Organisatie | Oisterwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wet Inburgering gemeente Oisterwijk 2011 |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-09-2010 | 01-03-2012 | Onbekend | 29-09-2011 Nieuwskolk 30-9-2011 | Onbekend |
HOOFDSTUK 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN EN INFORMATIEVERSTREKKING
VERORDENING WET INBURGERING GEMEENTE OISTERWIJK 2011
Gelet op artikel 19 tweede lid, artikel 19 vijfde lid, artikel 24a, tweede lid, artikel 24a, vijfde lid, artikel 24 f en artikel 34 onderdeel d van de van de Wet Inburgering.
Artikel 2 De informatieverstrekking aan inburgeringsplichtigen vrijwillige
1.Het college draagt er zorg voor dat de inburgeringsplichtigen en vrijwillige
inburgeraars op een doeltreffende en doelmatige wijze worden geïnformeerd over hun
rechten en plichten uit hoofde van de wet en over het aanbod van en de toegang tot de
2.Het college maakt bij de informatieverstrekking aan de inburgeringsplichtigen in
en vrijwillige inburgeraars in ieder geval gebruik van de volgende middelen:
HOOFDSTUK 2. HET VASTSTELLEN VAN EEN VOORZIENING AAN INBURGERINGSPLICHTIGEN
1.Het college biedt aan inburgeringsplichtigen zoals benoemd in artikel 19, eerste lid van de
Wet inburgering een voorziening aan.
2.Bij het vaststellen door het college van de groep inburgeringsplichtigen waaraan een
inburgeringsvoorziening wordt aangeboden, wordt voorrang gegeven aan
inburgeringsplichtigen met een algemene bijstandsuitkering of een uitkering op grond van
de sociale zekerheidswetten of sociale zekerheidsregelingen zoals aangewezen bij
algemene maatregel van bestuur.
3.De inburgeringsplichtige die door een partner uit het buitenland is gehaald en die een
verblijfsdocument krijgt op grond van het inkomen van de partner die garant staat, krijgt
4.Het college kan op schriftelijke aanvraag ontheffing verlenen aan inburgerings-
plichtigen die naar hun eigen mening voldoende zijn ingeburgerd, maar geen
vrijstellend document kunnen overleggen en uit principiële gronden niet bereid
zijn tot het afleggen van een toets. Ontheffing wordt alleen verleend als naar
het oordeel van het college de inburgeringsplichtige aantoonbaar voldoende is
Artikel 4 De samenstelling van de voorziening aan inburgeringsplichtigen
1.Het college stemt de inburgeringsvoorziening, met uitzondering van de
inburgeringsvoorziening aan geestelijke bedienaren, af op het startniveau en de
vaardigheden, de persoonlijke omstandigheden en de maatschappelijke positie van de
2.Een voorziening, kan naast datgene dat in de wet is geregeld, een of meer van de
/ participatie wordt aangeboden, draagt het college er zorg voor dat deze voorziening
wordt afgestemd op arbeidsinschakeling/participatie.
4.Het college kan als onderdeel van de inburgeringsvoorziening, naast datgene dat in de wet
is geregeld, aan inburgeringsplichtigen extra faciliteiten aanbieden. Extra faciliteiten
kunnen zijn voorzieningen of flankerende voorzieningen zoals vermeld in de van
toepassing zijnde Re-integratieverordening Wet Werk en Bijstand mits dit een bijdrage
levert aan acties m.b.t. participatie en/of verkrijgen van een betaalde baan.
Artikel 5 De voorziening in de vorm van een persoonlijk inburgeringsbudget
1.Het college behandelt het verzoek van de inburgeringsplichtige om in aanmerking te komen
voor een voorziening in de vorm van een persoonlijk inburgeringsbudget op de volgende
(duaal) inburgeringsprogramma of taalkennisvoorziening goed, indien dit programma:
-naar het oordeel van het college passend is om hem voor te bereiden op en toe te leiden
naar het inburgeringexamens of staatsexamen Nederlands als tweede taal I of II,
-naar het oordeel van het college passend is om hem de kennis van de Nederlandse taal te
laten verwerven die noodzakelijk is voor het kunnen afronden van een mbo-opleiding op
De trajectaanbieder dient de jaarrekeningen van de laatste twee boekjaren aan te leveren. Hierin dient opgenomen te zijn de balans en exploitatierekening en de toelichting daarop. De jaarrekeningen dienen te zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring en dienen inzicht te geven in de behaalde totale omzet met betrekking tot de uitvoering van inburgeringstrajecten van de laatste twee jaar en in de solvabiliteit van de onderneming;
De vakbekwaamheid van het personeel dient afgeleid te kunnen worden uit het
bedrijfsplan of soortgelijk document. Hierin is een overzicht opgenomen met het
personeel dat voor de opdracht zal worden ingezet met een erkende vakbekwaamheid
namelijk certificaat HBO NT2. Tevens dient te worden aangegeven of het personeel
heeft vastgesteld, sluit het College een overeenkomst met het inburgeringsbedrijf.
4 Het college kan de maximale vergoeding als bedoel in lid 2 jaarlijks aanpassen.
Artikel 6 De inning van de eigen bijdrage
goed gevolg binnen de termijn van 3,5 jaar na de start van de handhavingstermijn heeft
afgelegd, zal een stimuleringsbonus ter hoogte van de eigen bijdrage worden toegekend.
