Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2005 |
Citeertitel | Reglement van orde op de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Gewijzigd:14 december 20062 april 20091 februari 2012
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-02-2012 | 02-10-2014 | Wijziging in de originele verordening van 2005 | 01-02-2012 | 2012-004 | |
03-04-2009 | Wijzigingen in de originele verordening van 2005 | 02-04-2009 onbekend | onbekend |
De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op 1 februari 2012;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
overwegende dat het presidium op 16 januari 2012 heeft aangegeven de voorkeur te hebben voor een aanvangstijd van raadsvergaderingen van 19.30 uur om alle aanvangstijden van (opinie)raadsvergaderingen gelijk te trekken;
b e s l u i t :Vast te stellen de volgende wijziging van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Woensdrecht:
Artikel I Wijziging reglementHet Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Woensdrecht wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 7 Vergaderfrequentie1. De vergaderingen van de raad vinden in de regel éénmaal per zes weken plaats, vangen aan om 19.30 uur en worden gehouden in het gemeentehuis.2. De voorzitter kan een andere dag en aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover, tenzij er sprake is van een spoedeisende situatie, vooraf overleg met het presidium.
Artikel II InwerkingtredingDit besluit treedt in werking op de dag na die waarop het is bekendgemaakt.
========================================================================================================
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:a. voorzitter: de voorzitter van de raad of diens vervanger;b. lid: iedere persoon die tot lid van de raad is benoemdc. portefeuillehouder: de burgemeester en de wethouders afzonderlijkd. amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;e. subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;f. motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;g. voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;h. initiatiefvoorstel: een voorstel voor een verordening of een ander voorstel.i. besluitstuk (A): een voorstel dat, al dan niet in combinatie met andere voorstellen, wordt opgenomen in één agendapunt met de aanduiding Besluitstukken en waarover door de raad in de vergadering niet wordt beraadslaagd en uitsluitend gestemd kan worden;j. bespreekstuk (B): een agendapunt dat conform het gestelde in dit reglement wordt behandeld.
De voorzitter is belast met:a. het leiden van de vergadering;b. het handhaven van de orde;c. het doen naleven van het reglement van orde;d. hetgeen de wet of dit reglement hem verder opdraagt.
Het presidium heeft tot taak:a. de vergaderingen van de raad voor te bereiden;b. de zaken te behartigen die het functioneren van de raad betreffen;c. het doen van voorstellen aan de raad over procedurele en met het dualiseringsproces verband houdende zaken.d. Het opstellen van het jaarlijkse vergaderschema met daarin opgenomen de data van de vergaderingen van de raad, raadscommissies en presidium, alsmede de data van toezending van de agendastukken van de betreffende vergaderingen.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie;wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter.b. Met de onder a. beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad na de mededeling daarvan.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
De oproep die schriftelijk of per e-mail plaatsvindt, bevat de voorlopige agenda bedoeld in artikel 9, eerste lid. Indien voor de vergadering deskundigen of adviseurs worden uitgenodigd wordt dit in de oproep aangegeven onder vermelding van o.a. naam en functie alsmede voor welk agendapunt betrokkenen zijn uitgenodigd .
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de griffier door ondertekening vastgesteld.
Bij het openen en sluiten van de vergadering spreekt de voorzitter de Overweging uit, dat door de leden van de raad, portefeuillehouders en griffier staande wordt aanhoord.
Artikel 18 Notulen (gewijzigd 2 april 2009)
De ontwerpbesluitenlijst moeten inhouden:a. de namen van de voorzitter, de griffier en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren en de overige personen die op uitnodiging aanwezig waren of het woord gevoerd hebben;b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;c. een zakelijke samenvatting van het besluit;d. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden;e. als bijlage wordt aan de besluitenlijst toegevoegd de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, moties, amendementen en subamendementen;f. aan de besluitenlijst wordt een actiepuntenlijst toegevoegd waarin gedane toezeggingen worden vermeld.g. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 25 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt besproken in het presidium waarbij de wijze van afdoening aan de raad wordt voorgesteld en op de lijst vermeld. De lijst wordt met de oproep aan de leden van de raad toegezonden en ter inzage gelegd.
Artikel 21 Aantal spreektermijnen
Het derde lid is niet van toepassing op:a. het lid van het college, dat in het bijzonder belast is met het in behandeling zijnde onderwerp;b. de rapporteur van een commissie;c. het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, voor wat betreft dat amendement, die motie of dat voorstel.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad.De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren. Hierbij wordt geen interruptie toegestaan.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 27 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een naam op de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 28 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft.Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 30 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd.Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:a. een blanco ingeleverd stembriefje;b. een ondertekend stembriefje;c. een stembriefje waarop meer dan één naam is vermeld, tenzij de stemming verschillende vacatures betreft;d. een stembriefje waarbij, indien het een benoeming op voordracht betreft, op een persoon wordt gestemd die niet is voorgedragen;e. een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming is beperkt.
Artikel 31 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd.Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel te wijzigen of in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die in de vergadering aanwezig zijn.
Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk en ondertekend door de indiener(s) bij de griffier worden ingediend, tenzij de voorzitter – met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde -oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
Artikel 36 Initiatiefvoorstellen
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld, het voorstel eerst dient te worden behandeld in een raadscommissie of voor advies naar het college dient te worden gezonden. In het laatste geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk of per e-mail bij de griffier ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen. Het verzoek per e-mail dient als bijlage meegezonden te worden en vóór aanvang van de vergadering door de indiener(s) te worden ondertekend.
De griffier brengt namens de voorzitter de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en het college. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering, na indiening van het verzoek, wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt wanneer tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 38 Schriftelijke vragen
De schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen twintig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, wordt de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis gesteld, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
Indien een lid van de raad over een onderwerp inlichtingen als bedoeld in de artikelen 169, derde lid, en 180, derde lid, van de Gemeentewet verlangt, wordt een verzoek daartoe schriftelijk of per e-mail ingediend bij het college of bij de burgemeester. Het verzoek per e-mail dient als bijlage meegezonden te worden en binnen vijf dagen na het verzenden hiervan door de indiener(s) te worden ondertekend.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 42 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn.Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 39, zijn vanovereenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Vóór de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 46 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 48 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan tijdig mededeling aan de griffier en gedragen zich naar de aanwijzingen van de voorzitter.
Artikel 48a Audioverslag (toegevoegd 2 april 2009)
Tijdens de openbare raadsvergadering wordt een audioregistratie van het besprokene gemaakt welke naderhand via de website per onderwerp te beluisteren is.
Artikel 49 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.