Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schagen

Verordening op de heffing en invordering van Leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schagen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van Leges 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is alleen van kracht voor het grondgebied van de voormalige gemeente Schagen. De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Schagen, welke is opgeheven met ingang van 1 januari 2013. Op grond van artikel 28 van de Wet algemene regels gemeentelijke indeling behoudt deze regeling haar rechtskracht voor het grondgebied waarvoor ze is vastgesteld gedurende twee jaar, tenzij de regeling eerder wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156 en 229

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201231-12-2012Onbekend

13-12-2011

Schager weekkrant, 21 december 2012

2011-9

Tekst van de regeling

Legesverordening 2012

De raad van de gemeente Schagen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. . 29 november 2011,nr. 9;

gezien het advies van de commissie Algemene Zaken Middelen d.d. 6 december 2011;

gelet op de artikelen 156, tweede lid aanhef en onderdeel h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de:

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2012

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Deze verordening verstaat onder:

  • 2.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 3.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 4.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • 5.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 6.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven voor het van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    Het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, of andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, provinciën, gemeenten, waterschappen en publiekrechtelijke bedrijfsorganen.

  • 2.

    Het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekking enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente.

  • 3.

    Het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas.

  • 4.

    Inlichtingen uit het bevolkingsregister, gevraagd door of vanwege het rijk, de provinciën, de gemeenten, de waterschappen en veenpolders, of enig ander openbaar lichaam, door vertegenwoordigers van vreemde mogendheden hier te lande, alsmede inlichtingen, die gevraagd worden door verenigingen of instellingen, die ten algemene nutte werkzaam zijn.

  • 5.

    Inlichtingen uit in de archiefbewaarplaats gedeponeerde archieven, waarmede een algemeen wetenschappelijk belang wordt gediend.

  • 6.

    De stukken en de legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken.

  • 7.

    Vergunningen en vrijstellingen als bedoeld in artikel 5.2.1 voor instellingen welke op het collecterooster staan vermeld, een CBF-keur bezitten danwel een verklaring van geen bezwaar van het CBF hebben verkregen.

  • 8.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een op de Algemene plaatselijke verordening Schagen gebaseerde vergunning voor een niet-commercieel evenement/activiteit

Artikel 5 Tarieven

De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • 2.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • 3.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen één maand na de dagtekening van de kennisgeving.

De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • 1.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • 2.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • 3.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 4.

    onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

  • 5.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • 6.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 7.

    onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

  • 8.

    hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens  );

  • 9.

    onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • 10.

    hoofdstuk 16 (kansspelen);

  • 11.

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Eerste wijziging Legesverordening 2011” van 14 december 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2012”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 13 december 2011.

griffier voorzitter

N.S. Voogd G. Westerink

Tarieventabel behorende bij de legesverordening 2012.

Titel I Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1 werkdagen met uitzondering van vrijdagen € 216,20

1.1.1.2 vrijdagen € 338,00

1.1.1.3 zaterdagen, zondagen, alsmede op collectief ingeroosterde ATV dagen van gemeentepersoneel  € 665,80

1.1.1.4 op zaterdag, zondag en werkdagen waarop het gemeentehuis gesloten is € 665,80

1.1.1.5 op maandag t/m vrijdag buiten de openingstijden van 09.00 uur tot 16.30 uur  € 665,80

1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.1 werkdagen met uitzondering van vrijdagen  € 216,20

1.1.2.2 vrijdagen € 338,00

1.1.2.3 zaterdagen, zondagen, alsmede op collectief ingeroosterde ATV dagen van gemeentepersoneel € 665,80

1.1.3  Het tarief voor de beschikbaarstelling van personeel van de gemeente als getuige van een huwelijk of geregistreerd partnerschap bedraagt 

15,80

1.1.4 Indien de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap plaatsvindt in het Slot Schagen worden de in 1.1.1.1, 1.1.1.2, 1.1.1.3, 1.1.2.1, 1.1.2.2 en 1.1.2.3 genoemde tarieven verhoogd met  € 68,00

1.1.5  Kosten onderzoek huwelijkslocatie  € 162,40

1.1.6  Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een:

