordt kennis van de huidige verkeersregels verwacht.
U bent als organisator van een evenement gehouden alles te doen om de gezondheid van de deelnemers en bezoekers te waarborgen. Hierbij dient voldoende aandacht te zijn voor voedselbereiding, drankverstrekking en schoonmaak van bijvoorbeeld tapinstallaties.
Organisatoren zijn verplicht om te zorgen voor voldoende toiletvoorzieningen.
Let op: het is niet toegestaan het afvalwater van toiletten of andere sanitaire voorzieningen te lozen in de grond of oppervlakte water zoals een beek, sloot, rivier etc. Afval water dient geloosd te worden in het riool of opgevangen te worden in tanks.
Overige sanitaire voorzieningen (wasgelegenheden, douches)
Alle toiletvoorzieningen en overige sanitaire voorzieningen aangeven op de plattegrond. Ook aangeven om wat voor soort toilet het gaat (toiletwagen of chemisch toilet).
Bij sommige evenementen (zoals dance festivals, popconcerten, sportevenementen) leveren mensen in een relatief korte tijd een grote inspanning bij soms hoge temperaturen en bij een soms zeer prikkelende omgeving. (harde geluiden, lichtflitsen). Bij een dergelijk evenement bestaat er een verhoogd gevaar voor uitdroging en uitputting. De organisatie van een evenement waarbij deze aspecten een rol spelen, moet in ieder geval zorgen voor voldoende watertappunten waar schoon leidingwater gratis beschikbaar is.
Voorwaarden voor tijdelijke drinkwatervoorziening
Tijdelijke drinkwatervoorzieningen zijn installaties die na het evenement weer worden verwijderd.
In sommige gevallen kan de gemeente, op advies van de Geneeskundige Hulpverlening Ongevallen en Rampen (GHOR) een organisator verplichten om een hygiëne plan in te dienen. Het betreft evenementen met een verhoogd risico op het gebied van infectieziekten. Denk hierbij aan evenementen waarbij dieren worden gebruikt, meerdaagse evenementen met tijdelijke huisvesting of evenementen met zwem, -speelgelegenheden of bubbelbaden. Mocht een hygiëne plan vereist zijn dat wordt u hiervan op de hoogte gebracht door de vergunningverlener. Meer informatie over hygiëne richtlijnen kunt u vinden op www.rivm.nl/lchv onder het kopje 'publieksevenementen'.
Tijdens een evenement is alleen de verstrekking van zwak-alcoholische dranken toegestaan. Indien er bedrijfsmatig zwak-alcoholische dranken verstrekt worden, dient een tijdelijke ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet verleend te worden.
Aanvraag ontheffing Drank en Horecawet
De gemeente kan voor een periode van ten hoogste 12 dagen een ontheffing verlenen voor het verstrekken van zwak-alcoholische dranken buiten horeca-inrichtingen. Deze ontheffing kan worden verleend aan een persoon die voldoet aan de volgende eisen:
Indien u een digitale melding of aanvraag evenementenvergunning doet, kunt u automatisch een ontheffing drank- en horeca aanvragen. Indien een schriftelijke melding of aanvraag doet, dient u een apart formulier ontheffing drank- en horecawet in te vullen en op te sturen. Download dit formulier: www.horstaandemaas.nl
Alle verkooppunten van drank dienen op de plattegrond aangegeven te worden.
Geef hier aan of u geluid ten gehore wilt brengen zoals muziek of alleen spraak via een omroepinstallatie. Als u gebruik maakt van muziek dan dient u aan te geven of het gaat om mechanische muziek (versterkt via een geluidsinstallatie) of om levende muziek (zonder mechanische versterking) zoals een orkest.
Daarnaast vragen wij u om het muziekgenre, aanvang- en eindtijdstippen van muziek en de programmering van acts, indien reeds bekend.
2.12 Eindtijden en geluidsnormen
De gemeente hanteert de volgende eindtijden en geluidsnormen (zie volgende pagina).
Hier worden ook de geluidsnormen voor de horeca inrichtingen benoemd. Feesten en activiteiten in een horeca inrichting die tot de normale bedrijfsvoering horen worden niet gezien als evenement, voor horeca inrichtingen gelden geen sluitingstijden.
Tabel 2 Eindtijden en geluidsnormen.
