Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Verordening financiele werkgroep gemeente Oostzaan

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening financiele werkgroep gemeente Oostzaan
CiteertitelVerordening financiele werkgroep
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-01-201201-11-201129-05-2012nieuwe regeling

31-10-2011

Kompas, 17 januari 2012

-

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening financiële werkgroep gemeente Oostzaan

De raad van de gemeente Oostzaan;

gelet op artikel 84 Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening financiële werkgroep gemeente Oostzaan

Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze Verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: lid van financiële werkgroep;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van deze financiële werkgroep of diens vervanger (plv. voorzitter);

  • c.

    griffier: raadsgriffier of diens vervanger

  • d.

    vergadering: vergadering van de financiële werkgroep.

Hoofdstuk 2: Instelling, taken, bevoegdheden en samenstelling

Artikel 2 Instelling financiële werkgroep

De raad stelt de financiële werkgroep in.

Artikel 3 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

  • 1.

    De financiële werkgroep staat de Raad bij in het uitvoeren van zijn controlerende verantwoordelijkheden en adviseert de Raad dienaangaande;

  • 2.

    De werkgroep financiën verdiept zich in onderwerpen, zoals: jaarrekening, voorjaarsnota, kaderbrief, zomernota, najaarsnota, begroting, managementletters accountant, risico management en onderzoeken rekenkamercommissie. Dit op verzoek van het college of op verzoek van één of meerdere leden van de werkgroep voorzien van een eerste aanzet voor een discussie. Hierbij hoeft het niet het gehele stuk te betreffen, maar kan de verdieping ook plaatsvinden op eventueel enkele (sub)onderwerpen uit een stuk.

  • 3.

    Het college of de leden van de werkgroep financiën moeten een onderwerp voor de agenda minstens 7 dagen voor het starten van de vergadering aandragen bij de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en griffier, tenzij de werkgroep anders beslist.

  • 4.

    In tijden van bezuinigingen of bij ingrijpende financiële onderwerpen functioneert de werkgroep als klankbord voor het college om voorgenomen maatregelen informatief voor te bespreken, met als doel het creëren van draagvlak en financieel goed onderbouwde voorstellen.

  • 5.

    De financiële werkgroep communiceert met het College van B&W en de onafhankelijke Accountant;

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De financiële werkgroep bestaat uit 1 lid per fractie + 1 plaatsvervangend lid.

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    Een lid dan wel plaatsvervangend lid kan zowel raadslid zijn als beëdigd fractieassistent.

  • 4.

    De financiële werkgroep krijgt ondersteuning van de raadsgriffier, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, het afdelingshoofd bedrijfsvoering en de controller. Zij kunnen bij iedere vergadering van de financiële werkgroep aanwezig zijn en nemen deel aan de beraadslagingen.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter en de plv. voorzitter wordt uit het midden van- en door de financiële werkgroep gekozen.

  • 2.

    Indien de een voorzitter of plv. voorzitter vervangen dient te worden, wordt hij/zij vervangen door iemand uit het midden van de financiële werkgroep.

  • 3.

    De voorzitter en de plv. voorzitter zijn is lid van de financiële werkgroep.

  • 4.

    De voorzitter is tevens belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening hem/haar verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
  • 1.

    De zittingsperiode van een lid eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Een lid houdt op lid te zijn van de financiële werkgroep indien dit lid niet meer voldoet aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een lid ontslaan indien dit lid het vertrouwen van de raad niet meer geniet.

  • 4.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 5.

    Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege het lidmaatschap van het lid dat op voordracht van die fractie is benoemd.

Hoofdstuk 3: Vergaderingen

Artikel 7 Vergaderingen
  • 1.

    De vergaderingen van de financiële werkgroep zijn openbaar; tenzij de werkgroep anders beslist.

  • 2.

    De financiële werkgroep bepaalt haar eigen vergaderorde. Gezien onderwerpen als jaarrekening en begroting staat een goede inhoudelijke gedachtenwisseling over onderwerpen voorop.

  • 3.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Bij binnenkomst tekent ieder lid van de financiële werkgroep onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van de vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.

  • 4.

    De financiële werkgroep komt ten minste twee maal per jaar bijeen.

Artikel 8 Notulen

  • 1.

    De ontwerp-notulen van de voorgaande vergadering worden, zo mogelijk, gelijktijdig met de schriftelijke oproep aan de leden toegezonden.

  • 2.

    Bij het begin van de vergaderingen worden, zo mogelijk, de notulen van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3.

    De notulen van de vergaderingen van de financiële werkgroep zijn openbaar en worden verspreid onder de leden van de financiële werkgroep, de leden van de Raad, de fractieassistenten, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, het hoofd bedrijfsvoering en de controller.

  • 4.

    De notulen van besloten vergaderingen dan wel besloten delen van vergaderingen worden eveneens onder bovenstaande personen verspreid en zijn vertrouwelijk.

  • 5.

    De vastgestelde notulen worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

  • 6.

    Vóór afloop van de vergadering beslist de financiële werkgroep overeenkomstig artikel 86, eerste lid Gemeentewet, of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De financiële werkgroep kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 9 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de financiële werkgroep ter stond.

Artikel 10 Deelname aan de beraadslagingen door anderen

  • 1.

    De financiële werkgroep kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2.

    Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 11 Slotbepalingen

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de financiële werkgroep op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De verordening financiële werkgroep 2010, vastgesteld bij raadsbesluit van 28 juni 2010 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 november 2011.

  • 3.

    Na één jaar vindt een evaluatie plaats.

Artikel 13 Naamsverwijzing

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening financiële werkgroep.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oostzaan,

gehouden op 31 oktober 2011

de griffier, de voorzitter,