Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit informatiebeheer Deventer 1999 |
Citeertitel | Besluit Informatiebeheer Deventer 1999 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 2.3.1 |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2000 | 13-01-2011 | Onbekend | 31-08-1999 Onbekend | Onbekend |
Dit Besluit Informatiebeheer is de uitwerking van artikel 8 van de Archiefverorde ning Deventer 1999 en is gebaseerd op het model Besluit Informatiebeheer Gemeenten van het Landelijk Overleg Provinciale Ar chiefinspec teurs. Met dit besluit wordt beoogd de ambtelijke verantwoordelijkheid voor het beheer van informatie, het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van infor matie te regelen. Het besluit is daarbij zowel van toepassing op digitale als op papieren informatie. Het begrip informatie is gerelateerd aan het archief rechtelijk begrip archiefbeschei den. Het besluit bevat bepalingen inzake de verantwoordelijkheid voor het beheer, de archiefvor ming en - orde ning en inzake het beheer van informatie.
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Toelichting: De definities, die zijn opgenomen in de Archiefverordening Deventer 1999 zijn ook van toe passing op dit besluit en worden niet herhaald.
De definities onder d,e en f zijn met name opgenomen om ten aanzien van specifieke aspecten van digita le informatie regels te kunnen stellen.
Hoofdstuk II Verantwoordelijkheid
Als beheerseenheden worden in verband met dit besluit aangewezen sectoren, stafeenheden en door Burgemeester en wethouders ingestelde tijdelijke organisatorische eenheden en functionele commissies.
Toelichting: Tenminste die onderdelen, die zelfstandig informatie registreren, ordenen en beheren worden hier als beheerseenheid aangemerkt.
Hoofdstuk III Archiefvorming en -ordening
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de vastlegging van informatie op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat de houdbaarheid ervan tenminste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.
Toelichting: Tot die bij of krachtens de wet gestelde eisen behoort ook de in artikel 11, tweede lid, Ar chiefbesluit 1995 genoemde ministeriële regeling.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor dat bij het wijzigen, verwijderen of vernietigen van informatie de bij of krachtens de wet gegeven regels betreffende selectie en vernietiging worden toegepast.
Toelichting: De bepaling van dit artikel heeft een algemene strekking, maar is specifiek van belang voor digitale informatiesystemen, waarin selectie en vernietiging dikwijls in de systemen is gebouwd, zonder met de wettelijke voorschriften inzake selectie en vernietiging rekening te houden.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de opstelling van procedures voor berichtenverkeer, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.
Toelichting: De opstelling van de procedures wordt aan het hoofd van de beheerseenheid overgelaten, omdat deze het best in staat is de relaties met de verschillende werkprocessen te leggen. Wijziging in die werkprocessen of in de technische ondersteuning daarvan door middel van informatiesystemen kan op deze wijze leiden tot snelle en eenvoudige aanpassing van de procedures.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat uit de informatie blijkt wanneer de informatie is ontvangen of geproduceerd, wie de afzender of vervaardiger is, op welke taak de informatie betrekking heeft, wat de status en het ontwikkelingsstadium van de informatie is, en wanneer en aan wie de informatie is verzonden.
Toelichting: In tegenstelling tot traditionele registratiebepalingen schrijft dit artikel niet voor hoe registratie van informatie dient plaats te vinden. Voorgeschreven wordt alleen het resultaat. Voortschrij dende techni sche ontwikkelingen leiden daarom niet automatisch tot de noodzaak dit artikel te wijzigen.
Gezien het arbeidsintensieve karakter van registratie worden in het derde lid belangrijke uitzonderin gen gemaakt op de plicht tot registratie.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de registratie van informatie en afdoeningstermijnen worden bewaakt.Toelichting: Zie bij artikel 7.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande informatie in goede, geordende en toegankelijke staat wordt gebracht en dat de ordening van de informatie geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek.
Toelichting: In tegenstelling tot traditionele ordeningsvoorschriften schrijft dit artikel geen specifieke orde ningsme thoden voor. Verandering van opvatting ten aanzien van ordeningsme thoden en de voortschrijden de technische ontwikkelingen maken dit weinig zinvol. De toetsing van orde ningssystematieken als doel matig en doeltreffend dient te geschieden door de toezichthouder.
Herordening van bestaande informatiebestanden en invoering van nieuwe
informatiesystemen behoeven de goedkeuring van de archivaris.
Toelichting: Bij de bouw van informatiesystemen en combinaties van dergelijke systemen met ordenings systemen is het constateren van ondoelmatigheid, i.v.m. de hoge kosten of technische onmogelijkheid van aanpassing, achteraf niet zinvol. Dit artikel is daarom opgenomen om het afbreukrisico van achteraf niet meer te herstellen schade zo veel mogelijk te beperken.
Het informatiebeheersplan omvat een inventaris van informatiebestanden en systemen, waarin deze met hun bewaartermijnen worden beschreven en in verband worden gebracht met de verschillende werkprocessen, taken en functies alsmede een beschrijving van de in dit besluit genoemde procedures, en methoden van ordening.
Toelichting: De bepaling van deze artikelen heeft een algemene strekking, maar is specifiek van belang ten aanzien van digitale informatiebestanden. Papieren informatiebestanden worden traditioneel al opge nomen in een dossierinventaris. De verplichting geldt ook voor niet centraal bewaarde informatiebe standen.
