Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | MINISTERIËLE REGELING ter uitvoering van de artikelen 16 en 35, derde lid, van het Landsbesluit opleidingen ambtenaren der immigratie |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | Minister van Justitie |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | personeel en organisatie |
De oorspronkelijke regeling is ondertekend op 29 juni 1998, gepubliceerd in P.B. 1998, no. 143, en in werking getreden op 1 augustus 1998.
Zie www.overheid.nl voor de historie van deze regeling vóór 10-10-10 via lokale regelingen en uitgebreid zoeken, onder v.m. Nederlandse Antillen, met als zoekdatum 09-10-2010.
Ingevolge artikel 5 trad deze regeling in werking tegelijk met het Landsbesluit opleidingen ambtenaren der immigratie.
Landsbesluit opleidingen ambtenaren der immigratie, artikel 16 en 35
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2010 | Geconsolideerde tekst (GT) | 15-03-2013 AB 2013, GT no. 179 | n.v.t. |
Er worden nadere voorschriften met betrekking tot het beoordelen van prestaties bij het afnemen van examens in de vakken genoemd in artikel 12, eerste lid, van het Landsbesluit opleidingen ambtenaren der immigratie vastgesteld, zoals omschreven in de bij deze regeling behorende bijlage A.
Er worden nadere voorschriften met betrekking tot het beoordelen van prestaties bij het afnemen van examens in de vakken genoemd in artikel 33, eerste lid, van het Landsbesluit opleidingen ambtenaren der immigratie vastgesteld, zoals omschreven in de bij deze regeling behorende bijlage B.
Bijlage A behorende bij de Ministeriële regeling, ter uitvoering van de artikelen 16 en 35, derde lid, van het Landsbesluit opleidingen ambtenaren der immigratie
De beoordeling van de prestaties geschiedt:
1°. aan de hand van een door de kandidaat gemaakt opstel naar keuze uit vijf onderwerpen. Bij de opgave van deze vijf onderwerpen dienen als richtlijn bij elk onderwerp een aantal steunpunten te worden verstrekt.
Uit het gemaakte opstel moet blijken dat de kandidaat de Nederlandse taal zonder storende taal- en stijlfouten kan weergeven. De duur van dit examengedeelte is 90 minuten, onmiddellijk voorafgegaan door 15 minuten gedurende welke tijd de kandidaat de gelegenheid krijgt de keuze van het onderwerp te bepalen;
2°. aan de hand van een door de kandidaat gemaakte invuloefening. Uit de gemaakte invuloefening moet blijken dat de kandidaat de grammaticale regels van de Nederlandse taal beheerst.
De duur van dit examengedeelte is 45 minuten;
3°. aan de hand van een door de kandidaat gemaakt dictee.
Uit het gemaakte dictee moet blijken dat de kandidaat de bij de immigratie veel voorkomende "vreemde woorden" en vaktermen beheerst. De duur van dit examengedeelte is 20 minuten.
Elke zin van het dictee wordt eenmaal op normale snelheid en vervolgens op dicteesnelheid voorgelezen.
Voor elk van de onder de onderdelen 1°, 2° en 3° bedoelde examengedeeltes wordt een cijfer toegekend. Het voor het vak "Nederlandse taal" toe te kennen cijfer wordt vervolgens gevormd door de som van de voor elk examengedeelte toegekende cijfers te delen door het cijfer drie.
De beoordeling van de kandidaat geschiedt aan de hand van een gesprek in de Engelse taal en het door hem voorlezen van een in deze taal opgesteld artikel. Bij de beoordeling hiervan worden de Engelse en Noord-Amerikaanse uitspraak als gelijkwaardig aangemerkt.
Het gesprek kan slechts betrekking hebben op:
het wegwijs maken in de in Sint Maarten vigerende regels;
het stellen van vragen die bij het inklaren van vreemdelingen belangrijk zijn;
het verschaffen van informatie aangaande de voornaamste bepalingen ter zake van toelating tot verblijf in Sint Maarten.
De kandidaat dient slechts elementaire kennis van de Engelse taal te tonen.
De beoordeling van de kandidaat geschiedt aan de hand van een gesprek in de Spaanse taal en het door hem voorlezen van een in deze taal opgesteld artikel. Bij de beoordeling hiervan worden de Spaanse en Zuidamerikaanse uitspraak als gelijkwaardig aangemerkt.
