Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, ter uitvoering van de artikelen 589, 781, eerste lid, 785, derde lid en 785a van het Wetboek van Koophandel |
Citeertitel | Limitatiebesluit redersaansprakelijkheid |
Vastgesteld door | regering |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
De oorspronkelijke regeling is ondertekend op 29 november 1985, gepubliceerd in P.B. 1985, no. 161, en in werking getreden op 1 januari 1986.
Zie www.overheid.nl voor de historie van deze regeling vóór 10-10-10 via lokale regelingen en uitgebreid zoeken onder v.m. Nederlandse Antillen, met als zoekdatum 09-10-2010.
Wetboek van Koophandel, artikelen 589, 781, 785 en 785a
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2010 | geconsolideerde tekst (GT) | 15-03-2013 AB 2013, GT no. 299 | onbekend |
Dit landsbesluit verstaat voorts onder:
fonds: afhankelijk van de context, hetzij het totale schadefonds, hetzij een van de in artikel 2, tweede lid bedoelde onderdelen daarvan;
passagiers: personen, vervoerd aan boord van een schip op grond van een overeenkomst tot het vervoer van reizigers, of zich met toestemming van de vervoerder aan boord van een schip bevindend ter begeleiding van een voertuig of van levende dieren die op grond van een overeenkomst tot goederenvervoer met dat schip vervoerd worden;
pleziervaartuigen: jachten, sportboten, sportvissersboten en in het algemeen alle vaartuigen die uitsluitend voor het genoegen worden gehouden en een geringere inhoud hebben dan van 300 ton, voor zover zij geen passagiers of goederen tegen vergoeding vervoeren of het huur- of gebruiksrecht met betrekking tot het vaartuig niet tegen betaling aan een of meer van de opvarenden of aan een persoon die voor hen opkomt verschaft is;
rekeneenheid: het bijzondere trekkingsrecht ("special drawing right", afgekort SDR), omschreven door het Internationale Monetaire Fonds;
schadefonds: het gestorte bedrag, bedoeld in artikel 256a van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering;
ton: bron-registerton (B.R.T.);
tonnage: het totaal aantal tonnen dat de inhoud van een schip bedraagt, berekend overeenkomstig de metingsvoorschriften vervat in Bijlage I van het op 23 juni 1969 te Londen tot stand gekomen Internationale Verdrag betreffende de meting van schepen (Trb. 1970, no. 122;vertaling in Trb. 1970, no. 194), hetwelk voor het gehele Koninkrijk is goedgekeurd bij de rijkswet van de 12de februari 1981 en in werking getreden is met ingang van 18 juli 1982;
wrakopruiming: het verwijderen van wrakken en het vlotbrengen, verwijderen of vernietigen van een gezonken, gestrand of verlaten schip of van enig zich aan boord daarvan bevindend voorwerp, zoals bedoeld in artikel 785a van het Wetboek van Koophandel.
Behoudens het bepaalde in de artikelen 6 en 11 wordt de maatstaf, waarnaar de reder van een schip, ingeval aan de met het schip vervoerde goederen of reizigers, of aan de nabestaanden van de bedoelde reizigers, often gevolge van een aanvaring aan enig goed of persoon schade toegebracht is, zijn aansprakelijkheid voor deze schade kan beperken, geregeld zoals in de artikelen 3, 4 en 5 bepaald is.
Dit landsbesluit is niet van toepassing op vorderingen, tegen de reder ingesteld uit hoofde van een arbeidsovereenkomst, voor zover deze vorderingen werkzaamheden, verricht of te verrichten in verband met het schip, betreffen en de aansprakelijkheid van de reder ter zake uit hoofde van de op de arbeidsovereenkomst toepasselijke wet niet of slechts tot een hoger bedrag dan naar de bij dit landsbesluit vastgestelde maatstaf berekend wordt kan worden beperkt.
Het bedrag van het passagiersfonds beloopt even vele malen 46.666 rekeneenheden, als het schip volgens het daarvoor afgegeven veiligheidscertificaat voor passagiersschepen, bedoeld in artikel 22 van het Schepenbesluit, reizigers mag vervoeren, doch niet meer dan 25.000.000 rekeneenheden.
Eigenaren van pleziervaartuigen kunnen hun in dit landsbesluit bedoelde aansprakelijkheid aldus beperken, dat de bedragen van het passagiersfonds, het personenfonds en het zakenfonds elk een gedeelte belopen van de volgens onderscheidenlijk de artikelen 3, 4 en 5 voor schepen van niet meer dan 500 ton berekende bedragen, zulks met dien verstande dat:
De bij de artikelen 3 tot en met 6 vastgestelde maatstaven worden toegepast op het saldo dat overblijft, nadat de door enige schuldeiser tegen de reder ingestelde vorderingen zijn verrekend met vorderingen die deze laatste van zijn zijde naar aanleiding van hetzelfde schade-veroorzakende voorval tegen de betrokken schuldeiser mocht hebben ingesteld.
Het bedrag van het schadefonds, gesteld in de rekeneenheid SDR, wordt omgerekend in guldens naar de koers van de dag waarop de reder voldoet aan de in artikel 256a van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering bedoelde verplichting tot storting. Daarbij wordt de waarde van guldens, uitgedrukt in SDR's, berekend volgens de waarderingsmethode die door het Internationale Monetaire Fonds op de dag van de omrekening voor zijn eigen verrichtingen en transacties toegepast wordt.
Uit het totaalbedrag van elk fonds, berekend volgens de bij de artikelen 3 tot en met 5 of bij artikel 6 vastgestelde maatstaf, worden alle in artikel 2 bedoelde vorderingen waarvoor het betreffende fonds gevormd is, voldaan, voor zover zij uit één zelfde schade-veroorzakend voorval zijn ontstaan. Deze voldoening geschiedt met toepassing van het bepaalde bij het volgende artikel.
Voor zover het bedrag van het personenfonds onvoldoende is voor de volledige betaling van de vorderingen, ter voldoening waarvan dit fonds ingevolge artikel 4 gevormd is, is het zakenfonds beschikbaar voor het onbetaalde saldo van de bedoelde vorderingen, met dien verstande dat dit onbetaalde saldo naar evenredigheid meedeelt met de vorderingen, ter voldoening waarvan het zakenfonds gevormd is.
Terzake van schade, door een schip aan kunstwerken van havens, aan dokken of waterwegen toegebracht, en terzake van wrakopruiming kan de aansprakelijkheid door de reder niet beperkt worden.
Indien op een reder tengevolge van een zelfde voorval zowel de in het voorgaande artikel bedoelde aansprakelijkheid rust als ook een gehoudenheid tot het voldoen van een of meer vorderingen als bedoeld in artikel 2, tweede lid, is alleen de in het voorgaande artikel bedoelde aansprakelijkheid onbeperkt.
Indien op een reder ten gevolge van een zelfde voorval zowel de gehoudenheid tot het voldoen van vorderingen terzake van schade, toegebracht aan kunstwerken van havens, aan dokken of waterwegen als ook die tot het voldoen van een of meer vorderingen als bedoeld in artikel 2, tweede lid sub 3° rust, worden ter bepaling van de totale verschuldigdheid van de reder de vorderingen van deze beide categorieën bij elkaar opgeteld, in voorkomende gevallen met toepassing van het bepaalde in de artikelen 7 en 10, eerste lid, en het beschikbare bedrag van het zakenfonds over alle vorderingen of het openstaande saldo daarvan naar evenredigheid verdeeld, waarna door de reder alleen de eerstbedoelde vorderingen tot hun volledige beloop boven het beschikbare bedrag van het zakenfonds worden uitbetaald.