Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Privacyreglement gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacyreglement gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011
CiteertitelPrivacyreglement gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96 en 100
  2. Wet bescherming persoonsgegevens, art. 15
  3. Verordening gemeentelijke basisregistraties Bloemendaal 2011, art. 2 en 6

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-02-201206-01-2014nieuwe regeling

24-01-2012

Weekblad Kennemerland Zuid d.d. 9 februari 2012

2011046997

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011

 

 

Nummer: 2011056661

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal;

gelet op de artikelen 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 15 van de Wet bescherming persoonsgegevens en op de artikelen 2 en 6 van de Verordening gemeentelijke basisregistraties Bloemendaal 2011;

besluiten:

vast te stellen het volgende:

Privacyreglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011 vastgesteld door de gemeenteraad op 24 november 2011;

  • d.

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Bloemendaal als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Bloemendaal;

  • f.

    GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;

  • g.

    autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

  • h.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet in de basisadministratie is opgenomen;

  • i.

    geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Bloemendaal en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

  • j.

    authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;

  • k.

    aangehaakt gegeven: in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;

  • l.

    verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie en de uitvoering van het autorisatiebesluit, zijnde het college van burgemeester en wethouders;

  • m.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;

  • n.

    beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • o.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • p.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • q.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

  • r.

    vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

    • 1.

      Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is .

    • 2.

      Bewerker van de gemeentelijke basisregistratie personen is degene als bedoeld in artikel 1 onder m.

    • 3.

      De beheerder is bevoegd nader invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen.

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden ten minste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de

GBA-V

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

  • a.

    de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van ;

  • b.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • c.

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.

  • 2.

    De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door de verantwoordelijke opgedragen taken.

  • 3.

    Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit hebben de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door de verantwoordelijke opgedragen taken.

  • 4.

    Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in bijlage 4 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2.

    De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 5 bij dit reglement aangegeven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2.

    De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 3.

    De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit.

  • 4.

    In bijlage 6 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

Artikel 10 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1.

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 1.

    Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 14 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 15 Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 16 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als Privacyreglement gemeentelijke basisregistratie personen 2011 en heeft 6 bijlagen.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking. Dan vervalt het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2010.

  • 3.

    Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente op 24 januari 2012.

  • R.

    Th.M. Nederveen , burgemeester

  • A.

    Ph. van der Wees , secretaris

Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland Zuid d.d. 9 februari 2012.

In werking: 10 februari 2012

Bijlage 1

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de gemeentelijke basisregistratie personen en de GBA-V.

Toelichting kolom ‘’gegevensset basisregistratie’’

De betreffende organisatieonderdelen hebben toegang tot de basisregistratie personen voor de ‘’eigen’’ inwoners (binnengemeentelijke personen). De toegang is als volgt geregeld:

  • -

    inzage/raadpleging door het softwarepakket Cipers;

  • -

    inzage/raadpleging via Civision Makelaar Gegevens (CMG) of taakspecifieke applicatie.

Toelichting kolom ‘’gegevensset GBA-V’’

De betreffende organisatieonderdelen hebben toegang tot de basisregistratie personen voor ’’niet-inwoners’’ (buitengemeentelijke personen). De toegang wordt als volgt geregeld:

  • -

    inzage/raadpleging door het softwarepakket Cipers (team burgerzaken en receptie);

  • -

    inzage/raadpleging via Civision Makelaar Gegevens (CMG) dan wel Civision Makelaar Landelijke Voorzieningen (CML) of taakspecifieke applicatie.

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader/doel

Gegevensset

Basisregistratie

Gegevensset

GBA-V

Team burgerzaken en receptie

Burgemeester

Griffie

Team groenvoorziening/reiniging

Team Civiele techniek/Verkeer

Team Buitendienst

Team Bouw- en woningtoezicht

Team Ruimtelijke Ordening

Team Ruimtelijke Ordening

Team Milieu

Team Milieu

Team Samenleving

Team Samenleving

Team Samenleving

Team Samenleving

Team Samenleving

Team Samenleving

Team Financiën

Team communicatie

Team DIV

Team DIV

Afdeling GBKZ

Team controllers

Team P&O

Team secretariaat

GBA

Burgerlijke Stand

Reisdocumenten

Rijbewijzen

Naamswijziging

Naturalisatie

Verkiezingen

Rampenbestrijding

Gevonden voorwerpen

Gemeentewet, openbare orde&veiligheid

Gemeentewet, uitvoering raadswerk

Milieustraat/afvalverzameling/rolemmer-administratie

Verkeersbesluiten

Organisatie 4 meiherdenking

Vervuilde woningonderzoek, Bouwvergunning, Sloopvergunning, Sloopmelding, Aanlegvergunning, Welstandsadvies