Het gesprek kan slechts betrekking hebben op:
het wegwijs maken in de in Sint Maarten vigerende regels;
het stellen van vragen die bij het inklaren van vreemdelingen belangrijk zijn;
het verschaffen van informatie aangaande de voornaamste bepalingen ter zake van toelating tot verblijf in Sint Maarten.
De kandidaat dient slechts elementaire kennis van de Spaanse taal te tonen.
De beoordeling van de prestaties in de tot dit gedeelte behorende vakken geschiedt aan de hand van een mondeling examen, waarbij de kandidaat vragen worden gesteld die betrekking hebben op de tot de betreffende leergang behorende lesstof.
De duur van het examen is voor elk van de onder e, f, g, h, i en j genoemde vakken 20 minuten.
Voor wat betreft vak k, is de duur van het examen van elk van de onder dit gedeelte C genoemde vakken 20 minuten.
De beoordeling van de prestaties geschiedt aan de hand van het beantwoorden van enige theoretische vragen over de computer en het uitvoeren van een praktijkopdracht.
De duur van het beantwoorden van het theoretische gedeelte op de computer is 45 minuten, terwijl het praktische deel van het examen een duur heeft van 60 minuten.
De beoordeling van de prestaties geschiedt aan de hand van de wijze waarop de kandidaat, terwijl hij deel uitmaakt van een groep van maximaal 15 kandidaten, de exercitie-commando's uitvoert. Mede dient te worden beoordeeld de wijze van lopen, de houding en het uiterlijke voorkomen van de kandidaat tijdens het afleggen van dit examen.
De duur van dit examen is 40 minuten, gedurende welke tijd alle tot de groep behorende kandidaten worden beoordeeld.
De beoordeling van de prestaties geschiedt aan de hand van de volgende vaardigheidsproeven:
Teneinde als "geslaagd" voor het vak "ongewapende zelfverdediging" te worden aangemerkt dient de kandidaat de hiervoren aangegeven vaardigheidsproeven op voldoende wijze te hebben afgelegd.
De beoordeling van de prestaties voor het gedeelte E geschiedt aan de hand van een met de kandidaat gevoerd gesprek van 20 minuten over een door hem tevoren opgegeven onderwerp genoemd onder a t/m j en al of niet tijdens de opleiding in overleg met de desbetreffende docent gemaakt werkstuk over een van de hierboven genoemde onderwerpen.
Het eindcijfer bestaat uit een combinatie van de cijfers die de kandidaat gekregen heeft voor het werkstuk en het eindgesprek waarbij het cijfer voor het werkstuk slechts een opwaarderend effect kan hebben voor het eindcijfer.
De kandidaat is voor het gedeelte F geslaagd als het totaal van de cijfers die hij voor de tot dit gedeelte behorende vakken heeft behaald tenminste 12 bedraagt met dien verstaande dat niet meer dan één van de behaalde cijfers minder dan 5 mag bedragen, tevens moet hij tijdens de opleiding 75% van de lessen hebben bijgewoond. Door of namens de korpschef zullen onregelmatige controle's gehouden worden. Bij het niet nakomen van het bovengestelde zal naar oordeel van de korpschef worden beslist.
Bijlage B behorende bij de Ministeriële regeling ter uitvoering van de artikelen 16 en 35, derde lid, van het Landsbesluit opleidingen ambtenaren der immigratie
De beoordeling van de prestaties geschiedt:
1°.aan de hand van een door de kandidaat gemaakt opstel naar keuze uit vijf onderwerpen. Bij de opgave van deze vijf onderwerpen dienen als richtlijn bij elk onderwerp een aantal steunpunten te worden verstrekt.
Uit het gemaakte opstel moet blijken dat de kandidaat de Nederlandse taal zonder storende taal en stijlfouten kan weergeven. De duur van dit examengedeelte is 90 minuten, onmiddellijk voorafgegaan door 15 minuten gedurende welke tijd de kandidaat de gelegenheid krijgt de keuze van het onderwerp te bepalen;
2°.aan de hand van een door de kandidaat gemaakte invuloefening. Uit de gemaakte invuloefening moet blijken dat de kandidaat de grammaticale regels van de Nederlandse taal beheerst.
De duur van dit examengedeelte is 45 minuten;
3°.aan de hand van een door de kandidaat gemaakt dictee.
