Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leudal

Regeling auditcomité

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeudal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling auditcomité
CiteertitelRegeling auditcomité
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-08-200701-10-2010Nieuwe regeling

15-05-2007

Streekbode 22 augustus 2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling auditcomité

DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL,

gezien het voorstel van het presidium van 29 januari 2007;

besluit:

  • 1.

    in te stemmen met het instellen van een auditcomité ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole enerzijds en van het overleg over de verschillende controleactiviteiten anderzijds;

  • 2.

    daartoe de navolgende regeling vast te stellen.

Artikel 1 Instelling en taken
  • 1.

    Er bestaat een werkgroep, genaamd het auditcomité.

  • 2.

    Het auditcomité heeft als taken:

    • a.

      het bevorderen van een efficiënte en doeltreffende accountscontrole;

    • b.

      het voeren van overleg over de verschillende controleactiviteiten van de verschillende organen binnen de gemeente (gemeenteraad en college (en t.z.t. rekenkamercommissie/- functie).

Artikel 2 Werkzaamheden

 

Het auditcomité is belast met:

  • a.

    het doen van voorstellen met betrekking tot de benoeming van de accountant door de raad en de voorbereiding van eventuele aanbestedingsprocedures in dat kader;

  • b.

    het doen van voorstellen voor het programma van eisen van de jaarlijkse accountantscontrole (artikel 2 lid 3 en lid 4 van de controleverordening van de gemeente Leudal);

  • c.

    het evalueren van het functioneren van de accountant;

  • d.

    het overleggen over de controleactiviteiten die raad, rekenkamercommissie en college vanuit hun verschillende verantwoordelijkheden uitvoeren.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het auditcomité bestaat uit de volgende leden:

    • a.

      vijf vertegenwoordigers uit de raad;

    • b.

      (te zijner tijd, na invoering) een vertegenwoordiger van de Rekenkamercommissie;

    • c.

      de portefeuillehouder financiën;

    • d.

      de (concern)controller;

    • e.

      het hoofd van de afdeling financiën.

  • 2.

    De vertegenwoordigers uit de raad worden door de raad benoemd. De vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie wordt door deze commissie aangewezen. De overige leden van het auditcomité hebben zitting uit hoofde van hun functie.

  • 3.

    In geval van verhindering kunnen de leden van het auditcomité worden vervangen door een functionaris die als zodanig door de raad, rekenkamercommissie dan wel het college is aangewezen.

  • 4.

    De zittingsduur van raadsleden is gelijk aan de duur van het raadslidmaatschap. De zittingsduur van de vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie is gelijk aan de duur van zijn lidmaatschap van de rekenkamercommissie. De zittingsduur van leden die uit hoofde van hun functie zitting hebben is gelijk aan de duur van die functie.

  • 5.

    Het auditcomité kiest een raadslid uit haar midden tot voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 6.

    De giffier is secretaris van het auditcomité en draagt in die zin zorg voor de ambtelijke ondersteuning.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    Het auditcomité vergadert drie a vier keer per jaar. In ieder geval wordt vergaderd voorafgaand aan de controle van de jaarrekening door de accountant en na afloop daarvan.

  • 2.

    De voorzitter belegt de vergaderingen en zorgt dat ieder lid ten minste 7 dagen voor het houden van een vergadering schriftelijk wordt opgeroepen.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt in overleg met de griffier de voorlopige agenda van de vergadering. Deze wordt met de schriftelijke oproep toegezonden aan de leden.

  • 4.

    Het auditcomité stelt bij aanvang van de vergadering de definitieve agenda vast.

  • 5.

    De vergaderingen van het auditcomité zijn niet openbaar.

  • 6.

    Van ieder besproken onderwerp in een vergadering wordt onder verantwoordelijkheid van de griffier een verslag opgesteld. Het verslag bevat een beknopte zakelijke weergave van het besprokene.

  • 7.

    Vaststelling van het verslag geschiedt in de eerstvolgende vergadering van het auditcomité.

  • 8.

    Het besprekingsverslag wordt aan de leden van het auditcomité, de leden van de raad, de leden van het college en de leden van de rekenkamercommissie gezonden.

Artikel 5 Advisering

  • 1.

    Het auditcomité doet voorstellen aan de raad met betrekking tot de in artikel 2.1 a tot en met 2.1c genoemde werkzaamheden.

  • 2.

    Het college wordt daarbij de gelegenheid geboden om schriftelijk te reageren op de bevindingen en de adviezen van het auditcomité.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Bij besluitvorming in het auditcomité over de in artikel 2.1a tot en met 2.1c genoemde werkzaamheden wordt steeds gestreefd naar unanimiteit.

  • 2.

    Mocht desondanks tot stemming moeten worden overgegaan, dan wordt een voorstel geacht te zijn aangenomen als de meerderheid van de aanwezige leden met stemrecht dit voorstel steunt. Uitsluitend de raadsleden hebben stemrecht.

  • 3.

    Indien de stemmen staken, is de mening van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Bij twijfel over de betekenis of de toepassing van deze regeling en in gevallen waarin deze regeling niet is voorzien, beslist het auditcomité op voorstel van de voorzitter.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Regeling Auditcomité en treedt in werking op de dag na vaststelling.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Leudal in zijn openbare vergadering van 15 mei 2007.

De griffier, De voorzitter,

Drs. W.A.L.M. Cornelissen. J.F.J. Zuidgeest.