1.1.6.1 trouwboekje of een partnerschapsboekje € 9,85

1.1.6.2 duplicaat trouwboekje of partnerschapsboekje  € 9,85

1.1.7 Terzake van het in het behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten Burgerlijke Stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

Hoofdstuk 2Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.2.1.1 het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen  € 48,70

1.2.1.2 het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)  € 48,70

1.2.1.3 het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)  € 48,70

1.2.1.4 het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument  € 9,35

1.2.1.5 het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker

in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3  € 21,85

1.2.1.6 het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3  € 9,35

1.2.1.7 het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar  € 30,00

1.2.1.8 het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder € 40,05

1.2.2 De tarieven als genoemd in de onderdelen1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 45,90

1.2.3 Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per

bijschrijvingsticker van € 21,80

1.2.5 Indien de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt en dit document bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden de in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 genoemde tarieven

verhoogd met € 17,05

Hoofdstuk 3Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 37,05

1.3.2 Indien de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt en dit document bij de nieuwe aanvraag niet kan worden overlegd, wordt het in 1.3.1 genoemde tarief verhoogd met € 16,80

1.3.3 Het tarief genoemd in 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 34,05

Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdeel 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:  € 7,60

1.4.2.2 tot het afsluiten van een overeenkomst voor een eenmalige levering van minimaal 10 gegevens of het verstrekken van minimaal 10 gegevens voor de periode van maximaal één kalenderjaar:

1.4.2.2.1 voor de eerste 10 gegevens, per aanvraag:  € 2,55

1.4.2.2.2 voor de volgende 90, per aanvraag:  € 1,00

1.4.2.2.3 voor de volgende 900, per aanvraag: € 0,25

1.4.2.2.4 Alle volgende gegevens:  € 0,15

1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking: € 7,60

1.4.4.2 tot het afsluiten van een overeenkomst voor een eenmalige levering van minimaal 10 gegevens of het verstrekken van minimaal 10 gegevens voor de periode van maximaal één kalenderjaar:

1.4.4.2.1 voor de eerste 10 gegevens, per aanvraag:  € 2,55

1.4.4.2.2 voor de volgende 90, per aanvraag:  € 1,00

1.4.4.2.3 voor de volgende 900, per aanvraag:  € 0,25

1.4.4.2.4 alle volgende gegevens € 0,15

1.4.5 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens: € 2,50

1.4.6 Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,25

Hoofdstuk 5Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.5.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet

1.5.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.5.1.1.1 ten hoogste 100 pagina's, per pagina  € 0,25

met een maximum per bericht van € 4,60

1.5.1.1.2 meer dan 100 pagina's  € 23,10

1.5.1.2 bij verstrekking anders dan op papier  € 4,60

1.5.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking moeilijk toegankelijke gegevensverwerking  € 23,10

1.5.2  indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.5.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens  € 4,60

Hoofdstuk 6Bestuursstukken

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting c.a.:  € 10,65

1.6.1.2 een afschrift van de gemeenterekening zonder bijlagen  € 10,65

1.6.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.2.1 een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering bij abonnement voor een kalenderjaar  € 50,00

1.6.2.2 een afschrift van de besluitenlijst per raadsvergadering  € 1,85

1.6.2.3 een afschrift van de besluitenlijst per raadsvergadering bij abonnement per kalenderjaar  € 18,25

1.6.2.4 een afschrift van de B&W besluitenlijst bij abonnement per kalenderjaar  € 125,10

1.6.2.5 een afschrift van de B&W besluitenlijst per exemplaar:  € 2,60

1.6.3 Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld.

1.6.3 Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld

Hoofdstuk 7Overige publiekszaken

1.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag  € 30,45

1.7.2 tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap  € 7,60

1.7.3 tot het verkrijgen van een attestatie de vita  € 7,60

1.7.4 tot het verkrijgen van verklaringen, welke in het bijzonder belang van de daarbij betrokken personen worden opgemaakt, per stuk  € 7,60

1.7.5 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening  € 7,60

Hoofdstuk 8Gemeentearchief

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier  € 11,35

Hoofdstuk 9Leegstandswet

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet  € 194,80

1.9.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de

Leegstandswet € 97,40

Hoofdstuk 10Marktstandplaatsen

1.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.10.1 een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening Schagen (individuele vergunning)  € 27,65