Uit het gemaakte dictee moet blijken dat de kandidaat de bij de immigratie veel voorkomende "vreemde woorden" en vaktermen beheerst. De duur van dit examengedeelte is 20 minuten.
Elke zin van het dictee wordt eenmaal op normale snelheid en vervolgens op dicteesnelheid voorgelezen.
Voor elk van de onder de onderdelen 1°, 2° en 3° bedoelde examengedeeltes wordt een cijfer toegekend. Het voor het vak "Nederlandse taal" toe te kennen cijfer wordt vervolgens gevormd door de som van de voor elk examengedeelte toegekende cijfers te delen door het cijfer drie.
De beoordeling van de kandidaat geschiedt aan de hand van een gesprek in de Engelse taal en het door hem voorlezen van een in deze taal opgesteld artikel. Bij de beoordeling hiervan worden de Engelse en Noordamerikaanse uitspraak als gelijkwaardig aangemerkt.
Het gesprek kan slechts betrekking hebben op:
-het wegwijs maken in de in Sint Maarten vigerende regels;
het stellen van vragen die bij het inklaren van vreemdelingen belangrijk zijn;
het verschaffen van informatie aangaande de voornaamste bepalingen ter zake van toelating tot verblijf in Sint Maarten.
De kandidaat dient slechts elementaire kennis van de Engelse taal te tonen.
De beoordeling van de kandidaat geschiedt aan de hand van een gesprek in de Spaanse taal en het door hem voorlezen van een in deze taal opgesteld artikel. Bij de beoordeling hiervan worden de Spaanse en Zuid-Amerikaanse uitspraak als gelijkwaardig aangemerkt.
Het gesprek kan slechts betrekking hebben op:
het wegwijs maken in de in Sint Maarten vigerende regels;
het stellen van vragen die bij het inklaren van vreemdelingen belangrijk zijn;
het verschaffen van informatie aangaande de voornaamste bepalingen ter zake van toelating tot verblijf in Sint Maarten.
De kandidaat dient slechts elementaire kennis van de Spaanse taal te tonen.
Proces-verbaal van aanhouding ter zake van een eenvoudig misdrijf
De beoordeling van de prestaties geschiedt aan de hand van een door de kandidaat opgemaakt procesverbaal van aanhouding ter zake van een veel voorkomend misdrijf van een eenvoudige aard.
De opgave dient in overeenstemming te zijn met de in de leidraad opgenomen en derhalve tot de leergang behorende onderwerpen.
De opgave omvat een duidelijke omschrijving van de gebeurtenis die aan het misdrijf ten grondslag ligt.
De verbalisant moet blijk geven in staat te zijn op overzichtelijke en zakelijke wijze de gegevens te relateren die nodig zijn om iemand als verdachte aan te merken. De waarnemingen van de verbalisant en van een eventuele getuige dienen te worden vermeld met redenen van wetenschap.
Aandacht dient te worden besteed aan een juiste vermelding van tijd en plaats van het voorval en - waar nodig - van de door de verbalisant toegepaste dwangmiddelen. De algemene inhoud van het proces-verbaal moet voldoende zijn om aan de hand daarvan een verder onderzoek te kunnen laten instellen b.v. door een rechercheur. De voor het opmaken van het proces-verbaal beschikbare tijd is 120 minuten.
De beoordeling van de prestaties van het vak g geschiedt aan de hand van een door de kandidaat op te stellen toelatingsadvies van een opgave overeenkomstig die welke tijdens de leergang zijn behandeld.
De voor het opmaken van het toelatingsadvies beschikbare tijd is 60 minuten.
De beoordeling van de prestaties in de overige tot dit gedeelte behorende vakken geschiedt aan de hand van een mondeling examen, waarbij de kandidaat vragen wordt gesteld die betrekking hebben op de tot de betreffende leergang behorende lesstof.
De duur van het examen is voor elk van de onder h, i, j, k, l, m en n genoemde vakken 20 minuten.
wapenleer/exercitie en handgrepen wapens/ schietvaardigheid
De beoordeling van de prestaties geschiedt aan de hand van een mondeling examen waarbij de kandidaat vragen wordt gesteld die betrekking hebben op de samenstelling en werking van de bij het korps in gebruik zijnde vuurwapens, de in acht te nemen veiligheidsmaatregelen, het onderhoud van deze wapens alsmede op de soorten munitie. De kandidaat moet voorts blijk geven op de juiste wijze de vuurwapens uit elkaar te kunnen nemen en in elkaar te kunnen zetten, alsmede storingen die zich tijdens het schieten kunnen voordoen te kunnen opheffen. Het examen mag slechts betrekking hebben op die vuurwapens en soorten munitie welke tijdens de opleiding ter sprake zijn gekomen.
