Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol rouwverwerking gemeente Leudal |
Citeertitel | Protocol rouwverwerking gemeente Leudal |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
CAR-UWO
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-09-2008 | 01-01-2007 | 13-05-2010 | Nieuwe regeling | 30-01-2008 Streekbode 10 september 2008 | Onbekend |
Dit protocol is een handreiking voor direct leidinggevenden en medewerkers hoe te handelen wanneer een collega wordt geconfronteerd met een persoonlijk verlies.
Het protocol schrijft voor dat een medewerker die te maken krijgt met een sterfgeval van een naaste op een zorgvuldige wijze door direct leidinggevenden en collega’s wordt benaderd. De zorgvuldigheid houdt in dat afhankelijk van de wijze waarop een individuele medewerker dit verlies verwerkt c.q. kan verwerken, er desgewenst in de werksituatie zoveel mogelijk met hem of haar rekening wordt gehouden.
Het protocol biedt een gedragslijn om de getroffen medewerker zo goed mogelijk op te vangen.
Direct leidinggevenden en collega’s wordt aanbevolen een actieve houding aan te nemen tegenover de nabestaande: stap op de rouwende af, zoek contact en maak het verlies bespreekbaar. Luisteren en erkennen is daarbij belangrijker dan het geven van adviezen. Verkeerde woorden worden doorgaans minder erg gevonden dan stilzwijgen.
Rouwverwerking kan al starten wanneer er sprake is van een langdurige terminale ziekte van een naaste. In situaties dat een medewerker verlof op wil nemen voor de verzorging van een partner, ouder of kind met een levensbedreigende ziekte, kan deze medewerker een beroep doen op zijn recht op langdurig zorgverlof, hetgeen per 1 juni 2005 is geregeld in de Wet arbeid en zorg (Waz).
Naast het recht op langdurig zorgverlof kunnen tussen werknemer en direct leidinggevende ook afspraken worden gemaakt over het eventueel tijdelijk aanpassen van de werktijden, functie en werkzaamheden.
Komt er een melding in de organisatie binnen van het overlijden van een naaste uit de directe omgeving van een medewerker, dan wordt zo snel mogelijk contact met hem of haar opgenomen. De direct leidinggevende heeft de verantwoordelijkheid hiervoor. De inhoud van het contact zal afhangen van de behoefte van de medewerker, maar is in eerste instantie alleen gericht op het tonen van medeleven en het overleggen van enkele korte praktische zaken:
Is er een contactpersoon in de organisatie waarmee de medewerker de komende periode contact wil hebben?
Welke collega’s en relaties in zakelijke sfeer moeten worden geïnformeerd?
Moeten dringende werkzaamheden of afspraken worden overgenomen of afgezegd?
De direct leidinggevende roept de afdeling bij elkaar en bespreekt de situatie. De direct leidinggevende deelt mee wat van de nabestaande is vernomen. Er worden afspraken gemaakt over de handelingen die verricht moeten worden, zoals het bestellen van bloemen, het plaatsen van een overlijdensadvertentie en het informeren van collega’s. De medewerkers worden in de gelegenheid gesteld hun medeleven te tonen.
De direct leidinggevende of contactpersoon neemt (enkele dagen) na de uitvaart contact op met de medewerker. Besproken wordt of, en zo ja wanneer, de medewerker verwacht weer aan het werk te gaan. De behoefte van rouwenden kan heel verschillend zijn. Terugkeer naar het werk kan voor de één afleiding betekenen, terwijl het voor een ander in eerste instantie een zware al dan niet onmogelijke opgave is. De direct leidinggevende probeert de medewerker zoveel mogelijk in zijn wensen tegemoet te komen. Het belangrijkste is om contact te hebben en te houden met de medewerker. Desgewenst wordt er ruimte geboden voor aangepaste werktijden.
Bij de rouwverwerking van de medewerker is het van belang om aan de volgende punten aandacht te besteden:
Het is mogelijk tijdens de aanwezigheid van de medewerker op het werk één contactpersoon aan te wijzen, om aandacht voor de medewerker te doseren. Dit kan een collega of de direct leidinggevende zijn. Deze persoon blijft op de hoogte van de situatie en de behoeften van de medewerker. Dit laat onverlet dat collega’s en direct leidinggevende belangstelling kunnen tonen voor de situatie van de betreffende collega;
Landelijke Stichting Rouwbegeleiding
De Landelijke Stichting Rouwbegeleiding is erop gericht diegene die rouwt, te ondersteunen. De stichting biedt informatie, activiteiten ter ondersteuning van nabestaanden en contactmogelijkheden met lotgenoten.
Informatie- en advieslijn: 030 - 276 15 00 (9.00 - 13.00 uur)
Zakelijke lijn: 030 - 276 15 15
Website: www.verliesverwerken.nl
E-mail: info@verliesverwerken.nl
Internetpagina’s met informatie omtrent rouw