Organisatie | Aa en Hunze |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2005 | 27-01-2010 | nieuwe regeling | 13-04-2005 De Schakel, 10-11-2004 | 2004/63e |
De raad van de gemeente Aa en Hunze:
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Aa en Hunze;
gelet op artikel 147 eerste lid, van de Gemeentewet en gelet artikel 47 van de Wet werk en bijstand;
het noodzakelijk is bij verordening te regelen welke wijze de personen, bedoeld in artikel 47 WWB of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet
De wet : de Wet werk en bijstand.
Het college : het college van burgemeester en wethouders van Aa en Hunze.
De gemeente : de gemeente Aa en Hunze.
Cliënten : personen, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de wet.
Artikel 2 Opdracht aan het college
Het college bevordert het instellen van een orgaan, bestaande uit cliënten, of hun vertegenwoordigers wanneer deze blijkens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten, hierna te noemen: cliëntenraad, met als doel deze te betrekken bij de uitvoering van de wet, zoals beschreven in deze verordening
Artikel 5 Periodiek overleg cliëntenraad
De cliëntenraad komt minimaal zes maal per jaar bijeen voor periodiek overleg over de uitvoering van de wet door de gemeente.
Artikel 10 Incidenteel overleg met de gemeente
De cliëntenraad kan incidenteel overleggen met beleidsambtenaren van de gemeente over voor de cliëntenraad relevante beleidsonderwerpen.
Artikel 11 Geheimhoudingsplicht
De cliëntenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de cliëntenraad informatie en gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.
Artikel 12 Informatievoorziening door de gemeente
Door of namens het college wordt de cliëntenraad voorzien van de voor de uitvoering van zijn taak relevante informatie.
Ter uitvoering van haar werkzaamheden wordt de cliëntenraad jaarlijks een door de raad vastgesteld budget beschikbaar gesteld ter bestrijding van de ter uitvoering van haar taak te bestrijden kosten.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad gehouden op 27 oktober 2004.
De griffier, De burgemeester,
T..Santes. Drs. R.W. Munniksma
Dit artikel bevat enkele begripsomschrijvingen.
Artikel 2 Opdracht aan het college
Het college spant zich in voor cliëntenparticipatie. Zij doet dit door het bestaan van een cliëntenraad te bevorderen. De rechten en plichten die voortvloeien uit deze verordening zijn van toepassing op de cliëntenraad waarmee het college afspraken maakt om de belangenbehartiging voor een bepaalde periode uit te voeren.
De cliëntenraad kan zijn standpunten over de uitvoering van de wet aan het college kenbaar maken. Het gaat daarbij om een breed scala van onderwerpen die de cliënten raken, zoals inkomensverstrekking, arbeidsreïntegratie en fraudebestrijding.
De wijze waarop de cliëntenraad betrokken wordt, is beschreven in de rest van de verordening.
Artikel 3 Samenstelling cliëntenraad
De werkzaamheden van de cliëntenraad moeten gericht zijn op belangenbehartiging van cliënten. Dit moet blijken uit hun reglementen. Omdat het hier gaat om belangenbehartiging van cliënten is het wenselijk, en zelfs noodzakelijk, dat de cliëntenraad voor het grootste deel bestaat uit leden van de doelgroep zelf en dat hij een representatieve afspiegeling is van de doelgroep. Uiteraard mag de doelgroep zich laten vertegenwoordigen. De werkzaamheden van deze vertegenwoordigers moeten ook gericht zijn op belangenbehartiging van cliënten met betrekking tot de uitvoering van de wet door de gemeente. Ook hier moet dit blijken uit de reglementen.
Het kan ook nuttig zijn input vanuit andere expertises bij de belangenbehartiging te betrekken. Zo kunnen bijvoorbeeld (vertegenwoordigers van) mensen met een WAO-uitkering een belangrijke bijdrage leveren. De afdeling Sociale Zaken ziet toe of de samenstelling van de cliëntenraad in overeenstemming is met de eisen van dit artikel.
De gemeente moet zorgen voor afdoende faciliteiten voor de clientenraad De leden moeten kunnen vergaderen en de nodige informatie verzamelen. De gemeente stelt gratis vergadervoorzieningen beschikbaar, alsmede koffie/thee-voorzieningen, gratis gebruik van kopieerapparaat en gratis portvrije enveloppen.
Artikel 5 Periodiek overleg cliëntenraad
Om hun taak goed uit te kunnen oefenen, moeten de leden van de cliëntenraad periodiek bij elkaar komen voor overleg. Omdat in beginsel zesmaal per jaar overleg plaatsvindt tussen de cliëntenraad en de gemeente, is het van belang dat de leden ook minimaal zo vaak bij elkaar komen om de overleggen met de gemeente goed voor te bereiden.