Toelichting op tabel 2: Eindtijden en geluidsnormen
Voor muziek met karakteristieke bastonen (bijvoorbeeld verschillende stijlen van ‘housmuziek’) geldt een geluidsniveau in dB(C). Bij een dergelijk geluidsniveau wordt de zogenaamde C-weging toegepast, waarbij vooral de lage tonen uit het muziekspectrum worden gemeten. Een dergelijke normstelling met een C-weging doet meer recht aan de karakteristiek van dit type muziekgeluid en leidt tot een meer zuivere beoordeling van het geluid. Daarnaast is een dB(C) niveau veel makkelijker te meten en daarmee te controleren door bijvoorbeeld de handhavingsdienst.
Op basis van het verschil tussen een C-weging en een A-weging van geluid, is bepaald dat de normstelling voor muziek met karakteristieke bastonen 14 dB hoger kan liggen, dan de normstelling die in dB(A) in de bovenstaande tabel is vermeld. Grotere verschillen tussen de dB(A)- en de dB(C)-waarde dan 14 dB, leiden vaak tot extra klachten en worden ook niet altijd door het publiek als prettig ervaren.
Als op overige evenementen (m.u.v. kermissen) muziek met karakteristieke bastonen ten gehore wordt gebracht dan geldt een normstelling van 84 dB(C) in plaats van de 70 dB(A).
·Bij grote geluidsdragende evenementen kan de vergunningverlener een akoestisch rapport eisen. Dit gebeurd in onderling overleg tussen organisator en vergunningverlener.
Alle geluidbronnen aangeven op de plattegrond.
Indien u gebruik maakt van marktkraampjes, kermisattracties, springkussens etc. dient u dit, inclusief aantallen, te vermelden.
Alle overige activiteiten zoals marktkraampjes, kermisattracties, springkussens aangeven op de plattegrond.
Indien u een kansspel organiseert zoals een loterij, bingo of tombola dient u hiervoor een aparte aanvraag vergunning Wet op de kansspelen te doen. Indien u een digitale aanvraag evenementenvergunning doet, kunt u automatisch een aanvraag vergunning Wet op de kansspelen doen. Indien een schriftelijke aanvraag doet, dient u een apart formulier aanvraag vergunning Wet op de kansspelen in te vullen en op te sturen. Download dit formulier op: www.horstaandemaas.nl
De gemeente stelt voorzieningen beschikbaar aan organisatoren. Bij de afdeling gemeentewerken kunnen gereserveerd worden; dranghekken, verkeersborden en vlaggenmasten. Uitleen van deze artikelen voor zover aanwezig (op=op). Hier zijn geen kosten aan verbonden, alleen een waarborgsom van € 50,- per evenement.
Om deze voorzieningen te reserveren dient u tijdig contact op te nemen met de afdeling Gemeentewerken: 077-477 95 10 (op werkdagen van 08:30-17:00)
Tenminste twee weken voor de aanvang van het evenement dient u als organisator aan de bewoners van de panden in een straal van 50 meter van de locatie van het evenement bekend te maken:
Zorg ervoor dat u als organisator bereikbaar bent (ook tijdens het evenement) voor bewoners in geval van vragen/opmerkingen/ klachten over het evenement. Op die manier kunnen negatieve effecten van evenementen zoals geluids- of verkeersoverlast tot een minimum beperkt worden.
U bent als vergunninghouder van een evenement of als organisator van een meldingsplichtig ‘Straat- of Buurtfeest’ niet gevrijwaard voor uw aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad (dit betreft een handelen of een nalaten waarmee iemand op onwettige of onbehoorlijke wijze een ander benadeelt of schade toebrengt). U bent als organisator altijd aansprakelijk voor de (onrechtmatige) gevolgen van een evenement.
Een evenement kan veel kosten met zich meebrengen en er kan altijd iets mis gaan. Een evenementenverzekering verschaft dekking voor veel oorzaken waardoor een evenement zou kunnen worden uitgesteld of afgelast. Ook kunt u zich verzekeren tegen aansprakelijkheid en ongevallen, diefstal en verlies. Een evenementenverzekering is maatwerk. U wordt daarom geadviseerd om contact op te nemen met een verzekeringsadviseur.
