Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatstatuut Stadskanaal 2012 |
Citeertitel | Mandaatstatuut Stadskanaal 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester en door de heffings- en invorderingsambtenaar
Deze regeling vervangt het Mandaatstatuut Stadskanaal, vastgesteld op 23 december 2008 en daarna meermalen gewijzigd
Zie voor een nadere uitwerking van het mandaat Omgevingsdienst Groningen het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Groningen 2017
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-07-2018 | 01-09-2018 | mandaat 13 tabel Portefeuillehouders, directie en staf | 03-07-2018 | BW 03-07-2018, nr. Z-18-043545 | |
05-04-2018 | 19-07-2018 | Mandaten 48 - 53 in de tabel Maatschappelijke Zaken | 27-03-2018 Gemeenteblad, nr. 69262, 04-04-2018 | BW 27-03-2018, nr. Z-18-039892/D/18/108942 | |
10-02-2018 | 05-04-2018 | mandaat 12 in de tabel Portefeuillehouders, directie en staf | 30-01-2018 Gemeenteblad, nr. 27613, 09-02-2018 | BW 30-01-2018, nr. Z-17-038056/D/18/104806 | |
01-01-2018 | 10-02-2018 | mandaat 29 van de tabel Maatschappelijke Zaken, Mandaten 64 en 70 van de tabel Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer, mandaat 44 van de tabel Middelen | 19-12-2017 Gemeenteblad, nr. 229856, 22-12-2017 | BW 19-12-2017, nr. Z-17-036110-101063 | |
12-12-2017 | 01-01-2018 | mandaat 12 in de tabel Maatschappelijke Zaken | 05-12-2017 Gemeenteblad, nr. 218448, 11-12-2017 | BW 5-12-2017, nr. Z-17-17017/D/17/100586 | |
02-11-2017 | 12-12-2017 | Mandaat 1 en 2 van de tabel Omgevingsdienst Groningen | 03-10-2017 Gemeenteblad, nr. 190358, 01-11-2017 | BW, 03-10-2017, Z-17469 | |
04-05-2017 | 02-11-2017 | Nr. 1 tabel GKB Drenthe | 25-04-2017 Gemeenteblad, nr. 73740, 03-05-2017 | BW, 25-04-2017, nr. 4 | |
30-07-2016 | 03-05-2017 | Mandaat 53 in tabel Maatschappelijke Zaken | 19-07-2016 Gemeenteblad, nr. 103802, 29-07-2016 | BW, 19-07-2016, nr. 8 | |
29-07-2016 | 30-07-2016 | Mandaat 54 in tabel Maatschappelijke Zaken | 19-07-2016 Gemeenteblad, nr. 103720, 28-07-2016 | BW, 19-07-2016, nr. 10 | |
11-06-2016 | 29-07-2016 | mandaat 53 tabel Maatschappelijke Zaken | 10-05-2016 Gemeenteblad, nr. 75743, 10-06-2016 | BW 10-05-2016, nr. 5 | |
26-04-2016 | 11-06-2016 | toevoeging nieuwe tabel Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) | 05-04-2016 Gemeenteblad, nr. 51039, 25-04-2016 | BW, 05-04-2016, nr. 7 | |
16-04-2016 | 26-04-2016 | mandaat 53 in tabel Maatschappelijke zaken | 22-03-2016 Gemeenteblad, nr. 45827, 15-04-2016 | BW, 22-03-2016, nr. 08 | |
15-04-2016 | 16-04-2016 | toevoeging mandaten 51 en 52 aan tabel Maatschappelijke Zaken en mandaat 1 aan tabel Veilig Thuis Groningen | 23-02-2016 Gemeenteblad, nr. 45814, 14-04-2016 | BW, 23-02-2016, nr. 7 | |
15-12-2015 | 15-04-2016 | Mandaatnummers 48 en 49 van de Afdeling Maatschappelijke zaken | 08-12-2015 Gemeenteblad, nr. 120101, 14-12-2015 | BW,08-12-2015, nr. 10 | |
22-01-2015 | 15-12-2015 | Afdeling Middelen, mandaatnummers: 14 en 15 | 06-01-2015 Gemeenteblad, nr. 3170, 14-01-2015 | BW 06-01-2015, nr. 3 | |
01-01-2015 | 22-01-2015 | Benaming van de afdelingen; mandaatnummers 3 tot en met 5, 6 tot en met 8, 13, 21, 22 van de Afdeling Maatschappelijke Zaken; mandaatnummers 23 tot en met 36 van de Afdeling Maatschappelijke Zaken; mandaatnummers 32 tot en met 35 van de Afdeling Dienstverlening; mandaatnummers 37 tot en met 47 van de Afdeling Maatschappelijke Zaken; mandaatnummers 36 tot met 59 van de Afdeling Middelen, mandaatnummer 48, 49 en 50 van de Afdeling Maatschappelijke Zaken | 16-12-2014 Gemeenteblad, nr. 77029, 19-12-2014 | BW, 16-12-2014, nr. 5 | |
