Organisatie | Voorschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie gemeente Voorschoten 2011 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie gemeente Voorschoten 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | gemeenteraad als werkgever personeel griffie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-07-2014 | art. 2 | 12-06-2014 Gemeenteblad 2014, 39918 | 3858 | ||
23-12-2011 | 08-07-2014 | nieuwe regeling | 03-11-2011 Groot Voorschoten, 22-12-2011 | 1775 |
De raad der gemeente Voorschoten;
gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht,
aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet;
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 3 november 2011.
de griffier, de voorzitter,
Met de invoering van het dualisme is een nieuwe functie onstaan, die van griffier. De griffier is eindverantwoordelijk voor de ondersteuning van de raad. Deze nieuwe functionaris is wel werkzaam bij de gemeente, maar valt niet onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders. Op die wijze heeft de raad naast zijn eigenlijke politieke rollen ook de rol van werkgever gekregen. Deze nieuwe rol van de raad heeft na de invoering van het dualisme nog onvoldoende aandacht gekregen, behalve dat de raad de griffier en zijn medewerkers benoemt en ontslaat, worden de meeste andere personeelszaken op een andere wijze geregeld. Zo zijn het de fractievoorzitters die met de griffier de functionerings- en beoordelingsgesprekken hebben en vervult de burgemeester veelal de rol waar het gaat om zaken als het verlenen van verlof, studiefaciliteiten e.d.
Al met al is het met de rechtspositie van de griffier in formeel opzicht nog niet erg duidelijk gesteld. Daarom is de Vereniging van Griffiers met een handreiking gekomen onder de titel “De (rechts)positie griffie)r) in het decentrale bestuur”. Op basis van deze handreiking en in het verlengde daarvan uitgebrachte circulaires/handreikingen zullen binnenkort een aantal zaken goed moeten worden geregeld.
Voor de korte termijn wordt nu voorgesteld over te gaan tot het instellen van een zgn. werkgeverscommissie. Daarmee is een basis gelegd voor een goede regeling van de werkgeversrol. Nadere besluitvorming over een aantal hierna genoemde aspecten zal in overleg met deze werkgeverscommissie worden voorbereid.
Het bijgevoegde voorstel voor het instellen van de werkgeverscommissie is gebaseerd op het model van de Vereniging van Griffiers en wat betreft de samenstelling van de commissie op de huidige praktijk. Met het instellen van deze commissie worden de verantwoordelijkheden duidelijker en is de werkgeversrol formeel correct geregeld. Omdat de burgemeester geen deel mag uitmaken van een raadscommissie, is hij als adviseur en informant toegevoegd aan de commissie. Dat betekent dat hij ook geen voorzitter kan zijn. Verder verwijzen wij naar het bijgevoegde ontwerp-besluit dat voor zichzelf spreekt.
Onderwerpen die nog nader bezien/geregeld moeten worden, zijn:
Nadat de werkgeverscommissie is ingesteld zal deze commissie op deze onderwerpen voor zover nodig met voorstellen komen, dan wel zelf in besluitvorming voorzien.