Bij een aanvraag evenementen vergunningen dienen, al naar gelang de aard en omvang van het evenement, enkele bijlagen worden gevoegd. De volgende documenten worden achtereenvolgens toegelicht:
Indien u gebruik maakt van een elektronisch aanvraag formulier (DigiD) dient u de vereiste bijlagen per post of per email onder duidelijke vermelding van de naam, datum en locatie evenement op te sturen aan de gemeente. Zonder de vereiste bijlagen kan de digitale vergunningaanvraag niet in behandeling genomen worden.
Van elk evenement dient bij de aanvraag een duidelijke plattegrond van het evenemententerrein / locatie op schaal (1:1000) te worden aangeleverd. Hierop dient aangegeven te worden:
Bij de plattegrond dient een korte tekstuele toelichting (legenda) gevoegd te worden.
Indien u bijzondere tijdelijke bouwwerken plaats zoals een (toren of tribune) kan het zijn dat er een constructietekening + berekeningen vereist is. Op basis hiervan kan de vergunningverlener in samenwerking met de brandweer bepalen of het bouwwerk veilig en stabiel is. Indien een constructietekening vereist is, neemt de vergunningverlener, nadat u de aanvraag heeft ingediend, contact met u op.
3.3 Draaiboek (Hulpmiddel bij opstellen van draaiboek evenementen)
Sommige evenementen vereisen, in verband met hun aard en omvang en de daarmee gepaard gaande risico’s op het gebied van openbare orde en veiligheid, een draaiboek. Een draaiboek wordt beoordeeld door de vergunningverlener, brandweer, politie en GHOR.
De volgende punten dienen aan bod te komen in een draaiboek:
Een van de meest belangrijke onderdelen van een draaiboek is een lijst met contactgegevens (contactpersonen, telefoonnummers en adressen waar nodig). Begin daarom u draaiboek met een lijst van contactgegevens. Neem hierin op de gegevens van:
Geef hier een korte omschrijving van het evenement en door wie en waar het georganiseerd wordt. Vermeld daarbij het aantal te verwachten bezoekers en de datum/data en begin- en eindtijd.
Indien u gebruik maakt van een vorm van toezicht (zoals beschreven in § 2.6 van deze toelichting) dient u in het draaiboek een omschrijving te geven van: welke vorm van toezicht, wijze herkenbaarheid, aantallen personen, bevoegdheden en de werkwijze om de openbare orde en veiligheid op en rondom het evenement te handhaven. Belangrijk hierin is de afstemming tussen uw toezichthouders (stewards of gecertificeerd beveiligingspersoneel) en de politie. Noem de afspraken over eventuele samenwerking met politie. Andere zaken die van belang zijn om hier te vermelden (indien van toepassing): deurbeleid, toegangscontrole, visitatie (zo ja, op welke goederen).
Bij grote bezoekersstromen dient u de verkeersmaatregelen die u treft om de verkeerstromen in goede banen te leiden in het draaiboek op te nemen. Dit geldt tevens voor parkeren. Als organisator bent u verantwoordelijk voor een vlotte doorstroom van verkeer. U dient in kaart te brengen hoe de verkeersstromen van en naar u evenement verlopen (inclusief parkeerplaatsen). Gebruik bij voorkeur een plattegrond hiervoor. Geef aan waar en van welke bebording u gebruik maakt. Tot slot dient de route voor de hulpdiensten aangegeven te worden.
In deze paragraaf dient u tevens een overzicht op te nemen van de in te zetten verkeersregelaars (personalia noemen). Een lijst van verkeersregelaars kan ook als bijlage bij dit draaiboek opgenomen worden.
5.Calamiteiten en ontruimingsplan
U beschrijft hier welke risico’s aan uw evenement verbonden en welke maatregelen u treft om deze risico’s te beperken. De aandacht voor (veiligheids)risico’s bij evenementen is de laatste jaren vergroot door verschillende incidenten. Om deze risico’s te voorkomen dan wel te beperken is het van belang dat bij evenementen (met een grote impact op de leefomgeving) de voorzienbare risico’s voorafgaand aan het evenement in kaart worden gebracht.
2. Doel organisatie van de hulpverlening ter plaatse
Omschrijf hier welke vorm van hulpverlening ter plaatse is (BHV, EHBO, Rodekruis) en wat het doel hiervan is. U beschrijft welke maatregelen getroffen worden op het moment dat een risico tot uiting komt en zich een calamiteit voordoet. Stem van te voren met u contactpersonen bij de hulpdiensten af in welke gevallen u een beroep op hen moet doen. Neem deze afspraken op in het draaiboek.
