Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Subsidieverstrekking Sportstimulering 2007 |
Citeertitel | Beleidsregels Subsidieverstrekking Sportstimulering 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke ontwikkeling |
Deze regeling vervangt de Bijzondere Beleidsregels Subsidieverstrekking Sportstimulering 2004; en de Bijzondere Beleidsregels Verenigingsgebruik Bredase Zwembaden.
Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-09-2011 | 22-09-2011 | Intrekking | 29-09-2011 Geen | 38373 | |
01-07-2006 | 22-09-2011 | Nieuwe regeling | 29-06-2006 Het Stadsblad Breda, 12-07-2006 | 28342 |
De raad van de gemeente Breda;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders en met overname van de daarin vermelde overwegingen;
gelet op de artikelen 147 van de Gemeentewet;
gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het bepaalde in de Welzijnswet 1994;
gelet op het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening Breda 1998;
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 van toepassing verklaring
Deze Beleidsregels zijn van toepassing op alle subsidies op het gebied van sport.
Artikel 1:2 begripsomschrijvingen
leden met een beperking De in de gemeente Breda woonachtige, contributie betalende en actief sportende leden van een sportvereniging, die door een beperking of stoornis als gevolg van een lichamelijke en/of verstandelijke en/of psychische aandoening, voor hun situatie normaal te achten sportactiviteiten niet anders dan met specifieke aanpassingen, voorzieningen of begeleiding, kunnen bedrijven en die door hun sportvereniging zijn aangemeld bij de NEBAS-NSG of een reguliere sportbond.
Sportevenement Een grootschalige sportieve gebeurtenis die in Breda wordt georganiseerd, niet gericht op professionele of semi-professionele sporters, maar op de sportstimulering en/of de sportieve prestatie van amateur- en recreatiesporters, waarbij het merendeel van de deelnemers uit Breda afkomstig is.
HOOFDSTUK 2 Erkenning en subsidievormen
Het College kan, gehoord de Stichting Breda-Actief, een erkenning intrekken indien:
aan de hand van het daadwerkelijk functioneren van de vereniging kan worden afgeleid, dat de vereniging niet langer kan worden geacht de aangegeven doelstelling op een naar het oordeel van het College acceptabele wijze te verwezenlijken.
Het advies van de Stichting Breda-Actief ter zake is niet bindend.
Het College kan in haar beslissing tot verlening of vaststelling van de subsidie bepalen dat de subsidie geheel of gedeeltelijk het karakter heeft van een garantiesubsidie, wat betekent dat van gemeentewege tot een bepaald maximumbedrag subsidie zal worden verstrekt als dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 2:4 niet subsidiabele kosten
De subsidieverstrekking is als middel altijd een aanvulling op andere bronnen van inkomsten. Voor zover de kosten die verbonden zijn aan het organiseren van een activiteit bekostigd kunnen worden uit andere bronnen van inkomsten, zoals reeds aanwezig eigen vermogen, eigen bijdrage van de deelnemers, sponsoring, subsidie van derden en andere bronnen van inkomsten, wordt geen gemeentelijke subsidie verstrekt. Het College bepaalt welke eigen bijdrage redelijkerwijs van de deelnemers verwacht kan worden.
Artikel 2:5 uitvoeringsbepalingen
De Stichting Breda-Actief is gemandateerd de subsidies, zoals genoemd in artikel 2:3, lid 1 onder a, b, c en d van deze Beleidsregels te verlenen en vast te stellen. Aanvragen voor de subsidie-vormen, zoals genoemd in artikel 2:3, lid 1 onder a, b, c en d dienen derhalve te worden gericht aan de Stichting Breda-Actief.
HOOFDSTUK 3 De aanvraag om subsidie
Artikel 3:1 vereisten aanvraag
Naast de in het eerste lid genoemde gegevens bevat een aanvraag om een subsidie vanaf € 5.000,- per boekjaar tevens een door het bestuur gewaarmerkte jaarrekening van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de subsidie aangevraagd wordt. De jaarrekening dient in ieder geval te bevatten een balans en een staat van baten en lasten en een toelichting daarop.