03-10-2014 | 01-01-2015 | Mandaat Afdeling Samenleving: nummer 38. | 23-09-2014 Gemeenteblad, nr. 54277, 02-10-2014 | BW, 23-09-2014, nr. 8 | |
04-09-2014 | 02-10-2014 | Mandaat Omgevingsdienst Groningen, nummer 2 | 26-09-2014 Gemeenteblad, nr. 48544, 03-09-2014 | BW, 26-08-2014, nr. 7 | |
05-06-2014 | 04-09-2014 | Mandaat Afdeling Samenleving nummer 37, tabel Politie, mandaat Afdeling Werk en Inkomen nummer 9. | 27-05-2014 Gemeenteblad, nr. 31041, 04-06-2014 | BW, 27-05-2014, nr. 4 | |
15-05-2014 | 05-06-2014 | Mandaat Portefeuillehouders, directie en staf, nummer 8 | 22-04-2014 Gemeenteblad, nr. 25930, 14-05-2014 | BW, 22-04-2014, nr. 11 | |
26-03-2014 | 01-01-2014 | 15-05-2014 | Tabel RAET | 18-03-2014 Gemeenteblad, nr. 15667, 25-03-2014 | BW, 18-03-2014, nr. 11 |
16-01-2014 | 26-03-2014 | Mandaat Afdeling Middelen, nummer 35 | 07-01-2014 Gemeenteblad, nr. 1478, 15-01-2014 | BW, 07-01-2014, nr. 4 | |
01-01-2014 | 16-01-2014 | Tabel Veiligheidsregio Groningen | 17-12-2013 De Kanaalstreek, 31-12-2013 | BW, 17-12-2013, nr. 9 | |
31-10-2013 | 01-01-2014 | Tabel Omgevingsdienst Groningen | 22-10-2013 De Kanaalstreek, 30-10-2013 | BW, 22-10-2013, nr. 2 | |
19-09-2013 | 31-10-2013 | Toevoeging onderdeel 7.3 | 10-09-2013 De Kanaalstreek, 18-09-2013 | BW, 10-09-2013, nr. 10 | |
12-09-2013 | 19-09-2013 | Mandaat Afdeling Werk en Inkomen, nummer 3 t/m 8 en 10, Mandaat Afdeling Samenleving, nummer 10, Mandaat Afdeling Ruimtelijke Ordening en Beheer, nummer 54, Mandaat afdeling Bedrijfsbureau, nummer 19, Mandaat Afdeling Middelen, nummer 27 | 03-09-2013 De Kanaalstreek, 11-09-2013 | BW, 03-09-2013, nr. 7 | |
25-04-2013 | 12-09-2013 | Mandaat Afdeling Werk en Inkomen, nummer 22 | 16-04-2013 de Kanaalstreek, 24-04-2013 | BW 16-04-2013, nr. 11 | |
06-03-2013 | 25-04-2013 | Mandaat Afdeling Werk en Inkomen, nummers 21 en 22 | 26-02-2013 De kanaalstreek, 05-03-2013 | BW, 26-02-2013, nr. 10 | |
12-07-2012 | 07-03-2013 | Mandaat afdeling Werk en Inkomen nummer 9, mandaat afdeling Bedrijfsbureau nummer 5 t/m 7. | 26-06-2012 De Kanaalstreek, 04-07-2012 | BW, 26-6-2012, nr. 5 | |
08-03-2012 | 12-07-2012 | nieuwe regeling | 28-02-2012 De Kanaalstreek, 07-03-2012 | BW, 28-02-2012, nr. 11 |
Met dit mandaatstatuut wordt beoogd bevoegdheden van het bestuur met een uitvoerend karakter over te dragen aan het ambtelijk apparaat. Eveneens wordt het beslissen op bezwaarschriften, mits de primaire beslissingen in mandaat zijn genomen en er ook overigens geen juridische beperkingen zijn, overgedragen aan de onderscheidenlijke portefeuillehouders. De functie van het bestuur als beleidsorgaan krijgt daardoor meer nadruk. Besluiten ter uitvoering van dat beleid, zoals het verlenen van een subsidie of het verstrekken van een vergunning binnen een beleidskader worden niet aan bestuur voorgelegd, maar ambtelijk afgedaan. Besluiten op bezwaar die overeenstemmen met het primaire besluit en het advies van de onafhankelijke commissie worden eveneens niet aan het bestuursorgaan voorgelegd, maar door de onderscheidenlijke portefeuillehouders afgedaan. Het uiteindelijke doel hiervan is om de burger nog beter te ‘bedienen’.