De schietopleiding heeft tot doel de leerling in staat te stellen in een praktijksituatie op verantwoorde wijze van zijn vuurwapen gebruik te maken. Kennis en inzicht van de Instructie Gebruik Wapens is weliswaar onontbeerlijk, doch daarnaast zullen persoonlijkheidscementen, zoals zelfdiscipline, besluitvaardigheid enz. een zeer belangrijke rol spelen bij het al of niet gemotiveerd zijn van het wapengebruik. Voorts zal de mate van vaardigheid in het gebruik van het wapen van beslissende betekenis zijn om te kunnen voldoen aan de eisen die de Instructie Gebruik Wapens stelt aan het doel van het wapengebruik en aan de beperkingen van de risico's van dit gebruik.
Het leren schieten en het vertonen van de daarbij behorende vaardigheid zal dan ook een geïntegreerd geheel van de opleiding dienen te zijn, terwijl na deze opleiding de geoefendheid op peil dient te worden gehouden door regelmatige herhalingscursussen.
Het is verkeerd te veronderstellen dat de graad van geoefendheid slechts te bereiken is door het laten "verschieten" van een zo groot mogelijk aantal patronen. Deze wijze van schieten werkt een zekere mate van nonchalance in de hand en is bovendien erg kostbaar.
Uit de moderne schietopleidingen is gebleken dat het confronteren van de leerlingen met de uitwerking van één enkel schot en het bestuderen en bespreken daarvan, op den duur de concentratie tijdens het schieten bevordert en zal bijdragen tot een betere geoefendheid.
Ofschoon het "leren" schieten het beste met behulp van de "roosschijf" kan geschieden, verdient het aanbeveling om de geoefendheid tevens te bewerkstelligen met behulp van de "rompschijf", omdat dit de praktijksituatie beter benadert.
Bewegende doelen benaderen deze situatie nog beter.
Onder andere ten einde het nonchalante schieten in oefensituaties tot een minimum te beperken, vindt de toetsing van de schietvaardigheid niet plaats bij één enkel proef-examen, doch slechts onder verantwoordelijkheid van de schoolleiding aan de hand van de prestaties bij een aantal opeenvolgende proeven.
Praktisch optreden in het algemeen
De beoordeling van de prestaties geschiedt aan de hand van de wijze waarop de kandidaat in een nagebootste praktijksituatie als immigratie-ambtenaar optreedt of aan de hand van de wijze waarop de kandidaat mondelinge vragen beantwoordt, welke betrekking hebben op het vak "praktisch optreden in het algemeen".
De beoordeling van de prestaties in de tot dit gedeelte behorende vakken m.u.v. informatica, geschiedt aan de hand van een mondeling examen waarbij de kandidaat vragen worden gesteld die betrekking hebben op de in de leidraad opgenomen en derhalve tot de betreffende leergang behorende lesstof.
De duur van het examen is voor elk van de in gedeelte E onder q, r, s en t genoemde vakken 20 minuten.
De beoordeling van de prestaties voor dit onderdeel geschiedt aan de hand van een met de kandidaat gevoerd gesprek van 20 minuten over een door hem tevoren opgegeven onderwerp genoemd onder a t/m j en al of niet tijdens de opleiding in overleg met de desbetreffende docent gemaakt werkstuk over één van de hierboven genoemde onderwerpen.
Het eindcijfer bestaat uit een combinatie van de cijfers die de kandidaat gekregen heeft voor het werkstuk en het eindgesprek waarbij het cijfer voor het werkstuk slechts een opwaarderend effect kan hebben voor het eindcijfer.
Bijlage C behorende bij de Ministeriële Regeling ter uitvoering van de artikelen 16 en 35, derde lid, van het Landsbesluit opleidingen ambtenaren der immigratie
Leerplan voor de elementaire opleiding voor de ambtenaren der immigratie.
Leerplan voor de kaderopleiding voor ambtenaren der immigratie 1ste klasse