Artikel 3:2 Eerste subsidieaanvraag
Indien een organisatie voor de eerste keer subsidie aanvraagt, dient een recent exemplaar van de statuten en een uittreksel van de Kamer van Koophandel te worden overgelegd.
HOOFDSTUK 4 Subsidiabele activiteiten
Artikel 4:1 doel en reikwijdte
Een basissubsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de bestuurlijke apparaatskosten en wordt maximaal één maal per jaar aan een sportvereniging verstrekt.
AFDELING 4.2 Subsidie voor jeugdleden
Het verzoek om subsidie bevat, naast het gestelde in Hoofdstuk 3 van deze Beleidsregels:
een opgave van het werkelijke, in de gemeente Breda woonachtige, aantal jeugdleden per 1 september voorafgaande aan het subsidiejaar. In deze opgave kan ieder lid slechts één maal worden geteld. De opgave bevat een geanonimiseerde ledenlijst met daarop per lid in ieder geval de postcode, de begindatum van het lidmaatschap en de geboortedatum;
Doel van de subsidie voor leden met een beperking is de sportbeoefening door leden met een beperking te stimuleren door de toegankelijkheid van sportverenigingen te bevorderen en een bijdrage te leveren in de specifieke aanpassingen, voorzieningen of begeleiding die voor sportbeoefening door leden met een beperking noodzakelijk zijn.
Het verzoek om subsidie bevat, naast het gestelde in Hoofdstuk 3:
een opgave van het werkelijke aantal leden met een beperking per 1 september voorafgaande aan het subsidiejaar. In deze opgave kan ieder lid slechts één maal worden geteld. De opgave bevat een geanonimiseerde ledenlijst met daarop per lid in ieder geval de postcode, de begindatum van het lidmaatschap en de geboortedatum;
Uitgangspunten voor verlening van subsidie zijn:
evenementen dienen in beginsel selfsupporting te zijn. Bij jaarlijks terugkerende evenementen wordt de subsidie in drie jaren afgebouwd, zodanig dat na drie jaren geen subsidie meer wordt verstrekt. Dat betekent het tweede jaar maximaal 50% en het derde jaar maximaal 25% van het in het eerste jaar verstrekte subsidie;
Artikel 4:11 accommodatiesubsidie
Het verzoek om subsidie bevat:
een opgave van het aantal uren dat in het seizoen gebruik zal worden gemaakt van een niet- gemeentelijke zaalsportaccommodatie, alsmede het daarvoor per uur geldende tarief, een en ander blijkende uit een mede te overleggen kopie van het desbetreffende huurcontract of een verklaring van de verhuurder.
Artikel 4:15 doel en reikwijdte
Doel van de investeringssubsidie is het leveren van een bijdrage aan het oprichten van een voorziening en/of de eerste aanschaf en/of het aanbrengen van voorzieningen, niet primair noodzakelijk voor de uitvoering van de sportactiviteiten, maar die bijdragen aan een verbetering van het functioneren van de sportvereniging.
Indien en voor zover, de betreffende voorziening wordt of is gesitueerd op een perceel grond:
behorend noch tot de eigendom van de gemeente Breda, noch tot de eigendom van de subsidieaanvragende vereniging, dient met betrekking tot die voorziening ten behoeve van de subsidieaanvragende vereniging het recht van opstal gevestigd te zijn, eventueel gecombineerd met het recht van erfpacht met betrekking tot de ondergrond van de betreffende voorziening, een en ander voor een periode, gelijk aan de gemiddelde levensduur van de betreffende voorziening.
