Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Terrassenbeleid Gemeente Enschede |
Citeertitel | Terrassenbeleid Gemeente Enschede |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Terrassen |
Geen
gelet op de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet en de Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Enschede
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-06-2009 | 15-08-2016 | Onbekend | 24-06-2009 Onbekend | Gemeenteblad nr. 236 |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
De Burgemeester van Enschede, gelezen het voorstel van 24 juni 2009, dienst DSOB,
gelet op de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet en de Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Enschede,
vast te stellen de volgende beleidsregel waarin wordt uiteengezet welke normen de Burgemeester hanteert bij de uitoefening van zijn bevoegdheid om ter regulering vergunning dan wel ontheffing te verlenen voor het mogen hebben van terrassen en/of rookstroken.
Het sinds 2005 in de gemeente Enschede ingevoerde terrassenbeleid functioneert goed. Om optimaal op veranderende omstandigheden en op de behoeften van ondernemers te kunnen inspelen is periodieke aanpassing nodig. De voorliggende beleidsregel is daarvan het resultaat. In samenwerking met belanghebbenden is invulling gegeven aan het gemeentelijk streven tot deregulering. Daarnaast wordt ingespeeld op het rookverbod in de horeca door het toestaan van rookstroken. Een en ander vertaalt zich in een afgeslankte beleidsregel met minder en begrijpelijker regels. Indien nodig leent deze beleidsregel zich voor snelle aanpassing.
Bij terrassen en rookstroken spelen verschillende belangen die soms haaks op elkaar staan. Enerzijds de belangen van de horeca die van economische aard zijn. Anderzijds zijn er de belangen van de gemeente, die zien op een veilige, schone, hele en leefbare openbare ruimte, op de veiligheid en de doorstroming van het verkeer, op de toegankelijkheid voor hulpdiensten en op de beperking van overlast voor de woon- en leefomgeving.
Dit terrassenbeleid is een beleidsregel als bedoeld in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en vormt een verdere uitwerking van artikel 2:28 Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Enschede (APV). Op grond van artikel 174, lid 1 Gemeentewet ligt de bevoegdheid om een terrasvergunning te verlenen bij de burgemeester. Deze beleidsregel is daarom een beleidsregel van de burgemeester.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Rookstrook: deze dient ter facilitering van rokers en is een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar enkel stagelegenheid kan worden geboden en waar dranken kunnen worden genuttigd, maar dranken niet kunnen worden geschonken. Tevens kunnen er geen spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt;
Horecabedrijf: dit is een voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een horecabedrijf wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Onder horecabedrijf wordt tevens verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden;
Deze beleidsregel dient gebruikt te worden bij de beoordeling van vergunningaanvragen. Bij aanvragen wordt op de hiernavolgende hoofdcriteria getoetst die in deze beleidsregel verder uitgewerkt worden:
Een adviesvraag aan een relevante gemeentelijke- of niet-gemeentelijke instantie maakt deel uit van het behandeltraject van de aanvraag. Dit, gemotiveerde, advies wordt vanuit de eigen deskundigheid gegeven.
Het advies is niet bindend maar wordt meegenomen in de overwegingen die leiden tot de beslissing op de aanvraag. Adviserende instanties (kunnen) zijn: het Stadsdeelbeheer, de Werkgroep Beheer Binnenstad, de afdeling Ontwerp (verkeer), het cluster Bouwen en Milieu en de Regiopolitie Twente.
Uitgangspunten voor dit beleid zijn:
1.Dit beleid regelt dat terrassen en rookstroken gebiedgebonden gereguleerd worden. Verschillen inzake leefbaarheid, openbare orde en (verkeers)veiligheid liggen hieraan ten grondslag. De drie te onderscheiden gebieden kennen allen hun specifieke regels ten aanzien van terrassen. De gebieden zijn:
I.Het ‘Gebied op en om de Oude Markt’ (bijlage-1);:
Dit gebied omvat de Oude Markt en wordt omgrensd door: de Marktstraat – de Jacobusgang – de Langestraat – de Rigtersgang – de Haverstraatpassage en de Menistenstraat.
