Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rozendaal

Archiefverordening gemeente Rozendaal 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRozendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingArchiefverordening gemeente Rozendaal 2005
CiteertitelArchiefverordening gemeente Rozendaal 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefwet 1995, art 30,lid 1, 32, lid 2

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-200531-03-2012nieuwe regeling

13-09-2005

Gemeentelijk informatieblad “In de Roos”23-9-2005

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening gemeente Rozendaal 2005

De raad van de gemeente Rozendaal;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 augustus 2005, nr. wp05-50;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995 en tevens gelet op het feit dat in 2002 het beheer van de archiefbewaarplaats en daarmee corresponderende bevoegdheden door middel van een gemeenschappelijke regeling zijn overgedragen aan het Gelders Archief;

BESLUIT

vast te stellen de: Archiefverordening gemeente Rozendaal 2005

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

a. de wet:

de Archiefwet 1995;

 

 

b. gemeentelijke organen:

de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente Rozendaal;

 

 

c. gemeenschappelijke regeling:

Het Gelders Archief;

 

 

d. archiefbescheiden:

de in artikel 1, onder c van de wet genoemde bescheiden;

 

 

e. archiefbewaarplaats:

de door het Gelders Archief ingevolge artikel 31 van de wet en artikel 6, lid 2 sub a van de gemeenschappelijke regeling aangewezen archiefbewaarplaats;

 

 

f. de archiefruimte:

de bewaarplaats voor archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

 

 

g. de archivaris:

de overeenkomstig artikel 32 van de wet en artikel 6, lid 2, sub c van de gemeenschappelijke regeling door de gemeenschappelijke regeling benoemde gemeentearchivaris;

 

 

h. de beheerder:

degene die is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;

 

 

i. beheerseenheid:

een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel;

 

 

j. informatiesysteem:

systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.

Hoofdstuk 2: De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 3

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden die berusten bij gemeentelijke organen en voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 4
  • 1.

    Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschiedt op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2.

    Het eerste lid van dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbenden, waarvan redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 5

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht voorschriften vast. Zij dragen tevens zorg voor het aanwijzen van beheerders.

Hoofdstuk 3 Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats

Artikel 6

De archivaris ziet erop toe dat het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.

Artikel 7
  • 1.

    De beheerder verstrekt aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verleent de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.

  • 2.

    De archivaris en degenen die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de archiefbescheiden die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en de ruimten waarin deze zich bevinden.

Artikel 8

De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerder, alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 9

De beheerder doet aan de archivaris ten minste tijdig mededeling van het voornemen tot:

  • a)

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een beheerseenheid of overdracht van één of meer taken aan een andere beheerseenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b)

    bouw, verbouwing, inrichting, of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;

  • c)

    verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;

  • d)

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem en

  • e)

    voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen.

Artikel 10

Burgemeester en wethouders verzoeken de archivaris op grond van artikel 27, eerste lid van de gemeenschappelijke regeling jaarlijks om een verslag betreffende het door hem uitgeoefende toezicht op het beheer van de in dit hoofdstuk bedoelde archiefbescheiden.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 11

De Archiefverordening gemeente Rozendaal, vastgesteld d.d. 16 december 1997 wordt ingetrokken.

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking twee weken nadat zij is bekendgemaakt.

Artikel 13

Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening Rozendaal 2005.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Rozendaal d.d. 13 september 2005,

de griffier

K.M.Schaap

de voorzitter

A.H.Boerma-van Doorne