1.10.2 overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 13 van het Marktreglement Schagen  € 27,65

Hoofdstuk 11Winkeltijdenwet

1.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet  € 27,65

Hoofdstuk 12Kansspelen

1.12.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.12.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één

speelautomaat  € 57,35

1.12.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 57,35

en voor iedere volgende speelautomaat € 34,50

1.12.1.3 voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd  € 229,90

1.12.1.4 voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat  € 229,90

en voor iedere volgende speelautomaat  € 226,50

1.12.2. Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)  € 27,65

Hoofdstuk 13Telecommunicatie

1.13.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet  € 217,80

1.13.2 Het in 1.13.1 genoemde tarief wordt:

1.13.2.1 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk verhoogd met  € 158,15

1.13.2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt verhoogd met  € 52,70

13.2.3 per 100 strekkende meters aan te leggen kabel of een gedeelte daarvan verhoogd met  € 17,80

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

1.14. Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 per pasje/ontheffing

€ 13,15

14.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van het Regeling voertuigen  € 31,75

14.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB)  € 27,65

14.4 tot het verkrijgen van een aanstellingspas (evenementen)verkeersregelaar als bedoeld in artikel 58 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB)  € 13,15

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.15.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina  € 2,54

1.15.1.2 een afschrift van de besluiten van het gemeentebestuur op basis van artikel 141 van de Gemeentewet, per pagina of gedeelte daarvan 

0,10

1.15.1.3 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.15.1.3.1 per pagina op papier van A4-formaat  € 0,40

1.15.1.3.2 per pagina op papier van A3-formaat  € 0,80

1.15.1.3.3 per pagina op papier van A1-formaat  € 4,05

1.15.1.3.4 per pagina op papier van A0-formaat  € 6,10

1.15.1.4 een beschikking op aanvraag voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijke regeling een tarief is opgenomen 

€ 27,65

1.15.1.5 stukken of uittreksels welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per beschikking € 27,65

1.15.2 Het tarief voor het verlenen van hulp bij het opmaken van stukken en of tekeningen, nodig bij het aanvragen van vergunningen volgens wetten of verordeningen tot maximaal één uur bedraagt  € 27,65

1.15.3 Het tarief bedraagt voor het afgeven van een internationaal vaccinatiebewijs  € 1,80

1.15.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

1.15.4.2 standplaatsvergunning  € 27,65

1.15.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van informatie aan derden ten behoeve van taxaties van onroerende zaken  € 27,45

1.15.5.1 Indien een aanvraag als bedoeld in 1.15.5 tevens een aanvraag tot het verstrekken van gegevens ten behoeve van onderzoek naar kwaliteit van de bodem betreft, wordt het onder 1.15.5 vermelde tarief verhoogd met

€ 101,50

Titel II

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1 bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is: 

€ 101,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1 Bouwactiviteiten

2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 122,00

Te vermeerderen met de volgens onderstaande tabel te bepalen percentage van de op € 1.000 afgeronde bouwkosten:

2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen: 2,85% van de bouwkosten

2.3.1.1.2 indien de bouwkosten € 5.000 tot € 20.000 bedragen: 2,45% van de bouwkosten; met een minimum van: € 142,50

2.3.1.1.3 indien de bouwkosten € 20.000 tot € 40.000 bedragen: 1,90% van de bouwkosten; met een minimum van: € 490,00,

2.3.1.1.4 indien de bouwkosten € 40.000 tot € 80.000 bedragen: 1,52% van de bouwkosten; met een minimum van: € 760,00,

2.3.1.1.5 indien de bouwkosten € 80.000 of meer bedragen: 1,25% van de bouwkosten; met een minimum van: € 1.216,00

2.3.2 Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:  € 256,50

Het tarief wordt vermeerderd met indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  € 382,00

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  € 373,50

2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  € 373,50

2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  € 681,75

2.3.3.3.1 Indien voor de behandeling van een aanvraag als bedoeld in 2.3.3.3 een extern bureau moet worden ingeschakeld voor het uitvoeren van een onderzoek ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing, wordt het tarief genoemd in artikel 2.3.3.3 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.3.3.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.3.3.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.3.4 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):  € 373,50

