Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Verordening verstrekking persoonsgegevens GBA

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening verstrekking persoonsgegevens GBA
CiteertitelVerordening verstrekking persoonsgegevens GBA
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 9-11-2011

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad 2011, afd. 3A, nr. 219/848

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-11-201106-01-201417-11-2014nieuwe regeling

09-11-2011

Gemeenteblad 2011, afd. 3A, nr. 219/848

Gemeenteblad 2011, afd. 1, nr. 848

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening verstrekking persoonsgegevens GBA

 

 

Inhoud

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • In het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt verstaan onder:

    • a.

      Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • b.

      GBA: gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in de Wet GBA;

    • c.

      ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

    • d.

      afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;

    • e.

      binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een taak uitvoert onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam;

    • f.

      derden: rechtspersonen en natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de Wet GBA;

    • g.

      Registratiecommissie: de door het college van burgemeester en wethouders bij zijn besluit van 3 oktober 1990, nr. 767, ingestelde adviescommissie inzake aangelegenheden met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.

Artikel 2 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

  • 1.

    Met inachtneming van de artikelen 88, 89 en 96 van de Wet GBA kan het college van burgemeester en wethouders besluiten om aan binnengemeentelijke afnemers de systematische verstrekking van gegevens uit de GBA toe te staan.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders gaat hiertoe niet over dan nadat van iedere binnengemeentelijke afnemer een opgave is ontvangen waarin de taken of werkzaamheden zijn beschreven waaruit de wenselijkheid of noodzaak blijkt dat deze afnemer over gegevens uit de GBA kan beschikken en de Registratiecommissie in de gelegenheid is gesteld advies ter zake uit te brengen.

  • 3.

    Indien dat met het oog op de schaal van de afname van gegevens dan wel in verband met de doelmatigheid is aangewezen, kan het college van burgemeester en wethouders besluiten dat een binnengemeentelijke afnemer rechtstreeks toegang krijgt tot de GBA.

Artikel 3 Verplicht gebruik

  • Met inachtneming van het bepaalde in artikel 2 regelt het college van burgemeester en wethouders de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62, eerste lid, van de Wet GBA kunnen voldoen.

Artikel 4 Terugmeldplicht

  • a.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de GBA, doet hiervan mededeling aan het college van burgemeester en wethouders.

  • b.

    Het college van burgemeester en wethouders regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • c.

    Het college van burgemeester en wethouders regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de Wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 5 Verbanden tussen de basisadministratie en andere gegevensverzamelingen

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer kan een verzoek indienen, ertoe strekkende dat er verbanden mogen worden gelegd tussen de basisadministratie en een of meer andere gemeentelijke gegevensverzamelingen.

  • 2.

    Alvorens te beslissen op dit verzoek wint het college van burgemeester en wethouders advies in van de Registratiecommissie van de gemeente Amsterdam.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders willigt het verzoek slechts in, indien het van oordeel is dat het leggen van een dergelijk verband de doelmatigheid van de uitvoering van de aan de betrokken afnemer opgedragen taken of werkzaamheden ten goede komt en de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen niet onevenredig wordt benadeeld.

Artikel 6 Verstrekking aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 100 van de Wet GBA kan het college van burgemeester en wethouders aan een derde gegevens verstrekken.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders beslist hierover binnen vier weken na ontvangst van een daartoe strekkend verzoek.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders weigert een daartoe strekkend verzoek, voor zover de verstrekking een onevenredige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene zou maken.

Artikel 7 Nadere regels

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders stelt nadere regels met betrekking tot:

    • a.

      de verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers;

    • b.

      de verstrekking van gegevens aan derden;

    • c.

      het nemen van maatregelen teneinde de persoonlijke levenssfeer van ingeschrevenen ten aanzien van wie gegevens op grond van deze verordening kunnen worden verstrekt, te beschermen;

    • d.

      het beheer van de basisadministratie.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders gaat niet over tot het stellen daarvan dan nadat het daarover het advies van de Registratiecommissie heeft ingewonnen.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders kan met betrekking tot de in het eerste lid vermelde onderwerpen uitvoeringsvoorschriften vaststellen.

Artikel 8 Citeertitel

  • Deze verordening wordt aangehaald als Verordening verstrekking persoonsgegevens GBA.