Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deventer

Archiefverordening Deventer 1999

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeventer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingArchiefverordening Deventer 1999
CiteertitelArchiefverordening Gemeente Deventer 1999
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp2.3

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-199913-01-2011Onbekend

31-05-1999

Gemeenteblad, 1999-06-10

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening Deventer 1999 (art. 30, eerste lid, 31, 32, tweede lid van de Archiefwet 1995)

 

 

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    het besluit: het Archiefbesluit 1995

  • c.

    de gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, sub b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;

  • d.

    de documentaire verzamelingen: bronnen, bijeengebracht wegens hun informatiewaarde als aanvulling op de beheerde archiefbescheiden;

  • e.

    de archiefbewaarplaats: de door de Gemeenteraad overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;

  • f.

    de archiefruimte: een ruimte, bestemd of aangewezen voor de bewaring van archiefbescheiden, in afwachting van hun overbrenging ingevolge artikel 12, eerste lid of artikel 13, eerste lid, van de wet;

  • g.

    de archivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet benoemde gemeente-

    archivaris;

  • h.

    de beheerders: degenen die ingevolge artikel 4 zijn belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;

  • i.

    de beheerseenheid: door Burgemeester en Wethouders aangewezen sectoren;

  • j.

    het informatiesysteem: het systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd;

  • k.

    de archiefbescheiden bescheiden, ongeacht hun vorm, door de gemeente ontvangen of opgemaakt en naar hun aard bestemd daaronder te berusten

Hoofdstuk II De aanwijziging van de archiefbewaarplaats

Artikel 2

De in artikel 31 van de wet bedoelde archiefbewaarplaats zijn de bewaarplaatsen die zich bevinden aan het Klooster 3, 7411 NH te Deventer en Kon. Wilhelminalaan 13, 7433 CD te Schalkhaar.

Hoofdstuk III De zorg van Burgemeester en Wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 3

Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van de archiefbewaarplaatsen als bedoeld in artikel 2, alsmede van voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 4

Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerders.

Artikel 5

Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden, verbonden aan het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

Artikel 6
  • 1.

    Burgemeester en Wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschiedt op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2.

    Het vorige lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 7

Burgemeester en Wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 8

Burgemeester en Wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht regels vast.

Artikel 9

Burgemeesters en Wethouders bevorderen, dat bij deelname door de gemeente in privaatrechtelijke rechts- personen die overheidstaken uitvoeren, het beheer van de archiefbescheiden bij deze rechtspersonen zoveel mogelijk geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet.

Artikel 10

Burgemeester en Wethouders doen tenminste éénmaal per jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij leggen daarbij over de verslagen die door de archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer en het toezicht, bedoeld in de artikelen 16 en 22.

Hoofdstuk IV Het beheer van de archiefbewaarplaats

Artikel 11
  • 1.

    Onder de bevelen van Burgemeester en Wethouders is de archivaris belast met het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

  • 2.

    Burgemeester en Wethouders stellen nadere regels voor dit beheer alsmede een instructie voor de archivaris vast.

Artikel 12

De archivaris is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en documentatie van particuliere organisaties of personen op te nemen, indien hij dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang acht.

Artikel 13

Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de archivaris desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen, de wethouders, de gemeentesecretaris en de hoofden van de beheerseenheden. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

Artikel 14

Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de archivaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen in de archiefbewaarplaats berustende archieven en documentaire verzamelingen. Hij verstrekt daaruit aan een ieder die zulks verzoekt afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

Artikel 15

De kosten verbonden aan de in de artikelen 13 en 14 bedoelde werkzaamheden worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door de Gemeenteraad bij verordening vastgesteld tarief. Alvorens de hier bedoelde werkzaamheden een aanvang nemen, wordt de verzoeker van dit tarief op de hoogte gesteld.

Artikel 16

De archivaris brengt eenmaal per jaar verslag uit aan Burgemeester en Wethouders over het door hem gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats.

 

Hoofstuk V Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden, welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Artikel 17

De archivaris ziet erop toe, dat het beheer van de archiefbescheiden, welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.

Artikel 18

De archivaris is bevoegd, onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, tweede lid, van de wet opgedragen toezicht, zich te doen vervangen door aan hem ondergeschikte ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.

Artikel 19
  • 1.

    De beheerders verstrekken aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verlenen alle medewerking om hem volledig inzicht te verschaffen in de verblijfplaats, de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en informatiesystemen, ongeacht hun vorm, waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.

  • 2.

    De archivaris en degene(n) die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de archiefbescheiden die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en tot de ruimten waarin deze zich bevinden.

Artikel 20

De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerders, alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan Burgemeester en Wethouders. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 21

De beheerders doen aan de archivaris tijdig mededeling van tenminste het voornemen tot:

  • a.

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een beheerseenheid of overdracht van één of meer taken aan een andere beheerseenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    bouw, verbouwing, inrichting, of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;

  • c.

    verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;

  • d.

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem;

  • e.

    voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen;

Artikel 22

De archivaris doet eenmaal per jaar aan Burgemeester en Wethouders verslag betreffende de uitoefening van het toezicht.

Hoofdstuk VI Slotbepaling

Artikel 23
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de derde dag na die van de bekendmaking ervan.

  • 2.

    Met ingang van dezelfde datum wordt ingetrokken de Archiefverordening 1991, Deventer, 27 januari 1992, nr. 91.17511.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening Gemeente Deventer 1999.