Onder mandaat wordt verstaan het door een bevoegd orgaan opdragen van een bevoegdheid aan een ondergeschikte, die deze bevoegdheid in naam en onder verantwoordelijkheid van het orgaan dat de opdracht gaf, gaat uitvoeren. Het gaat daarbij om beschikkingen die op grond van wetten of verordeningen door het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester of door de heffings- en invorderingsambtenaar moeten worden genomen, meestal naar aanleiding van een aanvraag. Mandaat is alleen mogelijk als het gaat om bepaalde besluiten, bij mandatering gaat het namelijk alleen om de zogenoemde beschikkingen. Dit zijn besluiten gericht op een concreet geval. Mandaat kan bijvoorbeeld niet worden verleend voor het nemen van besluiten, gericht op het geven van algemene regels, zoals verordeningen en programma’s. Belangrijk is dat de verantwoordelijkheid voor het besluit bij het bestuur blijft.
Als het gaat om het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de overheid moet een volmacht worden verleend. En indien het gaat om het verrichten van handelingen namens de overheid die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, zal een machtiging moeten worden verleend. De bepalingen betreffende mandaat zijn echter in merendeel van de gevallen van overeenkomstige toepassing.
Vanuit de optiek van de burger Een aanvraag om medewerking wordt sneller afgedaan, omdat de gang naar het bestuur niet meer wordt gemaakt. De ambtenaar aan wie de bevoegdheid is gemandateerd, vormt voor de burger steeds het vaste contactpunt; de ambtenaar hoeft niet meer te verwijzen naar de gang van het bestuur. In samenhang met de functionele indeling van onze organisatie, waardoor één afdeling steeds aanspreekbaar is, bevordert het mandaatstatuut een cliëntvriendelijke benadering. Het afdoen van besluiten op bezwaar in mandaat door de portefeuillehouder verkort de termijnen van afhandeling van een bezwaarschrift.
Vanuit de optiek van het bestuur Tal van routinematige besluiten worden niet meer aan het bestuur voorgelegd. Het bestuur richt zich daardoor (nog) meer op de beleidsontwikkeling en laat besluiten met een uitvoerend karakter binnen het door hem vastgestelde beleidskader over aan het ambtelijk apparaat, of indien sprake is van besluiten op bezwaar die conform het advies van de onafhankelijke commissie rechtsbescherming zijn en overeenstemmen met het primaire besluit, aan de onderscheidenlijke portefeuillehouders.
De bevoegdheid tot het nemen van een besluit wordt overgedragen aan het ambtelijk apparaat. Het mandaat is niet gekoppeld aan personen, maar aan functies. Het mandaat wordt uitgeoefend door de medewerker die de genoemde functie vervult. De nummering van de functies komt overeen met het functieboek. Ter verduidelijking zijn in het mandaatstatuut naast de functienummers de daarbij behorende functienamen opgenomen. Is de aangewezen functionaris afwezig, dan wordt hij vervangen door degene die hem normaliter ook vervangt. De leidinggevende kan bij afwezigheid de bevoegdheid zonodig zelf uitoefenen.
Besluiten op bezwaar vormen een aparte categorie besluiten die niet aan het ambtelijk apparaat worden gemandateerd maar aan de onderscheidenlijke portefeuillehouders voor zover het besluit op bezwaar conform het advies van de onafhankelijke commissie rechtsbescherming is en eensluidend met het primaire besluit. Alle andere besluiten op bezwaar moeten worden aangeboden aan het bestuursorgaan. Eveneens kunnen geen besluiten op bezwaar worden afgedaan door de portefeuillehouder indien de aard van het (primaire) besluit zich hiertegen verzet, het primaire besluit door het bestuursorgaan is genomen of indien het gestelde in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is
Een leidinggevende moet zijn medewerkers op een juist gebruik van hun bevoegdheden kunnen aanspreken. Daarvoor is het nodig dat de medewerker de informatie verschaft die nodig is voor een beoordeling achteraf en om in het algemeen inzicht te krijgen in het verloop van de werkzaamheden. De wijze waarop dit plaatsvindt, dient te worden geregeld tussen leiding en medewerker. De werkzaamheden zijn te verschillend van aard om hiervoor op voorhand specifieke regels te stellen. Blijkt achteraf dat van een bevoegdheid al dan niet bewust een onjuist gebruik wordt gemaakt, dan zal de leiding corrigerend moeten en kunnen optreden. De uiterste consequentie kan zijn dat een mandaat wordt ingetrokken of gewijzigd. De bevoegdheid daartoe ligt formeel bij het bestuur, met dien verstande dat de leidinggevende direct een organisatorische maatregel kan treffen, bijvoorbeeld het opschorten van het mandaat.