Wanneer daartoe naar zijn oordeel aanleiding bestaat, doet de archivaris aan Burgemeester en Wethouders voorstellen ten aanzien van de ordening van informatiebestanden, in het belang van een doelmatig archiveringsproces voor de gemeente in haar geheel.
Toelichting: Gebleken is dat het archiveringsproces bezien vanuit het gemeentelijk gezichtspunt tamelijk onlogische elementen kan bevatten, in tegenstelling tot dat bezien vanuit het sectorni veau waar in de regel op zich een logisch samenhangend geheel in de archivering aanwezig is.
Hoofdstuk IV Beheer van informatie
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande informatie in goede, geordende en toegankelijke staat wordt bewaard.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat ten aanzien van de archiefruimten, die onder zijn beheer staan, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.
Toelichting: Tot deze bij of krachtens de wet gestelde eisen behoort ook de in artikel 13, vierde lid, Ar chiefbesluit 1995 genoemde ministeriële regeling.
Plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting, verandering of ingebruikneming van archiefruimten, behoeven de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders, de archivaris gehoord.
Beveiliging en raadpleging van informatie
Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van informatie die daarvoor gezien zijn aard en status niet in aanmerking komt.
Het hoofd van de beheerseenheid laat bijhouden welke informatie uit de onder zijn beheer staande informatiebestanden wordt uitgeleend en laat controle uitoefenen op de tijdige terugbezorging ervan. Uitlening van informatie is slechts toegestaan aan functionarissen van de beheerseenheid, die ambtelijk zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan andere functionarissen na verkregen toestemming van het hoofd van de beheerseenheid.
Het hoofd van de beheerseenheid ziet erop toe, dat geen informatie uit informatiebestanden wordt verwijderd, tenzij ingevolge bij of krachtens de wet gegeven regels.
Toelichting: Archiefrechtelijke regels maken verwijdering mogelijk, bijvoorbeeld ingeval vervanging, ver nietiging, vervreemding of uitlening plaatsvindt. De Wet Persoonsregistratie bepaalt - evenals verschillende andere privacywetten - in welke gevallen persoonsgegevens uit registraties verwijderd dienen te worden. Vervolgens dienen de Archiefrechtelijke regels inzake selectie en vernietiging te worden toegepast.
Raadpleging en uitlening van informatie, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding is onderworpen, is behoudens toestemming van Burgemeester en Wethouders slechts toegestaan aan die functionarissen van de beheerseenheid, die ambtelijk zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de in het tweede lid genoemde functionarissen aan degenen aan wie op grond van artikel 4 de uitvoering van dit besluit is opgedragen, meedelen welke informatie aan enige bijzondere vorm van geheimhouding is onderworpen. Zij bepalen tenminste eenmaal per jaar gezamenlijk of verlenging van geheimhouding van de betreffende informatie noodzakelijk is.
Toelichting: Dit artikel beoogt te voorkomen, dat informatie, ten aanzien waarvan uitzonde ringsgronden van de Wet openbaarheid van bestuur worden gehanteerd, in strijd daarmee openbaar gemaakt wordt of door ondeskundig beheer verloren gaat.
Ten aanzien van besluiten tot vervanging van informatie door reproducties als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.
Toelichting: Bij vervanging dient ingevolge het bepaalde in het Archiefbesluit 1995 rekening te worden gehouden met culturele en historische aspecten. Bemoeienis van de archivaris hiermee is derhalve op zijn plaats.
Vervreemding en overdracht van informatie
Ten aanzien van besluiten tot vervreemding van informatie als bedoeld in artikel 7 van het besluit, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.
Toelichting: Bij vervreemding dient ingevolge het bepaalde in het Archiefbesluit 1995 rekening te worden gehouden met culturele en historische aspecten. Bemoeienis van de archivaris hiermee is derhalve op zijn plaats.
Overdracht van informatie aan andere beheerseenheden, waarbij het bepaalde in artikel 28 niet van toepassing is, behoeft de goedkeuring van de archivaris.
Selectie en vernietiging van informatie
De archivaris kan voorstellen doen aan Burgemeester en Wethouders tot het ontwerpen van selectielijsten als bedoeld in artikel 5, eerste lid van de wet.
Toelichting: Het initiatief tot het ontwerpen van selectielijsten kan op grond van dit artikel door de archiva ris worden genomen
Toelichting: De bepaling, dat de selectie in een zo vroeg mogelijk stadium dient plaats te hebben, is van algemene strekking. De bepaling is echter specifiek van belang ten aanzien van digitale informatie syste men. Wanneer in de ontwerpfase daarvan geen rekening wordt gehouden met de selectie-eisen, kan dit tot onherstelbaar verlies van informatie leiden.
Toelichting: Deze lijst is enerzijds noodzakelijk als onderdeel van de in artikel 8 Archiefbesluit 1995 be doelde verklaring, en dient anderzijds om de toezichthouder een toetsingsinstrument te verschaffen voor het correct toepassen van de selectielijst.
Toelichting: Voor het op lange termijn toegankelijk houden van met name digitale informatie, zijn naast de gegevens ook de programmatuur, documentatie en apparatuur noodzakelijk. Wanneer dit nodig is, dienen ook deze te worden overgebracht. Overdracht van apparatuur wordt overigens niet altijd voorzien. Van toepassing zijn met name ook de op grond van artikel 12 Archiefbe sluit 1995 te stellen ministeriële regels.
Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit vervalt:
Dit besluit kan worden aangehaald als het Besluit Informatiebeheer Deventer 1999.