De cliëntenraad heeft de bevoegdheid aan het college, gevraagd en ongevraagd, zijn standpunten over de uitvoering van de Wet werk en bijstand kenbaar te maken.
Wanneer de gemeente nieuwe plannen maakt, of veranderingen wil aanbrengen in de dienstverlening, en deze de belangen van cliënten raken, kan het college de cliëntenraad vragen om zijn mening. Het kan hierbij gaan om advisering inzake beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, de uitvoering van wetgeving, beoordeling van evaluaties, benchmarkresultaten ed. Het gaat dus nadrukkelijk niet om belangenbehartiging van individuele klanten. In ieder geval vraagt het college de cliëntenraad zijn mening over het beleidsplan ter uitvoering van de Wet werk en bijstand en de verantwoording daarvan.
Andersom kan de cliëntenraad zijn standpunten aan het college kenbaar maken, wanneer de cliëntenraad van mening is dat de belangen van cliënten geraakt worden door plannen van of uitvoering door de gemeente. Het college betrekt de standpunten van de cliëntenraad in haar overwegingen, maar is er niet aan gehouden.
De cliëntenraad kan het initiatiefrecht alleen uitvoeren als zij op een adequate wijze wordt geïnformeerd. Op het college rust de verplichting hiervoor zorg te dragen.
In dit artikel wordt geregeld wordt geregeld dat het college de cliëntenraad tijdig betrekt bij die zaken waarbij de cliëntenraad betrokken dient te worden, zoals bij het ontwikkelen van zoals formulieren, brochures, klachtenrapportages, enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken. Op deze wijze kan zij haar taak op een juiste en adequate wijze uitoefenen.
Artikel 9 Periodiek overleg met de gemeente
In dit artikel is geregeld dat de cliëntenraad periodiek overleg heeft met de gemeente. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat de cliëntenraad en de gemeente, de laatste zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau, in ieder geval een bepaald aantal malen per jaar bijeen komen voor het voeren van overleg over de uitvoering van de wet door de gemeente.
Wanneer het duidelijk is dat bijeenkomen niet zinvol is, bijvoorbeeld in vakantietijd, kunnen partijen in gezamenlijk overleg besluiten dat het overleg niet plaatsvindt.
In beginsel voert de cliëntenraad tweemaal per jaar overleg met de wethouder. Het betreft hier de wethouder die sociale zaken en werkgelegenheid in portefeuille heeft.
Zowel de gemeente als de cliëntenraad kunnen agendapunten inbrengen.
Artikel 10 Incidenteel overleg met de gemeente
Het kan voorkomen dat de periodieke overleggen, zoals beschreven in artikel 8, niet afdoende of geschikt zijn om alle voor de cliëntenraad relevante onderwerpen aan de orde te stellen. De periodieke overleggen zijn niet van dien aard dat daar alles tot in detail besproken kan worden. De cliëntenraad kan dan nader overleg plegen met de betrokken beleidsambtenaar. Daarnaast is het mogelijk dat dringende beleidskeuzes gemaakt moeten worden in de periode tussen twee periodieke overleggen. Ook in dat geval kan de cliëntenraad de betrokken beleidsambtenaar tussentijds benaderen voor overleg.
Artikel 11 Geheimhoudingsplicht
Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt de cliëntenraad vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college, geldt tot dat moment voor de cliëntenraad de geheimhoudingsplicht.
Dit houdt onder andere in dat de cliëntenraad (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen dan zijn leden, en ook zijn leden zich aan de geheimhoudingsplicht houden. Voor specifiek deskundig advies kan de cliëntenraad een accountant of juridisch adviseur raadplegen. Deze dient zich dan ook aan de geheimhoudingsplicht te houden.
Na schriftelijke toestemming van de gemeente mag de cliëntenraad (de inhoud) van beleidsplannen openbaar maken. Een openbaar besluit van het college van burgemeester en wethouders mag beschouwd worden als schriftelijke goedkeuring van de gemeente.
Artikel 12 Informatievoorziening door de gemeente
Om zijn taak goed te kunnen uitvoeren, heeft de cliëntenraad informatie van de gemeente nodig. In ieder geval geeft het college de cliëntenraad het voorlichtingsmateriaal voor cliënten en relevante conceptbeleidsstukken. Het gaat daarbij om conceptbeleidsstukken over de uitvoering van de wet, zoals het beleidsplan ter uitvoering van de Wet werk en bijstand en de verantwoording daarvan.
Het college verstrekt subsidie ter tegemoetkoming in de kosten voor facilitering van de cliëntenraad. Deze subsidie is de geldende Algemene Subsidieverordening van de gemeente van toepassing. Dit betekent onder andere dat de cliëntenraad na afloop van ieder boekjaar een jaarverslag opstelt.
Artikel 14 Citeerwijze en inwerkingtreding
Hier worden de naam van de verordening en de datum van inwerkingtreding geregeld.