Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Notitie parkeernormen gemeente De Ronde Venen 2004 |
Citeertitel | Notitie parkeernormen gemeente De Ronde Venen 2004 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | parkeernormen 2004 |
datum van publicatie en inwerkingtreding is niet meer met zekerheid te achterhalen
Algemene wet bestuursrecht
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2004 | 24-01-2017 | nieuwe regeling | 09-11-2004 Onbekend | Onbekend |
Voor een duidelijk gemeentelijk beleid betreffende het implementeren van de parkeerkencijfers uit de ASVV 2004 ¡ dienen de parkeerkencijfers te worden vertaald naar gemeentelijke parkeernormen. Op basis van deze vastgestelde parkeernormen kan in bestemmingsplannen en andere ruimtelijke visies van de gemeente het meest actuele parkeerbeleid worden opgenomen. Dit voorkomt een toekomstig tekort aan parkeerplaatsen.
Vanaf het begin van de jaren tachtig is de gemeente in bestemmingsplannen uitgegaan van een parkeernorm van 1,3 parkeerplaatsen per woning, inclusief parkeren op het eigen erf.
Deze parkeernorm is gebaseerd op oude parkeerkencijfers en werd gehanteerd voor alle woningen, onafhankelijk van hun marktwaarde en grootte. Ook de parkeernormen voor overige voorzieningen en bedrijven werden op basis van de parkeerkencijfers bepaald.
Bij het ontwikkelen van nieuwbouw- of herstructureringslocaties in de gemeente zijn aangepaste parkeernormen nodig vanwege de toegenomen parkeerbehoefte, zodat een toekomstig tekort aan parkeerplaatsen wordt vermeden.
In bestaande wijken is het hanteren van een parkeernorm van 1,3 parkeerplaatsen per woning acceptabel. Dit geldt ook voor centrumgebieden. Hier zorgt een restrictief parkeerbeleid (parkeerschijfzone) en het dubbelgebruik van openbare parkeerplaatsen door bewoners, winkelbezoekers en sommige werknemers voor een evenwichtige verdeling van het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Vanwege de toegenomen parkeerbehoefte kan in bestaande wijken en in centrumgebieden op sommige piekmomenten niet worden voldaan aan de gevraagde parkeercapaciteit. Vanwege de beperkte fysieke ruimte binnen de structuur van deze gebieden is vergroting van de parkeercapaciteit alleen tegen zeer hoge kosten realiseerbaar.
Bij het opstellen van de nieuwe parkeernormen is de parkeerbehoefte gekoppeld aan het autobezit per type woningen, gecategoriseerd ² naar marktwaarde en grootte volgens de onderstaande tabel. De categorisering naar grootte is gewenst om tot objectieve parkeernormen te komen die te gebruiken zijn in bestemmingsplannen en andere ruimtelijke visies.
Tabel 1, woningcategorisering naar marktwaarde en grootte in de gemeente De Ronde Venen
Op basis van de woningcategorisering worden de parkeerkencijfers uit de ASVV 2004 gehanteerd als basis voor de parkeernormering. De gemeente De Ronde Venen behoort tot de klasse ‘matige stedelijk’ ³. Anders dan in de tabellen uit de ASVV 2004 wordt er per woningcategorie één parkeernorm opgesteld, zonder het onderscheid naar ‘stadsdeel’.
Parkeernormen zijn aan veranderingen onderhevig waardoor de huidige in de gemeente De Ronde Venen gehanteerde parkeernorm niet meer voorziet in de benodigde arkeerbehoefte.
Vanwege fysieke beperkingen is het in bestaande wijken niet mogelijk op eenvoudige wijze op deze veranderingen in te spelen. Voor nieuwbouw- en herstructureringslocaties is dit wel mogelijk en is het gewenst nieuwe parkeernormen aan te houden. De nieuwe parkeernormen zijn geënt op de parkeerkencijfers uit de ASVV 2004. In bepaalde omstandigheden kan gemotiveerd van de nieuwe parkeernormen worden afgeweken.