Overheidsorganisatie | Sint Maarten |
---|---|
Officiële naam regeling | LANDSVERORDENING houdende instelling van een centraal Testamentenregister |
Citeertitel | Landsverordening op het Testamentenregister |
Vastgesteld door | regering en Staten gezamenlijk |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De oorspronkelijke regeling is ondertekend op 16 december 1918, gepubliceerd in P.B. 1919, no. 28, en in werking getreden op 1 januari 1920.
Zie www.overheid.nl voor de historie van deze regeling vóór 10-10-10 via lokale regelingen en uitgebreid zoeken onder v.m. Nederlandse Antillen, met als zoekdatum 09-10-2010.
Onbekend
Landsbesluit, houdende algemene maatregelen,ter uitvoering van de artikelen 2 en 4 van de Landsverordening op het Testamentenregister
Regeling houdende vaststelling van de lijsten bedoeld in de artikelen 1, 2, en 3 en van de aanvraag bedoeld in artikel 4 van het landsbesluit van 21 mei 1919, alsmede houdende bepaling van het tijdstip van inwerkingtreding van deLandsverordening op het Testamentenregister
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2010 | 01-04-2014 | geconsolideerde tekst (GT) | 19-04-2013 AB 2013, GT no. 491 | onbekend |
In deze landsverordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
inspecteur: de Inspecteur der Belastingen;
repertorium: een register als bedoeld in artikel 20 van de Registratieverordening.
1. Er wordt ingesteld een register van alle akten, bevattende uiterste wilsbeschikkingen en schenkingen van de gehele of de gedeeltelijke nalatenschap van de schenker, alsmede van alle akten, waarbij uiterste wilsbeschikkingen worden herroepen of holografische testamenten worden teruggenomen.
2. Onder akten bevattende uiterste wilsbeschikkingen worden verstaan: uiterste willen bij openbare akte, akten van bewaargeving van uiterste wil, akten van superscriptie, onderhandse stukken, bedoeld in artikel 961 van het Burgerlijk Wetboek, voor zover deze na het overlijden van de erflater aan een notaris zijn ter hand gesteld en akten van benoeming ingaande bij overlijden.
1. De Directeur der Belastingen draagt zorg voor de inrichting en het bijhouden van het in artikel 1 bedoelde register, dat zal berusten op zijn kantoor. Van dit register wordt een dubbel gehouden, dat aan de Minister van Justitie wordt opgezonden.
2. De hiertoe benodigde gegevens worden op de wijze bij landsbesluit te bepalen, aan de Directeur der Belastingen door de inspecteur verstrekt.
In het register wordt, voor zover daarvan uit de opgaven blijkt, aantekening gehouden van:
de aard van de akte en het jaar, de maand en de dag op welke zij is verleden;
de voornamen en de naam van de personen, die enige beschikking maken als bedoeld in artikel 1;
hun beroep of hun maatschappelijke betrekking;
hun woonplaats, alsmede de plaats, het jaar, de maand en de dag van hun geboorte;
de voornamen, de naam en de standplaats van de notaris, die de akte heeft verleden of aan wie de akte ter hand is gesteld.
1. Inlichtingen uit het register worden, op aanvraag, na overlijden of verklaring van vermoedelijk overlijden van de erflater of schenker, tegen vergoeding, vanwege de Directeur der Belastingen aan een ieder verstrekt.
2. De wijze van indiening van de aanvragen en het verstrekken van de inlichtingen, alsmede het bedrag en de wijze van inning van de voor de aanvragen verschuldigde vergoedingen, worden bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, geregeld.
3. De stukken kunnen op ongezegeld papier worden gesteld en zijn vrij van de formaliteit van registratie.
Deze verordening kan worden aangehaald als: Landsverordening op het Testamentenregister.