In dit gebied kunnen terrassen onder voorwaarden vergunningvrij worden toegestaan. Dit gebied kent een winterterraszone en een zomerterraszone die als zodanig aan de inrichting van de bestrating te herkennen is. Winterrassen zijn maximaal 5 meter diep en mogen zowel in de winter als in de zomer geplaatst worden. Voor zomerterrassen geldt dat deze enkel van 1 maart tot 1 november geplaatst mogen worden. Rookstroken zijn in dit gebied niet toegestaan.
II.Het ‘Gebied Stadserf’ (bijlage-2):
Dit gebied wordt omgrensd door: Korte Hengelosestraat – Parallelweg tot aan de Wenninkgaarde – Van Essengaarde – de Noorderhagen – Van Lochemstraat tot aan de Heurne - de Heurne – de Klomp tot aan de Oldenzaalsestraat – Kalandergang tot aan het Kalanderplein – de Mooienhof vanaf het Ledeboerterrein tot aan de Oldenzaalsestraat – Beltstraat vanaf de Mooienhof tot aan de Korte Haaksbergerstraat – Brammelerstraat tot aan de Piet Heinstraat – Korte Hengelosestraat en omvat alle binnen dit gebied gelegen straten.
Dit gebied heeft de status van erf en is autoluw omdat het gebied slechts gedurende een deel van de dag vrij toegankelijk is voor personenauto’s en vrachtverkeer. De toegangswegen worden afgesloten middels zogenaamde bollards. In dit gebied kunnen naar keuze van de horecaondernemer ofwel terrassen danwel rookstroken worden toegestaan gedurende het gehele jaar. Om een terras of rookstrook te mogen plaatsen is een vergunning vereist.
III.Het ‘Gebied rest van Enschede’ (bijlage-3):
Dit gebied omvat de rest van de straten gelegen in de gemeente. Dit gebied kenmerkt zich door een grote diversiteit. Voor het mogen inrichten van een terras of rookstrook is een vergunning vereist. Terrassen kunnen enkel van 1 maart tot 1 november worden toegestaan;
Binnen de kaders van dit beleid wordt het volgende geregeld:
Op grond van gebiedsgebonden verschillen inzake leefbaarheid, openbare orde en (verkeers) veiligheid wordt onderscheid gemaakt in drie verschillende gebieden, zoals bepaald in artikel 7, lid 1 van deze beleidsregel;
1.Voor alle in deze beleidsregel genoemde gebieden geldt dat terrassen van 1 maart tot 1 november kunnen worden ingericht. In afwijking van dit bepaalde geldt:
a.Voor het ‘Gebied op en om de Oude Markt’, dat op de daartoe ingerichte winterterraszone
tevens terrassen kunnen worden ingericht van 1 november tot 1 maart;
Bruikbaarheid en veiligheid staan centraal bij de verkeersfunctie van de openbare ruimte. Het inrichten van een terras dan wel een rookstrook wordt daarom alleen toegestaan indien de verkeersveiligheid gewaarborgd is en er voldoende ruimte is voor verkeer en hulpdiensten. Aan de hiernavolgende voorschriften moet worden voldaan:
Slechts in uitzonderlijke gevallen kan, gemotiveerd, van deze voorschriften worden afgeweken.
