Organisatie | Loon op Zand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders van Loon op Zand |
Citeertitel | Reglement van orde B&W |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2012 | Onbekend | 24-01-2012 Onbekend | Onbekend |
college burgemeester en wethouders - gemeente Loon op Zand - 2012
In de Gemeentewet staat dat ieder college een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vaststelt en dat aan de raad toezendt (artikel 52).
Artikel 2 - Dag en plaats vergaderingen
Als een wethouder een extra vergadering nodig vindt, vraagt hij onder opgave van redenende voorzitter deze bijeen te roepen. Na een positief besluit van de voorzitter zorgt de secretaris voor eenoproep voor deze vergadering onder vermelding van de gespreksonderwerpen. Deze onderwerpen zendt de secretaris zo mogelijk uiterlijk 24 uur tevoren op een afgesproken wijze de collegeleden toe.
Artikel 7 - Deelneming derden aan vergadering
Het college kan eigen medewerkers, deskundigen, burgers en belanghebbenden uitnodigen de vergadering bij te wonen en deel te nemen aan de beraadslagingen. Op deze personen is artikel 55 van de Gemeentewet van toepassing.
Artikel 8 – Vergaderquorum en stemmingen
Als in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de meerderheid is verkregen, vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming plaatsvindt.
Als door spoedeisendheid een besluit, ter beoordeling van de secretaris en het eerstverantwoordelijke collegelid, geen uitstel duldt en door tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden buiten de vergadering voor akkoord is afgetekend, wordt het besluit als definitief besluit beschouwd. De secretaris zorgt ervoor dat alle collegeleden een kopie van het besluit ontvangen.
In de door het college vastgestelde vakantieperiode komen besluiten buiten de vergadering tot stand, als door tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden voor akkoord is afgetekend, waardoor het besluit als definitief besluit wordt beschouwd. In de eerstvolgende collegevergadering worden de besluiten ter kennisname van het college gebracht.
Op grond van artikel 52 Gemeentewet stelt het college een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Onder werkzaamheden verstaan we onder meer verstaan de bekendmaking van besluiten en de onderlinge vervanging tussen de wethouders.
Artikel 1 - Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging
Met het 3e lid voldoet het college aan artikel 77 Gemeentewet. Door te kiezen voor een algemene formulering zorgen we voor de nodige flexibiliteit.
Artikel 2 - Dag en plaats vergaderingen
Met het 1e en 3e lid voldoen we aan artikel 53, 1e lid Gemeentewet. Ook hier kiezen we weer voor een algemeen flexibele formulering, waardoor de mogelijkheid bestaat in bijzondere gevallen af te wijken. Uit het tweede deel van het 1e lid en het 2e lid volgt dat ook de burgemeester, als voorzitter van het college én als lid van het college ervoor kan zorgen dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het 2e lid houdt overigens niet in dat de burgemeester de bevoegdheid toekomt een extra vergadering tegen te houden. De bindende formulering van het 1e lid staat dat in de weg. Het 2e lid beschrijft de procedure voor een extra vergadering.
Dit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om wellicht al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor besluitvorming niet gehaald wordt. De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen.
De artikelen 103, 104 en 105 van de Gemeentewet beschrijven de rol van de secretaris bij collegevergaderingen. De secretaris is verantwoordelijk voor het tijdig verstrekken van de agenda aan de collegeleden. Tevens wordt kort aangegeven hoe zaken van spoedeisend belang worden geagendeerd. De secretaris dient al naar gelang de omstandigheden af te wegen of over spoedeisende onderwerpen van tevoren wordt gecommuniceerd met de collegeleden of dat dit in de vergadering gebeurt.
Artikel 5, 6 en 7 – Voorzitter, secretaris en deelneming derden aan vergadering
Artikel 5 beschrijft de rol van de voorzitter en artikel 6 die van de secretaris. De artikelen 55 (1e lid) en 57 Gemeentewet geven indirect aan dat het mogelijk is dat naast de collegeleden en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Deze artikelen geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding voor alle aanwezigen bij de vergadering geldt.
