Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | MINISTERIËLE REGELING ter uitvoering van artikel 103, tweede lid, van het Landsbesluit luchtverkeer |
Citeertitel | Regeling vliegplan |
Vastgesteld door | Minister van Toerisme_x002C_ Economische Zaken_x002C_ Verkeer en Telecommunicatie |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
De oorspronkelijke regeling is ondertekend op 19 juli 2007, gepubliceerd in P.B. 2007, no. 61, en in werking getreden op 25 augustus 2007.
Zie www.overheid.nl voor de historie van deze regeling vóór 10-10-10 via lokale regelingen en uitgebreid zoeken onder v.m. Nederlandse Antillen, met als zoekdatum 09-10-2010.
Landsbesluit luchtverkeer, artikel 103
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2010 | Geconsolideerde tekst (GT) | 27-03-2013 AB 2013, GT no. 385 | n.v.t. |
Voor het opgeven van de gegevens van een vliegplan wordt gebruik gemaakt van het vliegplanformulier, en de daarbij behorende aanwijzingen, als aangegeven in ICAO DOC 4444 ATM/501 (Procedures for Air Navigation Services Air Traffic Management) in appendix 2 "flightplan".
Een vliegplan wordt ingediend ten minste 60 minuten vóór de aanvang van de vlucht of zoveel eerder als is vastgesteld door de ter plaatse bevoegde luchtverkeersleidingsdienst. Indien op de voorgenomen route maatregelen van kracht zijn met betrekking tot ATFM (air traffic flow management) wordt een vliegplan ten minste drie uur vóór de aanvang van de vlucht ingediend.
Indien het vliegplan slechts betrekking heeft op een deel van de vlucht en tijdens de vlucht wordt ingediend, geschiedt dit op een zodanig tijdstip dat de ontvangst door de betrokken luchtverkeersdienst is verzekerd op ten minste tien minuten vóór het tijdstip waarop wordt verwacht dat het luchtvaartuig de grens van het betrokken .
Indien het vertrek van een vlucht waarvoor een vliegplan is ingediend 30 minuten of langer wordt vertraagd, wordt het vliegplan gewijzigd, dan wel wordt een nieuw vliegplan ingediend bij de betrokken luchtverkeersmeldingspost of luchtverkeersdienst, voor zover er geen luchtverkeersmeldingspost aanwezig is nadat het oorspronkelijke vliegplan is geannuleerd.
Indien op het luchtvaartterrein van bestemming geen luchtverkeersdienst is gevestigd dan wel gesloten is, wordt de aankomstmelding zo spoedig mogelijk na aankomst en op de snelst mogelijke wijze gedaan aan de luchtverkeersdienst waarmee het luchtvaartuig tot kort voor de landing contact heeft gehad.
Indien de aankomst van een luchtvaartuig plaatsvindt op een luchtvaartterrein anders dan het luchtvaartterrein van bestemming volgens het geldend vliegplan, wordt bij aankomst de melding, zo spoedig mogelijk na afloop van de vlucht telefonisch gedaan aan de luchtverkeersmeldingspost van het luchtvaartterrein van bestemming dan wel de betrokken luchtverkeersdienst.
De luchthavenmeester van het luchtvaartterrein van bestemming, vraagt, als de vlucht bij hem bekend is en de aankomstmelding van het luchtvaartuig niet is verkregen binnen dertig minuten na de verwachte tijd van aankomst volgens het ingediende vliegplan, de actuele tijd van vertrek alsmede de van belang zijnde gegevens van het geldende vliegplan telefonisch op van aangrenzende luchtverkeersdiensten dan wel de luchtverkeersmeldingspost.
De supervisor stelt zo spoedig mogelijk de Kustwacht voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten alsmede voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba in kennis van de alarmering.
De artikelen 1, 2 en 3 zijn niet van toepassing als een “RPL” (repetitive flight plan) is ingediend. Een RPL kan worden gebruikt voor een IFR vlucht die regelmatig wordt uitgevoerd op dezelfde dagen van opeenvolgende weken voor ten minste 10 keer, dan wel op elke dag over een periode van ten minste 10 opeenvolgende dagen.
Een RPL wordt ingediend in de vorm van een lijst die de vereiste vliegplangegevens bevat, gebruik makend van het "ICAO model repetitive flight plan (RPL) listing form", overeenkomstig de aanwijzingen gegeven in ICAO DOC 4444 ATM/501 (Procedures for Air Navigation Services Air Traffic Management) in appendix 2 "flightplan" of in een andere overeengekomen vorm.
De lijst die de vereiste vliegplangegevens bevat wordt ingediend bij de betrokken luchtverkeersmeldingspost, welke instantie zorg draagt voor het doorgeven van de toepasselijke vliegplangegevens aan andere betrokken luchtverkeersdiensten die moeten zorgdragen voor de luchtverkeersdienstverlening aan desbetreffende vluchten.
RPL wijzigingen van duurzame aard betreffende het invoegen van nieuwe vluchten en het annuleren of wijzigen van bestaande vluchten, worden ingediend in de vorm van gewijzigde lijsten, die de luchtverkeersmeldingspost ten minste twee weken voordat zij van kracht worden dienen te bereiken.
RPL wijzigingen van incidentele aard met betrekking tot het type luchtvaartuig en de zogturbulentie-categorie, snelheid of kruishoogte, worden voor elke individuele vlucht zo snel mogelijk en niet later dan 60 minuten vóór vertrek ingediend bij de betrokken luchtverkeersmeldingspost. Slechts een wijziging van een kruishoogte kan bij het eerste radiocontact met de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst worden doorgegeven.
Wanneer een vertraging wordt verwacht voor een bepaalde vlucht waarvoor een repeterend vliegplan is ingediend die waarschijnlijk 30 minuten of meer zal bedragen ten opzichte van de in dat vliegplan opgegeven vertrektijd, wordt de luchtverkeersdienstmeldingspost van de luchthaven van vertrek in kennis gesteld.
De laatste vliegplangegevens met betrekking tot een bepaalde vlucht, met inbegrip van permanente en incidentele wijzigingen die tijdig aan de betrokken instantie zijn verstrekt, worden tevens aan de gezagvoerder bekendgemaakt teneinde de gezagvoerder in staat te stellen eventuele voor die vlucht vereiste wijzigingen te onderkennen en te melden aan de betrokken luchtverkeersdienst.