2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  € 308,00

2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  € 308,00

2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  € 681,75

2.3.4.3.1 Indien voor de behandeling van een aanvraag als bedoeld in 2.3.4.3 een extern bureau moet worden ingeschakeld voor het uitvoeren van een onderzoek ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing, wordt het tarief genoemd in artikel 2.3.4.3 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.4.3.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.3.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)  € 308,00

2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5 Tot 200 m²  € 256,50

Van 200 tot 500 m²  € 384,75

Van 500 tot 2.000 m²  € 641,25

Van 2.000 tot 5.000 m²  € 897,75

Meer dan 5.000 m²  € 1282,50

2.3.6 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,  € 195,00

2.3.7 Kappen

2.3.7 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:  € 27,25

2.3.8 Andere activiteiten

2.3.8 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.8.1 als het een gemeentelijke verordening betreft  € 27,25

2.3.8.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft  € 27,25

2.3.9 Advies

2.3.9.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.9.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.9.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.10 Verklaring van geen bedenkingen

2.3.10.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.10.1.1 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.10.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.10.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.11 Vaststelling hogere waarde Wet geluidhinder

2.3.11.1 Indien een procedure tot vaststelling van een hogere waarde ingevolge de Wet geluidhinder nodig is.  € 308,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.1 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt: 50%

2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.2 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%

2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.9 en 2.3.10 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: 25%

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening  € 681,75

2.7.1.1 Indien voor de behandeling van een aanvraag als bedoeld in 2.7.1 een extern bureau moet worden ingeschakeld voor het uitvoeren van een onderzoek ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing, wordt het tarief genoemd in artikel 2.7.1 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.7.1.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.7.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening  € 308,00

Hoofdstuk 8 Sloopmelding

2.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening  € 27,25

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:  € 27,25

Hoofdstuk 10 Diversen

2.10 Indien een aanvraag digitaal wordt ingediend bedragen de kosten voor het analoog maken van de tekeningen;

2.10.1 per pagina op papier van A2-formaat  € 2,00

2.10.2 per pagina op papier van A1-formaat  € 4,00

2.10.3 per pagina op papier van A0-formaat  € 6,00

Titel III

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank en Horecawet  € 296,30

3.1.2 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een wijziging als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet  75,35

3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank en Horecawet  € 24,10

3.1.4 tot het verkrijgen van een ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend mogen houden van voor het publiek toegankelijke lokaliteiten  € 27,65

3.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als gevolg van een wijziging van de beheerder en/of de leidinggevenden 

€ 84,65

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2 Voor toepassing van dit hoofdstuk wordt onder het centrumgebied het gebied van het stadscentrum verstaan dat begrensd wordt door de straten Noord, Beethovenlaan, Schubertstraat, Langestraat, Thorbeckestraat, Stationsweg, Plantsoen, Landbouwstraat, Oude Slotstraat, Hoftstraat, Loet en Rensgars, waarbij ook deze genoemde straten geacht worden te behoren tot dit gebied.

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een vermakelijkheid in voor publiek toegankelijke plaatsen

3.2.1.1 indien het een evenement betreft buiten het centrumgebied 53,85

3.2.1.2 indien het een evenement betreft in het centrumgebied waarbij het verwachte aantal bezoekers

3.2.1.2.1 minder bedraagt dan 500 € 107,65

3.2.1.2.2 meer dan 500 bedraagt maar minder dan 3000 € 215,30

3.2.1.2.3 meer bedraagt dan 3000 € 538,20

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

3.3.1 vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting (artikel 3.4 van de Apv) € 400,80

3.3.2 vergunning voor het wijzigen van een seksinrichting (artikel 3.4 van de Apv) eerste lid van de Apv) € 200,40

Hoofdstuk 4 Brandveiligheidsverordening

3.4. Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1 tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning ten behoeve van evenementen € 56,65

3.4.2 om een verklaring van overdracht van de gebruiksvergunning aan een nieuwe eigenaar € 25,00

De Legestabel Schagen 2012 behoort bij raadsbesluit van 13 december 2011 tot vaststelling van de Legesverordening 2012.

De griffier van Schagen,