Artikel 8 – Vergaderquorum en stemmingen
Allereerst verwijzen we hier naar artikel 56 Gemeentewet, dat een regeling bevat over zowel het vergader- als besluitquorum tijdens collegevergaderingen. Hoewel het, gelet op de Memorie van Toelichting bij dit artikel, aan het college vrijstaat in dit reglement een zwaardere quorumvereiste te stellen, hebben we hiervoor niet gekozen. Het stelsel, opgenomen in de
wet, is daarmee onverkort van toepassing. Over het stemmen merken we op, dat in de praktijk slechts zelden wordt gestemd. Hier kiezen we ervoor om alleen het meest noodzakelijke te regelen.
Opvallend is dat in artikel 59 Gemeentewet artikel 31 niet van overeenkomstige toepassing is verklaard. Dat artikel bepaalt dat de stemming over het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen bij gesloten en ongetekende stembriefjes gebeurt. Verder is bepaald dat als de stemmen over personen, tot wie de keuze door een voordracht of herstemming is beperkt, staken er in dezelfde vergadering een herstemming wordt gehouden. Staken de stemmen opnieuw, dan beslist het lot. Van de hierdoor geboden ruimte maken we in het reglement gebruik. In de regeling hebben we vastgelegd dat de voorzitter aan het begin van de vergadering de agendapunten inventariseert waar ieder collegelid mee akkoord is. Deze agendapunten worden niet meer besproken. De opgenomen regeling komt erop neer dat we als college in principe slechts stemmen als één van de leden dat wenst. In dat geval stemmen we mondeling (ook over personen), tenzij over personen om een schriftelijke stemming wordt gevraagd. Over zaken stemmen we dus óf niet óf mondeling.
Dit artikel regelt de verslagleggende taak van de secretaris. Als op grond van artikel 55 van de Gemeentewet door het college een geheimhoudingsplicht is opgelegd, wordt over de beraadslaging en eventuele besluiten over dit onderwerp een afzonderlijk verslag gemaakt. In dit artikel hebben we tevens vastgelegd dat, als een collegelid het niet eens is met een collegebesluit, dit op zijn of haar verzoek expliciet vermeld kan worden op de besluitenlijst. Het collegelid heeft vervolgens de vrijheid om zijn of haar afwijkende mening ook extern kenbaar te (laten) maken. Deze mening wordt door de secretaris afzonderlijk bewaard totdat de geheimhouding is opgeheven. In het 5e lid is uitgewerkt hoe de besluitenlijst tot stand komt. We hebben gekozen voor een regeling waarbij de informatie over de besluitenlijst snel beschikbaar is en niet gewacht hoeft te worden totdat deze is vastgesteld.
De Wet dualisering gemeentebestuur heeft het begrip ‘besluitenlijst’ geïntroduceerd. Op grond van artikel 60 Gemeentewet kan de raad regelen van welke beslissingen van het college de raad op de hoogte gesteld wil worden. In dit artikel is uitgewerkt hoe de besluitenlijst tot stand komt. Gekozen is voor een regeling waarbij de informatie over de besluitenlijst snel beschikbaar is. De openbaarmaking geschiedt op de wijze die in onze gemeente gebruikelijk is. In lid 1 en lid 2 worden naar analogie van het bepaalde in de Gemeentewet de regels voor quorum en stemming in de vergadering toegepast als er sprake is van spoedeisendheid wegens voorzienbare financiële, juridische of gezichtsbepalende gevolgen en als er sprake is van besluitvorming in een door het college vastgestelde vakantieperiode.
In dit artikel is bepaald dat - in afwijking van artikel 9 1e lid - de uitoefening van de beslissings-bevoegdheid van het college door één of meer dienstdoende collegeleden mogelijk is, voor zover dit op enig moment door spoedeisendheid noodzakelijk is. Het mandaat geldt alleen als tijdens de door het college vastgestelde vakantieperiode een beslissing naar het oordeel van het/de dienstdoende collegelid of collegeleden, geen uitstel duldt door financiële, juridische of gezichtsbepalende gevolgen. Artikel 168 Gemeentewet biedt de mogelijkheid één of meer collegeleden te machtigen tot uitoefening van een of meer bevoegdheden van het college.
Artikel 12 - Openbare vergadering
Hoofdregel is dat vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf van afwijken. Via dit artikel wordt dit uitdrukkelijk aan het college overgelaten. Als een collegevergadering openbaar is, bepaalt het 2e van artikel 53 Gemeentewet dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip daarvan bekend maakt.