Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Statuut Gemeentelijk Management Team (GMT) |
Citeertitel | Statuut Gemeentelijk Management Team (GMT) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 2.1.1 |
Datum bekendmaking en inwerkingtreding niet bekend.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-04-1999 | Onbekend | 20-04-1999 Gemeenteblad, 1999-04-20 | Onbekend |
b en w besluit dd. 20 april 1999
Het Gemeentelijk Managementteam, taken en bevoegdheden
Het Gemeentelijk Management Team, hierna te noemen: "G.M.T." is een advies- en overlegorgaan, dat organisatorisch aan de gemeentesecretaris is toegevoegd.
Het G.M.T. ondersteunt de gemeentesecretaris in diens hoedanigheid als directeur van de gemeentedienst. Deze ondersteuning geschiedt met inachtneming van de eigen verantwoordelijkheid van ieder sectorhoofd voor het dagelijks beheer van zijn sector als bedoeld in hoofdstuk 4, par. 4 van de Organisatieverordening Deventer 1999.
Aan het G.M.T. wordt een door de voorzitter aan te wijzen medewerker als ambtelijk secretaris toegevoegd.
Bij afwezigheid wordt de voorzitter vervangen door zijn plaatsvervanger.
Uitgaande van de doelstelling van het G.M.T. worden de volgende werkzaamheden uitgeoefend:
de voorzitter van het G.M.T. is verantwoordelijk voor:
de totstandkoming van de strategische beleidsontwikkeling en dan met name het sectoroverstijgend strategische beleid, waaronder ook begrepen het gemeentebrede middelenbeleid;
de afstemming van de strategische beleidsontwikkeling binnen het G.M.T. en tussen het G.M.T. en de bestuursorganen c.q. de betrokken portefeuillehouder(s);
de eenheid van uitoefening van aan de sectorhoofden opgedragen taken;
een tijdige en adequate communicatie over discussiepunten, opvattingen en visie van het G.M.T. met het college van Burgemeester en Wethouders en het bestuursorgaan burgemeester en de Ondernemingsraad.
de leden van het G.M.T. zijn verantwoordelijk voor:
een bijdrage aan de doelstellingen van het G.M.T. zoals verwoord in artikel 1.2. van dit statuut;
een bijdrage aan de strategische beleidsontwikkeling, waaronder ook het sectoroverstijgend strategische beleid en het gemeentebrede middelenbeleid;
de aan hen door de gemeentesecretaris gemandateerde taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris met betrekking tot niet op de interne bedrijfsvoering gerichte projecten en taakgebieden, alsmede de periodieke rapportage over de voortgang van deze projecten en taakgebieden aan het G.M.T.;
een doelmatige communicatie met hun sector over de beraadslagingen van het G.M.T.
de adviseurs van het G.M.T. zijn verantwoordelijk voor:
een bijdrage aan de doelstellingen van het G.M.T. zoals verwoord in artikel 1.2. van dit statuut;
wat betreft de gemeentecontroller, de projecten die gericht zijn op de door de gemeentesecretaris aan haar gemandateerde taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris met betrekking tot de interne bedrijfsvoering, alsmede de periodieke rapportage over de voortgang van deze projecten aan het G.M.T.;
een doelmatige communicatie met hun organisatie-eenheden over de beraadslagingen van het G.M.T.
de secretaris van het G.M.T. is verantwoordelijk voor:
in overleg met de voorzitter het opstellen van de agenda en het doen van een verslag van de vergaderingen van het G.M.T.;
de ondersteuning van de GD in diens rol van voorzitter van het G.M.T.;
het namens de voorzitter van het G.M.T. voeren van overleg met leden van de gemeentelijke organisatie over zaken die verband houden met agendering en verslaglegging van het G.M.T.
De verslagen van de vergaderingen van het G.M.T. zijn in principe toegankelijk voor de gehele organisatie. Zo nodig kan de voorzitter van het G.M.T. bepalen welk deel van het verslag vertrouwelijk is. De leden van het G.M.T. verstrekken aan degenen, die zulks aangaat, die informatie, welke voor het uitoefenen van de functie nodig is, dit tenzij de voorzitter van het G.M.T. terzake geheimhouding heeft opgelegd.
Het overleg heeft daartoe betrekking op algemene ontwikkelingen en visie-ontwikkeling inzake de art 1.2 sub a genoemde doelstellingen, in het bijzonder de strategische beleidsontwikkeling en de hoofdlijnen van de organisatie-ontwikkeling.
6.3 De voorzitter draagt zorg voor planning en organisatie van het overleg.