In een ontruimingsplan omschrijft u de werkwijze van ontruiming van het evenemententerrein in geval van een calamiteit. Ook hierbij is het van belang vooraf afspraken te maken over samenwerking met de hulpdiensten en deze afspraken in het draaiboek op te nemen.
4. Algemene brandveiligheidsinstructie voor uw personeel (vrijwilligers)
Omschrijf hier algemene instructie voor u personeel in het kader van brandveiligheid. Denk hierbij aan zaken als: de plaats en werking van de nooduitgangen en de wijze waarop zij worden geopend, hanteren kleine blusmiddelen, blustoestellen, communicatiemiddelen (telefoon en/of portofoons) De wijze waarop bij brand moet worden gehandeld. Het netjes houden en opgeruimd houden van de werkomgeving, vrijhouden nooduitgangen etc.
6.Inzet personeel (vrijwilligers)
Omschrijving hier, indien van toepassing, de door u gebruikte:
Ook de hulpdiensten zoals het Rode Kruis maken, indien nodig, draaiboeken/plannen voor hulpverlening. Deze draaiboeken/ plannen kunt u in uw eigen draaiboek als bijlage opnemen.
Daarnaast wordt aangeraden om ook een plattegrond van het evenemententerreinen op te nemen in het draaiboek.
Evenementenbeleid Horst aan de Maas
2.Meldingsformulier straat- of buurtfeest
3.Aanvraagformulier evenementenvergunning
4.Toelichting organiseren evenement Horst aan de Maas
5.Handboek openbare orde en veiligheid bij evenementen versie 2.0, Veiligheidsregio Limburg-Noord.
1. Wettelijk kader bij evenementen
In deze bijlage volgt een toelichting op het wettelijk kader bij evenementen (hoofdstuk 2, paragraaf 2.1).
Op het evenementenbeleid zijn een aantal wettelijke voorschriften en verordeningen van toepassing.
Op grond van artikel 172, lid 1, Gemeentewet is de burgemeester belast met de handhaving van de openbare orde. De burgemeester heeft de zorg voor een ordelijk verloop van het gemeenschapsleven. Het gaat hierbij niet alleen om een reactie op bepaalde gedragingen, ook wel repressief optreden genoemd, maar ook om preventief of proactief optreden. Een voorbeeld van preventief optreden in dit kader is het verlenen van een evenementenvergunning waarin voorwaarden op het gebied van veiligheid aan het betreffende evenement gesteld worden.
Op grond van artikel 172, lid 2, Gemeentewet is de burgemeester bevoegd overtredingen van wettelijke voorschriften die betrekking hebben op de openbare orde te beletten of te beëindigen. Hierbij maakt de burgemeester gebruik van de, onder zijn gezag staande, politie. Op basis hiervan kan de burgemeester handhavend optreden bij evenementen die niet voldoen aan de daaraan gestelde vergunningvoorwaarden. Een voorbeeld is het stilleggen van een evenement dat gehouden wordt zonder evenementenvergunning.
Op grond van artikel 149 Gemeentewet maakt de gemeenteraad de verordeningen die hij in het belang van de gemeente nodig acht. Een verordening is een voorbeeld van lokale wetgeving, alleen van toepassing op de betreffende gemeente. Een voorbeeld van een verordening is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
1.2 Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
In de APV staan regels en voorschriften op het gebied van openbare orde, veiligheid en leefbaarheid. Het doel van de APV Horst aan de Maas is om de gemeente leefbaar en veilig te houden. In de APV is o.a. bepaald wat de gemeente verstaat onder een evenement en dat een evenementenvergunning voor het organiseren van een evenement verplicht is.
4.Het verbod van het eerste lid geldt niet voor de in het tweede lid, onder d, van artikel 2.24
voorziene gevallen, voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 10
juncto artikel 148 Wegenverkeerswet 1994.
5.Op evenementen zijn de geluidsnormen van toepassing zoals opgenomen in het evenementenbeleid.
Artikel 4.2 Aanwijzing collectieve festiviteiten
Voorschriften met betrekking tot geluid in een inrichting, zoals een horeca inrichting, zijn opgenomen in het activiteitenbesluit milieubeheer. Op basis van artikel 4.2 APV kan het college van burgemeester en wethouders een ontheffing verlenen voor geluidshinder in een inrichting.
