Organisatie | Winterswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode voor politieke ambtsdragers van de gemeente Winterswijk |
Citeertitel | Gedragscode voor politieke ambtsdragers van de gemeente Winterswijk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentwet, art. 15 lid 3, 41c lid 2 en 69 lid 2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-01-2012 | Nieuwe regeling | 26-01-2012 Geen | 2012, nr. I-6 sub a |
De raad van de gemeente Winterswijk;
de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in april 2011 een vernieuwde ‘Handreiking integriteit van politiek ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen’ heeft toegezonden;
die publicatie ook een geactualiseerde gedragscode bevat;
de raad het wenselijk vindt om de gedragscode voor politiek ambtsdragers bij de gemeente Winterswijk zo veel mogelijk aan te laten sluiten bij de hiervoor bedoelde landelijke modelgedragscode;
ook het college heeft ingestemd met de geactualiseerde gedragscode bij besluit van 20 december 2011;
gelet op de artikelen 15 lid 3, 41c lid 2 en 69 lid 2 van de Gemeentewet;
gelezen het voorstel van het presidium 16 januari 2012, nr. I-6;
GEDRAGSCODE VOOR POLITIEK AMBTSDRAGERS VAN DE GEMEENTE WINTERSWIJK
Kernbegrippen integriteit van politieke ambtsdragers
Leden van het dagelijks en algemeen bestuur van een gemeente stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit van politiek ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid diemet de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders dan wel aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen. Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politiek ambtsdragers in een breder perspectief:
Het handelen van een politiek ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van een politiek ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.
Het handelen van een politiek ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een politiek ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politiek ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.
Op een politiek ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een politiek ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen. Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken.
Gedragscode politiek ambtsdragers
Een politiek ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een q.q.-nevenfunctie, tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan. De inkomsten komen ten goede aan de kas van gemeente. Voor een voltijds bestuurder vindt verrekening plaats met inkomsten uit niet aan het ambt gebonden nevenfuncties.
4 Geschenken, diensten en uitnodigingen
Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen kunnen worden behouden.
5 Voorzieningen, bestuurlijke uitgaven en onkostenvergoedingen en buitenlandse reizen.
Een politiek ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis (daaronder valt ook een reis naar de landen van het Koninkrijk in de Caraïben en de BES-eilanden) te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Geen toestemming is nodig voor reizen naar nabijgelegen Duitse buurgemeenten of bijeenkomsten van de Euregio. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Indien het toestemming aan een bestuurder betreft wordt het algemeen bestuur van de besluitvorming in het dagelijks bestuur op de hoogte gesteld.
Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
Het ten laste van de gemeenten meereizen van de partner van een politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan als dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee is gediend. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.
Citeertitel en inwerkingtreding
Deze verordening wordt aangehaald als ‘Gedragscode voor politiek ambtsdragers van de gemeente Winterswijk’. De verordening treedt in werking met ingang van heden.
De ‘Gedragscode voor politieke ambtsdragers van de gemeente Winterswijk’, vastgesteld bij raadsbesluit van 28 februari 2008, nr. II-3, wordt hierbij ingetrokken.