3.Indien lid 2 van toepassing is, wordt de eigen bijdrage verrekend met de stimuleringsbonus.
Artikel 7 Opleggen van verplichtingen
Het college kan een inburgeringsplichtige bij beschikking een of meer van de volgende verplichtingen opleggen:
HOOFDSTUK 3. DE BESTUURLIJKE BOETE
Artikel 9 De hoogte van de bestuurlijke boetes voor de verschillende overtredingen
1.De bestuurlijke boete bedraagt 20% van de netto bijstandnorm per maand indien de
inburgeringsplichtige of de persoon ten aanzien van wie het college op redelijke gronden
kan vermoeden dat deze inburgeringsplichtig is, geen gehoor geeft aan de oproep van het
college bedoeld in artikel 25, eerste lid, van de wet of onvoldoende medewerking verleent
aan het onderzoek, bedoeld in artikel 25, tweede lid, van de wet.
2.De bestuurlijke boete bedraagt 40% van de netto bijstandsnorm per maand indien de
inburgeringsplichtige geen of onvoldoende medewerking verleent aan de uitvoering van de
voor hem vastgestelde voorziening, bedoeld in artikel 23, eerste lid, van de wet of aan de
verplichtingen, bedoeld in artikel 7 van deze verordening.
3.De bestuurlijke boete bedraagt 40% van de netto bijstandsnorm per maand
indien de inburgeringsplichtige niet binnen de in artikel 7, eerste lid, van de wet bedoelde
termijn of binnen de door het college op grond van artikel 31, tweede lid, onderdeel a, van
de wet verlengde termijn het inburgeringsexamen heeft behaald.
4.De bestuurlijke boete bedraagt 75% van de netto bijstandsnorm indien de
inburgeringsplichtige het inburgeringsexamen niet binnen de door het college op grond
van artikel 32 of 33 van de wet vastgestelde termijn het inburgeringsexamen heeft
5.Bij de vaststelling van het boetebedrag geldt de netto bijstandsnorm per
maand die voor betrokkene geldt of zou gelden als deze belanghebbende in de zin van de
Het college kan, in afwijking van lid 1 tot en met 4 van dit artikel, het percentage van de boete hoger of lager vaststellen, tot een maximum van de in artikel 34 van de wet gestelde maximumbedragen, rekening houdend met de ernst van de gedraging, de mate van verwijtbaarheid en de individuele omstandigheden van de inburgeringsplichtige.
achtnemend van artikel 37 van de wet, geen bestuurlijke boete opgelegd, maar een
Artikel 10 Verhoging van de bestuurlijke boete bij herhaling van de overtreding
1.De bestuurlijke boete voor overtreding, bedoelt in artikel 9, eerste lid, bedraagt
35% van de netto bijstandnorm per maand indien de inburgeringsplichtige zich binnen 12
maanden na de vorige als verwijtbaar aangemerkte overtreding opnieuw schuldig maakt
2.De bestuurlijke boete voor overtredingen, bedoelt in artikel 9, tweede lid, bedraagt 40% van
de netto bijstandnorm per maand indien de inburgeringsplichtige zich binnen twaalf
maanden na de vorige als verwijtbaar aangemerkte overtreding opnieuw schuldig maakt aan
3.Bij de vaststelling van het boetebedrag geldt de netto bijstandsnorm per maand die voor
betrokkene geldt of zou gelden als deze belanghebbende in de zin van de WWB zou zijn.
4.Het college kan, in afwijking van lid 1 tot en met 4 van dit artikel, het percentage van de
boete hoger of lager vaststellen, tot een maximum van de in artikel 34 van de wet
gestelde maximumbedragen, rekening houdend met de ernst van de gedraging, de mate
van verwijtbaarheid en de individuele omstandigheden van de inburgeringsplichtige.
5.Indien de inburgeringsplichtige belanghebbende is in de zin van de WWB wordt, in
achtnemend van artikel 37 van de wet, geen bestuurlijke boete opgelegd, maar een
HOOFDSTUK 4. HET AANBIEDEN VAN EEN VOORZIENING AAN VRIJWILLIGE
Artikel 11 Aanwijzen van de doelgroepen
Het college wijst de volgende groepen vrijwillige inburgeraars aan waaraan zij een voorziening aanbiedt.
a.vrijwillige inburgeraars die algemene bijstand, een inkomensvoorziening op grond van een
uitkering op grond van een bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen sociale
zekerheidswet- of regeling ontvangen; b. vrijwillige inburgeraars die zelf geen inkomen uit arbeid of uitkering hebben en die de taal
willen leren om beter te kunnen participeren (versterken positie arbeidsmarkt, verkrijgen
c.Indien de vrijwillige inburgeraar, deel uitmaakt van een gezin waarvan het gezinsinkomen
hoger is dan 110% van het wettelijk minimumloon wordt geen voorziening verstrekt.
d.Het college sluit met de vrijwillige inburgeraar een overeenkomst waarin de voorziening
wordt vastgelegd. d. De artikelen 4 tot en met 10 van deze verordening zijn van overeenkomstige
toepassing met dien te verstande dat voor beschikking wordt gelezen overeenkomst.
Het college kan in bijzondere gevallen het bepaalde in de verordening ten gunste van de inburgeringsplichtige buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voorzover de toepassing ervan, gelet op het doel van de verordening, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.