1.3 Gebruiksbesluit & Brandbeveiligingsverordening
Ook het gebruiksbesluit en de brandbeveiligingsverordening hebben betrekking op evenementen. Deze bevatten voorschriften voor het gebruik van een bouwwerk met betrekking tot (brand)veiligheid. Het gebruiksbesluit richt zich op vaste bouwwerken. Voor tijdelijke bouwwerken is de brandbeveiligingsverordening van toepassing. Om een tijdelijk of vast bouwwerk te gebruiken voor een evenement dient men in het bezit te zijn van een gebruiksvergunning of gebruiksmelding. De brandweer adviseert aan betrokkenen en controleert op de naleving ervan. De brandweer is gerechtigd de activiteiten te staken indien niet wordt voldaan aan de in de verordening gestelde eisen.
Indien er bedrijfsmatig zwak-alcoholische dranken worden verstrekt buiten een horeca inrichting dient men op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet een ontheffing aan te vragen. In deze ‘drankontheffing’ worden voorwaarden gesteld aan o.a. de tijden waarop drank wordt verstrekt, de plaats en verantwoordelijke personen die alcohol verstrekken. In de ontheffing is tevens opgenomen dat het niet is toegestaan zelf meegebrachte drank te gebruiken op het evenementen terrein, dat er geen alcohol wordt geschonken wanneer meer dan driekwart van de aanwezigen jonger is dan 16 jaar en dat prijsacties die het gebruik van alcohol stimuleren, zoals happy hours, meters bier, rondjes van de zaak en toegangsprijzen inclusief drankconsumpties niet zijn toegestaan.
Bij een Straat- of buurtfeest waar geen bedrijfsmatige verstrekking van zwak-alcoholische dranken plaatsvindt, is geen ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet vereist.
1.5 Wet ruimtelijke ordening: bestemmingsplan
Op basis van de Wet ruimtelijke ordening dient een gemeente bestemmingsplannen vast te stellen ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening. Ruimtelijke ordening kan beschreven worden als de verdeling van ruimte voor verschillende functies. Omdat ruimte schaars is dienen er keuzes gemaakt te worden. Er vindt altijd een belangenafweging plaats.
In een bestemmingsplan kunnen gebieden aangewezen worden voor ‘recreatieve doeleinden’. De gronden met de bestemming ‘recreatieve doeleinden’ zijn o.a. bestemd voor evenemententerreinen.
In het bestemmingsplan van Horst aan de Maas is het gebied van de Kasteelse Bossen (met uitzondering van de Kasteelruïne) en het ruiterterrein aangewezen als evenemententerrein. Zie de plattegrond op de volgende pagina voor het aangewezen gebied (ET) met de bestemming evenementen. Op grond van de APV kunnen evenementen ook plaatsvinden buiten, op grond van bestemmingsplan aangewezen, ‘evenemententerreinen’.
1.6 Wet algemene bepaling omgevingsrecht (WABO)
Indien een evenement plaatsvindt op gronden of in bouwwerken binnen een gebied wat niet is aangewezen voor recreatieve doeleinden is er sprake van een strijdig gebruik op basis van het geldende bestemmingsplan. In dat geval kan er op basis van artikel 2.12 lid 1 sub a WABO juncto bijlage 2 BOR art. 4 lid 8 een omgevingsvergunning worden afgegeven waarmee het evenement kan plaatsvinden. In deze gevallen geldt een maximum van drie per jaar (op de betreffende grond of bouwwerk) en een duur van ten hoogste vijftien dagen per evenement, het opbouwen en afbreken van voorzieningen ten behoeve van het evenement hieronder begrepen
Indien een evenement mogelijke schade toebrengt aan beschermde flora en fauna is er een ontheffing in het kader van de Flora- en faunawet nodig. Hierbij kan gedacht worden aan de invloed van geluid op een nabijgelegen natuurgebied tijdens het broedseizoen van vogels of de aantasting van bomen of planten bij de inrichting van een evenemententerrein.
Meldingsformulier straat- of buurtfeest
In deze bijlage volgt een voorbeeld van formulier ‘Melding straat- of buurtfeest.’
Aanvraagformulier evenementenvergunning
In deze bijlage volgt een voorbeeld van formulier Aanvraag evenementenvergunning.
Handboek openbare orde en veiligheid bij evenementen
In deze bijlage volgt het Handboek openbare orde en veiligheid bij evenementen van de veiligheidsregio Limburg-Noord (2009).