Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Gemeente Ede |
Citeertitel | Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Gemeente Ede |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | monumenten |
Deze regeling vervangt het "Reglement van orde van de welstandscommissie van Ede 1999" en het "Reglement voor de monumentencommissie van de gemeente Ede 1998" welke is ingetrokken per 1 januari 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 04-05-2021 | nieuw | 15-12-2011 onbekend | 686032 |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 november 2011, kenmerk 686020;
- de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet,
- artikel 8, lid 6 van de Woningwet,
- artikelen 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht,
- artikel 15 van de Monumentenwet 1988,
- artikel 2, lid 2 van de Erfgoedverordening 2012,
- de aanbevelingen in het rapport "Een goed advies is het halve werk - onderzoek naar monumentencommissies" (Erfgoedinspectie, Den Haag 2008) en de "Handreiking gemeentelijke monumentencommissies" (VNG 2009),
HOOFDSTUK 1 Taken en bevoegdheden
De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, hierna te noemen de CRK, verenigt:
een welstandscommissie, zoals bedoeld in de Woningwet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), die op basis hiervan advies uitbrengt aan Burgemeester en Wethouders ten aanzien van de vraag of het uiterlijk of de plaatsing van een bouwwerk, waarvoor een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het bouwen is ingediend, in strijd is met redelijke eisen van welstand, beoordeeld naar de criteria die hiervoor zijn opgenomen in de welstandsnota dan wel beeldkwaliteitplannen met welstandscriteria; en
een monumentencommissie, zoals bedoeld in de Monumentenwet en Erfgoedverordening Ede, en die op basis hiervan advies uitbrengt aan het bevoegd gezag over aanvragen van een omgevingsvergunning voor beschermde rijks- en gemeentelijke monumenten, toetsend aan de specifieke waarden van een monument en de algemene uitvoeringsvoorschriften voor gebouwde monumenten zoals opgenomen in de Leidraad MOOI Ede.
De CRK Erfgoedkamer verricht, als onderdeel van de CRK, taken ten aanzien van erfgoedzaken ingeval het betreft:
het voeren van vooroverleg met planindieners en/of ontwerpers ten aanzien van erfgoedaspecten. De CRK Erfgoedkamer draagt in dat geval zorg voor een regelmatige terugkoppeling en verantwoording van het advieswerk richting CRK. Daarbij doet zij verslag van wat er tijdens het vooroverleg (namens de commissie) is besproken en besloten; of
De CRK Welstandskamer verricht, als onderdeel van de CRK, taken ten aanzien van welstandszaken ingeval het betreft:
het voeren van vooroverleg met planindieners en/of ontwerpers ten aanzien van welstandsaspecten. De CRK Welstandskamer draagt in dat geval zorg voor een regelmatige terugkoppeling en verantwoording van het advieswerk richting CRK. Daarbij doet zij verslag van wat er tijdens het vooroverleg (namens de commissie) is besproken en besloten; of
De gemandateerde leden vertegenwoordigen tenminste dat deskundigheidsgebied waarvoor het advies van de CRK, afhankelijk van de specifieke aard van de opgave, zou worden gevraagd. Zij kunnen alleen advies uitbrengen indien advies wordt gevraagd op een deskundigheidsgebied dat door het gemandateerde lid wordt vertegenwoordigd.
De gemandateerde leden dragen zorg voor een regelmatige terugkoppeling en verantwoording van het advieswerk richting CRK. Daarbij rapporteren zij wat er (namens de commissie) is besproken dan wel besloten. Aangezien voor behandeling van plannen onder mandaat in een Kwaliteitsteam dezelfde regels gelden als voor behandeling van plannen door de CRK, kan de voorzitter van het Kwaliteitsteam de gemandateerde leden hierin bijstaan door toekoming van de schriftelijke verslaglegging, gemotiveerde adviezen, jaarverantwoording enz..
HOOFDSTUK 2 Samenstelling van de commissie
De voorzitter en (plaatsvervangende) leden worden openbaar geworven op de voor de gemeente Ede gebruikelijke wijze door middel van algemene bekendmaking en gemotiveerde schriftelijke sollicitatie bij Burgemeester en Wethouders. Met de sollicitanten wordt in een sollicitatiecommissie gesproken en zij worden getoetst aan de hand van de profielen als beschreven in artikelen 9, 10 en 11.
Artikel 9 Profielschets voorzitter
De voorzitter beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden, kan op basis van de overwegingen van de commissie tot een helder en begrijpelijk advies concluderen, is een bruggenbouwer, gericht op het bereiken van consensus en heeft een uitstekend gevoel voor maatschappelijke en bestuurlijke verhoudingen.
Artikel 12 Ambtelijk secretariaat
Het ambtelijk secretariaat is in principe aanwezig bij alle vergaderingen van de CRK en haar kamers en fungeert als dagelijks aanspreekpunt. Het draagt zorg voor het organisatorisch en administratief functioneren. Tot haar taken behoren onder andere:
de controle of de plannen zijn voorzien van alle voor de behandeling noodzakelijke bescheiden, waaronder informatie over de omgeving, de locatie, het plan en overigens alle voor de beoordeling relevante informatie, zodat de CRK en haar kamers voldoende aspecten in hun overwegingen kunnen betrekken om tot een kwalitatief goed onderbouwd advies kunnen komen;
Artikel 13 (Ambtelijk) adviseur
Ter ondersteuning van de commissie wordt daarnaast door Burgemeester en Wethouders zorg gedragen voor voldoende (al dan niet ambtelijke) deskundigheid. Indien de aard van het te beoordelen plan dan wel het beleid daartoe aanleiding geeft, is de commissie bevoegd hiervoor deskundigen op te roepen en te horen, met dien verstande dat, indien er kosten aan verbonden zijn, hier toestemming van de budgethouder voor nodig is.