4.Toegankelijkheid openbare ruimte
Een terras dan wel een rookstrook in de openbare ruimte legt beslag op delen van voetgangergebieden, trottoirs en pleinen. Voor het kunnen plaatsen van een terras moet daarom aan de hiernavolgende voorschriften worden voldaan:
Indien het terras gelegen is op een weg of weggedeelte bestaande uit een rijbaan en een trottoir, dan moet het terras voldoen aan het vereiste dat het zodanig op het trottoir wordt geplaatst dat het terras maximaal 50% van de breedte van het trottoir in beslag neemt en er een vrije doorgang van minimaal 1,50 meter tussen terras en trottoirband aanwezig is voor voetgangers, invaliden en kinderwagens;
Als verdere uitwerking van artikel 2:28, lid 5 APV geldt dat een terras enkel kan worden toegestaan indien het terras zich in de onmiddellijke nabijheid van het horecabedrijf bevindt. Dit aanpalendheidvereiste bepaalt dat:
Inrichting Een terras dan wel rookstrook ligt altijd buiten de besloten ruimte van het bijbehorende horecabedrijf en moet altijd als zodanig herkenbaar zijn. Voor de inrichtingeisen van terrassen dan wel rookstroken wordt onderscheid gemaakt tussen de gebieden zoals die genoemd worden in artikel 7, lid 1 van deze beleidsregel;
Voor de inrichting van terrassen geldt per te onderscheiden gebied het hiernavolgende:
1.‘Gebied op en om de Oude Markt’
Dit gebied kent de strengste inrichtingeisen die voortvloeien uit de wijze waarop de Oude Markt is ingericht. Daarbij streeft de gemeente naar goed ingerichte, gezellige terrassen met een hoge ruimtelijke kwaliteit die stroken met de eisen van welstand. Reden waarom de terrassen moeten worden afgestemd op de architectuur van het pand en de ter plekke bestaande stedebouwkundige aspecten. In dit gebied wordt onderscheid gemaakt tussen winter- en zomerterrassen.
A.Winterterrassen (bijlage-4) :
Voor winterterrassen geldt dat ieder horecabedrijf zijn eigen uitstraling c.q. huisstijl behoudt. Dit wordt bereikt door een specifieke kleur voor o.a. zonneluifels, parasols en meubilair. Serres, (party)tenten en andere objecten die het open karakter van een terras aantasten zijn niet toegestaan. Onder ‘open karakter van het terras’ wordt in deze beleidsregel verstaan dat een terras aan de voorzijde open moet zijn en dat de aan de zijkanten aangebrachte afscheidingen geen sluitend geheel mogen vormen met de aanwezige luifels, dan wel hiermee gelijk te stellen voorzieningen of objecten.
Indien aan de bouwregelgeving wordt voldaan kunnen luifels, windschermen en terrasafscheidingen worden toegestaan indien aan alle hiernavolgende voorschriften wordt voldaan:
van het terras en mag niet gebruikt worden ter bevestiging van een en ander;
b.Het windscherm moet bestaan uit een metalen frame met daarin glazen, houten of
metalen panelen. Dit frame moet dikker zijn dan de daarin aangebrachte panelen;
c.Gebruikte panelen mogen enkel gemaakt zijn van helder dan wel gecoat/gestraald
glas, eventueel voorzien van naam of bedrijfslogo, van geverfd hout dan wel van gecoat-, verzinkt, corten- of messing metaal;
d.De lengte van een windscherm is afhankelijk van de diepte van het terras, maar mag
de grens van het terras niet overschrijden;
Het is niet toegestaan terrasafschermingen luifels en/of windschermen zodanig met elkaar te
verbinden zodat, als het ware, een afgesloten ruimte wordt gecreëerd en daarmee het open
karakter van het terras wordt aangetast.
De mogelijkheid om meubilair te plaatsen is voor zomerterrassen beperkter dan voor winterterrassen.
Van 1 november tot 1 maart (winterterrasseizoen) moet de gehele zomerterraszone vrijgemaakt worden van meubels en andere objecten. Van 1 maart tot 1 november (zomerterrasseizoen) zijn tafels, stoelen, parasols en elektra- en gasvoorzieningen toegestaan op het terras. Na sluitingtijd van het horecabedrijf mogen deze objecten op het terras blijven staan indien aan de hiernavolgende voorschriften voldaan wordt:
eventueel voorzien van bedrijfsnaam of bedrijfslogo;
roestvrijstaal of cortenstaal;
voor een gas- en/of elektravoorziening worden toegestaan naar het terras;
b.De mantelbuis moet uitmonden in het terras in een vooraf ingestrate ‘bus’, bij voorkeur
gelegen nabij een parasolvoet;
Voor terrassen in dit gebied gelden minder strenge inrichtingeisen dan voor het ‘Gebied op en om de Oude Markt’. Gezien de diversiteit aan mogelijke terraslocaties wordt iedere situatie op zich beoordeeld teneinde maatwerk te kunnen leveren. Indien aan de bouwregelgeving wordt voldaan kunnen luifels en terrasafscheidingen gedurende het gehele jaar worden toegestaan indien ze stroken met de eisen van welstand en indien aan de volgende voorschriften wordt voldaan.
In dit gebied kan op verzoek van de uitbater in plaats van een terras een rookstrook worden toegestaan indien aan alle hiernavolgende voorschriften wordt voldaan:
1.De rookstrook mag maximaal één meter diep zijn en moet gelegen zijn tegen de gevel van het
Voor terrassen in dit gebied gelden minder strenge inrichtingeisen dan voor het ‘Gebied op en om de Oude Markt’. Gezien de diversiteit aan mogelijke terraslocaties wordt iedere situatie op zich beoordeeld teneinde maatwerk te kunnen leveren. Indien aan de bouwregelgeving wordt voldaan kunnen luifels en terrasafscheidingen van 1 maart tot 1 november (zomerterrasseizoen) worden toegestaan indien ze stroken met de eisen van welstand en indien aan de volgende voorschriften wordt voldaan:
3.Afscheidingen mogen permanent bevestigd zijn aan de gevel, maar mogen ook verplaatsbaar zijn,
Bij wijze van proef kan tot zes maanden na de inwerkingtreding van dit beleid in dit gebied een rookstrook worden toegestaan indien aan alle hiernavolgende voorschriften wordt voldaan:
1.De rookstrook mag maximaal één meter diep zijn en moet gelegen zijn tegen de gevel van het
Luifels, afscheidingen en meubilair moeten in overeenstemming zijn met de geldende
Na de inwerkingtreding van dit beleid zal de proef, waarin in het Gebied rest van Enschede een
rookstrook kan worden toegestaan, gedurende zes maanden gemonitord worden. Op grond van de uitkomsten van de evaluatie van deze proef wordt bepaald of en onder welke voorwaarden het toestaan van rookstroken in dit gebied wordt voortgezet.
Voor terrassen in alle in deze beleidsregel genoemde gebieden geldt dat:
De gemeente Enschede en de horeca-ondernemers in Enschede streven gezamenlijk naar een zo energiezuinig mogelijke bedrijfsvoering. Dit dient tot uiting te komen in het gebruik van veilige, efficiënte en milieuvriendelijke terrasverwarming. Voor de aanschaf van nieuwe terrasverwarmers dan wel de vervanging van oude wordt verwezen naar de lijst van InfoMil waarop energiezuinige terrasverwarmers opgesomd staan. Dit overzicht wordt opgesteld in opdracht van minister Cramer van VROM en verschijnt in juli 2009 en zal jaarlijks worden geactualiseerd. De lijst dient als leidraad ter stimulering van horecaondernemers die terrasverwarmers willen aanschaffen dan wel vervangen om te kiezen voor een energiezuinig type.
In 2011 wordt geëvalueerd wat de effecten zijn van dit gemeenschappelijk streven. Afhankelijk van de uitkomst van deze evaluatie kan gezocht worden naar mogelijkheden om vanaf 2012 enkel nog energiezuinige terrasverwarmers toe te staan bij horeca-ondernemingen in Enschede.
Voor de opslag van terrasmeubilair gelden voor de drie in deze beleidsregel genoemde gebieden de hiernavolgende specifieke regels:
Terrasmeubilair mag na sluitingstijd op het terras blijven staan, indien aan de hiernavolgende
Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Terrassenbeleid Gemeente Enschede’.
Deze beleidsregel treedt in werking de achtste dag na bekendmaking.
Alle eerdere beleidsregels over dit onderwerp worden ingetrokken.