Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Súdwest Fryslân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie gemeente Súdwest Fryslân
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie gemeente Súdwest Fryslân
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening werkgeverscommissie griffie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-06-2011nieuwe regeling

26-05-2011

geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Súdwest Fryslân

De raad van de gemeente Súdwest Fryslân;

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 14 april 2011;

 

b e s l u i t:

 

De raad besluit: 1. een werkgeverscommissie in te stellen voor het griffiepersoneel; 2. aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtsreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet;3. de heer S. Tolsma te benoemen tot voorzitter en mevrouw A.M. Kerver en de heren J. Visser en R. Abma te benoemen tot lid van de werkgeverscommissie voor de duur van de zittingsperiode van de raad; 4. vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Súdwest Fryslân´;5. Artikel 1, sub 1 en 2 van het Mandaatbesluit zoals vastgesteld op 3 januari 2011 in te trekken.

Verordening Werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Súdwest Fryslân

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1

    de werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2

    tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1

    De werkgeverscommissie bestaat uit vier leden, waaronder een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 2

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3

    het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt: a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd; b. indien het lidmaatschap van de raad eindigt; c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.  

  • 4

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en optreden als informant / adviseur.

  • 5

    De werkgeverscommissie stelt de fractievoorzitters in de gelegenheid eventuele opvattingen met betrekking tot het functioneren van de griffie(r) kenbaar te maken.

  • 6

    De werkgeverscommissie stelt het griffiepersoneel in de gelegenheid eventuele opvattingen met betrekking tot het functioneren van de griffie(r) kenbaar te maken.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor: a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie; b. het leiden van de vergaderingen; c. het doen naleven van deze verordening; d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie; e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1

    Het team HR van de gemeente Súdwest Fryslân staat de werkgeverscommissie terzijde.

  • 2

    De gemeentesecretaris wijst een ambtenaar, niet zijnde een medewerker van de griffie, aan die zorg draagt voor het secretariaat van de werkgeverscommissie.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.  

  • 2

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebben de leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

Het secretariaat draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2

    De agenda, de stukken en de vastgestelde besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.  

  • 3

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.  

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Súdwest Fryslân’.  

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 mei 2011

 

Drs. H.H. Apotheker , voorzitter.

 

 

Drs. K.R. Schraagen , griffier.

Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissieIn artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

 

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissieArtikel 2 lid 4 vraagt om een nadere toelichting: Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt. De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als informant.Daarnaast worden fractievoorzitters en medewerkers van de griffie in de gelegenheid gesteld om hun opvattingen met betrekking tot het functioneren van de griffie(r) kenbaar te maken bij de commissie.

 

Artikel 3 Taken voorzitterWellicht is het van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.

 

Artikel 4 Ondersteuning van de commissieDe ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken wordt enerzijds verzorgd door een medewerker van het team HR ten aanzien van de inhoudelijke advisering en anderzijds door een door de gemeentesecretaris aan te wijzen medewerker ten aanzien van de secretariële ondersteuning.

 

Artikelen 5 en 6 Besluitvorming en VerslagleggingDe inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

 

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingenWanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is. Toetsing aan artikel 10 Wet Openbaarheid van Bestuur blijft van kracht. Dat betekent dat informatie o.a. niet wordt verstrekt voor zover die informatie persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 2 Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt. In de Wbp is het verstrekken van persoonsgegevens aan derden zonder toestemming van betrokkenen ook geregeld.

 

Artikel 8 VergaderfrequentieDe inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 9 VerantwoordingDe raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de raad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.

 

Artikelen 10, 11 en 12 Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en CiteertitelDe inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.