Planschadevergoeding uitkering, Planschadevergoeding overeenkomst, wijziging bestemmingsplan

Huisvestingsvergunn-ing, woningtoewijzing en fraudebestrijding

Melding Milieubeheer, subsidie zonnepanelen en zonnecollectoren, subsidie monumenten, handhaving en wijziging monumenten

Omgevingsvergunning

Leerlingenvervoer, leerplichtwet, Koninklijke Onderscheiding, Aanlegvergunning, bibob-toetsing, evenementen aanmelden, evenementenvergunning, exploitatievergunning, sluitingstijden ontheffing, horecaontheffing, collectevergunning, kledinginzameling, filmen, vissen, demonstratievergunning, in-uitritvergunning, kapvergunning, parkeervergunning, parkeerontheffing, loterijvergunning, ligplaatsvergunning woonboten, pleziervaartuigen, ontheffing berijden strand, spandoeken en reclamebordenvergunning, vergunning speelautomaten, standplaatsenvergunning, ventvergunning, verklaring geen bezwaar opstijgen luchtballon, werkterreinvergunning, herbegrafenissen, vuurwerk (laden/lossen en verkoop), Wet Publieke Gezondheid, Verwijsindex, organisatie veteranendag.

Drank- en horecabedrijf (Drank- en horecawet)

Kansspelen

Winkeltijdenwet (Winkelopenstelling ontheffing, vrijstelling winkeltijdenwet)

Werkzaamheden Buitengewoon opsporingsambtenaar

Bijzonder opnemingen psychiatrische ziekenhuizen

Inning grafrechten, machtiging automatische incasso

Digitaal burgerpanel

Ontvangstbevestiging, WKPB

Dispensatie niet openbare stukken

Forensenbelasting, Hondenbelasting, Kwijtschelding, Toeristenbelasting, Onroerende zaakbelasting, belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten, parkeerbelasting, rioolrechten, precariorechten, heffen en waarderen van de afvalstoffen, waardering onroerende zaken

Bezwaar / klachten

Pensioenen raadsleden en wethouders, wachtgelden personeel, pers administratie

100-jarigen en huwelijksjubilea

Alle gegevens PL

Alle gegevens PL

Alle gegevens PL

Alle gegevens PL

Alle gegevens PL

Alle gegevens PL

Alle gegevens PL

Alle gegevens PL

Alle gegevens PL

standaard

standaard

standaard

Standaard

Standaard

Standaard

Standaard

Standaard en cat 02/03/04/05/06//08/58/09/10/60/11

Standaard

Standaard en cat 58

Standaard en als op het verlenen vergunning/ontheffing artikel 8.3 Vb 2000 van toepassing is aanvullend cat 04 en 10

Standaard en cat 04/05/06/08/58/09/10/60/11

Standaard en cat 58

Standaard en cat 58

Standaard en cat 58

Standaard en cat 02/03/05/06/11

Standaard

Standaard

Standaard

Standaard en cat 51/58

Cat 01/05/06/08/58. Als oorspronkelijke schuldenaar is overleden en schuld is overgegaan op erven, dan aanvullend: 02/03/09, tevens mutatiegegevens vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden

Standaard

Cat 01/02/03/05/58/06/08/58/09

Standaard en mutatiegegevens cat 05

De gegevens opgenomen in bijlage 26 van het autorisatiebesluit BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 27 van het autorisatiebesluit BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 18 van het autorisatiebesluit BZK

n.v.t.

De gegevens opgenomen in bijlage 23 van het autorisatiebesluit BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 19 van het autorisatiebesluit BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 17 van het autorisatiebesluit BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 15 van het autorisatiebesluit BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 16 van het autorisatiebesluit BZK

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

De gegevens opgenomen in bijlagen 9a en 9b van het autorisatiebesluit van BZK

n.v.t.

