Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kapelle

Verordening voortgangsgesprekken burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKapelle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voortgangsgesprekken burgemeester
CiteertitelVerordening voortgangsgesprekken burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 84
  2. Gemeentewet, art. 147
  3. Gemeentewet, art. 149
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-06-2011Onbekend

24-05-2011

Scheldepost, 8 juni 2011

2011/17

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING VOORTGANGSGESPREKKEN BURGEMEESTER

Besluit nr. 2011/17.

De raad van de gemeente Kapelle;

gelezen het voorstel van het presidium van 11 mei 2011, nummer 2011/17;

Gelet op de artikelen 84, 147 en 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

  • -

    in te stemmen met de procedure functionerings- en voortgangsgesprekken burgemeester;

  • -

    vast te stellen de navolgende:

VERORDENING VOORTGANGSGESPREKKEN BURGEMEESTER

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Per ambtsperiode worden minimaal drie voortgangsgesprekken met de burgemeester gevoerd.

  • 2.

    In de eerste ambtsperiode van de burgemeester wordt in elk geval in het eerste jaar een voortgangsgesprek met de burgemeester gevoerd.

  • 3.

    Drie maanden voor beëindiging van de vierjarige zittingsperiode van de gemeenteraad, vindt een evaluatie door de raad met de burgemeester plaats.

  • 4.

    Met een waarnemend burgemeester wordt periodiek een voortgangsgesprek gevoerd. De frequentie daarvan wordt bepaald door de raad aan de hand van de waarnemingstermijn.

     

Artikel 2 Samenstelling commissie
    • 1.

      De raad stelt een commissie in die wordt belast met het voeren van voortgangsgesprekken met de burgemeester.

    • 2.

      De gesprekken worden door een commissie gevoerd die is samengesteld uit: de fractievoorzitters van alle in de gemeenteraad vertegenwoordigde partijen.

    • 3.

      Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

    • 4.

      De griffier van de gemeente is secretaris van de commissie.

    • 5.

      De voorzitter van de commissie treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon naar binnen en buiten.

       

Artikel 3 Voorzitterschap
  • De commissie kiest zelf uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

    De voorzitter:

    is verantwoordelijk voor een goede voorbereiding van het gesprek;

    leidt het voortgangsgesprek;

    is verantwoordelijk voor een goede afhandeling van het gesprek.

     

Artikel 4 Voorbereiding
    • 1.

      Minimaal 4 weken voor het gesprek plant de voorzitter een vergadering waarin de commissie afspraken maakt over het te voeren voortgangsgesprek met de burgemeester.

    • 2.

      Minimaal twee weken voor het gesprek ontvangen de leden en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; deze bevat in elk geval plaats, tijdstip en de agenda van het gesprek.

    • 3.

      Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig aan de voorzitter mee.

       

Artikel 5 Quorum
    • 1.

      Het gesprek vindt alleen plaats indien minimaal tweederde van de leden, inclusief de voorzitter, afgerond naar beneden op hele getallen, bij het gesprek aanwezig is.

    • 2.

      Bij teveel afmeldingen stelt de griffier alle betrokkenen in kennis van de afgelasting van het gesprek. Hierop ontvangen de betrokkenen zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.

       

Artikel 6 Voortgangsgesprek
    • 1.

      Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

    • 2.

      De bij de benoeming van de burgemeester vastgestelde profielschets is de leidraad voor het voortgangsgesprek. Daarnaast kunnen ook nog andere onderwerpen aan de orde komen.

    • 3.

      De commissie kan op grond van artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding opleggen.

       

Artikel 7 Conclusies
    • 1.

      De griffier stelt een document in concept op met conclusies en afspraken en legt deze voor commentaar voor aan de commissie. De commissie stelt het document vast.

    • 2.

      Aan de hand van de door de commissie vastgestelde conclusies en afspraken is de burgemeester gerechtigd om zijn eventueel afwijkende mening of aanvullende opmerkingen aan het verslag toe te voegen. De conclusies, de afspraken en de opmerkingen van de burgemeester worden als één document beschouwd.

    • 3.

      Het onder 2 bedoelde document wordt ter vertrouwelijke kennis gebracht van de commissie, de burgemeester en de Commissaris der Koningin van de provincie waarin de gemeente is gelegen.

       

Artikel 8 Archivering
    • 1.

      De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken.

    • 2.

      Nadat de burgemeester niet meer werkzaam is in de gemeente worden de stukken onder verantwoordelijkheid van de griffier binnen 5 jaar vernietigd.

       

Artikel 9 Stemming en onvoorziene gevallen
    • 1.

      De commissie neemt beslissingen bij gewone meerderheid van stemmen. In geval de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. Commissieleden zijn gerechtigd hun afwijkende mening in het in artikel 7 lid 2 bedoelde document op te laten nemen.

    • 2.

      In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie bij gewone meerderheid van stemmen. In geval de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

       

Artikel 10 Inwerkingtreding
  • Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

     

     

    Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Kapelle van 24 mei 2011.

    De griffier, De voorzitter,