Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | MINISTERIËLE REGELING ter uitvoering van artikel 26, tweede lid, onderdeel b, van het Landsbesluit luchtverkeer |
Citeertitel | Regeling burgerluchtvaartinlichtingen |
Vastgesteld door | Minister van Toerisme_x002C_ Economische Zaken_x002C_ Verkeer en Telecommunicatie |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
De oorspronkelijke regeling is ondertekend op 31 maart 2008, gepubliceerd in P.B. 2008, no. 20, en in werking getreden op 5 april 2008.
Zie www.overheid.nl voor de historie van deze regeling vóór 10-10-10 via lokale regelingen en uitgebreid zoeken onder v.m. Nederlandse Antillen, met als zoekdatum 09-10-2010.
Landsbesluit luchtverkeer, artikel 26
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2010 | Geconsolideerde tekst (GT) | 27-03-2013 AB 2013, GT no. 395 | n.v.t. |
In deze regeling wordt verstaan onder:
consultatie: toelichting door een meteoroloog of een andere gekwalificeerde persoon, met betrekking tot heersende of verwachte meteorologische condities, in relatie tot vluchtvoorbereiding, vluchtuitvoering, luchthavenoperaties of luchtverkeersdienstverlening met de mogelijkheid van vraag, antwoord en overleg;
METAR: uurlijks weerwaarnemingsrapport met betrekking tot de weersomstandigheden representatief voor het luchtvaartterrein en de directe omgeving daarvan (meteorological aerodrome report); dit bericht wordt internationaal en regionaal uitgewisseld. De METAR wordt opgesteld volgens de daarvoor geldende code voorschriften (FM 15, WMO no. 306, Manual on Codes);
aa. MET REPORT: waarnemingsrapport voor startend en landend luchtverkeer in gebruik op het luchtvaartterrein, verstrekt door middel van het Meteorological Data Acquisition System;
bb. Notice to Airmen (NOTAM): een bericht aan luchtvarenden, gedistribueerd door middel van telecommunicatie met inlichtingen over de instelling, toestand, of verandering van enige luchtvaartfaciliteit, -dienstverlening, -procedure of -gevaar, waarvan het noodzakelijk is dat personen die betrokken zijn bij de vluchtvoorbereiding en -uitvoering tijdig kennis nemen;
cc. OPMET: de verzameling van operationele meteorologische informatie ten behoeve van de luchtvaart zoals AIREP, AIRMET, GAMET, LLTI, METAR, SIGMET, SPECI, TAF en TREND-forecast;
dd. self-briefing systeem: interactief systeem voor selfbriefing en vluchtdocumentatie;
ee. SIGMET: informatie, uitgegeven in afgekorte klare Engelse taal door een Meteorological Watch Office (MWO) met betrekking tot significante weersverschijnselen (heersend of verwacht), die een gevaar op kunnen leveren voor vluchten binnen de FIR waar betreffende MWO verantwoordelijk voor is;
ff. SPECI: tussentijds waarnemingsrapport in luchtvaartmeteorologische code bij overschrijding van limietwaarden of andere significante verandering in gebruik voor de voorbereiding van een vlucht (special report);
gg. SPECIAL: tussentijds waarnemingsrapport voor startend en landend luchtverkeer bij overschrijding van limietwaarden of andere significante verandering in gebruik op het luchtvaartterrein, verstrekt door middel van het Meteorological Data Acquisition System;
hh. Supplement: tijdelijke veranderingen van de inlichtingen in de luchtvaartgids, gedrukt op speciale pagina's;
ii. Terminal Aerodrome Forecast (TAF): 6-uurlijkse luchtvaartterreinweersverwachting, geldig voor de komende 24 uur in de FM-51 luchtvaartmeteorologische code, die bij overschrijding van limietwaarden wordt geamendeerd;
jj. TREND forecast: landingsverwachting, geldig voor 2 uur in luchtvaartmeteorologische code, gekoppeld aan luchtvaartmeteorologische waarnemingen, zoals METAR, SPECI, MET REPORT en SPECIAL. De TREND doet een uitspraak over verwachte significante veranderingen in de meteorologische condities, uitgaande van de gegevens in de betreffende waarnemingsrapporten;
kk. Tropical cyclone advisory centre (TCAC): Een meteorologisch instituut dat bij regional air navigation agreement aangewezen is om informatie in de vorm van “advisories” te verstrekken aan meteorological watch offices (MWO’s), world area forecast centres (WAFC’s) en internationale OPMET data banks met betrekking tot positie, verplaatsing, minimum luchtdruk en maximale grondwinden bij tropische cyclonen. Voor het Caribisch gebied is het National Hurricane Centre in Miami de aangewezen TCAC;
ll. Tropical Cyclone Forecast Advisory: in klare Engelse taal opgesteld, bericht afkomstig van het regionale TCAC met betrekking tot positie, verplaatsing, luchtdruk in het centrum en maximale winden van tropische cyclonen;
mm. Upper Air Wind/Temp Prog: kaarten met informatie over wind en temperatuur op relevante hoogtes (wind and temperature charts); is onderdeel van de Area Forecast Caribbean;
nn. Vluchtinformatiegebied: een luchtruimte met vastgestelde begrenzingen, waarbinnen inlichtingen tijdens de vlucht worden verstrekt en alarmering wordt verzorgd;
oo. Vluchtinformatiegebied Sint Maarten: het gebied, begrensd door de posities met de hierna genoemde coördinaten, alsmede de luchtruimte daarboven:
1825N 063.39W-1825N 062.51W-1747N 062.22W-
1726N 062.53W-17.36N 063.39W-18.25N 163.39W;
pp. World Area Forecast Centre (WAFC): een meteorologisch instituut, belast met het opstellen van wereldwijde Significant Weather en Upper-Air verwachtingen in digitale vorm en tevens zorgdragend voor de directe distributie van deze verwachtingen naar de aangesloten Staten;
qq. World Area Forecast System (WAFS): een wereldwijd systeem door middel waarvan de diverse WAFC’s meteorologische verwachtingen ter beschikking van de luchtvaart stellen in een standaard formaat;
rr. Windshear Warning: waarschuwing voor heersende of verwachte sterke verticale of horizontale windrichtings- en/of windsnelheidsveranderingen.