HOOFDSTUK 3 Werkwijze van de commissie
Artikel 14 Vooroverleg over principeaanvragen
De gemeente biedt de mogelijkheid om, voorafgaand aan het indienen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, door middel van het indienen van een verzoek om een preadvies vooroverleg te plegen met de CRK dan wel namens haar gemandateerde leden, over de welstandscriteria dan wel de aantasting van monumentale waarden in het geval van een bouw- of restauratieplan.
De CRK dan wel het namens haar gemandateerd lid draagt uiterste zorg voor consistente beoordelingen in de verschillende planfasen. Van het vooroverleg wordt verslag gemaakt, dat met de besproken bescheiden wordt opgenomen in het dossier.
Artikel 15 Beëindiging van het vooroverleg
Als een plan tijdens de vooroverlegfase drie keer negatief wordt beoordeeld door de CRK en er tijdens het proces geen noemenswaardige vooruitgang wordt geconstateerd, zal de CRK het vooroverleg beëindigen en via het ambtelijk secretariaat of de inhoudelijk betrokken ambtelijk adviseurs contact opnemen met de portefeuillehouder om de (bestuurlijke) consequenties hiervan te bespreken.
De gemeente heeft de welstands- en monumentencommissie juridisch geïntegreerd zodat de CRK de bevoegdheid heeft een integraal advies uit te brengen. Omdat wordt geadviseerd op basis van verschillende wettelijke kaders, dient in het advies echter een duidelijke scheiding te worden aangebracht tussen het welstandsaspecten en de monumentale aspecten:
ten aanzien van de welstandsaspecten geeft het advies aan of de (inhoud van) de aanvraag al dan niet in strijd is met redelijke eisen van welstand, uitsluitend te beoordelen aan de hand van de criteria zoals opgenomen in de welstandsnota, dan wel aanvullende welstandscriteria en beeldkwaliteitplannen met welstandscriteria. Het welstandsadvies is niet gericht op zaken die geen betrekking hebben op het welstandstoezicht;
ten aanzien van de erfgoedaspecten geeft het advies aan of de (inhoud van) de aanvraag al dan niet op onevenredige manier afbreuk doet aan de monumentale waarden van het beschermd object, complex of structuur. Daarbij wordt, indien van toepassing, ook getoetst aan de algemene uitvoeringsvoorschriften voor monumenten, zoals opgenomen in de Leidraad MOOI Ede. Het monumentenadvies is nooit primair gericht op zaken die betrekking hebben op welstand.
De CRK doet jaarlijks op uiterlijk 30 juni van het daaropvolgend jaar verslag aan de gemeenteraad over de door haar verrichte werkzaamheden. In het verslag wordt tenminste uiteengezet op welke wijze de criteria zijn toegepast. Voorts kan de commissie in haar verslag aandacht besteden aan de aard van de beoordeelde plannen, bijzondere projecten, en aanbevelingen doen ten aanzien van het welstands- en monumentenbeleid.
HOOFDSTUK 4. Advisering over bijzondere plannen
Artikel 22 Plannen onder supervisie
Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:
de door de gemeenteraad vastgestelde gebiedsspecifieke beleidsdocumenten (stedenbouwkundig plan, beeldkwaliteitplan, gebiedsgerichte criteria) gelden naast de reguliere beleidsdocumenten als leidraad voor de planbegeleiding onder leiding van de supervisor én als inhoudelijk kader voor de planbeoordeling in het betreffende gebied;
de rol van de supervisor wordt ook in de contracten met de verschillende opdrachtgevers en projectontwikkelaars vastgelegd. Hiermee wordt gepoogd te voorkomen dat de supervisor wordt gepasseerd en bouwplannen rechtstreeks aan de CRK worden voorgelegd. Derden, zoals opdrachtgevers, zijn immers formeel niet aan de inhoud van het contract tussen gemeente en supervisor gebonden;
aanvragen in de supervisiegebieden op grond van de wetgeving als vermeld in artikel 2, lid 1 worden – voorzien van een (schriftelijk) advies van de supervisor - aan de CRK, dan wel één van haar kamers, voorgelegd en inhoudelijk getoetst binnen de daartoe gestelde kaders. De CRK is eindverantwoordelijk voor deze adviezen;
Verschil van mening tussen de supervisor en de CRK wordt besproken in een driehoeksoverleg tussen de supervisor, de voorzitter en/of de secretaris van de CRK en de projectleider. Ook procedures en inhoudelijke opvattingen worden in dit driehoeksoverleg afgestemd. Wanneer in het driehoeksoverleg geen overeenstemming wordt bereikt, dan wordt de procedure gevolgd zoals die ook van toepassing is bij het afwijken van een negatief CRK-advies (beslissing door Burgemeester en Wethouders);