In dit mandaatstatuut is niet geregeld de overdracht van bevoegdheden tot beheer van budgetten voor tal van uitvoerende taken zoals onderhoudsbudgetten, budgetten voor aanschaf van materialen enz. Deze vorm van overdracht is geregeld in de “Richtlijnen budgetbeheer Gemeente Stadskanaal 2009”. Uitoefening van mandaat houdt echter niet de bevoegdheid in budgetten te overschrijden.
7.1 Afdoenings- en ondertekeningsmandaat
De in dit mandaatstatuut vastgelegd mandaten hebben het karakter van een afdoenings- en ondertekeningsmandaat. Afdoeningsmandaat houdt in dat het uitoefenen van de bevoegdheid inhoudelijk aan de medewerker wordt overgelaten. Dit betekent dat de betrokken medewerker zowel de voorbereidingshandelingen alsook de verdere afhandeling verzorgt. Ondertekeningsmandaat betekent dat de gemandateerde medewerker de uiteindelijke beschikking namens het bevoegde orgaan mag ondertekenen. Daar waar in deze alinea medewerker wordt genoemd, dient voor gemandateerde besluiten op bezwaar wethouder onderscheidenlijk burgemeester worden gelezen. In de ondertekening wordt het onderdeel afdeling in dat geval weggelaten. Daarbij dient de volgende vorm in acht te worden genomen:
Met vriendelijke groet, namens burgemeester en wethouders,
<de heer> <mevrouw> <naam> <manager of medewerker> <naam van het organisatieonderdeel>
Met vriendelijke groet, namens burgemeester en wethouders,
de heer J.Jansen medewerker afdeling Ruimtelijke ontwikkeling en Beheer
7.2 Totstandkoming en vastlegging besluit
Een besluit wordt normaliter geformuleerd op het besluitvormingsformulier: na advies aan burgemeester en wethouders waarop tevens het besluit wordt vermeld. Nu de bestuursorganen niet meer ingeschakeld worden in het besluitvormingsproces (afgezien van het raadplegen van de portefeuillehouder, waar nodig) hoeft dit formulier niet meer te worden gebruikt voor de krachtens mandaat genomen besluiten. Wel moet het krachtens mandaat genomen besluit kenbaar zijn en duidelijk vorm krijgen. In veel gevallen zal het besluit schriftelijk tot uitdrukking worden gebracht (beschikkingsvorm of briefvorm).
Portefeuillehouders, directie en staf
Afdeling Maatschappelijke Zaken
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer
Met betrekking tot mandaat nummer 12 [ betreft nu mandaat nummer 37 van de afdeling Middelen ] worden gemandateerd de bevoegdheden genoemd onder A en B:
Bij de uitoefening van bovengenoemde bevoegdheden moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
Met betrekking tot de bevoegdheid onder A sub 2b is bepaald dat de verkoop tenminste zal geschieden tegen een symbolische koopsom en onder de bij koop en verkoop algemeen geldende en gebruikelijke voorwaarden en bedingen en voorts onder die bijzondere bepalingen die burgemeester en wethouders nodig achten en nuttig oordelen;
Dit besluit treedt in werking op 8 maart 2012 Met ingang van die datum vervallen het Externe verwijzing naar http://www.regels-stadskanaal.nl/regelingen/Mandaatstatuut-StadskanaalMandaatstatuut Stadskanaal, vastgesteld op 23 december 2008 en sindsdien meermalen gewijzigd, en alle eerder genomen besluiten aangaande mandaatverlening aan ambtenaren. Dit besluit kan worden aangehaald als "Mandaatstatuut Stadskanaal 2012".
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 28 februari 2012,
Namens burgemeester en wethouders,
de secretaris de burgemeester
de heer G.J. van der Zanden mevrouw B.A.H. Galama
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 28 februari 2012,
de burgemeester
mevrouw B.A.H. Galama
Aldus vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar op 28 februari 2012,
de heffings- en invorderingsambtenaar
de heer A.H. Grooten