Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Verordening Handhaving WWB, IOAW en IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlemmerliede en Spaarnwoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Handhaving WWB, IOAW en IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012
CiteertitelVerordening Handhaving WWB, IOAW en IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Handhaving WWB/WIJ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2009

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Werk en Bijstand
  2. Wet IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers)
  3. Wet IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen)
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2015Nieuwe regeling

31-01-2012

Maak kennis met Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 8-2-2012

BOB 12/005.5

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Handhaving WWB, IOAW en IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012

Verordeningen Wet werk en bijstand 2012

 

De raad van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 december 2011

Besluit:

  • 1.

    De Maatregelenverordening Wwb, IOAW, IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012 vast te stellen en in werking laten treden per 1 januari 2012 en de Maatregelenverordening WWB, IOAW, IOAZ 2010 per 1 januari 2012 in te trekken.

  • 2.

    De Reïntegratieverordening Wwb, IOAW, IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012 vast te stellen en in werking laten treden per 1 januari 2012 en de Reïntegratieverordening Wwb, IOAW, IOAZ per 1 januari 2012 in te trekken.

  • 3.

    De Toeslagenverordening Wwb Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012 vast te stellen en in werking laten treden per 1 januari 2012 en de Toeslagenverordening Wwb 2010 per 1 januari 2012 in te trekken.

  • 4.

    De Verordening cliëntenparticipatie Wwb Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012 vast te stellen en in werking laten treden per 1 januari 2012 en de Verordening cliëntenparticipatie WWB/WIJ per 1 januari 2012 in te trekken.

  • 5.

    De Verordening handhaving Wwb, IOAW en IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012 vast te stellen en in werking laten treden per 1 januari 2012 en de Verordening handhaving WWB/WIJ 2009 per 1 januari 2012 in te trekken.

  • 6.

    De Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012 vast te stellen en in werking laten treden per 1 januari 2012 en de Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2009 per 1 januari 2012 in te trekken.

  • 7.

    De Verordening maatschappelijke participatie Wet werk en bijstand Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012 vast te stellen en in werking laten treden per 1 januari 2012.

  • 8.

    Alle WIJ-verordeningen formeel (gebeurt van rechtswege) in te trekken per 1 januari 2012.

     

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 31 januari 2012

De griffier, De voorzitter,

 

 

Verordening Handhaving Wwb, IOAW en IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      wet: de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en/of de Wet inkomens voorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

    • b.

      college: het college van burgemeester en wethouders;

    • c.

      handhaving: het nemen van maatregelen ter naleving van de wet;

    • d.

      fraude: het ten onrechte ontvangen van uitkeringen door het verstrekken van onjuiste of onvolledige inlichtingen aan het college;

    • e.

      misbruik: het aan cliënten verwijtbaar ontvangen van uitkeringen in strijd met de wet;

    • f.

      oneigenlijk gebruik: het ontvangen van uitkeringen overeenkomstig de wet, maar in strijd met

      de strekking de wet.

       

  • 2.

    Alle begrippen uit de wet, die ook in deze verordening voorkomen en niet in het eerste lid van dit artikel genoemd zijn, hebben dezelfde betekenis als bepaald in de wet.

Artikel 2. Doelstelling

De doelstellingen van het handhavingsbeleid zijn:

  • -

    Het voorkómen van misbruik of oneigenlijk gebruik van de bijstandsuitkering door het vroegtijdig verstrekken van informatie.

  • -

    Een intensieve, doelmatige en doeltreffende controle en opsporing.

  • -

    Een doelmatig en doeltreffend sanctiebeleid.

Artikel 3. Terugvordering

  • 1.

    Het college vordert op grond van het bepaalde in de artikelen 58 en 59 van de Wwb, artikel 25 IOAW en artikel 25 IOAZ terug voor zover een andere wettelijke regeling zich daartegen niet verzet.

  • 2.

    Het college kan afzien van terugvordering als:

    • a.

      het terug te vorderen bedrag lager is dan een door of namens het college nader vast te stellen bedrag; en/of

    • b.

      de vordering niet is ontstaan door het niet nakomen van de inlichtingenplicht in artikel 17 van de Wwb, artikel 13 IOAW en artikel 13 IOAZ.

  • 3.

    Het college stelt regels voor het verhogen van terug te vorderen bedragen met de wettelijke rente en de op de invordering betrekkende hebbende kosten.

Artikel 4. Aangifte Openbaar Ministerie

Het college maakt een proces-verbaal op en doet aangifte bij het Openbaar Ministerie als het niet nakomen van de informatieverplichting leidt tot benadeling van een bedrag, dat hoger is dan de door dit ministerie gestelde aangiftegrens.

Artikel 5. Verantwoording

Het college informeert de gemeenteraad jaarlijks over de uitvoering en de resultaten van de handhaving van de wet.

Artikel 6. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 7. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening handhaving Wwb, IOAW en IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012.

Artikel 8. Bekendmaking

Deze verordening wordt bekend gemaakt in het huis-aan-huisblad “Maak kennis met Haarlemmerliede en Spaarnwoude” van 8 februari 2012.

