Organisatie | Drimmelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeentelijke Verordening "Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen" |
Citeertitel | Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen Drimmelen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Geen
Wet Gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen, art. 2, lid 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2011 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 22-12-2011 't Carillon, 29 december 2011 | Onbekend |
Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen
Artikel 3 Het belang van samenwerking met andere gemeenten
Ten behoeve van antidiscriminatie werkt de gemeente samen met gemeenten uit de
omgeving en/of gemeenten met vergelijkbare kenmerken. Daartoe wordt:
Artikel 4 Bevoegdheidsverdeling betreffende subsidie voor werkzaamheden door de ADV, samenhangend met de uitvoering van de WGA
Artikel 11 Onvoorziene financiële tegenvallers
In geval van onvoorziene grote financiële problemen en/of buitenproportionele, onverwachte stijging van de prestaties, stelt de ADV het college zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van Drimmelen van 22 december 2011
De voorzitter, drs. G.L.C.M. de Kok
De griffier, mr. M.J.N. Schetters- Schuurbiers
Bijlage 1: Formats voor subsidieaanvragen, -beschikkingen etc.
In overeenstemming met de Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen Drimmelen dienen wij een aanvraag in voor het minimumpakket voor het jaar 201..
Dit pakket omvat de volgende prestaties:
Omdat u gebruik maakt van de gestroomlijnde subsidieprocedure bieden wij u de volgende twee prestaties extra aan:
De ADV attendeert bij de aanbieding van de registratiecijfers het college op opmerkelijke gegevens ten opzichte van eerdere rapportages of in vergelijking met andere vergelijkbare gemeenten. Deze gegevens kunnen ingrediënten vormen voor de aanbiedingsbrief van de jaarcijfers van het college aan de minister van BZK. De hoogte van het subsidiebedrag is voor het jaar 2011 € 0,382 per inwoner voor het minimumpakket2. Het aantal inwoners wordt bepaald op basis van de inwonergegevens van het CBS van het desbetreffende jaar. De betaling per inwoner wordt jaarlijks gecorrigeerd voor het IMOC-percentage voor overheidsconsumptie, zoals door het CPB.
Subsidiebeschikking 2011/ 2012
Wij hebben uw subsidieaanvraag van 29 maart 2011 voor de periode 2012 ontvangen en verlenen een subsidie van € 10.159,- voor het minimumpakket. Wij gaan ervan uit dat u de taken als omschreven in de overeenkomst uitvoert. Wij ontvangen uw verantwoordingen jaarlijks vóór 1 april volgend op het jaar waarover gerapporteerd wordt, volgens de opzet van format c, d.w.z. inclusief accountantsverklaring. Conform de Verordening – Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen stellen wij deze bedragen als volgt betaalbaar:
In overleg met mevrouw Pinto, waarnemend contactpersoon in de regio midden- en westbrabant, is afgesproken dat de subsidie voor 2011 zo spoedig mogelijk na vaststelling van de verordening wordt overgemaakt. Radar stuurt hiervoor een rekening. Voor 2012 is bovenstaande regeling van toepassing.
Format C) jaarlijkse verantwoording
Verantwoording over het Minimumpakket
De klachten worden geregistreerd en gemeld zoals voorgeschreven in het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en de Ministeriële Regeling. Het betreft in ieder geval de klachten per gemeenten in totaliteit, per discriminatiegrond (zoals burgerlijke staat, geslacht, godsdienst), per maatschappelijk terrein (zoals arbeid, buurt/wijk, huisvesting) en eventueel andere kenmerkende variabelen.
Terugkoppeling uit het regionaal discriminatieoverleg tussen politie, OM, ADV en (korpsbeheerder)gemeente.
De financiële verantwoording bevat voor het minimumpakket:
Verantwoording over het basispakket:
Beleidsbevindingen, op hoofdlijnen:
Format D) Verzoek tot definitieve vaststelling subsidie
Bij deze verzoek ik u de subsidie voor de antidiscriminatievoorziening voor het minimumpakket/basispakket definitief vast te stellen op € voor het afgelopen kalender jaar, namelijk de periode …………………………………………………...