De gegevens opgenomen in bijlage 10 van het autorisatiebesluit van BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 11 (APV op verzoek) alsmede bijlage 21 (leerplicht (ouders) op verzoek) van het autorisatiebesluit BZK

De gegevens opgenomen in bijlagen 7a en 7b van het autorisatiebesluit van BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 8 van het autorisatiebesluit van BZK

De gegevens opgenomen in bijlage 6 van het autorisatiebesluit van BZK

De gegevens opgenomen in bijlagen 4a en 4b van het autorisatiebesluit van BZK

De gegevens opgenomen in bijlagen 14a, 14b en 14c van het autorisatiebesluit BZK

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

De gegevens opgenomen in bijlage 22 van het autorisatiebesluit BZK

De gegevens opgenomen in bijlagen 2 en 3 van het autorisatiebesluit van BZK

n.v.t.

De gegevens opgenomen in bijlagen 24 en 25 van het autorisatiebesluit BZK

n.v.t.

Bijlage 2

In de kolom Gegevensset Basisregistratie in bijlage 1 wordt met ‘’standaard’’ de onderstaande gegevensset bedoeld:

01 persoon

  • 01.

    01.10 A-nummer persoon

  • 01.

    01.20 Burgerservicenummer persoon

  • 01.

    02.10 Voornamen persoon

  • 01.

    02.20 Adellijke titel / predikaat persoon

  • 01.

    02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

  • 01.

    02.40 Geslachtsnaam persoon

  • 01.

    03.10 Geboortedatum persoon

  • 01.

    04.10 Geslachtsaanduiding persoon

  • 01.

    61.10 Aanduiding naamgebruik

05 huwelijk/geregistreerd partnerschap

  • 05.

    02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

  • 05.

    02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/ geregistreerd partner

  • 05.

    06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

  • 05.

    07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

06 overlijden

06.08.10 Datum overlijden

07 inschrijving

07.70.10 indicatie geheim

08 verblijfplaats

  • 08.

    09.10 Gemeente van inschrijving

  • 08.

    10.20 Gemeentedeel

  • 08.

    10.30 Datum aanvang adreshouding

  • 08.

    11.10 Straatnaam

  • 08.

    11.20 Huisnummer

  • 08.

    11.30 Huisletter

  • 08.

    11.40 Huisnummertoevoeging

  • 08.

    11.50 Aanduiding bij huisnummer

  • 08.

    11.60 Postcode

  • 08.

    12.10 Locatiebeschrijving

  • 08.

    13.20 Datum vertrek uit Nederland

  • 08.

    14.20 Datum vestiging in Nederland

Als meer gegevens nodig zijn, dan is dat in genoemde kolom aangegeven.

Gegevensset GBA-V

De modelautorisatie voor gemeenten als buitengemeentelijke afnemer (GABA) van 20 juli 2011 is opgesteld door het Agentschap BPR en toegezonden aan de gemeenten. In Bloemendaal is deze modelautorisatie geregistreerd onder corsanummer 2011022296. De modelautorisatie geeft een opsomming van de wettelijke taken waarvoor de gemeenten (als buitengemeentelijke afnemer) gegevens mogen vragen uit de gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens van andere gemeenten.

Per wettelijke taak zijn de volgende punten uitgewerkt:

  • 1.

    de beschrijving van de taak;

  • 2.

    de bijbehorende doelgroep; de doelgroep betreft altijd personen die niet in de eigen gemeente zijn ingeschreven;

  • 3.

    de regelgeving waarop de taak is gebaseerd;

  • 4.

    de wijze van verstrekken van de gegevens;

  • 5.

    de gegevenssets die noodzakelijk zijn om de beschreven taken uit te voeren.

Voor de inhoud van de gegevenssets wordt verwezen naar de modelautorisatie, in corsa te vinden onder nummer 2011022296.

Bijlage 3

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan systematisch gegevens worden verstrekt uit de gemeentelijke basisregistratie personen

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

Afdeling GBKZ

Forensenbelasting, Hondenbelasting, Kwijtschelding, Toeristenbelasting, Onroerende zaakbelasting, belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten, parkeerbelasting, rioolrechten, precariorechten, heffen en waarderen van de afvalstoffen, waardering onroerende zaken

Cat 01/05/06/08/58. Als oorspronkelijke schuldenaar is overleden en schuld is overgegaan op erven, dan aanvullend: 02/03/09, tevens mutatiegegevens vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden

Team secretariaat

100-jarigen en huwelijksjubilea

Standaard en mutatiegegevens cat 05

Regeling CARel (Centraal meld- en registratiesysteem RMC en leerplicht) Zuid- en Midden-Kennemerland

Regionale samenwerking op het gebied van de leerplichtadministratie (centrale registratie uitvoering leerplichtwet en regionale meld-en coördinatiefunctie (RMC) voortijdig schoolverlaten

Cat 01/02/03/04/06/07/08 en 11.