Artikel 9. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 januari 2012.

  • 2.

    De Verordening handhaving Wwb/WIJ Haarlemmerliede en Spaarnwoudel 2009 wordt per de onder 1 bedoelde datum ingetrokken.

     

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 31 januari 2012.

Nota-toelichting  

TOELICHTING VERORDENING HANDHAVING WWB/IOAW/IOAZ Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2012

 

 

ALGEMEEN

De situaties waarin de gemeente kan terugvorderen, zijn zowel in de nieuwe Wet werk en bijstand (Wwb) als in de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) vastgesteld. Vaak gaat het om vorderingen door uitkeringsfraude.

 

Een goed handhavingsbeleid is belangrijk omdat dit voorkomt dat onterecht gemeenschapsgeld wordt uitgegeven. Als fraude goed bestreden wordt, vergroot dit onder de burgers het draagvlak van de bijstandsverstrekking. Ook beperkt een goed handhavingsbeleid de uitgaven op het Inkomensdeel. Dit kan dan worden ingezet voor armoedebestrijding en reïntegratie.

 

In artikel 8a van de Wwb wordt voorgeschreven dat gemeenten in een verordening regels moeten vastleggen voor de bestrijding van ten onrechte ontvangen bijstand en voor bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.

 

De Wwb schrijft voor dat de gemeente een verordening moet opstellen die de handhaving regelt. Er worden geen eisen gesteld aan de inhoud van het beleid. Verlaging van de uitkering en terugvordering zijn nu geen verplichtingen meer, maar bevoegdheden.

Toch moet blijken dat de gemeente een goed handhavingsbeleid voert.

 

 

 

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

 

Dit artikel bevat enkele begripsomschrijvingen.

 

Artikel 2. Doelstelling

Om een hoger handhavingniveau te bereiken en om te kunnen voldoen aan de steeds hogere eisen van het Ministerie van Sociale Zaken voor het opsporingsbeleid van gemeenten, is een drietal doelstellingen voor het uit te voeren handhavingsbeleid geformuleerd.

 

  • 1.

    Duidelijk preventief beleid, normschending moet voorkomen worden door bevordering van de spontane naleving van regelgeving.

  • 2.

    Intensieve controle- en opsporingsbeleid, er moet een grote pakkans zijn door het ontmoedigen van overtredingen.

  • 3.

    Adequaat sanctiebeleid, normschending mag niet lonen en moet worden bestraft door een tijdige en passende sanctie.

     

Artikel 3. Terugvordering

 

Terugvordering was onder de Algemene bijstandswet een verplichting, maar nu is dat een bevoegdheid van gemeenten geworden.

Ten onrechte verstrekte bijstand wordt in beginsel teruggevorderd. Het college stelt vast boven welk bedrag terugvordering vanuit efficiencyoverwegingen doelmatig is. Dit bedrag is vastgelegd in de geldende beleidsregels terugvordering Wwb.

 

Artikel 4. Aangifte Openbaar Ministerie

 

Onder het boeteregime van de Algemene bijstandswet bestond de verplichting voor gemeenten om proces-verbaal op te maken en aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie als er sprake was van fraude en het benadelingbedrag hoger was dan € 10.000,-- (de aangiftegrens sociale zekerheid). Het is de bedoeling dat deze taakverdeling tussen gemeenten en het OM onder de Wwb blijft bestaan, ook al kent de Wwb de bestuurlijke boete niet en zullen gemeenten bij fraude (in casu het niet nakomen van de inlichtingenplicht) de uitkering verlagen. Over het beleid onder de aangiftegrens voeren het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten overleg met het OM. Uit de gesprekken die tot dusver zijn gevoerd, zijn twee dingen duidelijk geworden:

 

  • 1.

    Het Openbaar Ministerie zal alleen tot strafvervolging overgaan als de gemeente besluit het fraudebedrag terug te vorderen.

  • 2.

    Gemeenten maken binnen de landelijk afgesproken kaders individueel afspraken met het OM over het aangiftebeleid onder de aangiftegrens voor de gevallen waarin de maximale verlaging van de bijstand is toegepast (fraude bij beëindiging uitkering) en de wijze waarop zij aangifte kunnen doen.

     

Artikel 5. Verantwoording

 

Het college informeert de gemeenteraad jaarlijks, bij de verantwoording over het beleid en de uitvoering van de Wwb, over de uitvoering en de resultaten op het gebied van de handhaving.

Artikel 6. Hardheidsclausule

 

Indien de toepassing van deze verordening tot onbillijkheden leidt, kan het college ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen. Van deze mogelijkheid dient zeer terughoudend gebruik gemaakt te worden, om het scheppen van precedenten tegen te gaan.

 

Artikel 7. Citeertitel

 

De handhavingverordening heeft niet alleen betrekking op de Wwb, maar op alle andere wetgeving, die betrekking heeft op werk en bijstand zoals de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en/of de Wet inkomens voorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.

 

Artikel 8. Bekendmaking

Behoeft geen toelichting.

 

Artikel 9. Inwerkingtreding

Behoeft geen toelichting.