Artikel 4:18 doel en reikwijdte
Een ‘verenigingsuur’ is het gebruik door een zwem- en watersportvereniging van het 25 meterbassin in zwembad ‘Van Sonsbeeck’ of het 50 meterbassin in het zwembad ‘Wisselaar’ (of delen daarvan indien hierover overeenstemming met de exploitant is bereikt), op basis van een gebruiksovereenkomst tussen de exploitant en de betreffende vereniging.
De in lid 4 bedoelde incidentele uren verenigingsgebruik komen voor subsidie in aanmerking tot maximaal 180 uur op jaarbasis. Het aantal verplichte uren zoals genoemd in lid 4 sub a van dit artikel is hierbij bepalend. Het aantal subsidiabele niet-verplichte uren bedraagt niet meer dan het aantal verplichte uren.
De subsidieaanvraag wordt jaarlijks vóór 1 december ingediend en gaat vergezeld van een rooster van wekelijkse uren verenigingsgebruik voor het komende kalenderjaar en een rooster van incidentele uren verenigingsgebruik voor de periode van januari tot augustus van het komende kalenderjaar. Jaarlijks vóór 1 mei wordt een rooster van incidentele uren verenigingsgebruik voor de periode van augustus tot en met december van het lopende kalenderjaar ingediend.
Als verplichtingen als bedoeld in artikel 4:37 eerste lid onder b van de Algemene wet bestuursrecht legt het College subsidieontvangende organisaties het volgende op:
De organisatie verleent aan het College of de door haar aangewezen personen desgevraagd inzage in de administratie en verstrekt inlichtingen die van belang kunnen zijn voor de beoordeling van de doelmatigheid en de rechtmatigheid van de besteding van de subsidie en/of voor het naleven van de voorschriften die aan de subsidieverlening zijn verbonden.
De artikelen in dit hoofdstuk zijn van toepassing op subsidies hoger dan € 5.000,- per boekjaar indien deze niet verstrekt zijn op basis van normbedragen.
Het vormen, dan wel het voeden van een algemene en/of egalisatiereserve met gemeentelijke subsidiegelden is uitsluitend mogelijk wanneer er bij de structureel gesubsidieerde organisatie sprake is van een positief jaarresultaat, voor zover dat niet wordt veroorzaakt door het niet of slechts gedeeltelijk uitvoeren van activiteiten waarvoor de voorlopige subsidie is verkregen.
Bij de toets of de reserve het in lid 4 vermelde maximum heeft overschreden worden de volgende onderdelen van de reserve buiten beschouwing gelaten:
dat deel van de reserve dat na toepassing van lid 5a resteert en dat gevormd is uit andere inkomsten dan structurele subsidiegelden van de Gemeente Breda. Indien dit deel door de subsidieontvanger niet voldoende kan worden aangetoond, wordt voor het vaststellen van dit deel de volgende verdeelsleutel gebruikt:
netto inkomsten in het betreffende boekjaar exclusief de structurele subsidiebijdrage van de Gemeente Breda, gerelateerd aan de totale inkomsten;
Deze aanvraag dient te bestaan uit een door minimaal twee leden van het bestuur ondertekend financieel en inhoudelijk verslag. Het financieel verslag bevat een staat van baten en lasten en een toelichting daarop en dient op dezelfde wijze te worden ingericht als de begroting. Het inhoudelijk jaarverslag dient een weergave van de activiteiten te bevatten en aan te sluiten bij het activiteitenplan waarop de subsidieverlening gebaseerd is.
Als de aanvraag tot definitieve vaststelling niet voldoet aan de eisen zoals die gesteld zijn in de Algemene wet bestuursrecht, in het hierboven opgenomen artikel 7:1 en bij de subsidieverlening gestelde eisen, verzoekt het College de subsidieontvanger om binnen een bepaalde termijn de aanvraag aan te vullen.
In gevallen waarin deze Beleidsregels niet voorzien, beslist het College.
Deze Beleidsregels treden in werking per 1 juli 2006 en zijn van toepassing op alle subsidieaanvragen waarvan de activiteiten betrekking hebben op het jaar 2007 e.v.