De MD verstrekt ten behoeve van de taakuitvoering van de navolgende gebruikers tijdig luchtvaartmeteorologische informatie ten einde hen in staat te stellen hun verplichtingen voor wat betreft het zorgdragen voor een veilig en efficiënt luchtverkeer of het uitvoeren van ongevallen- en incidentenonderzoek, na te komen:
De luchtvaartmeteorologische informatie bestaat uit:
producten en diensten, gebaseerd op de internationale normen die zijn vastgelegd in Bijlage 3 bij het Verdrag, voor zover toepasselijk nader omschreven in deel 6 van de ANP CAR/SAM part VI Vol I Basic Air Navigation Plan under part I doc 8733 en Vol II FASIS under part VI doc 8733:
1°. bewaakte weerwaarnemingen en rapporten,
2°. bewaakte weersverwachtingen,
3°. bewaakte weerswaarschuwingen,
4°. meteorologische satellietbeelden,
De verstrekker van luchtvaartmeteorologische informatie, die apparatuur in gebruik heeft voor de vergaring, beschikbaarstelling en verstrekking van luchtvaartmeteorologische informatie als bedoeld in deze regeling, draagt er zorg voor dat die apparatuur betrouwbaar is, nauwkeurig werkt en op een geschikte plaats is opgesteld. De gebruikte apparatuur voldoet aan de eisen van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie en de Wereld Meteorologische Organisatie, vastgelegd in Bijlagen 3 en 14 bij het Verdrag en in Publicatie no. 8 van de Wereld Meteorologische Organisatie.
Medewerkers die werkzaamheden uitvoeren ten behoeve van de vergaring, beschikbaarstelling en verstrekking van luchtvaartmeteorologische informatie als bedoeld in deze regeling zijn gekwalificeerd, uitgaande van tenminste de eisen van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie en de Wereld Meteorologische Organisatie, vastgelegd in Bijlage 3 bij het Verdrag en in Publicaties nummer 258 en 114 van de Wereld Meteorologische Organisatie.
De MD stelt tijdens de reguliere openstellingsuren van de luchthavens op Sint Maarten de volgende luchtvaartmeteorologische informatie beschikbaar:
Voor de voorbereiding van een vlucht door de gebruikers, bedoeld in artikel 2, eerste lid, wordt luchtvaartmeteorologische informatie als bedoeld in artikel 2, tweede lid, verstrekt door middel van:
De MD verstrekt ten behoeve van de taakuitvoering van de gebruikers (ATS units), bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel d, luchtvaartmeteorologische informatie door middel van directe toegang tot meteorologische informatie als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdelen a tot en met n, door toegang te verlenen tot een gegevensdrager, aanwezig op de luchthaven.
Voor de taakuitvoering van de gebruikers, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdelen f tot en met i, wordt luchtvaartmeteorologische informatie verstrekt door middel van rapporten, op verzoek opgesteld, met als doel een meteorologische reconstructie mogelijk te maken.
In overeenstemming met de normen van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie en bilaterale overeenkomsten wordt luchtvaartmeteorologische informatie als genoemd in artikel 3, eerste lid, onderdelen a, b en h en artikel 4, onderdelen c, d en i, beschikbaar gemaakt aan buitenlandse organisaties.
De AIS is belast met het overeenkomstig Bijlage 15 ontvangen of produceren, het nauwkeurig vergelijken, samenvoegen, persklaar maken, indelen, uitgeven en bewaren en verspreiden van luchtvaartinlichtingen, die het gehele vluchtinformatiegebied Sint Maarten betreffen, en delen van de aangrenzende vluchtinformatiegebieden waar de luchtverkeersdienst is belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening.