Artikel 1 Indeling in organisatorische eenheden
- 1.
De ambtelijke organisatie van de gemeente Hellendoorn is ingedeeld in
organisatorische eenheden. Deze organisatorische eenheden worden
aangeduid met de algemene benaming van "cluster" en "team".
- 2.
De organisatorische eenheden staan onder leiding van respectievelijk een
clustermanager en een hoofd van het team.
- 3.
Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de algemeen directeur.
Deze wordt bijgestaan door een directieteam.
- 4.
Het directieteam bestaat uit de algemeen directeur (voorzitter) en de
clustermanagers.
- 5.
Het college van burgemeester en wethouders stelt de organisatorische
hoofdstructuur vast.
- 6.
De algemeen directeur stelt, na advies van het directieteam, het aantal
en de taken van de teams, alsmede de naamgeving daarvan en de benodigde
hulpstructuren vast.
- 7.
De hulpstructuren kunnen zijn een opzichter en/of een senior.
- 8.
De algemeen directeur besluit, na advies van het directieteam, tot het
instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen
organisatorische eenheden, ter voorbereiding en/of uitvoering van beleid
dat meerdere organisatorische eenheden aangaat. Het beheer van zo'n
verband wordt opgedragen aan een projectleider.
Artikel 2 Hoofdstructuur
Als organisatorische hoofdstructuur bedoeld in artikel 1, vijfde lid, worden
ingesteld:
- a.
- b.
- c.
de cluster Bedrijfsvoering.
Artikel 3 Functioneren van de organisatie
- 1.
De algemeen directeur is ambtelijk eindverantwoordelijk voor het
functioneren van de organisatie ten opzichte van het college van
burgemeester en wethouders.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders stelt nadere regels vast voor
taken en werkwijze van het directieteam.
- 3.
De algemeen directeur stelt, na advies van het directieteam, nadere
regels vast voor de taken en de werkwijze van hoofden van de teams en
projectleiders als bedoeld in artikel 1, achtste lid.
- 4.
De hoofden van de teams stellen nadere regels vast voor verdeling van de
taken en de werkwijze binnen hun team.
Artikel 4 Verantwoordelijkheden algemeen directeur
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het
college van burgemeester en wethouders heeft de algemeen directeur de
verantwoordelijkheid voor:
- a.
het algemeen beheer van de ambtelijke organisatie;
- b.
het ontwikkelen en realiseren van het beleid, de producten en
diensten met de inzet van de daartoe benodigde middelen, zoals die
in een contract met het college van burgemeester en wethouders zijn
vastgelegd;
- c.
de kwaliteit (tijdigheid en compleetheid) en de integratie van de
ambtelijke adviezen en voorstellen;
- d.
de juiste uitvoering van besluiten van de gemeenteraad, de
bestuurscommissie(s), het college van burgemeester en wethouders en
de burgemeester;
- e.
de doelmatigheid en doeltreffendheid in het functioneren van de
organisatie;
- f.
het signaleren van alle ontwikkelingen in het bestuur en beleid, die
een bestuurlijke interventie vragen en het tot stand komen en
actueel houden van een strategische visie;
- g.
het ontwikkelen en vormgeven alsmede het correct uitvoeren van het
middelenbeleid en de inzet van ter beschikking gestelde middelen;
- h.
het periodiek aanleveren van directierapportages;
- i.
het tijdig en compleet doen aanleveren van de benodigde gegevens
voor het opstellen van bestuursrapportages (Buraps), de begroting en
de jaarrekening;
- j.
het voeren van waarderingsgesprekken met de clustermanagers en
overige rechtstreeks door hem aangestuurde personen;
- k.
een nadere uitwerking van mandatering.
Artikel 5 Verantwoordelijkheden directieteam
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de
algemeen directeur heeft het directieteam de verantwoordelijkheid voor:
- a.
de ontwikkeling van een strategische visie op hoofdlijnen;
- b.
de beleidscoördinatie en beleidsintegratie bij clusteroverstijgende
aangelegenheden;
- c.
de ontwikkeling en vormgeving van het middelenbeleid (personeel,
informatievoorziening, juridische zaken, organisatie, financiën,
automatisering, communicatie, en huisvesting);
- d.
een voldoende planning van activiteiten, uitvoering daarvan en
control met inachtneming van het ter zake vastgestelde beleid.
Artikel 6 Verantwoordelijkheden clustermanagers
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de
algemeen directeur en het directieteam heeft de clustermanager de
verantwoordelijkheid voor:
- a.
het algemeen beheer van zijn cluster;
- b.
het ontwikkelen en realiseren van het beleid, de producten en
diensten met de inzet van de daartoe benodigde middelen, zoals die
in het clusterplan zijn vastgelegd;
- c.
de kwaliteit (tijdigheid en compleetheid) en de integraliteit van de
ambtelijke adviezen en voorstellen;
- d.
de juiste uitvoering van besluiten van de gemeenteraad, de
bestuurscommissie(s), het college van burgemeester en wethouders en
de burgemeester;
- e.
de doelmatigheid en doeltreffendheid in het functioneren van de
cluster;
- f.
het tijdig en compleet aanleveren van de benodigde gegevens voor het
opstellen van de begroting, Buraps en de jaarrekening;
- g.
het voeren van waarderingsgesprekken met de tot zijn cluster
behorende hoofden van de teams;
- h.
het voeren van periodiek overleg met de hoofden van de teams onder
zijn voorzitterschap.
Artikel 7 Verantwoording en rapportage
- 1.
De algemeen directeur legt periodiek verantwoording af aan het college
van burgemeester en wethouders door het uitbrengen van rapportages.
- 2.
De clustermanagers leggen periodiek verantwoording af aan de algemeen
directeur door het uitbrengen van rapportages.
- 3.
Het hoofd van een team en de projectleiders als bedoeld in artikel 1,
achtste lid, leggen periodiek verantwoording af aan de
clustermanager.
- 4.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen
omtrent de inrichting van deze rapportages.
Artikel 8 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatieverordening gemeente
Hellendoorn 2012.
- III.
Het bepaalde in I en II treedt in werking op de dag volgende op die
van haar bekendmaking met dien verstande dat deze besluiten
terugwerken tot 1 januari 2012.