Bijlage 4

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

Civision Makelaar

het in verband brengen van gegevensverwerkingen

Alle mutatiegegevens

 

 

 

Stroomlijn

idem

Alle relevante mutatiegegevens

Mycorsa

idem

idem

Key2begraven (begraafplaatsenadministratie

idem

idem

Squit (Bouw&Woningtoezicht en Milieu)

idem

idem

Gouw (Belastingen)

idem

idem

Melddesk

idem

idem

 

 

 

Bijlage 5

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt

In deze bijlage is een overzicht opgenomen van aangewezen vrije derden die voor verstrekking van gegevens in aanmerking komen. Om in aanmerking te komen voor gegevensverstrekking uit de GBA dienen vrije derden te voldoen aan de criteria:

  • 1.

    de verzoeker is geen (rechts)persoon met winstoogmerk;

  • 2.

    het verzoek betreft geen commercieel belang;

  • 3.

    de verzoeker kan niet op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;

  • 4.

    het doel betreft een maatschappelijk of gemeentelijk belang of het doel ligt in het verlengde van het gemeentelijk beleid.

Vrije derden krijgen gegevens verstrekt op basis van maximaal de algemene en verwijsgegevens genoemd in artikel 100, lid 2 Wet GBA. Deze gegevens zijn: algemene en verwijsgegevens over de naam, naam (gewezen) echtgenoot/partner, het naamgebruik, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

Door de gemeente gesubsidieerde instellingen

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk doel

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Woningbouwverenigingen/woningbouwcorporaties

Ten behoeve van de bijhouding van de huurderadministratie, woningtoewijzing en fraudebestrijding

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Art. 76 WBP

Onderwijsinstellingen

Voor het bijhouden van de leerlingenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Overige rechtspersonen

Schriftelijk aantonen bij verstrekking gerechtvaardigd, niet commercieel belang te hebben en met toestemming van verantwoordelijke

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Natuurlijke personen

Voorafgaande schriftelijke toestemming van betrokken persoon

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Bijlage 6

Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

Organisatieonderdeel

Gegevens

n.v.t.

 

 

 

 

 

Toelichting op het privacyreglement gemeentelijke basisregistratie personen 2011

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011, door de raad vastgesteld op 24 november 2011 (2011021691). Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding. De raad heeft de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basisregistratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin zijn opgenomen de gegevens van personen die in gemeente woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties nodig, het onder g in dit artikel genoemde autorisatiebesluit, te vinden in corsa onder nummer 2011022296. De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenoemde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van voormalige inwoners van gemeente , die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie persoonsgegevens worden gerekend.

Artikel 2. Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

Het beheer van de basisregistratie personen is belegd bij .

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het, eventueel via een online verbinding, kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers van het team burgerzaken en receptie die uitvoering geven aan de Wet GBA. Lid 1, sub b van artikel 4 heeft betrekking op de toegang door een bewerker. Lid 1, sub c van dit artikel heeft betrekking op de toegang door binnengemeentelijke afnemers. Behalve de reguliere afdelingen van de gemeente Bloemendaal kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de basisadministratie. Dit is geregeld in artikel 96, 2e lid van de lid Wet GBA.

Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties.

Artikel 6. Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie persoonsgegevens in de basisregistratie personen. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

Artikel 8. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden. Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.

Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking.

Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, 2e lid Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht op geheimhouding van persoonsgegevens. In dat geval wordt de gevraagde informatie niet verstrekt.

Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.

Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten gegevensverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd (artikel 10).

Artikel 9. Terugmeldplicht

Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden.

Op grond van artikel 62, vierde lid, van de wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om:

  • ·

    nadere regels te stellen omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie;

  • ·

    nadere regels te stellen omtrent de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;

  • ·

    binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

De terugmelding aan de basisadministratie houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.

Artikelen 11 tot en met 13 rechten van burgers

De wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie personen dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement.

Artikel 14. Beveiliging

De GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging: artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de basisadministratie vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens. Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

  • ·

    Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen.

  • ·

    De maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

  • ·

    De maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

In gemeente zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zijn opgenomen in het informatiebeveiligingsplan GBA en Waardedocumenten.

Artikel 16. Slotbepaling

Gegeven de substantiële wijzigingen wordt het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bloemendaal 2010 van 9 februari 2010 in zijn geheel vervangen door het Privacyreglement gemeentelijke basisregistratie personen Bloemendaal 2011.