Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, ter uitvoering van artikel 11, vijfde lid, van de Landsverordening voortgezet onderwijs |
Citeertitel | Landsbesluit kerndoelen basisvorming |
Vastgesteld door | regering |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
De oorspronkelijke regeling is ondertekend op 31 mei 2000, gepubliceerd in P.B. 2000, no. 58, en in werking getreden op 29 juli 2000, met terugwerkende kracht tot en met 1 augustus 1998.
Zie www.overheid.nl voor de historie van deze regeling vóór 10-10-10 via lokale regelingen en uitgebreid zoeken onder v.m. Nederlandse Antillen, met als zoekdatum 09-10-2010.
Landsverordening voortgezet onderwijs, artikel 11
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2010 | Geconsolideerde tekst (GT) | 05-04-2013 A.B. 2013, GT no. 818 | n.v.t. |
Het onderwijs in het vak Nederlands is gericht op verdere ontwikkeling van het op de basisschool in gang gezette taalleerproces om de leerlingen in staat te stellen de Nederlandse taal zowel receptief als productief, zowel mondeling als schriftelijk te gebruiken, teneinde:
Verder is het onderwijs in het vak Nederlands erop gericht te bewerkstelligen dat de leerlingen gemotiveerd zijn te communiceren in het Nederlands.
Ten slotte wordt er bij het onderwijs in het vak Nederlands gestreefd naar:
Het onderwijs in het vak Spaans is gericht op communicatie waarbij:
Het onderwijs in het Engels is gericht op communicatie, zowel receptief als productief. Dat wil zeggen: de leerling moet zowel mondeling als schriftelijk kunnen communiceren met anderen in alledaagse situaties over persoonlijke en zakelijke onderwerpen.
Daar waar de doeltaal tevens de instructietaal is, moet de doeltaal gericht zijn op verdere ontwikkeling van het taalleerproces dat op de basisschool is ingezet.
Bijvoorbeeld: het Engels in Sint Maarten
Doel van het onderwijs in het vak Papiamentu is dat leerlingen zich kunnen ontwikkelen door middel van actief en passief taalgebruik met het oog op de vervolgopleiding, het werk en het functioneren in de maatschappij.
Leerlingen kunnen verbaal goed optreden in een aantal verschillende taalsituaties.
Door middel van een overzicht, dat de leerling heeft ontwikkeld in taalgebruikssituaties, en de mogelijkheid die de leerling heeft om hierin op een doelmatige manier te functioneren krijgen leerlingen een uitgebreider inzicht in de maatschappij en kan de leerling zich daarin weerbaarder opstellen.
Leren denken over taal en taalgebruikssituaties draagt bij aan het leren denken in het algemeen.
Leerlingen ontwikkelen zich om onafhankelijk en flexibel te kunnen optreden.
Leerlingen leren ook hun sociale vaardigheden te ontwikkelen: verantwoordelijkheidsgevoel en vaardigheden om met elkaar samen te werken.
Het onderwijs in het vak Wiskunde in de Basisvorming kent de volgende algemene doelstellingen.
Gericht op persoonlijke en maatschappelijke vorming:
Gericht op het (vervolg)onderwijs en beroepskeuze:
Het onderwijs in het vak Mens en Natuur in de Basisvorming kent de volgende algemene doelstellingen.
Gericht op persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke vorming:
Het onderwijs is gericht op het ontwikkelen van basisvaardigheden zoals: samenwerken, samen leren, omgaan met verschillende leerstrategieën, uitvoeren van onderzoek, rapporteren, discussiëren, omgaan met moderne informatieve en communicatieve technieken, respecteren van andere meningen, respecteren van andere levende wezens en het leven in zijn totaliteit.
Gericht op vervolgonderwijs en beroepskeuze:
Het onderwijs in het vak informatiekunde is erop gericht, dat de leerlingen zich oriënteren op de wereld van de informatisering, waarbij zij in dit vak en in andere vakken aan de hand van voorbeelden uit de praktijk:
Het onderwijs in het vak Mens en Maatschappij is erop gericht dat voor leerlingen hun huidige en toekomstige bestaan in de samenleving meer wordt verhelderd en dat zij beter in staat worden gesteld als bewuste, verantwoordelijke en mondige individuen en leden van de samenleving te functioneren en de samenleving mede vorm te geven.