De verantwoording over het afgelopen kalenderjaar is bijgevoegd.
Format E) Definitieve vaststelling subsidie
Op basis van de door u aangeleverde jaarverantwoordingen en uw verzoek tot definitieve vaststelling dd. stel ik hierbij de subsidie voor de antidiscriminatievoorziening voor het minimumpakket voor de periode van een jaar………………………………….. definitief vast. Voor 1 juli ontvangt u het resterende bedrag van het subsidiebedrag, nl. €………………………………, zoals bepaald in de beschikking d.d. ……. .
Toelichting op de Verordening Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen
Op 28 juli 2009 is de Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen (WGA) in werking getreden. Uitgangspunt van de wettelijke regeling is de verplichting voor gemeenten om toegang te verlenen aan burgers tot een antidiscriminatievoorziening (ADV). Volgens artikel 1 van deze wet, dient deze ADV bijstand te verlenen bij klachten over discriminatie en deze klachten te registreren. De Memorie van Toelichting op de WGA benadrukt ook het belang van preventief beleid. De wet voorziet in een besluit Algemene Maatregel van Bestuur. Tevens noemt de wet een Ministeriële Regeling. De Wet, het Besluit en de Ministeriele regeling zijn als bijlage toegevoegd bij deze toelichting (bijlagen 2, 3 en 4). In de WGA is in artikel 2 lid 2 opgenomen dat de gemeenteraad bij verordening regels vaststelt omtrent de inrichting van de antidiscriminatievoorziening en de uitvoering van haar taak. Nu veel van de nadere invulling die de wet behoeft is geregeld in het besluit, kan deze verordening zich voornamelijk richten op het belang van samenwerking met andere gemeenten en stroomlijning van de subsidieprocedure. Na vaststelling van de verordening wordt er een subsidiebeschikking naar Radar gestuurd, op dat moment is de formele samenwerking tot stand gekomen.
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
Zoals in het algemene deel van deze toelichting al aangegeven, is deze zorgplicht opgenomen in artikel 1 van de wet. In wetstechnische zin is het dan ook niet noodzakelijk om deze hier te herhalen. Er is voor gekozen om dat wel te doen, nu deze zozeer de kern van deze regelgeving uitmaken, dat het opnemen ervan sterk bijdraagt aan de begrijpelijkheid van deze verordening. Lid 3 benadrukt criteria die direct voor de burger van belang zijn.
Discriminatie is niet aan (gemeente)grenzen gebonden. Regionale samenwerking met naburige of vergelijkbare gemeenten is bevorderlijk voor goed inzicht in trends en ontwikkelingen, en voor goed antidiscriminatiebeleid. Een deel van de regionale samenwerking is geregeld via de aanwijzing discriminatie van het college van procureursgeneraal van het OM, die voorschrijft dat in iedere politieregio een regionaal discriminatieoverleg (RDO) ingesteld wordt tussen politie, OM, antidiscriminatiebureau en lokale overheid (meestal wordt deze taak op zich genomen door de korpsbeheerdergemeente). Dit artikel legt twee concrete andere zaken vast: regionale inzameling van gegevens, die vergelijkingen mogelijk maakt, en periodieke bijeenkomsten met meerdere gemeenten, die bespreking van die cijfervergelijkingen en aanverwante zaken mogelijk maakt. De gegevens worden anoniem gebruikt, het gaat alleen om de statistische gegevens. Bij zwaarwegende gronden worden de gegevens overlegd met politie en OM, dit na overleg met de gemeente.
Uitvoering van een vaste, meerjarige, wettelijke taak zou volgens de meeste gemeentelijke subsidieverordeningen ieder jaar opnieuw geregeld moeten worden. Dat geeft aanzienlijk meer rompslomp dan nodig is. Daarom wordt hier bepaald dat de Algemene subsidieverordening niet geldt voor de taken in kwestie, en in plaats daarvan een subsidieprocedure opgenomen die de beheerstaken zo eenvoudig mogelijk maakt. Wel is zoveel mogelijk aangesloten bij de systematiek van de Algemene subsidieverordening.