Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | verordening op de cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2012 |
Citeertitel | Verordening op de cliëntenparticipatie WWB 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 11-02-2012 Gemeenteblad, 2012, 04 | 2012/272 |
De raad van de gemeente Tilburg;
De verordening op de cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2012
Artikel 2 Taak, doelstelling en bevoegdheden
De Klantenraad Werk en Bijstand heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college, de raad en de ambtelijke organisatie van de gemeente over alle aangelegenheden die de voorbereiding, uitvoering, controle en evaluatie van het beleid en de uitvoering van de wet betreffen, waaronder begrepen de kwaliteit van de dienstverlening.
Artikel 3 Samenstelling van de Klantenraad Werk en Bijstand
Bij ernstig disfunctioneren van een lid kan de Klantenraad Werk en Bijstand het vertrouwen opzeggen. Als overleg tussen de voorzitter en het betreffende lid onvoldoende resultaat heeft, stelt de voorzitter het functioneren aan de orde bij de afvaardigende organisatie. Als dit niet leidt tot een voor allen acceptabele oplossing kan de Klantenraad Werk en Bijstand het college verzoeken toepassing te geven aan het eerste lid van artikel vier van deze verordening.
Artikel 6 Het verstrekken van gegevens
Het college verstrekt aan de Klantenraad Werk en Bijstand tijdig alle inlichtingen en gegevens die deze voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijze nodig heeft.
Artikel 8 Huishoudelijk reglement
De Klantenraad Werk en bijstand stelt een reglement vast waarin de onderwerpen worden geregeld die aan de Klantenraad Werk en Bijstand zijn opgedragen of overgelaten. Daarbij wordt in ieder geval geregeld de wijze waarop:
Artikel 9 Waarborg tegen benadeling
Het college draagt er zorg voor, dat de (gewezen) leden niet uit hoofde van hun lidmaatschap van de Klantenraad Werk en Bijstand worden benadeeld in hun positie naar de inkomensvoorziening of uitkering door (medewerkers van) de afdelingen Werk en Inkomen en Dienstverlening van de gemeente.
Bijlage behorende bij de Verordening op de cliëntenparticipatie WWB
Lijst van organisaties die naast klanten een vertegenwoordiger voor de Klantenraad Werk en bijstand kunnen voordragen
Voor deelname aan de onafhankelijke Klantenraad Werk en Bijstand kan, met in acht name van maximaal dertien te benoemen leden, een vertegenwoordiger worden aangemeld uit de volgende drie geledingen:
Toelichting Verordening op de cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2012
In een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat, is cliëntenparticipatie onmisbaar. De Wet werk en bijstand kent dan ook de verplichting tot het bij verordening vaststellen van regels over de cliëntenparticipatie.
Al vanaf 1995 heeft de gemeente Tilburg de cliëntenparticipatie voor de bijstand opgedragen aan de Adviescommissie Algemene bijstandswet. De per 2004 ingevoerde Wet werk en bijstand (WWB) gaf aanleiding tot herprofilering van de samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van die adviescommissie. Het resultaat van die herprofilering en het interactieve overleg met de leden van de raad, het platform sociale zekerheid, de Vereniging Brabantse Uitkerings-gerechtigden Samen en het Tilburgs Overleg Gehandicaptenorganisaties is uitgewerkt in de Verordening op de cliëntenparticipatie Wwn.
In 2009 is de verordening aangepast op de invoering van de Wet investeren in jongeren (Wij) waarin ook de verordeningsplicht voor cliëntparticipatie is opgenomen. Per 1 januari 2012 wordt de Wij ingetrokken en worden de regels van de WWB ook weer op de jongeren van toepassing. De verordening moet hier op worden aangepast. Inhoudelijk wijzigt de verordening hier niet door. Ook wordt in deze verordening de organisatieverandering binnen de gemeente Tilburg doorgevoerd.
Artikel 2 Taak, doelstelling en werkwijze
De cliëntenparticipatie is opgedragen aan de al werkzame “Klantenraad Werk en Bijstand ”. De naamgeving ondersteunt het streven naar het vergroten van het karakter van klantenraad en naar het vergroten van de herkenbaarheid van de cliëntenparticipatie WWB-ers en instanties in de keten werk, inkomen en zorg voor participatie.
De Klantenraad Werk en Bijstand heeft recht op:
Aan het overleg van de klantenraad neemt desgevraagd ook een ambtelijk adviseur deel. De gemeentelijke organisatie wijzigt per 1 januari 2012. De sector Sociale Zaken bestaat niet meer en wordt opgesplitst over een aantal afdelingen. Het relatiebeheer met de Klantenraad zal gevoerd worden vanuit de afdeling Werk en Inkomen, waar de uitvoering van de algemene bijstand en ondersteuning op re-integratie plaats zal vinden. Daarnaast ontstaat er de afdeling Dienstverlening waar o.a. de bijzondere bijstand en de inkomensondersteunende regelingen zullen worden uitgevoerd. Het beleid op werk wordt ontwikkeld bij de afdeling Economie en Arbeidsmarkt en het beleid op de bijzondere bijstand, de inkomensondersteunende regelingen en schuldhulpverlening komt vanuit de afdeling Sociaal. Op verzoek kan ook de wethouder voor sociale zaken uitgenodigd worden om deel te nemen aan het overleg met de gemeente.