De kerndoelen van het vak Mens en Maatschappij zijn bedoeld voor Sint Maarten en ook als zodanig geformuleerd. Maar het curriculum voorziet ook in actuele vraagstukken en gebeurtenissen op internationaal vlak.
Bijzondere vermelding verdient ook dat het onderwijs rekening dient te houden met het feit dat het hier gaat om een klein eiland met zijn eigen, bijzondere problematiek. Het onderwijs in de basisvorming dient hierop geënt te zijn.
Gericht op persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijk functioneren
In het vak verzorging gaat men uit van een aantal zorgactiviteiten en is men erop gericht om:
Het onderwijs in de techniek in de basisvorming richt zich op een kennismaken met en een oriëntatie op die aspecten van techniek die van belang zijn voor een goed cultuurbegrip, voor het maatschappelijk functioneren en voor verdere technische ontwikkeling. Leerlingen verwerven hiertoe kennis en inzicht in de items materie, energie en informatie, met name voor wat betreft het bewerken, transporteren en opslaan hiervan. Leerlingen leren techniek voort te brengen, "praktisch bezig te zijn", ze leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen en te maken en ze leren om te gaan met een aantal technische producten. Ze krijgen de gelegenheid eigen mogelijkheden en interesses ten aanzien van techniek te ontdekken. Techniekonderwijs dient in zijn uitwerking aantrekkelijk en zinvol te zijn voor meisjes en jongens.
Lichamelijke opvoeding in de basisjaren van het voortgezet onderwijs is er op gericht dat de leerlingen handelingsbekwaamheden ontwikkelen die hen in staat stellen deel te nemen aan bewegingssituaties om zodoende:
Beeldende vorming is een verzamelbegrip voor activiteiten die met elkaar gemeen hebben dat ze het omgaan van de leerling met het visueel en/of tactiel waarneembare beeld intensiveren. Het onderwijs in vakken die behoren tot het gebied van de beeldende vorming is er opgericht, dat de leerlingen:
hun vaardigheid in het beeldend vormgeven vergroten door het verwerven van een elementaire beheersing van beeldende middelen, waarbij zij leren deze afzonderlijk en in hun samenhang te onderzoeken, ervaring opdoen met het hanteren van diverse technieken en problemen oplossen via procesmatig vormgeven;
inzicht verwerven in functies en betekenissen van beelden in de samenleving door eigen werk in relatie tot dat van anderen te beschouwen, waarbij zij leren hoe feitelijke informatie, waarden, normen en gevoelens via beelden kunnen worden overgedragen. Zij verwerven inzicht in de wijze waarop cultuurhistorische invloeden en culturele en maatschappelijke verschillen de vormgeving, inhoud en betekenis van beelden bepalen;
Het onderwijs in het vak Drama heeft ten doel dat de leerlingen de eigen creatieve, dus scheppende mogelijkheden ontdekken en er bewust mee leren omgaan, opdat ze zichzelf kunnen uitdrukken en zinvol kunnen functioneren als lid van de samenleving.
Het is erop gericht dat de leerlingen:
als toeschouwer in het dramatisch gebeuren participeren, waarbij zij het spel van anderen waarnemen en er betekenis aan geven om daarna met de spelers over de gespeelde situatie te communiceren, te reflecteren en er een mening of standpunt over te verwoorden. In dit proces geven de leerlingen blijk van inzicht in de inhoud en de vorm van de presentatie. In de interactie ontwikkelen de leerlingen communicatieve vaardigheden;
maatschappelijke thema's onderzoeken en hun creativiteit gebruiken om aspecten van deze inhouden in dramatisch spel om te zetten. In dit proces ontwikkelen de leerlingen een maatschappelijk bewustzijn en komen zij tot een emancipatoire houding ten opzichte van maatschappelijke problemen. In dit creatieve proces gebruiken zij hoofd (verstand), hart (gevoel, intuïtie) en hand (expressieve vaardigheden) in een totale benadering van het probleem in de situatie. Op deze wijze oriënteren de leerlingen zich sociaalactief op hun gemeenschap en krijgen zodoende meer greep op hun werkelijkheid;
Het onderwijs in het vak Muziek is er op gericht dat de leerlingen:
Het vak Muziek heeft daarnaast in het algemeen tot doel: