Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sint Maarten

LANDSVERORDENING houdende instelling van een centraal Testamentenregister

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSint Maarten
OrganisatietypeKoninkrijksdeel
Officiële naam regelingLANDSVERORDENING houdende instelling van een centraal Testamentenregister
CiteertitelLandsverordening op het Testamentenregister
Vastgesteld doorregering en Staten gezamenlijk
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De oorspronkelijke regeling is ondertekend op 16 december 1918, gepubliceerd in P.B. 1919, no. 28, en in werking getreden op 1 januari 1920.

Zie www.overheid.nl voor de historie van deze regeling vóór 10-10-10 via lokale regelingen en uitgebreid zoeken onder v.m. Nederlandse Antillen, met als zoekdatum 09-10-2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Landsbesluit, houdende algemene maatregelen,ter uitvoering van de artikelen 2 en 4 van de Landsverordening op het Testamentenregister

Regeling houdende vaststelling van de lijsten bedoeld in de artikelen 1, 2, en 3 en van de aanvraag bedoeld in artikel 4 van het landsbesluit van 21 mei 1919, alsmede houdende bepaling van het tijdstip van inwerkingtreding van deLandsverordening op het Testamentenregister

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2014Artikel 1

09-01-2014

AB 2014, no. 6

onbekend
10-10-201001-04-2014geconsolideerde tekst (GT)

19-04-2013

AB 2013, GT no. 491

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

LANDSVERORDENING houdende instelling van een centraal testamentenregister

 

 

Artikel A

In deze landsverordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    inspecteur: de Inspecteur der Belastingen;

  • b.

    repertorium: een register als bedoeld in artikel 20 van de Registratieverordening.

Artikel 1  

Er is een testamentenregister waarin worden opgenomen de in artikel 3 vermelde gegevens van:

  • a.

    notariële akten bevattende uiterste willen of herroeping van uiterste willen;

  • b.

    akten bevattende bewaargeving of teruggave van uiterste willen;

  • c.

    uiterste willen als bedoeld in artikel 105 van Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek;

  • d.

    akten van benoeming ingaande bij overlijden;

  • e.

    notariële akten bevattende schenkingsovereenkomsten of andere giften met de strekking dat zij pas na het overlijden van de schenker of gever zullen worden uitgevoerd, bedingen als bedoeld in artikel 126, tweede lid, onder a, van Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek en omzettingen als bedoeld in artikel 126, tweede lid, onder c, van Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 2
  • 1.

    De Directeur der Belastingen draagt zorg voor de inrichting en het bijhouden van het in artikel 1 bedoelde register, dat zal berusten op zijn kantoor. Van dit register wordt een dubbel gehouden, dat aan de Minister van Justitie wordt opgezonden.

  • 2.

    De hiertoe benodigde gegevens worden op de wijze bij landsbesluit te bepalen, aan de Directeur der Belastingen door de inspecteur verstrekt.

Artikel 3

In het register wordt, voor zover daarvan uit de opgaven blijkt, aantekening gehouden van:

  • a.

    de aard van de akte en het jaar, de maand en de dag op welke zij is verleden;

  • b.

    de voornamen en de naam van de personen, die enige beschikking maken als bedoeld in artikel 1;

  • c.

    hun beroep of hun maatschappelijke betrekking;

  • d.

    hun woonplaats, alsmede de plaats, het jaar, de maand en de dag van hun geboorte;

  • e.

    de voornamen, de naam en de standplaats van de notaris, die de akte heeft verleden of aan wie de akte ter hand is gesteld.

Artikel 4
  • 1.

    Inlichtingen uit het register worden, op aanvraag, na overlijden of verklaring van vermoedelijk overlijden van de erflater of schenker, tegen vergoeding, vanwege de Directeur der Belastingen aan een ieder verstrekt.

  • 2.

    De wijze van indiening van de aanvragen en het verstrekken van de inlichtingen, alsmede het bedrag en de wijze van inning van de voor de aanvragen verschuldigde vergoedingen, worden bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, geregeld.

  • 3.

    De stukken kunnen op ongezegeld papier worden gesteld en zijn vrij van de formaliteit van registratie.

Artikel 5

Deze verordening kan worden aangehaald als: Landsverordening op het Testamentenregister.