De klantenraad heeft het recht om gevraagd en ongevraagd te adviseren over aangelegenheden die de WWB uitvoering betreffen. Inbegrepen de kwaliteit van de dienstverlening. De klantenraad heeft recht op het aanvragen van spreektijd in de raad en de raadscommissie(s). De klantenraad is verplicht om tenminste zes maal per jaar openbaar te overleggen. De leden van de klantenraad hebben recht op een presentievergoeding. De klantenraad heeft voorts recht op informatie: het recht op het tijdig beschikbaar stellen van inlichtingen en gegevens die redelijkerwijs nodig zijn voor het adequaat kunnen uitvoeren voor de vervulling van het adviesrecht. Verder heeft de klantenraad recht op ondersteuning door een eigen secretariaat. Deze ondersteuning moet bijdragen aan een onafhankelijke positie van de klantenraad ten opzichte van de gemeente (en daarmee tevens van het college). Hieraan draagt ook bij het recht op het zelf vaststellen van een eigen huishoudelijk reglement. De toegekende rechten aan de klantenraad staan niet in de weg, dat er spoedeisende situaties denkbaar zijn die snelle besluitvorming vereisen en waarbij de klantenraad eerst achteraf kan worden gehoord.
Artikel 3 Samenstelling van de Klantenraad Werk en Bijstand
De samenstelling van de klantenraad voorziet in een evenwichtige vertegenwoordiging van klanten en klantgroepen in de klantenraad. De leden van de klantenraad worden op voordracht van de klantenraad benoemd door het college. Bij het uitbrengen van de voordracht houdt de klantenraad rekening met de lijst van organisaties die een vertegenwoordiger kunnen aanmelden.
Bij ernstig disfunctioneren van een lid kan de klantenraad het vertrouwen in het betreffende lid opzeggen. Waar mogelijk wordt het disfunctioneren in goed overleg tussen de voorzitter en het betreffende lid en/of de afvaardigende organisatie opgelost. Leidt dit overleg niet tot een voor allen acceptabele oplossing dan kan de klantenraad het college verzoeken het lidmaatschap van het betreffende lid tussentijds op te zeggen. Dit onder het verzoek aan dezelfde of een andere instantie binnen de betreffende geleding om een andere vertegenwoordiger af te vaardigen.
Artikel 4 en 5 Zittingsduur leden en taken voorzitter
De verordening gaat uit van benoemingen voor steeds de duur van vier jaren. Dit geldt ook bij het vervullen van een tussentijds opengevallen vacature. Deze duur is te verlengen met eenmalig vier jaar. Deze duur is in lijn met de aan de klantenraad toegekende onafhankelijke positie ten opzichte van de gemeente. Om de continuïteit van de klantgeleding te waarborgen is aangegeven dat eerst bij duurzame uitstroom uit de uitkering (van zes maanden) het lidmaatschap van de klantenraad ophoudt.
Tijdig voor aanvang van een nieuw kalenderjaar stelt de klantenraad een jaarplan en een sluitende begroting op. Jaarlijks voor 1 april brengt de klantenraad verslag uit aan het college van de activiteiten en bevindingen over het voorafgaande jaar. In het (financieel) verslag wordt mede verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget.
Artikel 6 Het verstrekken van gegevens
Onder het recht op informatie valt naast het beschikbaar stellen van relevante concept beleidsstukken over de uitvoering van de WWB mede het beschikbaar stellen van het resultaat van klantenpanels, onderzoek naar klanttevredenheid en klachtenrapportages (geanonimiseerd).
Artikel 9 Waarborg tegen benadeling
Voor de groei naar een volwaardige participatie van klanten moeten afgevaardigden vrijuit kunnen optreden in de klantenraad. De (gewezen) leden van de klantenraad mogen niet uit hoofde van hun lidmaatschap ervan worden benadeeld in hun positie naar de uitkering door (medewerkers van) de sector Sociale Zaken, bejegening inbegrepen. Klachten of knelpunten over het naleven van dit beschermingsartikel worden langs de weg van de formele klachtenprocedure van de gemeente aan de orde gesteld.
In het wijzigen van de naam van de verordening in "Verordening op de cliëntenparticipatie WWB" komt tot uitdrukking, dat de cliëntenparticipatie een andere inhoud heeft gekregen. De naam "Klantenraad Werk & Bijstand" wordt uit oogpunt van naamsbekendheid en kostenbeheersing ongewijzigd gehandhaafd. Door de verordening terugwerkende kracht te verlenen tot en met 1 januari 2012 is de aansluiting met de wetswijzigingen WWB per deze datum gerealiseerd. De verordening 2009 moet worden ingetrokken.