Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de auditcommissie 2011 |
Citeertitel | Verordening auditcommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening op de auditcommissie 2011 |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2011 | 06-04-2016 | nieuwe regeling | 23-06-2011
| geen. |
De raad van de gemeente Súdwest Fryslân;
gelezen het voorstel van de werkgroep ‘instelling auditcommissie’ d.d. 3 mei 2011;
gelet op het besluit van het presidium d.d. 12 mei 2011;
1. een auditcommissie in te stellen ex artikel 82 van de Gemeentewet en het aantal leden vast te stellen op maximaal zes, waarvan evenveel raadsleden uit de coalitie als uit de oppositie;2. de volgende raadsleden te benoemen tot lid:a. P.K. de Vriesb. H. Bandstrac. P. Dijkstrad. J. Kostere. K.J. Semploniusf. B.W. Gerdingh;3. na een periode van twee jaar de werkwijze van de auditcommissie te evalueren;4. vast te stellen de
Artikel 1 Instelling en begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:a. de commissie: de auditcommissie;b. de raad: de gemeenteraad;c. het college: het college van burgemeester en wethouders;d. de accountant: de in de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Súdwest Fryslân bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;e. het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening;f. controleverordening: de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Súdwest Fryslân, vastgesteld 26 mei 2011.
Artikel 3 Taken en bevoegdheid
Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:a. de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;b. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;c. een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 2, vierde lid van de controleverordening;d. een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;e. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;f. het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant en het adviseren van de raad over de aanwijzing van een accountant;g. een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamercommissie en college;h. het ontwikkelen van de instrumenten in de planning- en controlcyclus, waaronder de programmabegroting;i. het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbijondersteund door de secretaris van de commissie.